Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره آثار قاچاق سلاح های کوچک و سبک بر صلح و امنیت گفت: همانند سایر کشورها، ما نیز در مورد پیامدهای بشردوستانه، اجتماعی و اقتصادی و امنیتی تجارت غیرقانونی سلاح های کوچک و سبک و دستیابی افراد غیر مجاز به اینگونه سلاح ها نگران هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: برنامه اقدام مقابله با تمام جنبه‌های تجارت غیرقانونی سلاح های کوچک و سبک تنها چارچوب جهانی برای پرداختن به چالش های چند وجهی این پدیده است.

وی تصریح کرد: این سند داوطلبانه و غیر الزام‌آور از نظر حقوقی، که تاکنون نیز تأثیر قابل توجهی در بسیج تلاش های بین المللی علیه تجارت غیرقانونی سلاح های کوچک و سبک داشته، همچنان مفید و معتبر است.

تخت روانچی اظهار داشت: به عنوان قربانی تروریست های مورد حمایت خارجی، و مواجه با تهدید جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر مرتبط با قاچاق سلاح های کوچک و سبک، جمهوری اسلامی ایران برای برنامه اقدام مبارزه با اینگونه سلاح ها ارزش زیادی قائل بوده و خواستار تضمین اجرای متوازن، مؤثر و کامل آن از جمله از طریق شناسایی و رفع چالشهای اجرای آن است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: همانطور که به روشنی در این برنامه اقدام بیان شده است، دولت ها مسئولیت اصلی مبارزه با قاچاق سلاح های کوچک و سبک در تمام جنبه‌های آن را بر عهده دارند و بر این اساس، مسئولیت شناسایی مشکلات مرتبط با این چالش و پیدا کردن راههای رفع آنها نیز با دولت ها است.

تخت روانچی تاکید کرد: برای تضمین اجرای کامل این برنامه اقدام، باید به امکانات و اولویت های دولتها و مناطق مختلف توجه کرد و در این زمینه، باید اولویت با ارائه منابع مالی کافی، فن‌آوری و دانش فنی لازم، از جمله انتقال فن‌آوری‌های مرتبط، به کشورهای در حال توسعه باشد و این اقدام نیز باید مستمر، غیر تبعیض‌آمیز، غیر گزینشی و بدون قید و شرط و بر اساس درخواست دولتهای ذیربط و با در نظر گرفتن سیاستها و اولویتهای آنان باشد چون خود برنامه اقدام نیز تصریح کرده است که مسئولیت اصلی تنظیم تجارت سلاحهای کوچک و سبک با دولتها است.

وی افزود: البته در تمامی تلاش ها برای مبارزه با قاچاق سلاح های کوچک و سبک باید حق هر دولت برای ساخت، صادرات، واردات و حفظ چنین سلاح هایی بطور کامل مورد احترام قرار گیرد چون این موضوع از مقتضیات استفاده از حق ذاتی دفاع مشروع است که در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل مورد تأیید قرار گرفته است.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: طبق برنامه اقدام، قاچاق سلاح های کوچک و سبک در تداوم و تشدید درگیری ها، جابجایی غیرنظامیان، تضعیف احترام به حقوق بین‌الملل بشردوستانه، ممانعت از ارائه کمک های بشردوستانه به قربانیان درگیری های مسلحانه و دامن زدن به جرم و جنایت و تروریسم، نقش دارد.

وی افزود: در این رابطه، شورای امنیت اگر در موارد خاص لازم بداند، می‌تواند آثار قاچاق سلاح های کوچک و سبک بر درگیری را بررسی کند. البته دامنه چنین اقداماتی فقط باید به بررسی اثرات نامطلوب جدی قاچاق سلاح های کوچک و سبک بر درگیری محدود شده و در عین حال این اقدام بدون تضعیف تجارت مشروع اینگونه سلاح ها صورت گیرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: پیدا کردن یک راه حل مناسب و بلند مدت برای چالش چندوجهی قاچاق سلاح های کوچک و سبک مستلزم اتخاذ یک رویکرد جامع است و این موضوع باید توسط مجمع عمومی و کنفرانس بازنگری برنامه اقدام مقابله با تمام جنبه‌های تجارت غیرقانونی سلاح های کوچک و سبک مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119382 برچسب‌ها ایران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ایران قاچاق سلاح های کوچک و سبک قاچاق سلاح های کوچک ایران در سازمان ملل برنامه اقدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۱۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

استاندار کردستان گفت: بازگشایی بازارچه‌های مرزی هنگه‌ژال بانه و سیف سقز یکی از مطالبات اصلی مردم ما از دولت عراق است، لذا در شورای امنیت ملی پیگیری شده و از این پس نیز با جدیت پیگیری خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، اسماعیل‌ زارعی‌کوشا عصر امروز در اولین جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در سال‌جاری که در استانداری کردستان برگزار شد، گفت: مسئله مبارزه با کالای قاچاق و ارز یکی از مسائل مهم در سطح کشور تلقی می‌شود و در کردستان نیز این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: کردستان به واسطه وجود 227 کیلومتر مرز غیر مسدود، مشکلات فراوانی در حوزه قاچاق کالا دارد و نیازمند انجام اقدامات ویژه‌ای است.

استاندار کردستان تصریح کرد: سال گذشته جلسات متعددی در این راستا برگزار شد و طبق ارزیابی‌های انجام شده به واسطه همکاری دستگاه‌های متولی اقداماتی خوبی در حوزه‌های مختلف اعم از مبارزه عملیاتی، رصد و مبارزه با باندهای قاچاق صورت گرفت.

وی اجرای طرح باک‌ پُر در دی‌ماه سال گذشته را اقدامی خوب تلقی کرد و گفت: امروز پشنهاداتی همچون معافیت باک ارائه‌ شد، چنانچه پیشنهادات در چارچوب اختیارات استان باشد انجام و در غیر اینصورت از طریق ستاد مرکزی پیگیر اخذ مجوزها خواهیم شد.

ضرورت وجود رویه واحد برای مقابله با قاچاق سازمان‌یافته

زارعی‌کوشا با تاکید بر ضرورت ایجاد هماهنگی‌ میان متولیان مرزهای همجوار جهت مقابله با قاچاق سازمان یافته، اذعان کرد: تضاد رویه‌ها موجب شدت و ضعف فعالیت‌ها در مرزها می‌شود بنابراین داشتن رویه واحد میان هر سه استان کردستان، کرمانشاه‌ و آذربایجان غربی ضروری‌ است.

وی از برگزاری جلسات متعدد در تهران جهت بازگشایی بازارچه‌های مرزی هنگه‌ژال بانه و سیف سقز خبر داد و عنوان کرد: این موضوع در شورای امنیت ملی پیگیری شده و یکی از مطالبات اصلی مردم ما از دولت عراق بازگشایی این بازارچه‌هاست که با جدیت پیگیری خواهد شد.

استاندار کردستان گفت: قاچاق کالا نه تنها از لحاظ اقتصادی، بلکه در بعد امنیتی نیز تبعات منفی برای جامعه خواهد داشت، بنابراین همه ما در برابر مقابله با این موضوع مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم.

وی راه‌اندازی دستگاه ایکس ری(آشکارساز) در مرزها را ضروری دانست و افزود: همه مرزهای کشور در این زمینه با مشکل مواجه هستند، در مرزهای استان کردستان خصوصا مرز باشماق نبود دستگاه ایکس ری یک نقص بزرگ است، بنابراین باید استقرار آن با جدیدت پیگیری شود.

زارعی‌کوشا در بخش پایانی سخنان خود خواستار بررسی و تعیین تکلیف مسائلی همچون انبارهای عمومی و طرح توسعه و مرزهای استان شد.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است
  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران
  • کشف کالا‌های قاچاق ۵۶ میلیاردی در اردبیل
  • ایران خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه شد
  • مبادلات طلا ساماندهی می‌شود
  • ساماندهی بهداشتی اولویت طرح تضمین سلامت فرآورده‌های شیلاتی است
  • احداث ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس در تهران تا پایان شهریور ۱۴۰۳
  • تشریح دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان یافته و شبکه ای
  • شناسایی باند‌های سازمان یافته قاچاق دختران و خانه‌هایِ فحشا و فساد