Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس رافعی کارگردان سینما معتقد است فشار مافیای تازه وارد به سینما باعث شده است جریان اندیشه و سینمای مستقل حاشیه نشین شود.

به گزارش قدس آنلاین، سینمای ایران در چند سال اخیر با گروهی از افراد مواجه شده است که با پول و امکاناتی که در اختیار دارند هم دولت را به تسخیر خود درآوردند و هم با تولید فیلم، تجارت خود را ادامه می‌دهند اما در این میان فیلمسازان مستقل که از سوی اکثر نهادها حمایتی نمی شوند آثار خود را با تمام مشکلات خلق می‌کنند تا در برابر مافیای قدرت و ثروت بایستند و نگذارند سینما را به تسخیر خود درآورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از فیلم‌هایی که به صورت مستقل ساخته شده و قرار است به زودی اکران خود را در سراسر کشور آغاز کند «بندر بند» ساخته منیژه حکمت است. در آستانه اکران این فیلم به سراغ عباس رافعی یکی از فیلمسازان سینما رفتیم و با او درباره وضعیت سینمای مستقل گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

عباس رافعی تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و کارگردان با اشاره به اینکه نسلی که عاشق سینما بودند برای تماشای فیلم به سینما می‌رفتند و عاشقانه فیلم می‌ساختند با آمدن گروهی که شغل‌شان فیلمسازی بود رفته رفته کنار گذاشته شدند، بیان کرد: تکنسین‌ها و کارمندان فیلمساز باعث شدند کسانی که با دل و جان و عشق اثری را خلق می‌کردند به حاشیه بروند چراکه پول و امکانات در اختیار کسانی قرار گرفت که قصد داشتند تجارت خود را به وسیله فیلم ادامه دهند.

قدرت مافیایی مراجع تصمیم گیرنده سینمایی را در اختیار دلالان گذاشته است

وی ادامه داد: این افراد که احتمالا از ساخت و ساز مسکن، دلالی و … به سینما آمده بودند، توانستند قدرتی را در سینما به وجود آورند که حتی دولت نیز تحت تاثیر آن‌ها قرار گرفت در حقیقت قدرت مافیا باعث شد سازمان سینمایی و مراجعی که درباره فیلم‌ها تصمیم می‌گیرند در اختیار این افراد قرار بگیرد به همین دلیل فیلم‌های هجو و کمدی‌های نامتعارف اکران شد تا سرمایه مافیا چند برابر شود.

کارگردان «غیبت موجه» با بیان اینکه این روزها این پرسش مطرح می‌شود که تهیه‌کنندگان دیروز از کجا آمده‌اند و تهیه‌کننده امروز از کجا می‌آیند؟ مطرح کرد: می‌توان گفت برخی از تهیه‌کنندگان امروز در گذشته دلال ماشین، واردکننده روغن، انبوه‌ساز و… بوده‌اند اما تهیه‌کنندگانی مانند حسین زندباف که در ابتدای انقلاب کار می‌کردند از کانون پرورش فکری می‌آمدند و درس خوانده این حرفه بودند.

شاخ اینستاگرام وارد عرصه کارگردانی شده است

رافعی با بیان اینکه فیلمسازان پیشکسوت مانند رخشان بنی‌اعتماد از مسیر داستان‌نویسی، مستندسازی و… به سینما راه پیدا کرده‌اند، گفت: متاسفانه در حال حاضر کسی که به اصطلاح شاخ اینستاگرام است وارد عرصه کارگردانی شده است و چیزهای عجیب و غریبی در این زمینه شنیده می‌شود که تنها می‌توان گفت حیف از سینما که به این روز افتاده است.

کارگردان «بهت» با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ اگرچه سینما در دستان دولت قرار داشت اما عاشقان سینما تلاش می‌کردند اثر خود را بسازند، اظهار کرد: علی ژکان در اواسط دهه ۶۰ فیلمی کاملا دلی و مستقل به نام «مادیان» ساخت اما بعد از آن نتوانست این تجربه را تکرار کند. همچنین هنرمندان دیگری از جمله حسن هدایت، مرحوم سیف الله داد و… فیلم‌هایی ساخته‌اند که شاید تصور ما این باشد که دولتی بوده‌اند اما مستقل ساخته شدند.

سینمای مستقل را نباید در مقابل سینمای دولتی قرار داد

وی با بیان اینکه تلاش سینمای مستقل و فیلمساز آن این است که حتی اگر تحت نظارت هم قرار بگیرد باید فیلم خودش را بسازد، مطرح کرد: سینمای مستقل را نباید در مقابل سینمای دولتی قرار داد چرا که در دل سینمای دولتی هم امکان ساخت فیلم مستقل وجود دارد. منیژه حکمت در اواخر دهه ۷۰ «زندان زنان» را ساخت که برای سال‌های سال خواهد ماند چراکه اثر خودش را خلق کرد همچنان که رخشان بنی‌اعتماد آثاری که از دلش برآمده، ساخته است.

تهیه‌کننده «فصل فراموشی فریبا» افزود: اما متاسفانه در چند سال اخیر کسانی وارد سینما شدند و اسم خود را سینماگر و تهیه‌کننده گذاشتند که بیشتر از دولت، دشمن فیلمساز مستقل بودند و هستند چراکه اگر اثر مستقلی پیش روی آن‌ها نمایش داده شود، می‌گویند توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل بازیگران این آثار در جشنواره ملی فیلم فجر حرف‌های نامتعارف می‌زنند چراکه جزو آن بدنه محسوب می‌شوند و از زبان آن‌ها سخن می‌گویند.

تنها دولت راه را بر فیلمسازان مستقل تنگ نکرده است

رافعی با اشاره به اینکه تنها دولت راه را بر فیلمسازان مستقل تنگ نکرده است، بیان کرد: می‌توان گفت علاوه بر دولت تهیه‌کنندگان دلال و سودجو هم بر سر راه فیلمسازان مستقل سنگ‌اندازی می‌کنند چراکه اکران را در دست گرفته‌اند و حاضر نیستند فیلم‌ها را روی پرده سینما ببرند این اتفاق باعث می‌شود سینمای پویای ایران رفته رفته رنگ ببازد.

کارگردان «ملاقات» ادامه داد: در حالی که آبروی سینمای ایران از فیلم‌های مستقل آمده است یعنی اگر فیلمسازان مستقل نبودند که سینما را نجات دهند و آبرو و اعتبار برای سینما به وجود آورند این مافیا و دلالی شکل نمی‌گرفت این افراد به ظاهر کارگردان و تهیه‌کننده پا روی شانه فیلمسازان مستقل گذاشته و بالا آمده‌اند و دولت نیز با آن‌ها همدم، همراه و هم‌سو شده است.

سینمای کودک ایران سینمایی پاک در دنیا بود

نویسنده «راز مینا» با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند فیلم کودک نیز باید توجیه اقتصادی داشته باشد، اظهار کرد: سینمای کودک ایران سینمایی پاک در دنیا بود که حتی عباس کیارستمی هم با ساخت فیلم «خانه دوست کجاست؟» به شهرت رسید اما سینمای کودک ما در حال حاضر به وضعی گرفتار شده است که دوستان تنها به دنبال فروش فیلم هستند که با این اتفاق باید گفت دیگر فرهنگسازی هم رخ نمی‌دهد.

به گفته رافعی، فیلمسازان مستقل از سوی صنف و خانه سینما حمایت نمی‌شوند چراکه خانه سینما هم وابسته به دولت است و روی هنرمندان نظارت دارد.

این کارگردان سینما با بیان اینکه فیلمسازان مستقل بی دلیل زیر بار دستورهای دولت نمی‌روند، عنوان کرد: در همه جای دنیا سینمای هنری و تجاری در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند اما در ایران دولت می‌گوید ما می‌خواهیم همه فیلم تجاری بسازند تا سینما رونق پیدا کند درحالی که به دنبال رونق پیدا کردن سینمای مستقل نیست و از آن واهمه دارد چراکه فیلمسازان مستقل زیر بار خرده فرمایشات دولت نمی‌روند.

عباس رافعی در پایان خاطرنشان کرد: حرکتی که منیژه حکمت با ساخت و اکران فیلم «بندر بند» برای ایستادگی در مقابل مافیای قدرت و ثروت آغاز کرده ستودنی است. ایشان همیشه صراحت کلام داشته‌ و این صراحت در بسیاری از موارد باعث شده است که درب‌ها روی ایشان بسته شود اما امیدوارم هیچ‌گاه این صراحت کلام را از دست ندهد.

منبع: صبا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عباس رافعی سینمای تجاری فیلمسازان مستقل سینمای مستقل تهیه کننده عباس رافعی فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۴۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع | به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است

به گزارش همشهری‌آنلاین، سید ابراهیم رئیسی بامداد پنجشنبه پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفتگویی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: بخش اول سفر ما به پاکستان بود که مردم آن علاقه بسیاری به انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند.
رئیس جمهور با بیان اینکه شور و شوق و نشاط مردم پاکستان نسبت به مردم ایران بالاست، افزود: علی‌رغم برخی محدودیت‌های امنیتی برای حضور در اجتماعات، اما در آن بخش از اجتماعات نخبگان علمی و فرهنگی که حضور یافتیم، با استقبال و شور و نشاط بالای مردم پاکستان مواجه شدیم که این مقدار ابراز علاقه به امام راحل، رهبری معظم انقلاب، انقلاب شکوهمند اسلامی و مواضع جمهوری اسلامی طبیعی بود.

رئیسی دیدارهای صورت گرفته با مسئولان عالی پاکستان را هم عمدتا ناظر به کارها، همکاری‌ها و مسائلی دانست که در گذشته با پاکستانی‌ها دنبال می‌شد و به هر دلیلی دچار وقفه شده بود و اظهار کرد: از جمله درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا کند. همچنین در حوزه‌ همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور رسیدن حجم مبادلات به 10 میلیارد دلار در گام اول هدف‌گذاری شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دیدارهایی که با فعالان اقتصادی پاکستانی داشتیم آنها مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت 10 میلیارد دلاری برسیم، تصریح کرد: در حوزه کار فرهنگی نیز به دلیل قرابت‌های فرهنگی و ارتباطات همسایگی قلبی و قبلی تصمیمات خوبی اتخاذ شد و در مجموع آنچه ضرورت داشت میان دو کشور در جلوه اسناد همکاری متجلی شود، انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین در مذاکرات صورت گرفته با مسئولان عالی دو ایالت پنجاب و سند نیز که همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی با ایران دارند، توافق شد موانع گسترش همکاری‌ها رفع و کار با قوت دنبال شود.

رئیسی با اشاره به بخش دوم سفرش به سریلانکا، خاطرنشان کرد: اولین موضوع سفر به سریلانکا که ارتباطات خوبی با ما دارد، افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور بود که از سوی شرکت ایرانی فرآب با تکنولوژی کاملا به‌روز و سطح بالا و پیچیده و کار علمی قابل توجه اجرا شده بود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از این سد خبر خوبی برای مردم سریلانکا بود و قرار شد نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به سریلانکا کار با قوت دنبال شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی-مهندسی دارد که می‌توانیم بر اساس آن‌ها همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم، گفت: موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آن‌ها اتخاذ شد.

رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ارتباط با کشورهای آسیایی به ویژه پاکستان و سریلانکا در حوزه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد، افزود: این سفر در مقطع فعلی می‌تواند گام مثبتی در جهت توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل باشد.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط منطقه، تحولات اخیر و نیز مسئله غزه نَفس برگزاری این سفر چه دستاوردهایی داشت؟ گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع پیام مهمی داشت و نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل بود.

وی در پایان افزود: منطقه و جهان این پیام را از این سفر دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

رئیس جمهور اسلامی ایران در اولین سفر خارجی خود در سال جدید سوم و چهارم اردیبهشت ماه به پاکستان سفر کرد. رئیسی در اسلام‌آباد روز پرکار و فشرده‌ای داشت. محمد اسحاق دار وزیر خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیس جمهور، با وی دیدار و سپس آیت‌الله رئیسی راهی کاخ نخست وزیری شد جایی که محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان رسما از رئیس جمهور اسلامی ایران استقبال کرد. پس از آن دیدارهای دوجانبه و سپس رایزنی میان هیات‌های بلندپایه به ریاست سران دو کشور برگزار شد.

مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف ۸ تفاهمنامه همکاری نیز امضا کردند.

رئیسی سپس با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی به ویژه جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه غزه و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دیدار روسای مجالس سنا و ملی پاکستان، فرمانده ارتش این کشور با رئیس جمهور و برگزاری نشست صمیمانه با نخبگان و اندیشمندان پاکستانی از دیگر برنامه‌های اولین روز از سفر آیت الله رئیسی بود. رئیس جمهور ایران همچنین از شهرهای لاهور و کراچی نیز بازدید کرد.

رئیسی همچنین پنجم اردیبهشت ماه به سریلانکا سفر کرد و در بدو ورود به محل اجرای طرح چند منظوره سد، نیروگاه و تونل انتقال آب «اویااوما» رفت و به اتفاق همتای سریلانکایی این پروژه را که یکی از بزرگترین طرح‌های صدور خدمات فنی-مهندسی جمهوری اسلامی ایران بود، افتتاح کردند.

وی سپس به کلمبو پایتخت سریلانکا رفت و در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال رسمی همتای سریلانکایی خود قرار گرفت و پس از برگزاری دیدار دوجانبه، به اتفاق یکدیگر نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را برگزار کردند و پس از حضور در مراسم امضای پنج سند همکاری از سوی مقامات دو کشور در نشستی مطبوعاتی نتایج رایزنی‌ها و توافقات خود را تشریح کردند.

رئیس جمهور در جریان این سفر همچنین در مسجد جامع «کالیپتی» کلمبو حضور یافت و با نمازگزاران این مسجد دیدار و گفت وگو کرد و پس از سفر رسمی و پرکار یک روزه به سریلانکا، صبح امروز - ششم اردیبهشت ماه - به کشور بازگشت.


 

کد خبر 847111 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و پاکستان ایران و سریلانکا خبر ویژه سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • یادواره شهید آبروی محله در روستای بن زرد و رودشتی
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع | به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است