بین قرآنیان هم این میزان اهتمام به تلاوت روزانه قرآن را نمیبینیم
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۲۷۴۲
به گزارش خبرنگار مهر، در پی اعلام خبر «سرانه قرآن خواندن در کشور ۱۵ دقیقه در روز است» سید مصطفی حسینی دبیر جامعه قرآنی عصر و استاد شهریار پرهیزکار استاد پیشکسوت قرآنی به اعلام آماری از سرانه مطالعه قرآن از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی واکنش نشان دادند. خبر سرانه قرآن خواندن در کشور، در جلسه صد و هجدهم مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان بخشی از نتایج پیمایشی با موضوع میزان انس مردم با قرآن کریم اعلام شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در بخش دیگری از نتایج این پیمایش اعلام شد، پنج درصد جمعیت بالای ۱۵ سال کشور معتقدند که تقریباً تمام معنی آیات قرآن را موقع تلاوت متوجه میشوند. بیشترین انس با قرآن را زنان بالای ۵۵ سال با سرانه قرآن خواندن ۲۴۱ دقیقه در هفته معادل ۳۴ دقیقه در روز دارند. بیشترین میزان حفظ قرآن در گروه سنی زیر ۲۰ سال است؛ میانگین حفظ قرآن در کل جمعیت بالای ۱۵ سال، ۰,۷۴ (جز) است، در حالی که این مقدار برای زیر ۲۰ سالهها ۱.۴ (جز) است و تمام مردم کشور در منزل خود قرآن دارند.
سرانه ۱۵ دقیقهای مطالعه قرآن در بین قرآنیان مورد اهتمام نیست چه برسد به سایر اقشار
در همین راستا سید مصطفی حسینی مدیر جامعه قرآنی عصر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برای هرکدام از دوستانی که کمترین تجربه و سابقه در امور قرآنی کشور را داشته باشند، پرواضح است که در ارائه آمار مذکور دقت لازم صورت نگرفته است و برای سنجش این موضوع کافی است میزان مطالعه قرآن میان عناصر فرهنگی و مذهبی، بررسی شود. آن گاه معلوم میشود که اگر سرانه قرآن خواندن در کشور روزانه یکی دو دقیقه هم اعلام شود، موجب خوشحالی و شعف بسیار خواهد بود.
این عنصر فعال جامعه قرآنی افزود: در شرایطی که طبق خوشبینانه ترین آمار، سرانه مطالعه ایرانیان روزانه تقریباً ۱۷ دقیقه است (اعم از متون علمی و مذهبی و …) که همان هم شدیداً محل تأمل است و معتقدم در واقعیت خیلی کمتر از این است، چطور میشود پذیرفت که هر ایرانی روزانه ۱۵ دقیقه قرآن میخواند؟
حجت الاسلام حسینی ادامه داد: امثال بنده که صبح تا شب با جمعیت زیادی از قرآنیان سر و کار داریم حتی در بین قرآنیان (غیر از بخشی از حافظان قرآن) این میزان اهتمام به تلاوت روزانه قرآن را نمیبینیم، چه برسد به سایر اقشار. ضمن تشکر از افرادی که زحمت این مطالعه و پیمایش را بر عهده داشته اند، گمان میکنم باید در ملاک و معیارهایی که برای انجام این تحقیق در نظر گرفته شده است، تجدید نظری صورت گیرد.
سرانه مطالعه قرآن دو یا سه دقیقه خیلی قابل قبول و واقعیتر است
در همین موضوع شهریار پرهیزکار از اساتید فعال در عرصه قرآنی و پیشکسوت قرآنی گفت: به نظر آمار مذکور خیلی قرین به صحت نیست و مورد تردید است و مطمئن هستم که حداقل، آمارگیران به دلیل نامشخصی علاقه داشتند که حدوداً پنج برابر، یعنی ۵۰۰ درصد، آن وضع واقعی اسفباری که امروزه در خصوص انس آحاد مردم با قرآن کریم با آن درگیر هستیم، خوشخیمتر و موفقتر ارائه دهند. ولی چرا؟ دقیقاً نمیدانم ولی قابل بررسی است.
وی ادامه داد: تجربیات نزدیک به نیم قرن ورود و حضور نسبتاً فعال بنده در ابعاد مختلف مسائل قرآنی کشور به من با احتمالی خیلی قوی میگوید، به دلیلی نامعلوم در این اقدام آماری، آنچه که به واقعیت قرآنی مملکت نزدیک است، در پژوهش و سنجش ارائه شده با کم و زیاد، ضرب در چهار یا پنج شده است!
این استاد و پیشکسوت قرآنی کشورمان با تعجب از تعداد آمار ارائه شده از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار داشت: اساتید صاحب تجربه و دلسوز که شناخت مختصری از اوضاع اسفبار قرآنی کشور دارند، یکی از ادعاها و نتایج استخراج شده این است که: «آحاد مردم و جامعه فعلی ما، به طور متوسط، روزانه ۱۵ دقیقه قرآن تلاوت میکنند یا به نوعی با قرآن کریم سروکار دارند» یعنی من خیلی تعجب کردم! البته خدا کند که این طور باشد و آنکه اشتباه میکند، بنده باشم نه اعداد و ارقام ارائه شده.
پرهیزکار با تاکید بر وضعیت امروز جامعه قرآنی اظهار داشت: اگر این عدد به طور میانگین، دو یا سه دقیقه تلاوت قرآن در روز بود، برایم خیلی بیشتر قابل قبول و واقعیتر بود تا عدد عجیب ۱۵ دقیقه! آیا به نظر اساتید محترم، بنده از جمله اشخاص بدبین و منفینگر و ذاتاً ناامید و در عین حال، ناآگاه به واقعیات جاری قرآنی کشور هستم یا اینکه به نظرتان، این رأی و اعتقاد بنده چندان از واقعیت موجود در جامعه دور نیست و به آنچه در کشورمان جریان دارد، روی هم رفته نزدیکتر است؟ مایلم نظر صاحبنظران دلسوز و صاحب تجربه را در این خصوص بدانم، لطفاً چنانچه بیان و نظر اینجانب خطا باشد، در همین موضع، عذرخواهی لازم را خواهم نمود.
وی با بیان اینکه تعبیر میزان انس یا آشنایی با قرآن کریم، تعریف دقیقی را میطلبد و باید چارچوبهای آن قبلاً با دقت و عمق کافی و لازم تعیین شده باشد، اضافه کرد: این توضیح لازم است که وقتی بنده میگویم عدد و رقم واقعی، ضرب در ۴ یا ۵ شده است، واقعاً منظورم، دستکاری کردن آمار از سوی فعالان در آمارگیری نیست، و در حقیقت منظور بنده این است که به دلایلی و قرائن موجودی، یک پنجم این ارقام و اعداد استخراج شده، واقعیت آن چیزی است که در کشور ما میگذرد و این میتواند مثلاً به دلیل، اشتباه و خطا در روشهای نوین و دقیق آمارگیری میدانی یا عدم انتخاب صحیح موارد و افراد مورد مصاحبه و سوال، یعنی انتخاب ناصحیح جامعه آماری یا اشتباه در نوع تلقی و برداشت سنجشگران و پژوهشگران از مقوله آشنایی و انس با قرآن باشد.
کد خبر 5358112منبع: مهر
کلیدواژه: سید مصطفی حسینی قرآن کریم قرآن فعالیت های قرآنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تلاوت قرآن شهریار پرهیزگار پیمایش قرآن فعالیت های قرآنی انقلاب اسلامی ایران کتاب و کتابخوانی تهران سازمان تبلیغات اسلامی ایران انقلاب قرآن کریم شیعه حوزه علمیه قاسم سلیمانی عراق جهان اسلام قرآن کریم مطالعه قرآن جامعه قرآنی قرآنی کشور ۱۵ دقیقه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۲۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ادامه و احیای رویکرد تفسیری امام خامنهای در میان فرهیختگان قرآن پژوه تأکید کرد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری امروز در کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله خامنه ای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم در حال برگزاری است، ضمن تبریک روز معلم و تجلیل از یاد و خاطره استاد شهید مطهری، با اشاره به روایتی از امام هادی علیه السلام در رابطه با جایگاه قرآن در تجلی زندگی مومنانه اظهار داشت: با این که همواره معارف قرآنی در مسیر تحقیق، پژوهش و ترویج و نشر و بسط قرار دارد، همچنان شادابی و طراوتش حفظ و روز به روز بر آن افزوده می شود.
وی با تاکید بر اینکه خداوند متعال قرآن را به گستره فراگیر تمام زمان ها تا روز قیامت نازل کرده است، گفت: امام هادی علیه السلام در پاسخ به این سوال که چه سرّی است که قرآن هر چه بیشتر خوانده و بحث شود، بر تازگی و طراوت آن افزوده می شود؟ فرمودند: چون خداوند تبارک و تعالی، آن را تنها برای زمانی خاص و مردمی خاصّ قرار نداده است. از این رو، در هر زمانی و برای هر مردمی، تا روز قیامت، تازه و باطراوت است.
آیت الله حسینی بوشهری ضمن اشاره به اهمیت تبیین، توضیح و نشر اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب از دست اندرکاران برگزاری این کنگره تشکر کرد و افزود: امامین انقلاب بر این موضوع تصریح داشتند که با انس با قرآن و تامل در آیات الهی، از زاویه نگاه قرآن می شود به دل ها راه یافت و در دل ها نفوذ کرد.
وی ضمن تأکید بر ادامه و احیای رویکرد تفسیری امام خامنهای در میان فرهیختگان قرآن پژوه به نوع نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب به موضوعات متعدد اجتماعی اشاره کرد و گفت: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب پیش از انقلاب و بعد از انقلاب متفاوت بوده، و تفسیر آیات الهی را مبتنی بر اقتضائات و شرایط روز مورد توجه قرار دادند.
آیت الله حسینی بوشهری تفسیر حضرت آیت الله خامنه ای از قرآن را تفسیر اجتهادی دانست و گفت: ایشان از رهگذر عقل و خرد ضمن تفسیر قرآن به قرآن، آیات الهی را مبتنی بر روایات اسلامی تفسیر کردند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب از یک جهت اجتهادی و از جهتی متناظر با موضوعات زمان است.
وی بر اهمیت پایش همه جانبه اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب تاکید و بیان کرد: برخی از اساتید در بررسی کلمه به کلمه و جمله به جمله تفاسیر امام خامنه ای، نکات بدیعی را در رابطه با روش و گرایش تفسیری و قواعد آن ارائه کردند.
آیت الله حسینی بوشهری تدبر در قرآن را از مهمترین نکات پیش از تلاوت قرآن دانست و اظهار داشت: شأن پیامبر شأن تبیینی نسبت به آیات قرآن بود؛ لذا در تدبر به قرآن باید در عین توجه به محکمات، معنای متشابهات را در مسیر ارجاعات علمی قابل قبول استخراج کرد.
وی با بیان این که تفسیر قرآن باید به گونه ای باشد که خواص بپسنند و عوام بفهمند، خاطرنشان کرد: تفسیر قرآن به قرآن رهبر معظم انقلاب همچون سیاق علامه طباطبایی متاخذ از «القرآن یفسر بعضه بعضا» است؛ لذا کسی که می خواهد یک آیه تفسیر کند، باید به سایر آیات قرآن اشراف داشته باشد تا گمراه نشود و به بیراهه نرود.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه تشریحی از تفسیر قرآن به قرآن، به مصادیقی از آیات الهی که مکمل و مفسر دیگر آیات هستند، اشاره و به تبیین برخی از ملاک های زندگی مومنانه از نگاه قرآنی پرداخت.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که باید به دغدغه های اجتماعی جامعه پرداخت و خود را محصور در احکام فردی ننماییم، تصریح کرد: باید با رویکرد هدایتی و تربیتی وارد میدان تجلی احکام اجتماعی شده، راه حل ها را از بند بند آیات قرآنی اتخاذ کنیم.
وی قرآن را نسخه شفابخش، موعظه گر، هدایت آفرین و رحمت بخش برای مومنان دانست و افزود: کسی که تحت تاثیر موعظه قرآن قرار گیرد، زنگارها از دل زدوده شده، زمینه هدایت فراهم خواهد شد؛ و کسی که مشمول هدایت شود، مشمول رحمت الهی خواهد بود.
آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این که نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در چند جلد مکتوب خلاصه کرد، خاطرنشان کرد: بحث های تفسیری رهبر معظم انقلاب با راه و سخن ایشان عجین شده است؛ به گونه ای که هرجا سخنی می گویند، مبتنی بر نکته سنجی های دقیق و عمیق معارف قرآنی است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اشاره به جایگاه سنت های اجتماعی جوامع در نگاه قرآنی، شبهه زدایی از معارف قرآنی در اذهان مخاطبان را یکی از سیره های تفسیری رهبر معظم انقلاب دانست.
وی به تبیین مصادیقی از نحوه پاسخگویی رهبر معظم انقلاب به شبهات مبتنی بر نگاه قرآنی پرداخت و با تاکید بر این که زندگی حقی همگانی است، گفت: اینگونه نیست که یک عده ای هر کاری دلشان خواست انجام دهند و از دیگران بخواهند که ساکت بمانند، نمی شود که رژیم صهیونیستی بزرگترین جنایات را رقم بزند و در مقابل پاسخ حق دفاع فلسطینیان، رویه محکومیت را در پیش گیرند.
انتهای پیام/