Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، به طور معمول با فرا رسیدن فصل‌های سرد سال و دشواری غذا پیدا کردن برای پرندگان وحشی و مهاجر، افراد زیادی علاقه دارند به این موجودات در راه پیدا کردن غذا، کمک کنند و در فرهنگ دینی ما مازندرانی‌ها نیز این موضوع نهادینه شده که کمک دلسوزانه از طریق ریختن ته مانده‌های غذا بویژه برنج و نان برای پرندگان برکت و فزونی نعمت به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گنجشک‌ها و کبوتران وحشی در خانه‌ها و برخی از پرندگان آبزی در تالاب‌ها به طور معمول میهمانان ثابت و اصلی این سفره‌های بیرون از خانه شهروندان مازندرانی هستند ، اما کارشناسان محیط زیست می‌گویند که در شرایط عادی آب و هوایی نیازی به غذا دادن به پرندگان نیست و تنها در شرایطی که برف و کولاک در استان جولان می دهد، دانه پاشی برای پرندگان در دستور کار قرار گیرد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مردم می‌توانند با ریختن تَه مانده برنج و خُرده‌های نان خشک و پاشیدن گندم و ارزن در جلو پنجره‌ها، پشت بام، گوشه‌ای از حیاط، کوچه و یا تحویل مواد غذایی برای تغذیه پرندگان وحشی آبزی به محیط‌بانان مستقر در تالاب‌ها به داد پرندگان گرسنه برسند. گفت: ته مانده غذا و خُرده‌های نان باید سالم باشد تا موجب بیماری و تلف شدن پرنده‌ها نشود.

کوروس ربیعی افزود : هرساله با افزایش تعداد پرندگان مهاجر، تالاب فریدونکنار و دیگر آببندان و آبگیرهای استان از نظر منبع غذایی دچار اُفت می‌شود که محیط زیست استان با همکاری طبیعت دوستان نسبت به غذا دادن دستی انواع پرندگان از جمله قوی فریادکش اقدام می کند.

وی تصریح کرد: در صورت نرسیدن غذاهای دستی به قوهای مهاجر فریادکش و دیگر پرندگان وحشی در تالاب فریدونکنار، این گونه پرندگان به آبگیر و آببندان‌های که تحت حفاظت نیست، مهاجرت می‌کنند که در این وادی احتمال شکار آنها از سوی شکارچیان وجود دارد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران  گفت : مرکز جمع‌آوری خوراک پرنده در اطراف تالاب فریدونکنار راه‌اندازی شده و طبیعت‌دوستان می‌توانند ته مانده غذاهای مصرفی روزانه خود یا دانه برای خوراک پرندگان را به محیط‌بانان تحویل دهند.

وی افزود : امکان دانه پاشی طبیعت دوستان در تالاب‌های فریدونکنار و میانکاله وجود ندارد و تنها این افراد می‌توانند مواد غذایی را به محیط‌بانان تحویل دهند.

ربیعی گفت : مردم میهمان‌نواز مازندران در شرایط برفی و روزهای سرد سال در کنار غذا دادن به پرندگان، از لمس آنها با توجه به احتمال ابتلا پرندگان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که بیماری شایع بین پرنده و انسان است به صورت جدی خودداری کنند.

وی هشدار داد: از سوی دیگر غذا دادن نامنظم و کنترل نشده توسط مردم به پرندگان مهاجر در فصل‌های سرد سال با مشکلاتی هم همراه بوده و ممکن است سبب دستکاری در زیست طبیعی آنها شود و دادن غذای نامناسب به پرندگان به مدت طولانی و دفعات زیاد باعث افزایش چربی در بدن آنها می‌شود که کاهش تحرک و قدرت بدنی‌شان را برای آنها به دنبال دارد و در آینده نزدیک توان آنها را برای مهاجرت کاهش می‌دهد که لازم است شهروندان مازندرانی در دانه پاشی برای پرندگان مهاجر دقت نظر داشته باشند.

طبق روال سال‌های گذشته گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر شامل انواع اردک‌ها از جمله اردک سرسبز، سرحنایی، ارده‌ای، تاج‌دار و فیلوش ، پلیکان، قو، غاز خاکستری، خوتکا، فلامینگو، چنگر و باکلان برای زمستان گذرانی همچنان در حال فرود به ۶۰۰ هزار هکتار از آبگیر و آببندان و همچنین تالاب‌های میانکاله و فریدونکنار هستند. نخستین گروه از ۲ گونه از پرندگان مهاجر شامل خوتکاها و فلامینگوها در اوایل مهر سال جاری به عنوان پیشقراولان وارد تالاب سرخرود و ازباران در مرکز و میانکاله در شرق مازندران شدند.

سالانه حدود ۱۲۰ گونه پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی در فصل های سرد سال در آببندان ها ، آبگیرها و تالاب های مازندران فرود می‌آیند.

برچسب‌ها مازندران تالاب میانکاله فریدونکنار پرندگان مهاجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران تالاب میانکاله فریدونکنار مازندران تالاب میانکاله فریدونکنار پرندگان مهاجر پرندگان مهاجر برای پرندگان سرد سال محیط زیست غذا دادن تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۷۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰۰ معلم نمونه مازندرانی تقدیر می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: در برنامه هفته معلم از ۶۰۰ معلم نمونه قدردانی می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، آیت الله محمدباقر لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش و اعضای ستاد گرامیداشت هفته معلم با قدردانی از  معلمان و فرهنگیان مازندران اظهار داشت: هفته معلم  یادآوری خاطره معلم مجاهد شهید آیت الله مطهری است و در این هفته از معلمان فرهیخته تجلیل می‌شود.

وی با آرزوی تعالی درجات برای روح مطهر این شهید فرهیخته تصریح کرد: قدردانی از زحمات تربیتی، علنی، آموزشی جامعه فرهنگیان ضرورت دارد.

وی با تاکید بر اهمیت تعلیم و تربیت و مرورش نسل معنوی و تاثیر تربیت متعالی در آینده دانش آموزان گفت: آینده یک مملکت و یک جامعه در گرو آموزش و پرورش است. ضرورت دارد در جهاد تبیین از نظر افرادی که با نسل جدید آشنا هستند استفاده کنیم.

آیت الله لائینی با تاکید بر اینکه باید در مدارس تربیت پرورشی را جدی بگیریم اظهار کرد: قرآن تزکیه را قبل از تعلیم ذکر کرده و در واقع پرورش مهمتر از تعلیم است. مدارس هیئت امنایی از قلمرو آموزش و پرورش خارج نیست و باید در این مدارس همه چیز حساب شده باشد. در عین اینکه اینگونه مدارس امنایی دولتی هست باید برنامه‌های فرهنگی و تربیتی ویژه‌ای برای دانش آموزان داشته باشد.

وی گفت: شاهد همکاری مسئولین شهری هستیم و در هر شهر می‌توانیم یک یا چند مدرسه هیئت امنایی داشته باشیم.

حسین کمالی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران  هم با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع  هفته معلم در استان افزود: در هفته معلم به مدارس توصیه شده برنامه با مشارکت اولیای دانش آموزان  و خانواده فرهنگیان برگزار کنند. 

کمالی تصریح کرد: در آیین تجلیل معلم نیز از 600 معلم قدردانی می‌شود. 98 معلم منتخب شهرستانی و 9 معلم کشوری معرفی شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • استقبال ۲۰ هزار میلیارد ریالی مازندرانی ها از طرح کالابرگ و فجرانه
  • ببینید | گفتگوی بامزه محیط‌بان مازندرانی با خرس قهوه‌ای در ارتفاعات چالوس
  • فیلم/ گفت‌وگوی محیط‌بان مازندرانی با خرس قهوه‌ای در ارتفاعات چالوس
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • ۶۰۰ معلم نمونه مازندرانی تقدیر می‌شوند
  • تالاب دورگه‌سنگی نقده میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم