Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس گفت: متأسفانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب از آب‌های سرچشمه گرفته از کوه‌ها و چشمه‌های الموت در قابل رودخانه‌هایی مانند الموت‌رود به دریای خزر می‌ریزد و آب شیرین و گوارای الموت به آب شور تبدیل می‌شویم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، لطف‌الله سیاهکلی در نشست رفع موانع اجرای طرح استخر ذخیره آب روستای دیکین از توابع بخش الموت غربی که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، ضمن انتقاد از تخریب اتاقک‌ها در مزارع کشاورزی شهرستان آبیک اظهار داشت: هر کشاورز و دامداری حق دارد یک اتاقک داشته باشد و نباید با بی‌خردی برخی مدیران حقوق مردم را ضایع کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: این نوع تصمیم‌ها که در جهت تخریب اموال عمومی انجام می‌شود، چون با احکام شرعی و عرفی ما در تناقض است، نارضایتی مردم را به دنبال دارد. بنابراین به همراه سایر نمایندگان مردم در مجلس در برابر این حرکت غلط می‌ایستیم و با هیچ حرکتی که موجب نارضایتی مردم شود، همراهی نخواهیم کرد.

800 میلیون متر مکعب آب شیرین الموت به دریای خزر می‌ریزد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه از مدیریت آب در استان قزوین انتقاد کرد و گفت: هنوز یاد نگرفتیم که چطور منابع آبی را مدیریت کنیم و معلوم نیست چرا اجازه می‌دهیم که آب شیرین رودخانه‌های الموت به راحتی وارد دریای خزر شده و تبدیل به آب شور شود؛ آن هم در شرایطی که از بی‌آبی رنج می‌بریم.

سیاهکلی ادامه داد: متأسفانه 800 میلیون متر مکعب از آب‌های سرچشمه گرفته از کوه‌ها و چشمه‌های الموت در قابل رودخانه‌هایی مانند الموت‌رود به دریای خزر می‌ریزد و آب شیرین و گوارای الموت به آب شور تبدیل می‌شویم. بعد ما برای تأمین یک مقدار کم آب برای زراعان و کشاورزان با چالش روبه‌رو هستیم.

دشت‌های دیکین و شاکو تبدیل به باغستان شوند

نماینده مردم قزوین در مجلس در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ظرفیت دشت‌های دیکین و شاکو برای تولید محصولات باغی اشاره کرد و گفت:‌ این دشت‌ها ظرفیت تبدیل شدن به باغات انبوه را دارند؛ ولی امروز به جای تولید محصولات با ارزش افزوده در آنها گندم می‌کاریم و به این شکل جلوی تحول اقتصاد منطقه گرفته شده است.

سیاهکلی با یادآوری اینکه دشت دیکین 300 هکتار وسعت دارد، افزود: برای ساختن استخر ذخیره آب در این دشت به یک بودجه 4.5 میلیارد تومانی نیاز داریم که این بودجه را می‌توانیم با ترکیب اعتبارات مناطق محروم، فروش نفت و مشارکت مردمی تأمین کنیم تا کار احداث هر چه زودتر توسط بسیج سازندگی شروع شود.

وی با اشاره به فواید ساخت این استخر ادامه داد: اگر استخر ذخیره آب در دشت دیکین ساخته شود، تنش آبی در این ناحیه از بین رفته و با احیای مزارع کشاورزی اقتصاد و معیشت ساکنان روستا تأمین خواهد شد. به همین خاطر سازمان جهاد کشاورزی باید لوله‌‌کشی آب این استخرها را به عهده بگیرد و به میزان لازم اوله بین زارعین توزیع کند.

امام جمعه قزوین: منابع آب زیرزمینی در حال اتمام استبحران آب در ایران | دشت قزوین در وحشت آبی / زنگ هشدار تنش آبی به صدا درآمدبحران خشکسالی در ایران| 92 درصد استان قزوین درگیر خشکسالی شد / 60 درصد از کشت تابستانه آب ندارد

راه‌حل اساسی مدیریت آب قزوین توسعه سامانه‌های آبیاری تحت فشار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این نشست با بیان اینکه لوله‌گذاری باید توسط شرکت آب‌وفاضلاب انجام شود، گفت: با توجه به اینکه اعتبارات و بودجه محدودی در حوزه تأمین لوله مخازن آب کشاورزی داریم، باید سازمان برنامه و بودجه استان قزوین هم همت کند و بودجه بیشتری را برای خرید لوله در اختیار ما بگذارد.

فاطمه خمسه اضافه کرد: در حوزه ایجاد استخرهای ذخیره آب باید به سایر نقاط استان قزوین مانند بخش دشتابی بویین‌زهرا، طارم و نقاط دیگر هم کمک کنیم. چرا که باید شاهد یک توسعه متوازن در اراضی زراعی و کشاورزی استان قزوین باشیم.

وی ایجاد استخرهای ذخیره آب را راهکاری موقت برای مدیریت آب زمین‌های زراعی دانست و ادامه داد: راه‌حل اساسی در این حوزه توسعه سامانه‌های آبیاری تحت فشار و مدرن به ویژه آبیاری بارانی و قطره‌ای است که در این حوزه باید سرمایه‌گذاری میان‌مدت و طولانی‌مدت انجام داد؛ چرا که مدیریت مصرف می‌تواند منجر به توزیع عادلانه آب کشاورزی شود.

خمسه یادآور شد: اگر بارش‌های اخیر ادامه پیدا کند، می‌توان به توسعه کشت در سال آبی جاری امیدوار بود؛ در غیر این صورت باید برای اجرای دقیق و سخت‌گیرانه طرح الگوی کشت باید اقدام کنیم تا محصولاتی کم‌آب‌بر و با ارزش افزوده بیشتر در اولویت کشت قرار گیرند.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس احیای منابع زیرزمینی آب استانداری قزوین کشاورزی مجلس احیای منابع زیرزمینی آب استانداری قزوین کشاورزی میلیون متر مکعب دریای خزر استان قزوین مدیریت آب آب شیرین ذخیره آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۵۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مصطفی میلانی  ،شیرین سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی، توسعه سرامیک‌های پیشرفته، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی را از جمله اولویت‌های ستاد برشمرد.
وی در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به ظرفیت بالای اصفهان در زمینه مواد و ساخت، نقش ستاد‌های معاونت علمی به ویژه ستاد مواد را حمایت از فناوری‌های اولویت‌دار کشور عنوان کرد و گفت : تجاری‌سازی، تأمین مالی، ارتباط سازی بین شرکت‌ها با ارگان‌های دولتی و اطلاع رسانی دستاورد‌های فناوری از جمله اقدامات ستاد در جهت توسعه فناوری‌های حوزه مواد و ساخت است. دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به برگزاری نشست‌های نخبگانی و استفاده از ظرفیت‌ها و پیشنهاد‌های فعالان این حوزه اشاره کرد و افزود : ستاد مواد آمادگی دارد تا با برگزاری جلسات و رویداد‌های تخصصی، در راستای رفع مشکلات شرکت‌های فناور و دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گام بردارد. میلانی همچنین بر آمادگی ستاد برای تسهیل فرآیند تأمین مالی، ضمانت قرارداد‌ها و پذیرش ریسک فناوری‌های نوین تأکید کرد و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک را برای توسعه فناوری‌های مواد و ساخت خواستار شد. وی با اشاره به بر حمایت از شرکت‌های فناور  از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان  در حوزه مواد و ساخت و حضور شرکت‌ها و مراکز فناور متعدد در اصفهان گفت: استان اصفهان به لحاظ زیرساخت‌های صنعتی و تحقیقاتی و ظرفیت نیروی انسانی متخصص، یکی از قطب‌های اصلی کشور در حوزه فناوری‌های مواد و ساخت محسوب می‌شود. میلانی افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یکی از موفق‌ترین مراکز رشد و پارک‌های فناوری کشور، نقش مهمی در توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد و ساخت ایفا می‌کند و ستاد مواد آمادگی دارد تا با حمایت از شرکت‌های مستقر در این شهرک، زمینه تجاری‌سازی دستاورد‌های فناورانه آنها را فراهم آورد. دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با تأکید بر اهمیت مدیریت پسماند‌ها و پساب‌های صنعتی گفت: با توجه به تعدد صنایع مادر همچون فولاد، پتروشیمی و نیروگاه‌ها در اصفهان، لازم است تا فناوری‌های مربوط به مدیریت، تصفیه و بازیافت پسماند‌ها و پساب‌های صنعتی در اولویت قرار گیرد. وی افزود : ستاد مواد علاوه بر حمایت‌های مالی، آماده است تا با برقراری ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع، زمینه تجاری‌سازی و اجرای طرح‌های فناورانه در حوزه مدیریت پسماند را تسهیل کند. میلانی همچنین بر لزوم تقویت زیست‌بوم نوآوری و فناوری در استان اصفهان تأکید کرد و مشارکت همه دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی را در این زمینه خواستار شد.  

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد