Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@09:24:48 GMT

سکته مغزی دومین عامل مرگ‌ومیر در ایران است

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۲۰۷۰

سکته مغزی دومین عامل مرگ‌ومیر در ایران است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری، گفت: پیش‌بینی می‌شود در دنیا از هر چهار تا پنج انسان یک نفر سکته مغزی را تجربه کند، به همین دلیل شناخت عوامل زمینه‌ساز سکته مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مجید جعفری در گفت وگو با ایسنا درخصوص زنگ خطر بروز سکته مغزی، اظهار کرد: سکته‌های مغزی یکی از دلایل مهم ناتوانی و مرگ و میر در تمامی دنیا به شمار می‌آید و جزو چهار عامل مرگ افراد در جهان محسوب می‌شود، در ایران نیز سکته مغزی دومین علت مرگ و میر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری افزود: سکته‌های مغزی دو نوع است، نوع اول که در اثر گرفتگی رگ رخ می‌دهند و نوع دوم نیز که به سکته‌های مغزی خونریزی دهنده شناخته می‌شوند و با پاره شدن یک رگ در مغز فرد همراه هستند و احتمال دارد فرد را با عوارضی مانند ضعف یک‌طرفه، مشکل در تکلم و... درگیر کند، بنابراین سکته مغزی دارای برخی عوارض بوده که مهم‌ترین عوارض آن ضعف یک‌طرفه بدن، اختلالات تکلم، غیرقرینه شدن صورت و اختلالات تعادلی است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در دنیا از هر چهار تا پنج انسان یک نفر سکته مغزی را تجربه کند، به همین دلیل شناخت عوامل زمینه‌ساز سکته مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است، عموما فشارخون، دیابت، مشکلات قلبی، چربی خون بالا و عوامل زمینه‌ساز فامیلی از مهم‌ترین مواردی هستند که زنگ خطر بروز سکته مغزی محسوب می‌شوند، همچنین یکی از عوامل زمینه‌ساز مهم در سکته مغزی سن افراد است، زیرا حدود دو سوم موارد سکته مغزی در افراد بالای ۶۵ سال مشاهده می‌شود.

جعفری عنوان کرد: بروز سکته مغزی در مردان نسبت به زنان شایع‌تر است، اما با کنترل فاکتورهای سکته مغزی مانند قندخون، فشار خون و سایر موارد ذکر شده می‌توان میزان خطر بروز سکته مغزی را به‌صورت چشم‌گیری کاهش داد.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: موضوع زمان در درمان سکته مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است و سه تا چهار نیم ساعت اول پس از سکته مغزی زمان حیاتی برای نجات جان بیمار محسوب می‌شود و باید در این زمان بیمار به دریافت خدمات پزشکی دسترسی پیدا کند، در صورتیکه کاندید دریافت داروی لیز لخته است این دارو را دریافت کند.

وی یادآور شد: سایر درمان‌های سکته مغزی فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی و... هستند، البته نکته مهم این موضوع است که در ساعات اولیه بروز سکته مغزی با استفاده از درمان‌های مناسب از میزان نقصی که احتمال دارد برای بیمار ایجاد شود کاسته شود، بنابراین در صورتیکه بتوان در سکته مغزی در ساعات اولیه درمان مناسب برای بیمار انجام شود از هزینه‌های ثانویه در خصوص فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و... جلوگیری می‌شود.

جعفری خاطرنشان کرد: عواملی مانند استرس و افسردگی از فاکتورهای خطر سکته مغزی محسوب نمی‌شوند، اما رژیم غذایی پرچرب و کم تحرکی عواملی هستند که می‌توانند زمینه‌ساز سکته مغزی باشند، همچنین فشارهای عصبی زمینه‌ساز فشارخون بالا هستند که فشارخون نیز از عوامل ایجاد سکته مغزی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری سکته مغزی چهارمحال و بختیاری عوامل زمینه ساز بروز سکته مغزی سکته مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۲۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید

پانته‌آ رمضانی‌نژاد اظهار داشت:  علی خلیل طهماسبی که به سبب تصادف دچار مرگ مغزی و در بیمارستان لردگان بستری بود، با رضایت خانواده نیکوکار عمل جداسازی اعضا وی صبح امروز انجام شد.

وی ادامه داد: کبد و کلیه‌های این نوجوان لردگانی جداسازی و برای اهدا به بیماران در صف انتظار به شیراز ارسال شد.

بیشتر بخوانید

اولین اهدای عضو چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۳ همزمان با شب قدر رقم خورد

وی تصریح کرد: این چهارمین عمل اهدای عضو در سالجاری است.

رمضان‌نژاد از خانواده‌های ایثارگر اهدا کننده عضو بیماران مرگ مغزی قدردانی کرد و گفت: به منظور ترویج فرهنگ خداپسندانه اهدای عضو، علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وبگاه skums.ac.ir نسبت به تکمیل "فرم عضویت در خانواده بزرگ اهداکنندگان عضو" اقدام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • اعزام شبانه اکیپ عملیاتی توزیع برق خوی برای تعمیر تیر شکسته و پیشگیری از بروز خاموشی 
  • سفربه تهران قدیم؛ اولین مجری برنامه‌های مهران مدیری سکته کرد (+عکس)
  • مدافع رم سکته را رد کرد و به تمرینات برگشت
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • تصاویر دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات