Web Analytics Made Easy - Statcounter

«بیشتر دموکرات‌های صاحب نفوذ در سیاست خارجه آمریکا و همتایان جمهوری‌خواهان آنها، به توافق رسیده‌اند که در حال حاضر چین "بزرگترین" تهدید برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود.»

به گزارش ایسنا، روزنامه لس‌آنجلس تایمز در سرمقاله خود نوشته است: «دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا معتقدند که با وجود تایوان به عنوان یک "کاتالیزور"، احتمال افزایش درگیری و کشمکش بین آمریکا و چین وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته گذشته، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین نشستی مجازی برگزار کردند؛ با این حال یک مقام ارشد آمریکایی گفت که "هیچ اتفاق و تصمیم جدیدی" درخصوص مسئله تایوان صورت نگرفته است.

با مقایسه سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و بایدن درخصوص چین، شباهت‌ها بیشتر از تفاوت‌ها است. چهار ماه پس از مراسم تحلیف بایدن، کورت کمپبل، هماهنگ‌کننده سیاست منطقه هند-آرام در شورای امنیت ملی اظهار کرد که رویکردی که رهبران آمریکا از دهه ۱۹۷۰ نسبت به چین اتخاذ کرده‌اند، با شکست مواجه شده است و "الگوی حاکم" در حال تبدیل شدن به یک "رقابت" است. راش دوشی، معاون کمپبل، کتابی "تحسین شده" نوشته است که در قسمتی از آن هشدار داده است که هدف چین، تعویض آمریکا به عنوان قدرت اول جهان است.

مسئله‌ای که توسط هر دو مقام رسمی ناگفته ماند، این است که "رقابت آمریکا-چین" در آینده به چه شکل خواهد بود و چگونه می‌توان از بروز خشونت در این مسئله جلوگیری کرد.

مبادلات بازرگانی بین چین و آمریکا در کل به ۶۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسید. سرمایه گذاری مستقیم دو-طرفه خارجی در آن سال ۱۶۲ میلیارد دلار بود که ۱۲۴ میلیارد دلار به آمریکا تعلق داشت.

عواقب نظامی هر گونه درگیری "فجیع" خواهد بود. وزارت دفاع آمریکا در گزارش سالیانه خود به کنگره درباره نیروهای مسلح چین نشان داده است که طی دهه‌های اخیر، چین جنگنده‌های هوایی پیشرفته، زیردریایی، موشک‌های بالیستیک و سیستم‌های مجهز دیگر آماده کرده است و همه‌ی این‌ها یک هدف را تحت عنوان "جلوگیری از حمله نظامی آمریکا" دنبال می‌کنند.

حتی اگر نیروهای آمریکایی به سنگر و استحکامات چین حمله کنند، تلفات و خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. همچنین، از طرفی تلفات و آسیب‌های جدی به چین وارد خواهد شد. اگر جنگ شروع شود و تسلیحات هسته‌ای استفاده شود، همه چیز به مراتب "بدتر" خواهد شد.

بایدن بارها اظهار کرده است که آمریکا از منافع و سرزمین تایوان، که چین ادعای مالکیت آن را دارد، دفاع می‌کند؛ این در حالی است که رسانه‌های ملی‌گرای چین معتقدند که آمریکا بر سر جنگ با تایوان شکست خواهد خورد.

گرچه بایدن معتقد است که نشست حضوری، "علاج و درمان" این مسائل نیست، اما با این حال به "ارزش" دیدارهای حضوری بین رهبران پایبند است. نشست‌های مجازی وی با شی، رئیس جمهوری چین آغاز شده است؛ اما زمان آن فرا رسیده است که رهبران آمریکا و چین برای جلوگیری از تمرینات نظامی خود و درگیری‌های لفظی که ممکن است به جنگ منجر شود، دیدار حضوری با یکدیگر داشته باشند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمريكا چین رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۴۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل در روند کمک‌های بشردوستانه اخلال ایجاد می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین، نمایندگان هم‌حزبی بایدن در نامه‌ای که به کاخ سفید ارائه شد، «در خصوص عملکرد دولت اسرائیل در جنگ غزه که عمداً از کمک‌های بشردوستانه به غزه جلوگیری می‌کند»، ابراز نگرانی شدید کردند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، این حدود ۹۰ نماینده دموکرات در نامه خود تصریح کردند که محدودیت‌های رژیم صهیونیستی برای کمک‌ های بشردوستانه تحت حمایت آمریکا به غزه، «در فاجعه بی‌سابقه انسانی نقش داشته است».

سازمان‌های امدادرسان مدت‌هاست که از موانعی که رژیم صهیونیستی در مسیر امدادرسانی به مردم غزه ایجاد کرده، گله‌مند هستند، اما تل‌آویو اصرار دارد که هیچ ممنوعیتی برای ورود کمک‌های امدادی به غزه ایجاد نکرده است و کمبود کمک‌های امدادی را به ناتوانی سازمان‌های امدادرسان در توزیع این کمک‌ها به نیازمندان غزه نسبت داده است.

نمایندگان کنگره از بایدن خواستند تا برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو شفاف‌سازی کند که مانع‌تراشی در مسیر ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، «صلاحیت آن (رژیم صهیونیستی) برای دریافت کمک‌های امنیتی تهاجمی بیشتر از سوی آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد».

با این‌حال، این نمایندگان کنگره تصریح کرده‌اند که محدودیت فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی، سامانه‌های دفاع موشکی، چون گنبد آهنین را شامل نشود و تأکید کردند «ما همچنان به شدت از عرضه چنین بودجه دفاعی نجات‌بخش به اسرائیل حمایت می‌کنیم».

بایدن به دلیل حمایت بی، چون و چرا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، به شدت در داخل و خارج از کشور آمریکا مورد انتقاد قرار دارد، اما حاضر به توقف حمایت از این رژیم نیست.

در هفته‌های اخیر به دنبال تشدید اعتراضات حامیان فلسطین در سراسر آمریکا به خصوص تظاهرات دانشجویان آمریکایی، موج انتقادات علیه بایدن شدت گرفته است و بسیاری معتقدند که این مسئله ممکن است جایگاه وی را در چند ماه باقیمانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ متزلزل کند.

دیگر خبرها

  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • اسرائیل در روند کمک‌های بشردوستانه اخلال ایجاد می‌کند
  • آلمان همکاری‌های تسلیحاتی با استرالیا را تقویت می‌کند
  • (ویدیو) مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجو‌ها را نزنید آقای بایدن!