Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان مرکزی دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده، با این وجود در بخش مزیت‌های حوزه کشاورزی نیز در زمره  ۱۰ استان برتر است و ۲۰ درصد شاغلان استان در این بخش کشاورزی فعالیت دارند.
این استان با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است و توان بالایی را در خودکنترلی و پاسخگویی موثر به نیاز درون استانی به مرغ دارد و حتی با اضافه تولید می‌تواند در تامین نیاز سایر مناطق کشور سهیم باشد اما برخی عوامل باعث شده تا این مهم به صورت کامل محقق نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مسئولان، افزایش قیمت جوجه یک روزه و ارسال شدن گوشت مرغ به واحدهای فرآوری و بسته بندی از جمله مسایلی است که در نوسان بهای مرغ تاثیری جدی دارد و  باید در کانون‌های تصمیم‌ساز بیشتر مدنظر باشد و با ارایه راهکارهای سازنده و نظم‌دهی به عرضه و تقاضا معضلات این بخش در حوزه تولید و توزیع به حداقل ممکن برسد.

تولید روزانه ۱۳۵تن گوشت مرغ در استان مرکزی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی نیز گفت: وضعیت تولید گوشت مرغ در استان مطلوب است اما برخی ناهماهنگی‌ها به خروج ۴۰ درصد این محصول در خارج از شبکه و به استان‌های همجوار دامن زده که در مواردی موجب بروز شوک در شبکه توزیع می‌شود.

«حمیدرضا اخوان» افزود: میانگین تولید روزانه گوشت مرغ در این استان ۱۳۵ تن است که ۸۰ تن آن در استان به مصرف می‌رسد.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش تقاضا در پایان ماه جاری هیچ کمبود و صفی برای عرضه این گوشت مرغ در استان مرکزی وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: میزان توزیع گوشت مرغ در اوج مصرف این محصول برای استان روزانه ۱۲۰ تن و در روزهای عادی سال ۸۵ تا ۹۰ تن است و در صورت بروز هر مشکل کسری تقاضا با توزیع مرغ منجمد در استان تامین می‌شود.

اخوان گفت: گوشت مرغ با قیمت ۲۹۲ هزار ریال به واحدهای عرضه و مرغ فروشی‌های استان ارایه شده و این محصول با قیمت مصوب ۳۱۰ هزار ریال در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار استان مرکزی کشتارگاه‌های استان تنها مجاز به قطعه‌بندی پنج درصد تولیدات خود هستند و بقیه محصولات تولیدی این واحدها باید به‌صورت لاشه در استان توزیع شود و درصورت رعایت نشدن این مهم از طریق عوامل نظارتی پیگیری لازم صورت می‌گیرد.

وی با یادآوری توزیع روزانه ۳۰ تن مرغ منجمد با قیمت ۲۰۰ هزار ریال در استان مرکزی، گفت: گوشت مرغ منجمد به میزان کافی در این استان مرکزی ذخیره‌سازی شده و مشکلی در زمینه توزیع این محصول وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: ۱۴۵ تن تخم‌مرغ نیز روزانه در این استان تولید می‌شود که ۵۵ تن از این محصول در استان مصرف شده و بقیه به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

اخوان ادامه داد: قیمت مصوب یک شانه تخم‌مرغ (با وزن یک کیلو و ۶۵۰ گرم) بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی ۴۳۰ هزار ریال تعیین شده و این محصول با قیمت مصوب در استان مرکزی در حال توزیع بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی آبان ماه امسال در واحدهای پرورش مرغ استان مرکزی انجام شده که میزان جوجه‌ریزی در این واحدها نسبت به آبان ماه پارسال روند افزایشی دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی یادآور شد: یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی آبان ماه سال گذشته در واحدهای پرورش طیور این استان انجام شد.

اخوان افزود: جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش طیور  استان مرکزی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۴ درصد افزایش یافته‌ است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی تاخیر در تامین نهاده مورد نیاز واحدهای مرغداری را از جمله مشکلات فعالان این بخش عنوان کرد و گفت: این مهم موجب شده مرغداران مجبور شوند نهاده مورد نیاز خود را توسط بازارگاه از بازار آزاد تهیه کنند.

ارایه مرغ به واحدهای بسته‌بندی به اختلال شبکه توزیع دامن می‌زند

رئیس اتحادیه محصولات پروتئینی استان مرکزی نیز گفت: کمبود مرغ برای توزیع در سطح استان از جمله مشکلات این اتحادیه بوده و ارایه مرغ به واحدها بسته‌بندی از جمله عوامل کمبود مرغ در استان است.

«عزت الله همتی» افزود: مرغ تولیدی در این استان با قیمت ۲۹۰ هزار ریال در هر کیلوگرم با ارایه به واحدهای بسته‌بندی با نرخ بالاتر به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی ادامه داد: کاهش ارایه مرغ کشتار شده استان مرکزی به واحدهای بسته‌بندی کلید رفع مشکل تامین مرغ مردم استان با قیمت ۲۹۰ هزار ریال و جلوگیری از ایجاد صف است.

رئیس اتحادیه محصولات پروتئینی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مشکلی اکنون در زمینه توزیع و تامین گوشت قرمز در این استان وجود ندارد.

مصرف گوشت مرغ در روزهای اوج مصرف ۱۲۰ تن است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی گفت:میانگین مصرف گوشت مرغ در روزهای اوج مصرف در استان مرکزی ۱۲۰ تن است.

«علی‌اکبر حیدری» افزود: با شیوع ویروس کرونا و کاهش فعالیت رستوران‌ها به‌دلیل برگزار نشدن آئین‌های عروسی و عزا در استان مرکزی، مصرف گوشت مرغ در استان نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ماهانه به‌صورت متوسط سه میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در این استان انجام می‌شود و با راهبردهای اندیشیده شده یک سال اخیر به جز چند مورد خاص کمبود، مسئله دیگری در استان وجود نداشته‌ است.

حیدری افزود: توزیع گوشت مرغ در استان مرکزی روزانه بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ تن متغیر است و طی هفته های گذشته برای تامین نیاز مردم استان، ۱۶۰ تن گوشت مرغ در استان توزیع شده‌ است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی نیز گفت: تامین نشدن جوجه با بهای ۴۲ هزار ریال از جمله مهمترین مشکلات مرغداران این استان است که اکنون مرغداران باید جوجه مورد نیاز خود را با قیمت ۸۵ هزار ریال تامین کنند.

حیدری، مشکل در تامین نهاده مورد نیاز مرغداران از سوی بازارگاه را از دیگر مشکلات مرغداران گوشتی استان مرکزی عنوان کرد و افزود: ۳۰ درصد نهاده مورد نیاز مرغداران باید قبل از جوجه‌ ریزی در انبارهای آنان ذخیره‌سازی شود در صورتی که اکنون نهاده‌های مورد نیاز فعالان این بخش پس از جوجه ریزی توسط بازارگاه به آنان اختصاص می‌یابد.

 مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات مرغداران نیاز است نهاده اولیه به‌موقع در بازارگاه بارگذاری شود تا فعالان این بخش مجبور به تهیه نهاده اولیه از بازار  آزاد نباشند.

حیدری گفت: تلفات در مرغداری‌ها و واحدهای پرورش طیور به‌دلیل بیماری‌ها و خشکسالی از دیگر مشکلات مرغداران است و با وجود تلاش دامپزشکی استان، اکنون حدود ۳۵ درصد تولیدات این واحدها به‌علت تلفات از بین می‌رود.

وی، کمبود نقدینگی در واحدهای مرغداری را از دیگر مشکلات فعالان این بخش عنوان کرد و افزود: معضل کمبود نقدینگی در این واحدها موجب می‌شود با اجرای طرح ارز شناور برای تهیه نهاده، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مرغداران از گردونه تولید خارج شوند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: افزایش روز افزون قیمت دارو، ویتامین‌ها، بیمه و واکسن از دیگر مشکلات مرغداران استان بوده است.

افزایش نظارت بر بازار توزیع مرغ کلید حل معضل است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این خصوص گفت: میزان مصرف گوشت مرغ در این استان روزانه ۱۲۰ تن گوشت است که در مدت ۲ روز گذشته، روزانه ۱۵۰ تن گوشت مرغ در استان تولید شده‌ است.

«حسن میرزاخانی» افزود: با توجه به عدم اعلام نیاز شهرستان‌های استان مرکزی در این مدت برای گوشت مرغ و برای جلوگیری پایان تاریخ مصرف این تولیدات، مجوز ارسال ۶ تن گوشت مرغ به خارج استان صادر شد.

وی بالا بودن نرخ گوشت مرغ در استان‌های همجوار از جمله تهران و قم را از جمله عوامل جذابیت ارسال این محصول به خارج از استان عنوان کرد و گفت: مرغداران نباید محصول خود را بدون مجوز از استان خارج کنند و دستگاهای نظارتی باید کنترل بیشتری داشته باشند تا در صورت وجود قاچاق این محصول از خروج غیرقانونی آن جلوگیری شود.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان مرکزی گوشت مرغ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی استان مرکزی گوشت مرغ وزارت جهاد کشاورزی استان مرکزی گوشت مرغ استان مرکزی خاطرنشان کشاورزی استان مرکزی گوشت مرغ در استان مصرف گوشت مرغ مشکلات مرغداران نهاده مورد نیاز استان مرکزی فعالان این بخش دیگر مشکلات واحدهای پرورش تن گوشت مرغ وجود ندارد هزار ریال مرکزی نیز جوجه ریزی بسته بندی هزار تن ۱۲۰ تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۳۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذبح‌کننده غیرمجاز دام در خرمشهر محکوم به پرداخت جزای نقدی شد

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم داوودی عصر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: بازرسان واحد نظارت اداره دامپزشکی شهرستان خرمشهر در راستای انجام بازدیدهای نظارتی خود از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در این شهرستان فرد خاطی را که اقدام به کشتار غیر مجاز و فروش گوشت خارج از چرخه نظارت بهداشتی می کرد، شناسایی و به مرجع قضایی معرفی کردند.

وی اظهار کرد: گوشت های حاصل از کشتار غیر مجاز توسط کارشناسان واحد نظارت دامپزشکی ضبط و پرونده تخلف به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی با عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد که بعد از قطعیت یافتن حکم توسط دادگاه تجدید نظر خوزستان فرد خاطی به پرداخت ۱۰۰ میلیون ریال محکوم شد.

رئیس اداره دامپزشکی خرمشهر تاکید کرد: طبق ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور، کشتار دام باید صرفاً در کشتارگاه دام و تحت نظارت مسوولان بهداشتی و شرعی انجام شود.

وی یادآور شد: لاشه های کشتار شده در کشتارگاه های دام پس از انجام بازرسی بهداشتی قبل، حین و بعد از کشتار توسط مسوول بهداشتی کشتارگاه در صورت تایید سلامت و طی شدن دوره پیش سرد، با اخذ مجوز حمل با خودروی سردخانه‌دار برای رعایت زنجیره سرد مجاز برای عرضه در مراکز مورد تائید دامپزشکی ارسال می شود.

داوودی با اعلام اینکه همه محصول‌های خارج از نظارت بهداشتی برابر ضوابط قانونی با متخلفان این حوزه با عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی برخورد جدی خواهد شد، گفت: از همشهریان درخواست می شود در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در زمینه عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی اعم از گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و… به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع‌رسانی کنند.

کد خبر 6093254

دیگر خبرها

  • صادرات تخم مرغ به ۳۰ هزارتن رسید
  • نگاهی به بازار تخم مرغ در اردیبهشت ماه
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • ذبح‌کننده غیرمجاز دام در خرمشهر محکوم به پرداخت جزای نقدی شد
  • توزیع روزانه ۴ تن گوشت قرمز در بازار روزهای کرج
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • واردات ۲۰ تن گوشت گرم گوسفندی به استان یزد