Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلانی تداوم علائم کووید و یا بروز علائم جدید ماه‌ها پس از عفونت اولیه کرونا را «کووید درازمدت» یا به اصطلاح پزشکی «پس‌آیند پساحاد سارس-کوو-۲» (PASC) می‌نامند.

سازمان جهانی بهداشت «کووید درازمدت» را عارضه‌ای تعریف می‌کند که «معمولا سه ماه پس از شروع کووید رخ می‌دهد، علائم آن دست کم برای دو ماه به درازا می‌کشد و با تشخیص جایگزین قابل‌توضیح نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

از جمله علائم شایع کووید درازمدت خستگی، تنگی نفسی و فقدان تمرکز («مه مغزی») است، اما مبتلایان به این عارضه تا ۲۵۰ علامت دیگر هم گزارش کرده‌اند، از جمله سرگیجه، از دست رفتن حس چشایی و بویایی، گرفتگی عضلانی و تحریک‌پذیری روده‌ها.

کووید درازمدت تقریبا می‌تواند هر اندامی در بدن را درگیر کند، از کلیه و کبد گرفته تا دستگاه عصبی.

بررسی‌ها درباره میزان‌های متفاوتی را درباره درصد افرادی که پس از عفونت حاد کرونا به کووید درازمدت مبتلا می‌شوند، نشان داده‌اند.

یک بررسی بزرگ اخیر در انگلیس در بیش از ۲۷۳۰۰۰ نفر نشان داد که از هر سه بیمار مبتلا به کووید در یک بیمار علائم برای سه تا شش ماه پس از عفونت حاد ادامه پیدا می‌کند. برخی بررسی‌ها دیگر رقم‌های حتی بالاتری را نشان داده‌اند.

هنوز دقیقا روشن نیست که چرا در برخی از افراد پس از پایان عفونت حاد علائم بیماری ادامه پیدا می‌کند و در برخی دیگر نه. همچنین دچار شدن به عفونت خفیف کرونا همیشه به معنای بهبودی سریع و دچار نشدن به کووید درازمدت نیست.

بررسی‌ها همچنین نشان داده‌اند که بیماران زن با احتمال بیشتری نسبت به بیماران مرد در معرض خطر دچار شدن به کووید درازمدت هستند.

همچنین معلوم شده است که در افراد سالمندتر و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیز احتمال بروز کووید درازمدت بیشتر است. همچنین شواهدی وجود دارد که کودکان نیز ممکن است به کووید درازمدت دچار شوند.

تا به حال موارد کووید درازمدت در شمار نسبتا اندکی از افراد کاملا واکسینه‌شده گزارش شده است- اما هنوز خیلی زود است که بتوان در این باره اظهارنظر قطعی کرد.

کارشناسان می‌گویند گرچه واکسن‌های کرونا خطر کووید درازمدت را به طور کامل رفع نمی‌کنند، احتمال دچار شدن به آن را کاهش می‌دهند.

به نظر می‌رسد علت اصلی این باشد که این واکسن‌ها در گام اول به پیشگیری از دچار شدن به خود بیماری کووید جلوگیری می‌کنند. اما برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که در افراد کاملا واکسینه‌شده حتی اگر عفونت کرونا رخ دهد («عفونت‌های رخنه‌ای») خطر کووید درازمدت کاهش می‌یابد.

یک بررسی در ۱.۲ میلیون نفر بزرگسال در انگلیس نشان داد که احتمال دچار شدن به علائم کووید-۱۹ بیش از ۲۸ روز پس از عفونت در میان افراد کاملا واکسینه‌شده (در مقایسه با افراد واکسینه‌نشده) به تقریبا نصف کاهش پیدا می‌کند. این بررسی بر اساس داده‌های به دست آمده از گزارش‌های شخص افراد روی یک اپلیکیشن تلفن همراه بوده است.

پژوهشگران می‌گویند احتمالا کووید درازمدت مربوط به اختلال دستگاه ایمنی بدن است که پس از رفع عفونت ویروسی همچنان بیش از حد فعال باقی می‌ماند و به بدن آسیب می‌زند.

نظریه‌های دیگری هم درباره طول کشیدن علائم کووید مطرح شده است، از جمله باقی ماندن مقدار کمی از ویروس در بدن که با آزمایش‌های معمول قابل‌شناسایی نیست، عوامل ژنتیکی و آسیب ناشی از لخته شدن خون در رگ‌ها که یکی از عوارض عفونت حاد کروناویروس است.

کد خبر 639063 برچسب‌ها كروناويروس واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس واکسن کرونا کووید درازمدت پس از عفونت دچار شدن عفونت حاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۹۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید

مسئولان حوزه بهداشت و درمان همیشه درباره مصرف نکردن قارچ‌هایی که در طبیعت روییده هشدار دادند، زیرا تشخیص سمی یا غیرسمی بودن این نوع قارچ‌ها بسیار دشوار است و مصرف آن می‌تواند باعث فوت افراد شود، این درحالی است که اورژانس کشور از رشد سه برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در طبیعت خبر داده است.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا با شروع فصل بهار و افزایش بارش‌ها در این فصل زمینه رشد قارچ‌های وحشی در طبیعت بیشتر می‌شود و در این فصل شاهد حضور بیشتر افراد در دل طبیعت هستیم، لذا مهم است که افراد از مصرف این قارچ‌ها خودداری کنند و هشدارهای مسئولان ذی‌ربط درباره مسمومیت‌زا بودن این نوع قارچ‌ها را جدی بگیرند.

بابک یکتاپرست، معاون روابط عمومی اورژانس کشور با اشاره به آمار مسمومیت با قارچ وحشی گفت: امسال با توجه به افزایش میزان بارش باران، رویش قارچ در طبیعت افزایش یافته است و از آنجایی که اطلاعات مردم و گردشگران درباره قارچ‌ها کم است؛ ممکن است عده‌ای با مصرف این قارچ‌های وحشی، دچار مسمومیت شوند.

وی با اشاره به آمار مراجعان مسمومیت به اورژانس افزود: از هشتم فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه و در واقع طی مدت حدود یک ماه، ۵۳ نفر بر اثر استفاده از قارچ وحشی، مسموم شده‌اند، در حال حاضر ۱۴ نفر از این افراد در بیمارستان‌ها تحت نظر هستند، همچنین ۳۹ نفر درمان شده و ترخیص شده‌اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: این مسمومیت تاکنون فوتی برجای نگذاشته، اما لازم است که افراد و به خصوص طبیعت‌گردان از مصرف این قارچ‌ها پرهیز کنند، میزان مسمومیت‌ها، نسبت به گذشته سه برابر افزایش یافته است، بنابراین این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور بیشترین میزان مسمومیت‌ها با قارچ در استان‌های فارس، لرستان و کرمانشاه به ترتیب با ۱۶،۱۳ و ۱۰ نفر بوده است.

نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی

حمید قهرمانی، کارشناس معاونت بهداشتی استان گیلان یکی از دلایل مسمومیت افراد، پس از مصرف قارچ‌های سمی را تشخیص غلط آنها دانست و یادآور شد: برخی به‌علت شکل ظاهری قارچ‌های سمی که شبیه به قارچ‌های غیر سمی و خوراکی هستند، دچار اشتباه می‌شوند.

وی با تأکید بر این‌که همه انواع قارچ‌ها، خوراکی نیستند و بعضی سمی و خطرناک هستند، افزود: خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و در مواردی سبب مرگ شود، تنها در آزمایشگاه می‌توان نوع قارچ را شناسایی کرد و از روی ظاهر یا مزه قارچ نمی‌توان سمی یا غیرسمی بودن قارچ را تشخیص داد.

این پزشک با تأکید بر اینکه فرد مسموم باید سریع‌تر به بیمارستان منتقل شود، گفت: تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و عرق کردن گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج و یا بی‌قراری از نشانه‌های زودرس مسموم شدن با قارچ‌های سمی است.

قهرمانی با بیان اینکه از چیدن، خریدن و مصرف قارچ‌های روییده شده در طبیعت، کوه و دشت پرهیز و تنها از قارچ‌های خوراکی تولید شده در کارخانه‌های معتبر استفاده شود، ادامه داد: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی‌برد.

وی با اشاره به تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ گفت: تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ خودداری از مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت است، سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی دوری کنیم، کودکان یکی از گروه‌های پرخطر و در معرض مسمومیت با قارچ هستند.

کد خبر 748427

دیگر خبرها

  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید