Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:37:35 GMT

تب برفکی در کمین دام‌هاست

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۴۵۷۸۵

تب برفکی در کمین دام‌هاست

ایسنا/خراسان جنوبی سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به شروع فصل سرما و افزایش ماندگاری ویروس تب برفکی در دمای پایین، احتمال بروز این بیماری به‌ویژه در دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی دور از انتظار نیست.

علی‌اکبر عندلیبی، امروز دوشنبه یکم آذر افزود: به علت پایین بودن تیتر ایمنی دام‌ها در این دامداری‌ها سطح هشدار را در استان بالا برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، وی گفت: تب برفکی یک بیماری ویروسی بوده که دارای سویه‌های مختلف است و با علایم دهانی و گاهی لنگش و زخم در پاها نمایان می‌شود همچنین به علت شباهت آن با بیماری‌هایی مانند اکتیمای واگیر و طاعون نشخوارکنندگان در دام‌های سبک، در برخی موارد دامداران را دچار سردرگمی کرده است.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: بیماری تب برفکی  از لحاظ اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های خام دامی است.

وی به وضعیت واکسیناسیون تب برفکی در هشت ماه سال جاری در انواع دام سبک اشاره کرد و افزود: در این مدت ۴۸۴ هزار و ۱۴۹ راس گوسفند و بز و تعداد ۲۶ هزار و ۹۲۵ راس گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه شدند که ۹۹ درصد واکسن تامین شده برای دام سبک از اعتبارات سازمان دامپزشکی با اولویت واکسیناسیون دام‌های عشایر تامین و به‌صورت رایگان تزریق شده است.

عندلیبی گفت: علاوه بر آن در حال حاضر تعداد ۴۸۰ هزار دُز واکسن جدید با همکاری سازمان دامپزشکی و بخشی از آن از اعتبارات داخلی استان تهیه و بین شبکه‌های دامپزشکی برای واکسیناسیون دام سبک توزیع شده است.

وی درباره واکسیناسیون دام سنگین با توجه به اینکه تامین و تزریق واکسن در دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی برعهده دامداران است، بیان کرد: حدود ۲۸ درصد از دام‌های مایه‌کوبی شده توسط بخش خصوصی مورد واکسیناسیون قرار گرفته و مابقی آن از طریق اعتبارات داخلی اداره کل دامپزشکی استان در واحدهای روستایی - عشایری به‌صورت رایگان تزریق شده است.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: اگرچه مکاتبات و اطلاع‌رسانی‌های متعددی با صاحبان دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی و دستگاه‌های مربوطه انجام شده است اما متاسفانه برخی از صاحبان این دامداری‌ها واکسیناسیون دام‌های خود را جدی نگرفته و خطر بالقوه برای سایر واحدهای دامی نیز محسوب می‌شوند.

وی با تشکر از همکاران شبکه‌های دامپزشکی برای پوشش مناسب واکسیناسیون انواع دام سبک و سنگین در واحدهای روستایی، از صاحبان دامداری‌های صنعتی درخواست کرد برای حراست از سرمایه‌های دامی خود در کنار رعایت سایر موارد بهداشتی - قرنطینه‌ای واکسیناسیون دام‌ها را نیز در اولویت برنامه کاری قرار دهند.

عندلیبی با تاکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بروز بیماری تب برفکی و سایر بیماری‌های واگیر دامی گفت: فعال کردن حوضچه‌های ضد عفونی واحد دامداری، ضدعفونی جایگاه دام و وسایل نقلیه قبل از ورود و خروج به دامداری با ضدعفونی کننده‌های مناسب، واکسیناسیون منظم دام‌ها مطابق با دستورالعمل‌ها و دریافت مجوز بهداشتی - قرنطینه‌ای حمل دام‌ها قبل از هرگونه جابه‌جایی از جمله این موارد است.

وی تامین واکسن تب برفکی از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی، همکاری دامداران صنعتی در تامین و تزریق واکسن و همکاری دامداران روستایی - عشایری با اکیپ‌های واکسیناسیون در زمان تزریقات را ضروری عنوان کرد و گفت: در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به بیماری از مشورت با افراد متفرقه خودداری و در اسرع وقت به نزدیکترین پست یا شبکه دامپزشکی اطلاع داده شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تب برفكي دامپزشكي اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی دامداری های صنعتی واکسیناسیون دام دامداری ها تب برفکی دام سبک دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۵۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت

 مهدی زنگنه گفت: دستاوردهای بزرگ جهانی مثل ریشه‌کنی ویروس‌های آبله در سال ۱۹۸۰، ویروس وحشی فلج اطفال تیپ دو در سال ۲۰۱۵ و ویروس وحشی فلج اطفال تیپ سه در سال ۲۰۱۹، حذف کشوری بیماری‌هایی مانند سرخک، سندروم سرخجه مادرزادی و کزاز نوزادی و همچنین عاری شدن کشور از فلج اطفال و کنترل بیماری‌های دیفتری، سیاه‌سرفه و سل نیز از دیگر نتایج آن به شمار می‌روند.
 
 
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: همه ساله باهدف اطلاع‌رسانی، حمایت‌طلبی و جلب مشارکت مردمی، از طرف سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان هفته جهانی ایمن‌سازی نام‌گذاری می‌گردد.
 
 
 وی گفت داد: امسال نیز پویشی با شعار جهانی نجات زندگی با ایمن‌سازی جهت آگاهی‌بخشی جامعه و ارتقا پوشش واکسیناسیون کودکان برگزار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به افغانستان صادر شد
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام