Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مجلس دهم در رابطه با سفر گروسی به ایران، اظهار کرد: در سفر آقای گروسی ایران و آژانس میتوانند به یک پادبان نظارتی برسند و بر اساس آن توافق کنند که این توافق اعتماد سازی لازم را به دنبال داشته باشد.

«حشمت الله فلاحت پیشه» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس دهم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با  سفر گروسی به ایران و تاثیرات آن، اظهار کرد: به طور طبیعی در دولت ترامپ و عملکرد او در مورد برجام، نوسانات شدیدی انجام گرفت از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد موضع گیری ها به نوعی بود که دو طرف سعی در حفظ مواضع حداکثری خود داشتند تا طرف مقابل را  وادار به تسلیم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در حال حاضر موقعیت این است که همگان اذعان میکنند که خروج ترامپ از برجام اشتباه بود و حتی جالب این است که دیروز یکی از مقامات رژیم صهیونیستی اذعان به این موضوع داشت و گفت هر چند اسرائیل مخالف برجام بوده؛ ولی خروج آمریکا از برجام یک اشتباه بود.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: مشکلی که بعد از آن شکل گرفت این بود که در دولت جدید امریکا، متاسفانه طرف های برجام به جای اینکه به ریل برجام برگردند باز هم در میدان ترامپ بازی کردند و این فرصت احیای برجام را به تاخیر انداخت.

وی یادآور شد:  بایدن بر خلاف وعده های انتخاباتی که داده بود، نه تنها احیای برجام را جزو فرمان های اجرایی در روز های اول نداشت ، بلکه سعی کرد سیاست قبلی ترامپ مبنی بر فشار حداکثری علیه ایران را اعمال کند، تا ایران را وادار به عقب نشینی های بیشتر کند.

نماینده سابق مجلس، اذعان داشت: در طرف دیگر هم ایران موضع حداکثری اتخاذ کرد که طرفین میتوانستند از روی چیزی که به آن توافق نود درصدی گفته میشد، در زمان دولت گذشته یا در زمان انتقال به دولت جدید این توافق را امضا کنند که این کار صورت نگرفت و به عقیده ی من فرصتی بود که دیپلمات های دو طرف آن را از دست دادند. 

وی با اشاره به کارشکنی های رژیم صهیونیستی در موضوع برجام، ادامه داد:  در این مدت عوامل مخل و آشوب ساز در مذاکرات هسته ای فعالیت دو چندانی داشتند. مانند رژیم صهیونیستی و عوامل نو محافظه کاری که تلاش داشتند چالش های نظامی محدودی با ایران ایجاد کنند و حتی برخی بازیگران اروپایی که سعی کردند مطالب تازه ای را بیان کنند. تجربه ثابت کرده است که اروپایی ها در ساختن ناتوان ولی در خراب کردن توانمند هستند.

 

 

فلاحت پیشه اضافه کرد: امروز به 8 آذر نزدیک میشویم و این تاریخ زمانی است که بعد از  وقفه های پیش آمده طرفین برنامه های مذاکراتی خود را تطبیق می دهند و اگر با برنامه ای عملیاتی برای رفع اختلاف طرفین گام برداشته شود، امکان توافق وجود دارد و در غیر این صورت طرح مواضع حداکثری از دو طرف عملا توافق را به تاخیر می اندازد.

وی تاکید کرد: ایران باید ساز و کاری را برای پذیرش بازرسی های اعتماد زا با آژانس بپذیرد ، سفر  گروسی  در این راستا خیلی مهم است و در این رابطه میشود در این سفر توافقی کرد که در 8 آذر رونمایی کنیم، توافق هم باید به گونه ای باشد که منجر به شکل گیری فضای منفی در شورای حکام نشود چون اگر این شورا قطعنامه ای علیه ایران صادر کند، عملا ضربه به مذاکره 8 آذر است.

وی ادامه داد: در طرف دیگر هم آمریکایی ها باید بخش اعظم تحریم هایی که قرار شد در احیای برجام در تاریخ 8 آذر برداشته شود یا به حالت تعلیق در آید در نظر داشته باشند و میتواند به عنوان نتیجه یا دستاورد 8 آذر اعلام شود. مذاکرات درباره مسائل باقی مانده ممکن است طول بکشد ولی طولانی شدن توافق مقدماتی از نظر من به ضرر ایران است.

فلاحت پیشه با اشاره به اهمیت سفر گروسی به ایران افزود: سفر آقای گروسی میتواند مهم باشد زیرا نشست شورای حکام قبل از هشت آذر است. در سفر آقای گروسی ایران و آژانس میتوانند به یک پادبان نظارتی برسند و بر اساس آن توافق کنند که این توافق اعتماد سازی لازم را به دنبال داشته باشد؛ ولی اجرای آن منوط شود به توافق 8 آذر یعنی در این تاریخ همین گام اساسی عملا برداشته شود و اگر سطح مشخصی از تحریم ها برداشته شود به صورت همزمان ایران هم نظارات را شروع میکند و برای اقدامات بعدی مذاکره را میتوان کارشناسانه تر پیش برد ولی این گام باید 8 آذر برداشته شود.

وی در پایان گفت: در فاصله سفر گروسی و مذاکرات 8 آذر ، ممکن است اتفاقاتی در جلسه شورای حکام بیفتد. اگر شورای حکام به سمت قطعنامه منفی علیه ایران حرکت کند ، در 8 آذر امکان رسیدن به نتیجه به حداقل خواهد رسید ولی همه این ها به توافق احتمالی ایران در سفر آقای گروسی بستگی دارد که اگر منعقد شود منوط به نتیجه بخش بودن مذاکرات 8 آذر برای ایران شود.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حشمت الله فلاحت پیشه برداشته شود فلاحت پیشه شورای حکام سفر گروسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۰۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق ایران و چند کشور برای استرداد متهمان تحت تعقیب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سردار مجید کریمی به اتفاق هیئت همراه، در نوزدهمین نشست بین المللی رؤسای اینترپل کشور‌های عضو سازمان اینترپل در شهر لیون فرانسه شرکت کرد.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه ­۱۹۶ کشور دنیا در این نشست شرکت داشتند، افزود: در این نشست جرائم مختلف از جمله جرائم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و سایر جرایم خشن و نحوه برخورد با آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس پلیس بین‌الملل گفت: در حاشیه این نشست، چندین ملاقات دو جانبه و چند جانبه با مقامات ارشد پلیس کشور‌های شرکت کننده و مدیران بخش‌های تخصصی سازمان اینترپل داشتیم.

سردار کریمی افزود: در این دیدار‌های هیئت انتظامی ایران در خصوص استرداد متهمانی که تحت تعقیب هستند و اعلان قرمز آنها صادر شده است، با برخی کشور‌ها به توافقات خوبی رسیدیم.

دیگر خبرها

  • ببینید | دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ مگر سیلاب به داد مردم سیستان برسد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • توافق ایران و چند کشور برای استرداد متهمان تحت تعقیب
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات توافق شده آزاد می‌شوند