Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی در شرایطی که در خارج از مرزهای ایران، اسب، صنعتی پول ساز با گردش مالی بالا محسوب می شود و افراد بسیاری را برای نگهداری و پرورش آن همچنین سرمایه گذاری بر روی آن ها به سوی خود جذب کرده است، اما ایران با داشتن اسب هایی از نژادهای مختلف هنوز اندر خم یک کوچه است و در پله اول آن در جا می زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگهداری و پرورش سنتی "اسب"، این ظرفیت بالقوه که با صنعتی شدن آن می توان فرصتی ثروت ساز را برای کشور رقم زد، حکایت از آن دارد که هنوز در کشور اسب صرفا یک دام محسوب می شود نه یک کالای سرمایه ای.

در روزگار کنونی که نگاه ها به این ظرفیت بالقوه ثروت ساز تیزبینانه نیست و متولی اصلی آن ناشناخته و زیرساخت هایش آماده نشده، اسب در این میدان غفلت، تماشاچی است و احوالش همانند قایقی در کویر لوت.

در همین راستا، سهم خراسان شمالی از این تماشاچیان نیز هزار سر اسب ترکمن استقامتی و پرشی است که به صورت سنتی و معیشتی نگه داری و پرورش داده می شوند اما سال ها است نظاره گر این هستند که سرانجام دست اندرکارانِ پیگیر استان برای آماده سازی حداقل زیرساخت ها از جمله مهمترین آنها که یک پیست سوارکاری است؛ به خط پایان می رسند یا خیر!

بخش جرگلان در شهرستان مرزی راز و جرگلان نقش بسیار مهمی در تولید و پرورش اسب ترکمن اصیل دارد؛ اسبداری در این منطقه آنقدر مهم است که در سال های خیلی گذشته پروژه ساخت پیست سوارکاری باغلق در این بخش کلید خورد اما هنوز که هنوز است، مطالبه مهم مردم این منطقه تکمیل نشده و چابک سواران این منطقه که معمولا برندگان مسابقات کورس پیست های گنبد و آق قلا هستند نمی دانند که بالاخره به آروزی خود می رسند که در پیست باغلق به تاخت بپردازند و یا خیر.

چابک سواران جرگلانی در پیست های سایر استان ها

امید یزدانی یکی از چابک سواران منطقه مرزی جرگلان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ویترین اسب ها برای به نمایش گذاشتن پیست های اسب دوانی است، گفت: متاسفانه در این استان و در این شهرستان هیچ مکانی نه برای دویدن و نه برای پریدن اسب ها وجود ندارد که بتوانند خودی نشان دهند.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد مردم شهرستان مرزی راز و جرگلان درگیر پرورش اسب اصیل ترکمن هستند، اظهارکرد: تقریبا هر دو خانواده در این منطقه یکی دو اسب ترکمن دارند که در حال پرورش آن ها هستند.

یزدانی با گلایه از نبود یک پیست سوارکاری در این استان و شهرستان راز و جرگلان تصریح کرد: بیشتر چابک سوارانی که در این منطقه مشغول به کار هستند برندگان مسابقات کورس های آق قلا و گنبد هستند و در حقیقت این افراد مجبور هستند برای امرار معاش و کسب مخارج زندگی در پیست های اسب دوانی آن شهرها به مسابقه بپردازند.

وی تاکید کرد: اگر پیست اسب دوانی باغلق در بخش جرگلان راه اندازی شود علاوه بر اینکه یک مزیت اقتصادی برای استان و اسب داران منطقه ایجاد می شود، شغل های جانبی همچون علوفه فروشی، ساخت ابزار آلات مورد نیاز اسب و ... نیز جان می گیرد و از سوی دیگر هزینه های چابک سواران نیز به شدت کاهش می یابد.

یزدانی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برای حضور در مسابقات اسب دوانی در گنبد باید اسب از جرگلان به گنبد منتقل و مبلغی حدود چهار میلیون تومان پرداخت شود، علاوه بر آن از آنجاییکه در این منطقه زمین مناسبی برای تمرین آخر اسب که به منظور آمادگی برای حضور در مسابقات کورس باید انجام شود، وجود ندارد ما مجبور هستیم چهار روز قبل از شروع مسابقات در پیست گنبد حضور پیدا کنیم که هزینه خورد و خوراک نیز باری است که بر ما اضافه می شود.

وی با اشاره به اینکه تا پایان مسابقات باید یک هفته در مجموعه پیست گنبد باشیم، گفت: اما در این پیست امکانات مناسبی برای اقامت چابک سواران وجود ندارد و چند فقره چادر برپا شده که مجبور هستیم تا پایان مسابقات در آن چادرها بمانیم.

این چابک سوار جرگلانی در ادامه توضیح داد: آب و هوای شهرستان راز و جرگلان برای بدنسازی اسب بسیار مناسب است اما حیف از اینکه یک مکان مناسب و استاندارد برای تاخت و تمرین اسب وجود ندارد و از سوی دیگر استان های دیگر بهره های اصلی را از قهرمان های کورس که اغلب اهل خراسان شمالی هستند، می برند.

دوندگی اسب های خراسان شمالی برای استان گلستان

دهش یکی دیگر از چابک سواران جرگلانی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: تاخت و تاز در پیست اسب دوانی نیمه تمام باغلق همیشه این هراس را در دل چابک سوار ایجاد می کند که مبادا اسب به زمین بخورد و مشکلات بعدی را هم برای اسب و هم برای چابک سوار ایجاد کند.

وی بیان کرد: تقریبا چابک سواری شغل اول و آخر بسیاری از چابک سواران در جرگلان است اما نبود یک پیست درست و درمان در این منطقه سبب می شود تا در استان های دیگر به رقابت بپردازیم تا نانی را به خانه بیاوریم اما هزینه ها بالا است و اندک درآمد کسب شده صرف پرداخت همین هزینه ها می شود.

دهش افزود: قهرمانان مسابقات کورس گنبد اغلب متعلق به شهرستان راز و جرگلان هستند اما حیف که تبدیل به افرادی افسرده شده اند چراکه مسئولان به صنعت اسب در این استان اهمیتی نمی دهند.

وی خاطرنشان کرد: نبود یک پیست مناسب برای مسابقات، چابک سواران این منطقه مرزی را ناامید کرده است، در واقع چابک سواران و اسب های این استان هرچقدر دوندگی می کنند برای استان گلستان است و چیزی عاید ما نمی شود.

دهش افزود: اگر به اسب ها و چابک سواران خراسان شمالی میدان داده شود، حداقل اقتصاد مردم شهرستان راز و جرگلان از اینی که است بهتر می شود، متاسفانه اسب های راز و جرگلان هیچ ویترینی برای نشان دادن خود ندارد و فقط تبدیل به تماشاچی شده اند.

پیشرفت فیزیکی۵۰ درصدی پیست باغلق بعد از گذشت ۱۶ سال

فرهی معاون توسعه منابع و مدیریت اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: ساخت پیست اسب دوانی باغلق در بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان از سال ۸۴ آغاز شده و در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: اختصاص اعتبار به صورت قطره چکانی از دلایل عدم تکمیل این پروژه بوده است و از سوی دیگر اختصاص اسناد خزانه در چند سال اخیر سبب شده تا اعتبار اختصاصی به طور کامل جذب نشود.

فرهی افزود: در حال حاضر پیست به طول ۱۵۰۰ متر مربع راه اندازی، گاردریل ها نصب و جایگاه ویژه و سکوی تماشاچیان به صورت نیمه ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله اعتباری برای تکمیل این پروژه اختصاص می یابد، ادامه داد: درصدد هستیم تا برای استفاده از آن، تکمیل سکوی تماشاچیان، جایگاه ویژه و ساخت سرویس های بهداشتی را در دستور کار قرار دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه آهن آلات این پروژه از سال ۸۴ نصب شده است، تصریح کرد: دیگر بعد از گذشت این مدت از زمان این پروژه نیمه تمام در حال فرسوده شدن است و باید برای تکمیل آن اعتبار بیشتری اختصاص یابد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون برای تکمیل این پروژه رقم دو تا سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی خراسان شمالي پیست سوارکاری شهرستان راز و جرگلان مسابقات کورس خراسان شمالی چابک سواران وجود ندارد برای تکمیل اسب دوانی یک پیست اسب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۸۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفر و تکمیل ۸ حلقه چاه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب

شرکت ملی حفاری ایران فروردین‌ امسال هشت حلقه چاه نفت در گستره عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب حفری کرد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی حفاری ایران، مسعود افشار، معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری گفت: از هشت حلقه چاه حفاری‌شده، هفت حلقه در گستره فعالیت شرکت‌های بهره‌بردار نفت و گاز تابع شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و یک حلقه در چارچوب اجرای پروژه‌های حفاری تکمیل و تحویل کارفرما شد.

وی با بیان اینکه در این مدت متراژ حفاری چاه‌های یادشده به ۸ هزار و ۵۹۸ متر رسید، بیان کرد: براساس برنامه‌های شرکت ملی نفت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای با هدف نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز، در بازسازی و نوسازی دستگاه‌ها و تجهیزات حفاری در دست اجرا، از حداکثر ظرفیت‌های سازمان برای پیشبرد و تحقق برنامه‌های صنعت نفت در سال ۱۴۰۳ استفاده می‌شود.

دیگر خبرها

  • حفر و تکمیل ۸ حلقه چاه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب
  • ۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند
  • جشن تکمیل خطوط یک تا هفت پایان سال برگزار می‌شود
  • جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری
  • باز شدن گره‌های چند دهه شهر یزد در شورای ششم
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره برداری می رسد؛ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل کمربندی ایلخچی تبریز
  • برگزاری مسابقات موتورسواری و اتومبیلرانی با استقبال ویژه تماشاگران
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد/ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • قدردانی وزیر علوم از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور