Web Analytics Made Easy - Statcounter

به  گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ر زمان‌های قدیم، سنن مختلفی در خراسان جنوبی وجود داشته است که در هر کدام به طرق مختلف، دل‌های مردم به یکدیگر نزدیک و حس همکاری بین آنان بیشتر می‌شد.

بام اندود یکی از سنت‌های قدیمی در شهرستان خوسف است که هر ساله همزمان با آغاز فصل سرما در این شهرستان انجام می‌شود و مردم برای انجام بام اندود با یکدیگر همکاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل انجام این عمل نیز محافظت کردن خانه در فصل زمستان از نفوذ سرما و باران به داخل خانه‌ها از طریق دیوار‌ها و سقف است.

گرمای خانه ها با همکاری دوستان

یکی از مردمان شهرستان خوسف می‌گوید: همه ساله در آستانه فصل زمستان مردم دور یکدیگر جمع می‌شوند و بام خانه‌ها را با گِل، رس و کاه می‌پوشانند.

او ادامه می‌دهد: این کار به منزله ایزوگام کردن پشت بام خانه هاست و هر خانه باید پس از گذشت ۲ الی ۳ سال، مجددا بام اندود شود تا در برابر سرما و باران حفظ شود.

بیشتر بخوانید

ابتکار مهندسی قدیم نیازمند همت مهندسان جدید

این شهروند خوسفی بیان می‌کند: این سنت از قدیم در شهرستان خوسف وجود داشته است و مردمی که خانه‌های قدیمی دارند، سقف خانه‌ها را بام اندود می‌کنند.

او عنوان می‌کند: از جمله زیبایی‌های این سنت آن است که همگان دور همدیگر جمع می‌شوند و به کار بام اندود کردن خانه‌ها مشغول می‌شوند.

این شهروند خوسفی ادامه می‌دهد: پس از اینکه بام اندود کردن یک خانه به اتمام رسید، محفوظ کردن سایر خانه‌ها آغاز می‌شود و تا جایی ادامه پیدا می‌کند که همه خانه‌های قدیمی که نیاز دارند، بام اندود شوند.

شعر خوانی، بام اندود خراسان جنوبی را متمایز کرده است

برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی چند سال قبل در این خصوص گفته بود: بام اندود از مراسم سنتی خراسان جنوبی است که بیشتر در نقاط روستایی استان هنوز اجرا می‌شود.

او افزود: جلوگیری از نفوذ باران به داخل خانه به علت حالت صیقلی شکل خاک و گِل روی پشت بام، جلوگیری از ورود گرمای شدید به درون خانه در تابستان و سرما در فصل زمستان از مزایای استفاده از بام اندود برای خانه‌های کاهگلی و برخی خانه‌های آجری است.

برآبادی اظهار کرد: در خانه‌های گاهگی وآجری به دلیل اینکه بخشی از بام خانه به وسیله باران و برف همه ساله تخریب می‌شود مردم با روکش کاه گِل نسبت به مرمت بام خود اقدام می‌کنند تا از خطر نفود باران در فصل زمستان به داخل خانه در امان باشند.

بام اندود در روستا‌های بیشتر مناطق کشور انجام می‌شود، ولی خواندن موسیقی و شعر‌های محلی، مراسم بام اندود خراسان جنوبی را نسبت به سایر مناطق کشور متمایز کرده است.

انتهای پیام/ س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بام اندود میراث فرهنگی صنایع دستی خراسان جنوبی فصل زمستان بام اندود خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۱۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار خراسان جنوبی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فاز اول نیروگاه بادی درح به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی؛ جواد قناعت در دیدار با سرمایه‌گذاران شرکت انرژی‌های تجدید پذیر خراسان، اظهار کرد: ایجاد ارزش افزوده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در اولویت برنامه‌های استان است.

وی با اشاره به اینکه بادهای ۱۲۰ روزه از ظرفیت‌های بسیار خوب استان در تولید انرژی‌های پاک است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند به رونق استان کمتر توسعه یافته خراسان جنوبی کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشینه کار در محل اجرای نیروگاه بادی درح اظهار داشت: به جهت اهمیت فعالیت این نیروگاه در استان، اجرای این پروژه باید شتاب بگیرد.

وی با اشاره به موارد مطرح شده از سوی سرمایه گذاران در این جلسه و درخواست دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی، گفت: این درخواست با دید مثبت با محوریت معاونت اقتصادی استانداری پیگیری می‌شود.

قناعت از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی فاز اول پروژه گفت و متذکر شد: روند اجرای کار برای ۱۵ درصد باقیمانده فاز اول شتاب بگیرد تا این مرحله وارد فاز بهره‌برداری شود.

به گزارش‌ایمنا؛ نیروگاه بادی درح با سرمایه‌گذاری ۶۳ میلیون یورویی بخش خصوصی به ظرفیت ۵۰ مگاوات در حال احداث است و فاز اول پروژه شامل چهار توربین و به ظرفیت ۱۰ مگاوات، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده بهره‌برداری است.

کد خبر 748437

دیگر خبرها

  • تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • رونق رشته مینی‌گلف در خراسان جنوبی
  • ادامه ناپایداری‌های جوی تا فردا در خراسان جنوبی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • صدور ۴۹۴۰ شناسه یکتا برای پروانه کسب‌های کاغذی در خراسان شمالی
  • توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم