Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز، سه شنبه دوم آذر سال ۱۴۰۰هجری شمسی، برابر با هفدهم ربیع الثانی سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و سوم نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (دوم آذر) به شرح زیر است:

تشکیل کمیته دفاع ملی در ایران در بحبوحه جنگ جهانی اول

۱۰۶ سال پیش در چنین روزی دوم آذر سال ۱۲۹۴ هجری شمسی "کمیته دفاع ملی" ایران در شهر قم در جریان جنگ جهانی اول تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از تجاوز ارتش روس به ایران در جریان جنگ جهانی اول و پیشروی تا نواحی اطراف تهران و انحلال مجلس شورای ملی، عده‏‌ای از نمایندگان مجلس، روحانیان بلند پایه و تجار تهران، پایتخت را به قصد قم ترک کردند و در قم، کمیته دفاع ملی را تاسیس نمودند. در این حال فرمان جهاد علیه روس از طرف علما صادر شد. در همین ایام، قوای جنگی روسیه، شهر ساوه را تصرف کرده، به سمت قم پیشروی کردند. اعضای کمیته دفاع ملی به سرعت رهسپار اصفهان و سپس به سمت کرمانشاه حرکت کردند. قوای روسیه نیز پس ازتصرف ساوه، شهر‌های قم و کاشان را اشغال کردند و برای مقابله با کمیته راهی کرمانشاه شدند. این کمیته در کرمانشاه، دولت موقتی تشکیل داد و به جنگ روس ‏ها رفت. پس از چندین درگیری بین قوای روس و انگلیس با کمیته دفاع ملی، این کمیته مجبور شد جای خود را تغییر دهد و مدتی در قصر شیرین و موصل در عراق اقامت نموده، سرانجام به استانبول رفتند. این کمیته و دولت موقت در اردیبهشت سال بعد با نامی دیگر اعلام موجودیت کرد، اما سرانجام پس از پایان جنگ منحل شد. 

درگذشت مرد حنجره طلایی ایران، چنگیز جلیلوند

یک سال پیش در چنین روزی، دوم آذر ۱۳۹۹ شمسی، چنگیز جلیلوند، دوبلور، مدیر دوبلاژ، و هنرپیشه ایرانی درگذشت. جلیلوند از سال ۱۳۳۶ مشغول به فعالیت بود. صدای جلیلوند قابلیت گویندگی به جای شخصیت‌های نقش اول با صلابت و تأثیرگذار سینمایی را فراهم کرده بود. او در گویندگی‌هایش قابلیت تیپ‌سازی را داشت و می‌توانست صدا‌های گوناگونی به وجود آورد. چنگیز جلیلوند در میان دوبلور‌ها به «مرد حنجره‌طلایی» و «آقای دوبله ایران» شناخته می‌شد. وی در تاریخ ۲ آذر ماه ۱۳۹۹ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

درگذشت عالم بزرگوار ملا قربانعلی زنجانی

۱۱۵ سال پیش در چنین روزی هفدهم ربیع الثانی ۱۳۲۸ هجری قمری، عالم بزرگوار "ملا قربانعلی زنجانی" معروف به حجت الاسلام درگذشت. ملاقربانعلی زنجانی از شاگردان شیخ انصاری بود که پس از تحصیل در نجف اشرف به زنجان بازگشت. او ضمن احراز مقام مرجعیت، با سخت‏کوشیِ تمام به اجرای احکام اسلام می‏ پرداخت. ملاقربانعلی از چنان نفوذ و موقعیتی در منطقه برخوردار بود که عدم همراهی وی با مدعیان دروغین مشروطه‏ خواه، باعث گردید تا نهضت در آن منطقه تاثیر چندانی نداشته باشد. او هیچ‏ گاه به ملاقات حاکمی نرفت و هیچ حاکمی را نیز به حضور نمی‏ پذیرفت.

تصویب تشکیل کشور فلسطین در سازمان ملل

۴۷ سال پیش در چنین روزی بیست و سوم نوامبر سال ۱۹۷۴ میلادی تشکیل کشور فلسطین به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. مسئله فلسطین در واقع از نخستین مسایلی است که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح گردید. با این حالْ بسیاری از قطعنامه‏‌های سازمان ملل با در نظر گرفتن مطامع قدرت‏‌های بزرگ و صهیونیست ‏ها صادر می‏ گردید. دولت نژادپرست صهیونیستی به استناد یکی از همین قطعنامه‏‌ها در ۱۴ ماه مه ۱۹۴۸ م اعلام موجودیت نمود. در این میان، مسئله فلسطین به ‏رغم تلاش ‏های مستقیم و غیرمستقیم کشورهایى، چون امریکا و انگلستان، به واسطه مبارزات حق‏ طلبانه مردم فلسطین همیشه به عنوان یکی از مسائل روز مطرح ماند. کنفرانس سرانِ عرب در نوامبر ۱۹۷۳ م، سازمان آزادی‏بخش فلسطین را تنها نماینده قانونی مردم این منطقه دانست و در فوریه ۱۹۷۴ م کنفرانس سران کشور‌های اسلامی نیز آن را تأیید نمود. با این پیش زمینه ‏ها در ۲۳ نوامبر ۱۹۷۴ م مجمع عمومی سازمان ملل در دو قطعنامه این مسئله را مورد توجه قرار داد و در آن‏ها اولاً به سازمان آزادی‏بخش فلسطین اجازه داد تا به عنوان عضو ناظر در جلسات این مجمع شرکت نماید و ثانیاً حقوق ملت فلسطین در بازگشت به میهن و برخورداری از حقوق ملی را به رسمیت شناخت. اقدام سازمان ملل باعث شد تا افکار عمومی با حقانیت و مظلومیت فلسطینیان و جنایات اسرائیل آشناتر شوند. با این حال، حمایت دولت‏‌های بزرگ از رژیم صهیونیستی و تداوم جنایات این رژیم و نیز سازشکاری برخی از سران عرب و رهبران فلسطین باعث شده تا مساله فلسطین همچنان لاینحل باقی بماند.

درگذشت پدر امواج و علم رادیویی

۸۴ سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و سوم نوامبر ۱۹۳۷ میلادی جاگادیش چاندرا بوز، (Jagadish Chandra Bose) دانشمند شهیر بنگالی درگذشت. جاگادیش در ۳۰ نوامبر ۱۸۵۸ در یکی از نواحی نزدیک داکا به دنیا آمد. جاگادیش یک دانشمند در زمینه فیزیک، زیست‌فیزیک، زیست‌شناسی، گیاه‌شناسی، و باستان‌شناسی اهل هند بود. از او همچنین به عنوان نویسنده و پدر داستان‌های علمی تخیلی بنگالی یاد می‌شود، اما شهرت جاگادیش به خاطر اقداماتش در اختراع رادیو و مایکرو ویو است. او پیشگام تحقیقات رادیو و مایکروویو نوری است. از او به عنوان یکی از پدران علم رادیویی نام برده اند. چاندرا بوز در ۷۸ سالگی درگذشت.

درگذشت آندره مالرو، خالق فریاد‌های سکوت

۴۵ سال پیش، در روز بیست و سوم نوامبر سال ۱۹۷۶ میلادی «آندره مالرو» (Andre Malraux)، نویسنده و هنرشناس معروف فرانسوی درگذشت. وی در سال ۱۹۰۱ در پاریس متولد شد. مالرو در جوانی به هندوچین که تحت استعمار فرانسه بود، رفت و به مبارزه با سلطه این کشور بر کشور‌های شرق آسیا پرداخت. این نویسنده فرانسوی در بازگشت از این سفر، کتاب معروف «سرنوشت بشر» را نوشت. مالرو در جریان جنگ داخلی اسپانیا، به دفاع از جمهوریخواهان برخاست و در جنگ جهانی دوم نیز دو مرتبه توسط نازی‌ها اسیر شد که از زندان فرار کرد. پس از پایان جنگ، وی به سمت وزیر فرهنگ فرانسه منصوب شد. مالرو مخالف جنگ و خونریزی و مدافع آزادی بشر بود. وی در رمان «فریاد‌های سکوت»، هنر را شورش و طغیان علیه مرگ و نابودی تلقی می‌کند و سرگذشت هنر را سرگذشت انسان می‌داند. از دیگر کتاب‌های مالرو می‌توان به «وسوسه غرب»، «امید بشر» و «فاتحان» اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اولین دانشگاه مدرن ایران چگونه شکل گرفت؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تقویم تاریخ تقویم رسمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تقویم تاریخ تقویم رسمی سال پیش در چنین روزی کمیته دفاع ملی چنگیز جلیلوند سازمان ملل جنگ جهانی دوم آذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۲۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟/ تعهداتی «با تاریخ، با امضا»!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، کنگره آمریکا سرانجام بعد از بیش از ۶ ماه مناقشه حزبی بر سر تصویب بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین به توافق رسید؛ اما نقشه‌ای که ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین برای واشنگتن در سر دارد، در مقایسه با این کمک، بسیار ناچیز است!

کی‌یف در حال مذاکره با دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا بر سر توافق بلندمدتی است که واشنگتن را در تنگنای تامین تسلیحاتی و اقتصادی و حمایت سیاسی ۱۰ ساله از اوکراین قرار خواهد داد.

زلنسکی دیروز در نطق روزانه خود از این موضوع رونمایی کرد و گفت: چنین تعهداتی برای حصول اطمینان از اینکه اوکراین «کمک مورد نیاز برای ممانعت از پیشروی اخیر روسیه در میدان نبرد» را دریافت می‌کند، الزامی است.

زلنسکی افزود: در حال کار هستیم تا سطح تعهدات حمایتی را تا پایان امسال و همچنین تا ۱۰ سال آتی، روی کاغذ بیاوریم. این حمایت، کمک نظامی، مالی و سیاسی و همچنین مسائل مرتبط با تولید مشترک سلاح را در بر می‌گیرد.

اوکراین پیش از این، توافق امنیتی دوجانبه‌ای را با چندین کشور عضو ناتو از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه منعقد کرده است. زلنسکی مدعی شد که قصد دارد تا این توافق بلندمدت با واشنگتن، قوی‌ترین معاهده‌ای باشد که کی‌یف تاکنون با کشورهای غربی به امضا رسانده است.

با این حال، توافقنامه‌های دوجانبه اوکراین با کشورهای غربی تاکنون فاقد تعهدات دفاعی متقابل بوده است. در این توافق‌ها صرفاً وعده کمک بلندمدت آن هم در صورت حمله‌ای در آینده داده شده و معمولاً هم الزام‌آور نیست. به عنوان مثال، توافق با برلین با یک اخطار ۶ ماهه قابل فسخ است!

اما زلنسکی گفته است که می‌خواهد توافق دوجانبه با واشنگتن، شامل سطوح مشخصی از کمک باشد. وی دراین‌باره گفته است: این توافق باید به معنای واقعی کلمه، الگو و بازتاب قدرت رهبری آمریکا باشد.

قانونگذاران آمریکایی اوایل ماه جاری بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری دیگری را برای اوکراین به تصویب رساندند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا درباره تعلل در تصویب این بسته گفته بودند که بایدن بدون هیچ راهبرد مشخصی برای پیروزی اوکراین یا صلح این کشور با روسیه، صرفاً به‌دنبال طولانی کردن خونریزی است.

کد خبر 6092151

دیگر خبرها

  • روز کارگر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / تاریخ دقیق روز کارگر در سال ۱۴۰۳
  • روز پسر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / روز پسر ۱۴۰۳ کی است؟
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • روز پسر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟/ تعهداتی «با تاریخ، با امضا»!
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر
  • ما به انگلیس یا هر کشور دیگری درباره دخالت نظامی هشدار می‌دهیم
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی