Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردن و اسرائيل روز دوشنبه قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن، این کشور عربی انرژی خورشیدی را برای همسایه خود تامین می‌کند و اسرائيل هم در مقابل آب شیرین برای اردن می‌فرستد.   به گزارش یورونیوز، این توافقنامه روز دوشنبه ۲۲ نوامبر و در حاشیه اکسپو دبی و با حضور جان کری نماینده ویژه رئيس جمهوری آمریکا در امور تغییرات اقلیمی به امضا رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  جان کری در بیانیه‌ای به این مناسبت منتشر کرده از امضای این توافقنامه استقبال کرد و نوشت: «خاورمیانه در خط مقدم بحران آب و هوایی است. تنها با همکاری میان کشورهای مختلف منطقه است که خاورمیانه می‌تواند این مسئله را مدیریت کند.»   امارات متحده عربی هم که در سال گذشته روابط خود را با اسرائيل عادی کرد، قرار است نیروگاه خورشیدی تولید کند.   کارین الحارار وزیر انرژی اسرائيل امضای این توافقنامه با اردن را مهمترین اتفاق میان دو کشور از زمان امضای پیمان صلح در سال ۱۹۹۴ دانست. او در ادامه افزود: «مزیت این توافق تنها محدود به انرژی‌های سبز یا بهبود وضعیت آب نیست بلکه باعث تقویت روابط با همسایه‌ای می‌شود که دارای طولانی‌ترین مرز با اسرائيل است.»   قرار است مطالعات امکان‌سنجی برای اجرای این پروژه از سال آینده میلادی آغاز شود. اردن یکی از کشورهای جهان است که از مشکل کمبود آب رنج می‌برد و در مقابل اسرائيل در سرزمینی گرم و خشک قرار دارد اما تکنولوژی پیشرفته، این فرصت را برای این کشور فراهم کرده تا بتواند آب شیرین خود را به کشورهای دیگر بفروشد.   بیانیه دو طرف می‌گوید قرار است یک مجموعه تولید انرژی خورشیدی در اردن با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات برق سبز به اسرائيل صادر کند و در مقابل اسرائيل هم تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین برای اردن بفرستد.   کارشناسان می‌گویند همکاری‌های دو طرف در زمینه موضوعات انرژی و آب می‌تواند بهبود روابط دو میان دو کشور کمک کند. بر اساس پیمان صلح سال ۱۹۹۴ دولت یهودی نظارت اردن بر اماکن مقدس اسلامی در شرق اروشلیم که از سال ۱۹۶۷ توسط اسرائيل اشغال و بعدها به این کشور الحاق شد، به رسمیت می‌شناند. با این حال اغلب در اردن تظاهراتی ضد اسرائيلی و در حمایت از مردم فلسطین برگزار می‌شود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: آب شیرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۲۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند

کارشناس مسائل حقوقی عراق به مداخلات سفیر آمریکا در امور داخلی این کشور و حق بغداد در اخراج وی اشاره کرد.

به گزارش مهر به نقل از المعلومه، «علی جابر التمیمی» کارشناس مسائل حقوقی عراق تاکید کرد که «النا رومانسکی» سفیر آمریکا در بغداد قانون‌های بین المللی را در خصوص این کشور نقض کرده است.

وی افزود: سفیر آمریکا در امور داخلی عراق دخالت می‌کند که بدین ترتیب مفاد توافقنامه امضا شده میان بغداد و واشنگتن را نقض کرده است.

التمیمی اضافه کرد: رومانسکی به قانون مبارزه با فحشاء در عراق اعتراض کرده که این اقدام در تضاد با مفاد یک، ۲ و سه منشور سازمان ملل و ماده ۲۷ توافقنامه راهبردی امضا شده با طرف آمریکایی در سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: بدین ترتیب عراق حق دارد سفیر آمریکا را بر اساس توافقنامه وین سال ۱۹۶۱ بند مربوط به تعیین روابط دیپلماتیک از این کشور اخراج کند. بر اساس ماده ۹ توافقنامه وین هر کشوری می‌تواند هر سفیر نامطلوبی را اخراج کند.

پیش از این «ابتسام الهلالی» رئیس فراکسیون المنتج الوطنی در پارلمان عراق تاکید کرده بود که سفیر آمریکا در عراق برای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی در این کشور تلاش می‌کند.

وی در ادامه افزود: ما شاهد اقدامات پارلمانی در عراق برای جلوگیری از تحرکات آمریکا در این کشور در راستای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی هستیم. اقدامات سفیر آمریکا به ویژه در خصوص حمایت از همجنس گرایی در جامعه عراق نگران کننده است.

الهلالی بیان کرد: ما باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک در برابر پیاده شدن این پروژه‌ها در عراق وارد عمل شویم. اقدامات سفیر آمریکا در راستای اجرای راهبرد این کشور با حمایت برخی کشورهای غربی انجام می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چالش با ارزش‌های لیبرالیسم غربی در جهان امروز ادعای آمریکا : هیچ کشور دیگری اورانیوم ۶۰ درصد را برای هدفی که ایران ادعا می‌کند، تولید نمی‌کند

دیگر خبرها

  • وزیرخارجه اردن: نباید اجازه داد نتانیاهو منطقه را به نابودی بکشاند
  • وزیرخارجه اردن:نباید اجازه داد نتانیاهو منطقه را به نابودی بکشاند
  • هشدار مصر و اردن درباره کوچاندن فلسطینیان/ تاکید قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • انفعال رژیم اردن در برابر جبهه مقاومت
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟