Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

2 آذر 1329، بین ایران و آلمان یک قرارداد بازرگانی امضا شد.

2 آذر 1340، مالیات یک درصد اراضی از طرف دولت لغو شد.

2 آذر 1345، به منظور توسعه ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر و گمرک ‌های شمال ایران بین سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و وابسته‌ اقتصادی سفارت شوروی در ایران قرارداد همکاری بسته شد.

2 آذر 1389، شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی از تدبیر دولت برای افزایش جذابیت ماند‌گاری منابع یارانه نقدی مردم در حساب ‌ها خبر داد و گفت یکی از برنامه‌ های ما این خواهد بود که جذابیت ماندگاری پول را در بازار بانک و سرمایه بالا ببریم.

2 آذر 1390، آلمان با تحریم نظام بانکی ایران مخالفت کرد تا در کنار روسیه و چین که با اعمال تحریم ‌های جدید علیه تهران مخالفت کرده اند، بلوک جدیدی در برابر آمریکا، انگلیس و فرانسه، سه عضو دیگر گروه ۱+۵ شکل بگیرد. از سوی دیگر، پاریس با پیروی از سیاست ‌های تحریم آمیز لندن و واشنگتن خواستار اعمال تحریم‌ های بیشتر علیه ایران در حوزه ‌های بانکی و نفتی شده است.

2 آذر 1392، احمد توکلی نماینده مجلس گفت: طبق بررسی‌های انجام شده سهم (تاثیر)‌ تحریم‌ها بر اقتصاد ایران حدود ۳۵ درصد است و اینکه تمام کاستی‌ها را به گردن تحریم‌ها بیندازیم کار اشتباهی است.

2 آذر 1394، وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار بسته راهنما برای سرمایه‌ گذاران خارجی، مسیر ورود سرمایه به ایران را مشخص کرده است. در این بسته که با عنوان «راهنمای همکاری ‌های سرمایه‌ گذاری و اقتصادی با ایران در حوزه صنعت، معدن و تجارت» رونمایی شده، پروژه‌ های اولویت ‌دار به همراه شرایط و نوع قراردادها اعلام شده است.

2 آذر 1395، سیدکامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از ثبت رکورد جدید در پرداخت مالیات اصناف خبر داد و اعلام کرد که نرخ مالیات طلا به ۳ درصد کاهش می‌یابد.

2 آذر 1396، بر اساس نامه معاونت نظارت مالی و خزانه ‌داری کل کشور، دریافت هرگونه کارمزد خدمات بانکی از حساب‌ های دولتی (قابل برداشت و غیر قابل برداشت) ازسوی شبکه بانکی کشور فاقد وجاهت قانونی است.

2 آذر 1398، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات تیمور عامری و چند متهم دیگر به اتهام اخلال در نظام پولی و ارزی کشور برگزار شد.

2 آذر 1399، سخنگوی گمرک گفت: در سال ۹۸ حدود هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و ۷۲۲ هزار و ۷ دلار به ۹ کشور صادر شده است. سید روح اله لطیفی اظهار داشت: در سال ۹۸، حدود هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به وزن یک هزار و ۵۷۳ تن به ۹ کشور هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادر شده است. کشور عراق با ۳ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۹۰۰ دلار، آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۰۰ دلار، سوریه با ۹۸۱ هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد اول خودروهای ایرانی بودند.  هنگ کنگ با ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانیا با ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلار، تایوان با ۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار، چین با ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و ۶۶۲ دلار دیگر خریداران خودرو از کشورمان بودند. خودروی ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده است و پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس، ۲۰۷، هایما، دنا و …مابقی سهمی کمتر از ۱۰ درصد را در بر می‌گیرند. بیشترین تنوع خودرویی با خودروهای تیبا، ساینا، کوئیک، وانت آریسان، پژو پارس، پراید ۱۳۱ و رهام به مقصد اسپانیا تعلق دارد.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: زلزله جنوب ایران زلزله هفته بسیج یوسف نوری اعتراض کشاورزان اصفهان اقتصاد در گذر زمان تاریخ اقتصاد اقتصاد ایران زلزله جنوب ایران زلزله هفته بسیج یوسف نوری اعتراض کشاورزان اصفهان اقتصاد ایران ایران و جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۱۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به ۸۴۷ میلیون یورو رسیده است. مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۷۸۰ میلیون یورو کالا بین دو طرف مبادله شده بود.

بر اساس این گزارش واردات اتحادیه اروپا از ایران در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۴۴ میلیون یورو رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۱۳۹ میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال نیز ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به ۷۰۳ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در دوماهه نخست سال قبل ۶۴۱ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

بر اساس این گزارش تجارت ایران و اروپا در دومین ماه سال جاری میلادی رشد قابل توجه ۳۰ درصدی داشته و از ۳۵۸ میلیون یورو در فوریه سال ۲۰۲۳ به ۴۶۸ میلیون یورو در فوریه ۲۰۲۴ رسیده است. صادرات اروپا به ایران در فوریه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۳۲ درصدی مواجه شده و به ۳۹۲ میلیون یورو رسیده است. صادرات اروپا به ایران در فوریه سال قبل ۲۹۷ میلیون یورو گزارش شده بود.

صادرات آلمان به ایران در فوریه امسال ۴۶ درصد رشد کرده و به ۱۴۱ میلیون یورو بالغ شده است. صادرات فرانسه به ایران نیز با ۳۷ درصد رشد به ۳۳ میلیون یورو و صادرات ایتالیا با کاهش ۶ درصدی به ۴۲ میلیون یورو رسیده است.

صادرات رومانی به ایران ۲۲ برابر شد

اما صادرات رومانی به ایران در فوریه ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ برابر شده و از ۲.۵ میلیون یورو در فوریه سال قبل به ۵۷ میلیون یورو در فوریه امسال افزایش یافته است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در فوریه ۲۰۲۴ با رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۶ میلیون یورو رسیده است. این رقم برای فوریه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶۱ میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات آلمان از ایران در فوریه امسال تغییر محسوسی نداشته و در سطح ۱۹ میلیون دلار باقی مانده است. اما واردات اسپانیا از ایران با رشد ۶۶ درصدی مواجه شده و به ۹.۳ میلیون یورو رسیده است. واردات ایتالیا از ایران نیز ۹۶ درصد رشد کرده و به ۲۶.۱ میلیون یورو افزایش یافته است. ایتالیا در فوریه سال قبل ۱۳.۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

کد خبر 6096232

دیگر خبرها

  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • لبه تیغ
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • اقتصاد کانادا غافلگیر شد