Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز گفت‌وگویی با پروفسور حسین اردکانی از بنیانگذاران هواشناسی در ایران انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

بارش‌های سال‌های ۹۷ و ۹۸ تابوی خشکسالی را شکست

- برخی کارشناسان یا سازمان هواشناسی طی سال‌های گذشته اعلام می‌کردند ایران در شرایط خشکسالی قرار گرفته اما شواهد و قرائن نشان داد چنین نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

- سازمان هواشناسی اعلام کرد ایران سال ۱۴۰۰ در شرایط سخت خشکسالی قرار می‌گیرد ولی اینچنین نشد، هر چند در فصل بهار بارش‌ها خیلی مناسب نبود اما این کم‌بارشی در آبان‌ماه تا حدودی جبران شد. 

- باران‌های سیل‌آسایی که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در کشور اتفاق افتاد، ایران را وارد دوران ترسالی کرد، البته طی سال آبی گذشته میزان بارش‌ها به نسبت سال‌های ۹۷ و ۹۸ کاهشی شد اما این کاهش بارش به معنای خشکسالی نیست.

- به هر حال میزان بارش‌ها در برخی سال‌ها مطلوب بوده است، آنگونه که ایران در طول چند سال خشکسالی و کم‌بارشی را تجربه کرد اما بارش‌های متراکم و سیل‌آسا در ۳-۲ سال گذشته تابوی خشکسالی در کشور را شکست، البته پس از آن بارش‌ها در سال ۱۳۹۹ و ابتدای ۱۴۰۰ کاهشی شد ولی اکنون به‌ صورت نرمال است.

- مشکل کم‌‌آبی که این روزها در کشور خود را نشان می‌دهد، حاصل کاهش میزان بارش‌ها در سال‌های متوالی بوده است که البته مدیریتی در مصرف آب نیز نشده است. 

توجهی به هشدارها برای ذخیره منابع آبی نشد

- چنانچه در سال‌های پربارش چون ۹۷ و ۹۸ میزان آبی که از بارش‌های سیل‌آسا حاصل شد، مدیریت و ذخیره می‌شد، می‌توانستیم آن منابع را در سال‌هایی که میزان بارش‌ها کم است بدرستی استفاده کنیم تا کمتر از منابع آب زیرزمینی استفاده شود.

- بنده در همان سال‌های پرباران در توئیتی هشدار لازم را دادم که احتمال کاهش نزولات جوی در آینده وجود دارد و این منابع آبی را ذخیره کنید. 

- کشورهایی که در کمربند جغرافیایی کم‌بارش قرار دارند، برای عبور از کم‌آبی، در زمان‌هایی که بارش‌ها نرمال است آب را ذخیره می‌کنند اما متاسفانه در ایران طی این چند سال هیچ اقدامی در این زمینه نشد و به جای استفاده مناسب و بهینه از آ‌ب‌های ذخیره‌ای، از آب‌های زیرزمینی بهره‌برداری شد و در نتیجه اکنون برخی استان‌ها با مشکل کم‌آبی مواجهند. 

بارش‌ها تا اواخر زمستان ادامه‌دار پیش‌بینی می‌شود

- سازمان هواشناسی اعلام کرد در پاییز امسال بارش چندانی نداریم اما بارش‌ها در آبان‌ امسال نرمال و قابل توجه بود و این بارش‌ها تا اواخر زمستان نیز ادامه‌دار پیش‌بینی می‌شود.

- از نیمه دوم آذر به بعد یک دوره بارشی خوب پیش‌بینی می‌شود و زمستان نیز با توجه به مدال‌هایی که دیده می‌شود، بارش نرمالی در کشور خواهیم داشت.

- البته میزان بارش‌ها چه در سال گذشته و چه ابتدای امسال همچون سال‌های ۹۷ و ۹۸ نبوده، چرا که طی این مدت به دلیل برخی تغییرات آب و هوایی و تحولات اقلیمی بارش‌ها به نسبت کمتری اتفاق افتاده است. 

دولت‌ها هیچ‌وقت توجهی به ذخیره منابع آبی نکردند

- بنده ۶۴ سال است در زمینه وضعیت آب و هوا و میزان بارش و... تحقیق و تدریس می‌کنم و دغدغه تامین مناسب آب و استفاده درست از آن را دارم اما دولت‌ها به این موضوع مهم حیاتی خیلی توجه ندارند به طوری که از قبل از مواجهه با کم‌آبی باید به فکر موضوع آب و ذخیره‌سازی، مدیریت و مصرف بهینه می‌بودند اما متاسفانه هیچ‌وقت به این موضوع مهم توجه نکردند.

- ایران بزرگ‌ترین دانشمندان و نخبگان را دارد که باید درباره جریان کلی اتمسفر و چگونگی تغییر اقلیم بحث و میزگردهایی برگزار شود تا با ایجاد راهکارهای اصولی، علمی و فنی، کشور با بحران کم‌آبی روبه‌رو نشود.

دلیل مشکل کمبود آب؛ کاهش بارش‌ها یا سوء مصرف منابع آبی؟

- هر ۲ موضوع کاهش میزان بارش‌ها و سوء مصرف منابع آبی و صیانت از آن در کمبود آب در کشور تاثیر‌گذار بوده‌ است، یعنی میزان بارش‌ها در حدود ۲ سال اخیر اگرچه مناسب بوده اما به اندازه کافی نبوده است.

- از طرفی هیچ مدیریتی نیز در زمینه ذخیره آب و چگونگی مصرف بهینه آن به چشم نمی‌خورد به طوری که بخش عمده منابع آبی هم‌اکنون در بخش کشاورزی سنتی هدر می‌رود.

- علاوه بر این اقدام خاصی در راستای صیانت از آب‌های زیرزمینی نشده است؛ نمونه آن حفر هزاران حلقه چاه برای استخراج آب از سفره‌های زیرزمینی توسط مردم است که می‌توانستیم به جای آن با مدیریت مصرف و ذخیره‌سازی آب سیلاب‌ها و استفاده درست از آن، از شرایط کم‌آبی عبور کرد.

- رسانه‌ها بویژه رسانه ملی باید موضوع مدیریت و مصرف بهینه آب را با برگزاری میزگردهایی با حضور کارشناسان خبره به جریان بیندازند. از طرفی باید با ذخیره‌سازی آب در زمان‌های پربارش و استفاده آن در زمانی که کم‌بارشی اتفاق می‌افتد، به تعادل در منابع و مصارف آب رسید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آب بارندگی منابع آبی خشکسالی سال های ۹۷ و ۹۸ میزان بارش ها بارش ها منابع آبی منابع آب مشکل کم کم بارش کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۲۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمستان به ۹ استان برمی‌گردد ؛ بارش‌ سیل‌آسای باران و تگرگ | طوفان گرد و خاک ۵ استان را در می‌نوردد

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور در خصوص ادامه فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های همرفتی در کشور و همچنین وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و گرد و خاک در برخی مناطق و نیز بارش تگرگ در نقاط مستعد هشدار زرد صادر کرد.

رگبار باران و رعد و برق در ۷ استان طی امروز و فردا | ۳ روز گرد و خاکی در بخشی از کشور

مناطق درگیر در مخاطره جوی

بر اساس این هشدار امروز (شنبه) کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه جنوبی اصفهان، یزد و شمال و شرق استان‌های خوزستان و هرمزگان و فردا (یکشنبه) جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، شمال و غرب و شرق هرمزگان و جنوب کرمان دچار مخاطره جوی خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت دیدن سازه‌های موقت و احتمال خسارت دیدن نهال‌ها، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

احتیاط در سفرها به ویژه برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

باد شدید و گرد و خاک در ۵ استان

سازمان هواشناسی همچنین در خصوص وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک هشدار زرد دیگری صادر کرد.

بر اساس این هشدار نیز مناطق زیر در زمان اعلامی دچار مخاطر جوی خواهند شد:

امروز (شنبه): جنوب خراسان رضوی، جنوب و شرق سمنان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان

فردا (یکشنبه): خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شرق استان‌های سمنان و کرمان

دوشنبه: جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان

بر اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت دیدن تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاع و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغ‌ها و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها

کد خبر 847500 برچسب‌ها سيل خبر مهم آب و هوا - ایران طوفان سازمان هواشناسي باران

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • ذخیره ۲و نیم میلیون متر مکعب آب در پشت سد‌های خاکی زرند
  • ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • زمستان به ۹ استان برمی‌گردد؛ بارش سیل‌آسای باران و تگرگ
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • زمستان به ۹ استان برمی‌گردد ؛ بارش‌ سیل‌آسای باران و تگرگ | طوفان گرد و خاک ۵ استان را در می‌نوردد
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی