Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گزارشی از پشت‌صحنه‌ برنامه «زوجی نو» منتشر کرده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

 

این جمله مشهور چندسال اخیر را شاید شما هم از زبان جوان‌های امروز شنیده‌اید که مشکلات اقتصادی ازجمله مهم‌ترین موانع ازدواج است. سن ازدواج روزبه‌روز بالاتر می‌رود و جوانان هیچ‌علاقه‌ای به زوج شدن نشان نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادامه چنین وضعیتی در سال‌های آینده می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به کشور وارد کند. سن ازدواج بالا می‌رود، فرزندآوری کم می‌شود و در ۱۴۳۰ یک جامعه پیر باید امورات کشور را بگذراند. البته هستند کسانی که معتقدند مساله فرار جوان‌ها از پذیرش مسئولیت ازدواج، بیش از اینکه ریشه‌های اقتصادی داشته باشد، دلایلی فرهنگی دارد.

ارگان‌های مختلف درتلاشند فرهنگ‌سازی کرده و این مشکلات را حل کنند. یکی از مهم‌ترین و سازنده‌ترین دستگاه‌هایی که می‌تواند به این ماجرا کمک کند، رسانه است. فعالان رسانه درتلاشند با تولید برنامه‌های فرهنگی میل و اشتیاق جوانان را به این مساله افزایش دهند. یکی از برنامه‌هایی که در سال ۱۳۹۹ تولید شد و هدف خود را تشویق جوانان به ازدواج عنوان کرد «زوجی نو» بود. سال گذشته فصل اول این برنامه از تلویزیون پخش شد و حالا در مرحله تولید فصل دومش هستند، این برنامه همان‌طور که از اسمش پیداست زوج‌های جوانی را دعوت می‌کنند که از تاریخ عقد و عروسی‌شان کمتر از سه‌سال گذشته باشد. در این برنامه ‌آیتم‌های مسابقه‌ای درنظر گرفته‌شده تا در این مسیر و به بهانه‌ آن بتوانند شور و هیجانی را که ازدواج در سنین پایین دارد به نمایش بگذارند. برای گفت‌وگو با عوامل این برنامه به پشت‌صحنه «زوجی نو» رفتیم.
 

 


آیا برنامه «زوجی نو» کپی است؟

از همان روزهای آغازین فصل اول زوجی نو، اتهامی رسانه‌ای یقه سازندگانش را گرفته بود؛ اینکه این برنامه هم مثل دیگر برنامه‌های پرطرفدار آن روزهای تلویزیون، از نمونه‌های خارجی کپی شده است. ادعایی که در مورد «عصرجدید»، «دورهمی» و «سیم آخر» مطرح شده بود و البته ادعای گزافی نبود. عوامل این برنامه تقریبا نظرات مشابهی در مورد کپی بودن برنامه داشتند. حامد خانی، تهیه‌کننده آن در پاسخ به این ادعا گفت: «اصل برنامه کپی نیست و مختص خودمان است. هیچ کجای دنیا شما برنامه‌ای را نمی‌بینید که زوج‌های جوان داخل آن باشند. در بحث آیتم‌ها موافقم که یکی، دو آیتم فصل قبلی از یکی از برنامه‌های موفق اروپا برداشته‌شده بود. درصورتی‌که این کپی به‌نظر من اشکال محسوب نمی‌شود. خیلی از برنامه‌ها مثل برنامه احسان علیخانی یا مهران مدیری همه کپی‌شده هستند. برنامه‌های موفق معمولا الگویی برای دیگران می‌شوند. ما اصل برنامه برای خودمان است و اگر آیتمی هم از برنامه خارجی کپی کرده باشیم آن را در مرحله‌ اول با فرهنگ خودمان تطبیق دادیم و بعد در برنامه اجرا می‌کنیم.»

هدف «زوجی نو»؛ تشویق جوانان به ازدواج!

اصلا مگر می‌شود برنامه‌ای با این ابعاد و حجم دکور و تشکیلات ساخته شود ولی هدف راهبردی و مشخصی نداشته باشد؟ تهیه‌کننده برنامه در رابطه با هدف تولید زوجی نو گفت: «این برنامه با هدف تشویق جوانان به ازدواج است. آن هم ازدواج آسان که با توجه به شرایط اقتصادی موجود سخت شده است. سن ازدواج بالا رفته و به نظر ازدواج، کار سختی شده و جوانان خیلی کم، تن به ازدواج می‌دهند. هدف‌مان این است که قشنگی‌ها و شوق زندگی مشترک را به‌تصویر بکشیم.»

شعار ما: ازدواج آسان

وقتی از تهیه‌کننده می‌پرسم اگر بخواهید برای برنامه شعاری انتخاب کنید، آن شعار چیست، می‌گوید: «ازدواج آسان.» اما در وضعیت اقتصادی امروز، سوالی که پیش می‌آید اینکه آیا چنین امری ممکن است؟ خانی به این سوال اینگونه پاسخ می‌دهد: «به‌نظرم اگر سخت نگیریم، می‌شود. شرایط اقتصادی خیلی سخت شده و مسائل اقتصادی جوانان ما را آزار می‌دهد اما اگر آسان گرفته شود، کارها خوب پیش خواهد رفت. با حداقل امکانات هم می‌توان خوشبخت بود. اتفاقا در برنامه قرار است همین را به بینندگان نشان دهیم که زیاد سخت نگیرید و اینها نمونه‌هایی هستند که در همین جامعه زندگی می‌کنند و اتفاقا در سنین پایین جوانی ازدواج کردند.»
 


آیتم «تحسین» شناسنامه‌ ماست

تهیه‌کننده برنامه در پاسخ به اینکه قسمت‌های مختلف این برنامه چگونه طراحی شده است و آیتم تحسین پیشنهاد چه کسی بود، گفت: «این برنامه حاصل کار تک‌نفره خانی به‌عنوان تهیه‌کننده نیست. ما یک تیم خیلی دوستانه‌ای داریم که از ابتدای کار خیلی زحمت کشیدند. بالغ‌بر ۳۰۰ جلسه قبل از شروع زوجی نو گذاشتیم تا به این آیتم‌ها رسیدیم. سکانس تحسین آیتم شاخص و شناسنامه‌ ماست، یعنی هیچ‌کجا این صحنه نبوده و انجام نشده است. این حاصل یک کار گروهی بوده و خدا را شکر آیتم خوبی هم شد، هم از نظر فرهنگی و هم اعتقادی.»
 

 


۳۰ درصد زوج‌های برنامه عروسی نگرفته بودند

محمد پورصباغیان، کارگردان زوجی نو در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید در شرایط اقتصادی موجود، تاکید بر ازدواج آسان، خیلی شعاری و دور از واقعیت باشد هم می‌گوید: «اگر بگویم نه، دروغ است. خیلی از موضوعات ناظر به شرایط روز قضاوت می‌شود. ما هرچقدر هم که بخواهیم ازدواج را ساده بگیریم، حداقل‌هایش چندمیلیون تومانی می‌شود. ساده گرفتن منظور از آن است که توقع‌های خودمان را کم کنیم، مثلا ما در فصل اول زوجی داشتیم که گفتند ما مراسم عروسی نگرفتیم و هزینه‌ای را که قرار بود برای مراسم بپردازیم به یک زوج نیازمند کمک کردیم بعد همین زوج‌ها را وقتی در آخر برنامه دعوت کردیم، گفتند چندنفر به ما اطلاع دادند بعد از دیدن این برنامه و شنیدن این صحبت‌ها ما همین کار را انجام دادیم. پس شعارزدگی به کنار، اما می‌شود آسان گرفت و ازدواج کرد. بیش از ۳۰درصد زوج‌هایی که در برنامه داشتیم مراسم عروسی نگرفته بودند. زاویه نگاه هر شخصی به مساله ازدواج متفاوت است اما با ساده نگاه کردن به این قصه اتفاق‌های خوبی می‌افتد. یک‌سری نگاه‌های مالی و تجملاتی و زودگذر هستند. خیلی‌ها بهترین شرایط را در مراسم‌های خود فراهم کردند و در بهترین رستوران‌ها و هتل‌ها مراسم گرفتند اما زندگی‌شان دوام نداشته و این نشان می‌دهد که آن عدد و رقم‌ها خیلی تاثیری ندارد.»
 


باربد بابایی: شومن هستم نه مجری!

 

بابایی در پاسخ به این سوال که چقدر حضور و توانمندی یک مجری را در جذب مخاطبان برنامه موثر می‌داند، گفت: «خیلی بحث مفصلی است. اگر اجرا در برنامه «زوجی نو» مدنظرتان است، باید بگویم برای این برنامه من مجری نیستم؛ شومن هستم. یعنی یک چیز تلفیقی از مجری‌گری و بازیگری. در این سال‌هایی که کار کردم، هیچ‌وقت مجری نبودم که یک‌جا بایستم و همیشه در فضایی که بودم اجرای فانتزی و کمدی داشته‌ام. در این برنامه از فضای اجرای تلویزیونی خودم را جدا کردم و روی استیج کار می‌کنم. تا الان انتقاد زیادی نداشتم، اما اگر چیزی هم بوده مخاطبان از شوخی با زوج‌ها ناراحت شدند، درصورتی‌که خود زوج‌ها مشکلی نداشتند و در لحظه هم کیف کردند. تمام تلاشم این است که با رعایت احترام به مخاطبان و شرکت‌کنندگان فضای فانتزی و کمدی حفظ شود. قطعا من‌هم ممکن است اشتباه کنم و تلاش می‌کنم اشتباهاتم رفع شود.»

از ۶ آیتم دوتای آن جذاب است

وی در رابطه با اینکه کدام آیتم جذاب‌تر بوده و فضای بیشتری برای اجرا دارد، گفت: «آیتم لب‌خوانی برای من جذاب بود، چون به من فرصت می‌داد بتوانم بیشتر شوخی کنم و فانتزی‌های بانمکی هم داشت و برای من جزء آیتم‌های جذاب بود. در فصل دوم هم یکی‌دو آیتم اضافه کردیم که باید تست کنیم تا بفهمیم چقدر می‌تواند جذاب شود. البته در هر برنامه‌ای اگر ۶ آیتم وجود داشته باشد، همیشه یک یا دوتای آن خوب است و بقیه معمولی است.»

هستم؛ مگر اینکه بخواهند در اوج خداحافظی کنیم

مجری برنامه در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد این برنامه بیشتر از دو فصل ادامه پیدا کند، آیا تا آخر کنار عوامل «زوجی‌نو» خواهید ماند یا خیر، گفت: «اصلا نمی‌توان مشخص کرد. من قرار بود در فصل دوم «زوجی نو» نباشم، چون خودم برنامه‌ساز هستم و داشتم برنامه‌ای را شروع می‌کردم، ولی با گفت‌وگو‌هایی که بین عوامل شبکه و گروه کارگردانی شد، دیدیم بهتر است فصل دوم را هم کنار برنامه باشم. یک سیب را که بالا بیندازیم هزارتا چرخ می‌خورد. اینکه اصلا سال آینده عمری باشد یا اصلا این برنامه ادامه داشته باشد یا اصلا من توانش را داشته باشم، مشخص نیست. طبیعتا اگر برنامه به همین رویه بتواند مخاطب خوبی داشته باشد، عقل سالم می‌گوید این مسیر باید ادامه پیدا کند، مگر اینکه ببینیم اتفاقی افتاده که باید در اوج خداحافظی کنیم. منطقا اگر ببینیم همه شرایط درست پیش می‌رود، خودم هم بدم نمی‌آید چندین سال بتوانیم این برنامه را روی آنتن داشته باشیم.»

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: برنامه ازدواج زوج ها مجری زوجی نو باربد بابایی ازدواج آسان تهیه کننده برنامه ای برنامه ها آیتم ها زوجی نو زوج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۲۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه آموزش سیما، از امروز ۸ اردیبهشت سیروس همتی که معلم ریاضی دبیرستان است اجرای برنامه عصرگاهی «مثبت آموزش» را که به «استودیو معلم» تغییر نام داده، به عهده گرفته است. در این برنامه که به صورت ام سی از صبح تا عصر هر ساعت یک ربع روی آنتن می رود از معلمان حوزه های مختلف دعوت شده و دغدغه های آنها مطرح می شود.

همچنین در بخش هایی از این برنامه نیز فیلم های سینمایی ایران و جهان که مرتبط با شخصیت های ماندگار معلم در سینما بوده اند، پخش می شود.

توجه ویژه به نوجوانان و جوانان با معرفی استعدادها، بررسی روند مطالبات معلمان و مسایل مرتبط با آموزش و پرورش، آموزش های مرتبط با تغذیه دانش آموزان، مرور اتفاقات و رویدادهای مرتبط با نوجوانان و تلاش برای پرورش قوه خلاقه آنها از جمله رویکردهای برنامه است.

برنامه «مثبت آموزش» هر روز از ۸ صبح تا ۱۸ به صورت متناوب و در ۱۵ دقیقه پایانی هر ساعت پخش می شود.

کد خبر 6089934 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • خاطره مجری برنامه مشاعره از شاعران بنام ایران
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • نونزدهمین مراسم «شب کارگردان» برگزار شد/ آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • سیروس همتی مجری شبکه آموزش شد
  • بازگشت «خوش نمک» به تلویزیون با مجریان جدید
  • جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس
  • سفربه تهران قدیم؛ اولین مجری برنامه‌های مهران مدیری سکته کرد (+عکس)
  • تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • دو زن قربانی تیراندازی در مراسم عروسی