Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- سکینه اسمی: آذربایجان غربی در حالی قطب محصولات استراتژیک سیب، انگور، عسل، چغندرقند و… را با نزدیک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور خارجی را به یدک می‌کشد که پایانه صادرات کشاورزی ندارد.

بخش کشاورزی یکی از پیشران‌های مهم اقتصادی استان به شمار می‌رود، اهمیت، گستردگی و توان بالای استان در بخش کشاورزی، وجود صدها هزار بهره بردار، اتحادیه، تعاونی و تشکل‌های متعدد، ضرورت برند سازی محصولات کشاورزی و از همه مهم‌تر تنها استان هم مرز با سه کشور خارجی، قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی ایران به اروپا اهمیت ایجاد پایانه‌های صادراتی در این بخش را بیش از پیش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایانه صادرات محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی ایجاد شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت کشاورزی استان و نقش آن در اقتصاد آذربایجان غربی افزود: استان نه تنها قطب کشاورزی کشور به شمار می‌رود بلکه به دلیل هم مرزی با سه کشور زمینه ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی را داراست.

با توجه به زیرساخت‌های مربوط به بازارچه‌های مرزی و گمرکات و پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی ایجاد پایانه لجستیک جهت حمل و نقل و ترانزیت کالا به عنوان هاب لجستیک منطقه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد جلال محمود زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه وجود پایانه‌های متعدد مرزی در استان نشان دهنده وجود زیرساخت‌های لازم برای ایجاد پایانه صادرات در بخش کشاورزی است، افزود: متأسفانه تاکنون با وجود این ظرفیت‌های متعدد نتوانسته‌ایم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی زیرساخت‌های صادراتی در بخش کشاورزی فراهم نشود نمی‌توان از ظرفیت این بخش استفاده کرد، گفت: در حال حاضر معیشت ۶۰ درصد مردم از بخش کشاورزی تأمین می‌شود باید برای رونق بخشی اقتصادی در این بخش از ظرفیت‌های استان استفاده بهینه کرد.

محمودزاده خاطرنشان کرد: با توجه به زیرساخت‌های مربوط به بازارچه‌های مرزی و گمرکات و پایانه‌های مرزی، ایجاد پایانه لجستیک جهت حمل و نقل و ترانزیت کالا به عنوان هاب لجستیک منطقه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این استان به عنوان یکی از کریدورهای مهم بین‌المللی جهت دستیابی به بازارهای اروپایی از طریق ترکیه و دریای سیاه است به همین دلیل برند سازی و تجاری‌سازی چند محصول از جمله کنسانتره میوه، فرش تکاب، عسل طبیعی و سیب اشنویه جهت حضور در بازارهای بین‌المللی می‌تواند بخش کشاورزی را از بن بست اقتصادی نجات دهد.

ضرورت تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی آذربایجان غربی

محمود زاده در خصوص مشکل سیب و بازار پس از تولید این محصول استراتژیک عنوان کرد: آذربایجان غربی ۷۰ درصد سیب کشور را تأمین می‌کند که رقم قابل توجهی است اما متأسفانه از این ظرفیت مهم تاکنون نتوانسته‌ایم بهره کافی را ببریم.

وقتی سالهاست در زمینه بازار سیب استان با مشکل مواجه هستیم باید الگوی کشت در استان تغییر یابد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این در حالی است که هر سال به میزان سطح و تولید باغات سیب استان افزوده می‌شود، گفت: وقتی سالهاست در زمینه بازار سیب استان با مشکل مواجه هستیم باید الگوی کشت در استان تغییر یابد.

وی با تاکید بر اینکه الگوی کشت کشاورزی در استان مناسب نیست، افزود: باید شیوه‌های جدید و الگوی کشت جدید در خصوص محصولاتی که به میزان سیب برای باغداران استان سود داشته باشد جایگزین شود، هرچند در سال‌های اخیر پیاز، سیر در برخی مناطق به عنوان کشت جایگزین انجام می‌گیرد اما هنوز وسعت و توسعه نیافته است.

محمود زاده نبود سورتینگ، بسته بندی، نبود ناوگان مناسب حمل محصولات کشاورزی، سیاست‌های نامناسب و عدم بهره مندی درست از ظرفیت‌های مرزی استان را از موانع مهم صادرات محصول سیب در استان برشمرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود واحدهای سورتینگ و بسته بندی متعدد در استان این اقدام مطابق با بازارهای روز دنیا صورت نمی‌گیرد، در زمینه بندی امکان درجه بندی و بسته بندی در اندازه‌های مختلف و بازار پسند در استان وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر بسته بندی ها در داخل جعبه‌های به صورت سیب‌های کیفی در بالای جعبه و سیب‌های کمی درجه پایین در قسمت زیرین جعبه بسته بندی می‌شود که این امر به مرور زمان موجب نگاه نامناسب به سیب کشور می‌شود.

دوگانگی تصمیم گیری مسئولان کشوری موجب از دست دادن بازار سیب شد

محمودزاده با بیان اینکه دوگانی تصمیم گیری توسط وزارت صمت و جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر موجب از دست رفتن بازارهای سیب استان شد، اظهار کرد: سال گذشته وزارت صمت به بهانه تنظیم بازار صادرات سیب را ممنوع کرد اما جهاد کشاورزی به دلیل فاسد پذیری سیب اصرار به صادرات داشت برای مدتی و این امر موجب ازدست رفتن بازار سیب شد.

وی با تاکید بر ثبات سیاست‌های صادراتی محصولات کشاورزی عنوان کرد: امسال کمیسیون کشاورزی با توجه به برگزاری جلسات متعدد اختیارات تنظیم بازار، صادرات و واردات محصولات کشاورزی را از سازمان صمت پس گرفت و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرد امیدواریم این تصمیم گیری منجر به رفع برخی موانع شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر سیستم قیمت گذاری محصول کشاورزی در کمیسیون کشاورزی تغییر یافته و افرادی عضو شورای قیمت گذاری شده اند که مرتبط با بخش کشاورزی هستند تأثیر این تغیر افزایش قیمت خرید تضمینی برخی محصولات از جمله گندم بود.

جاده‌های آذربایجان غربی برای حمل محصولات کشاورزی مناسب نیست / خرید ۴۵۰۰ خودرو حمل محصول کشاورزی

محمود زاده با بیان اینکه محصولات کشاورزی فاسد پذیری بالایی دارند نبود کامیون‌های یخچال درا موجب مشکلات زیادی در این بخش شده و مناسب نبودن جاده‌های استان این امر را تشدید کرده است.

قرار است دولت در سه سال آینده چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین حمل مخصوص محصولات کشاورزی خریداری کند که برای این امر باید با اختصاص تسهیلات بانکی به بخش خصوصی روند را تسریع کرد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زیرساخت‌های جاده‌ای استان مناسب نیست و چون کریدورهای جاده‌ای در استان تکمیل نشده است، افزود: صادرات کنندگان علاقه‌ای به تردد از جاده‌های استان ندارند و این امر نیز مشکلات زیادی را در استان سبب شده است.

وی با اشاره به ساخت کریدور غرب کشور در استان گفت: این جاده هزار و ۵۶۰ کیلومتر است که از سلماس شروع و به بندرعباس ختم می‌شود از این میزان ۵۰۰ کیلومتر در استان آذربایجان غربی قرار دارد، افزود: تا زمانی این جاده ترانزیتی تکمیل نشود، از ظرفیت‌های مرزی و ریلی نیز استفاده بهینه ای نداشته باشیم مشکلات رفع نمی‌شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: برای حل مشکل نبود کامیون‌های یخچال دار پاسخ داد: خرید ناوگان حمل محصولات کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس مصوب شده است، قرار است دولت در سه سال آینده چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین حمل مخصوص محصولات کشاورزی خریداری کند که برای این امر باید با اختصاص تسهیلات بانکی به بخش خصوصی روند را تسریع کرد.

آذربایجان غربی جزو ۶ استان برتر کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و این استان با وجود تولید ۶.۳ میلیون تن محصول در سال هنوز در جایگاه واقعی خود قرار ندارد در واقع این استان سه برابر نیاز خود محصول کشاورزی تولید می‌کند بنابراین نقش تعیین کننده‌ای در تأمین نیازهای کشور و صادرات محصولات مازاد کشاورزی دارد.

استان طولی آذربایجان غربی که ۹۶۷ کیلو متر مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و نخجوان دارد موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و کشت و صنعت مدرن دارد اما در سیستم مدیریت کنونی که غیر اقتصادی است برگشت سرمایه بسی سخت و زمان بر است به همین علت سرمایه‌گذاران رغبت چندانی برای حضور در این عرصه ندارند بنابراین دولت باید زمینه رونق این بخش را از طریق سیاست‌های حمایتی فراهم آورد.

کد خبر 5357896

منبع: مهر

کلیدواژه: جلال محمودزاده مجلس شورای اسلامی کشاورزی هفته بسیج ویروس کرونا بوشهر بسیج آمار کرونا زلزله خطبه های نماز جمعه کرمانشاه کتاب و کتابخوانی آلودگی هوا عکس استانها لیگ برتر فوتبال ایران اردبیل عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی محصولات کشاورزی آذربایجان غربی بخش کشاورزی پایانه صادرات صادرات محصول ایجاد پایانه محمود زاده سه کشور بسته بندی حمل محصول بازار سیب سیب استان الگوی کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۶۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، منصور امیریان گفت: این همایش با هدف ارتقای شاخص سلامت، پیشگیری و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت، در زنجیره مواد غذایی با منشا گیاهی و لزوم و اهمیت تولید و عرضه محصولات تولیدی شناسه دار با حضور تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و مسئولین شهرستانی و استانی در سالن اجتماعات فرهنگیان شهرستان مرودشت شد.

او افزود: با توجه به اهمیت موضوع سلامت و امنیت غذایی جامعه و اولویت موضوع در سازمان جهاد کشاورزی فارس، مقرر شد محصولاتی که شناسه محصول را دریافت کنند، اجازه صادرات به خارج از کشور و فروش در بازار داخلی را خواهند داشت.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: محصولات باغی شامل کیوی، انگور، سیب، پسته، انار، خرما و مرکبات و محصولات مزرعه‌ای و گلخانه‌ای شامل خیار، گوجه، فلفل دلمه ای، بادمجان و کرفس برای صادرات به خارج از کشور و محصولات بازار داخلی شامل گوجه و خیار گلخانه‌ای و مزرعه ای، پیاز، سیب زمینی، پرتقال و سیب، ملزم به دریافت کد شناسه محصول هستند.

امیریان تصریح کرد: تولید کنندگان محصولات برای ثبت نام و دریافت کد شناسه محصول برای صادرات، قبل از کاشت و بازار داخلی یک ماه قبل از برداشت، به دفاتر نظام مهندسی کشاورزی و مراکز جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت