Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران از ترخیص ۱۹۰۰ دستگاه کامیون وارداتی از مرداد گذشته تاکنون خبر داد.

 مهرداد جمال ارونقی سخنگوی گمرک گفت: از میزان ۶۵۰ دستگاه از گمرک تهران (شهریار سابق)، حدود ۴۰۰ دستگاه از گمرک غرب، بیش از ۱۰۰ دستگاه از گمرک ارومیه، بیش از ۵۰ دستگاه از گمرک اصفهان، ۲۵۰ دستگاه از گمرک اردبیل، ۲۵۰ دستگاه از گمرک سهلان، صد دستگاه از گمرک زنجان و بیش از صد دستگاه از گمرک جلفا ترخیص شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که راننده‌ها برای تأمین مبلغ پیش خرید این کامیون‌ها، کامیون قبلی خود را که منبع درآمدشان بود فروختند افزود: از آن جا که این راننده‌ها دارای کارت بازرگانی نبودند ثبت سفارش واردات کامیون‌ها توسط اشخاص یا شرکت‌های حقوقی مورد تأیید سازمان حمل و نقل جاده‌ای صورت پذیرفت و کامیون‌ها به کشور وارد شد، اما در ترخیص آن‌ها موانع مختلفی وجود داشت که با همکاری دستگاه‌های نظارتی بیشتر این مشکلات رفع شد.

معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بارها به همه شرکت‌ها هشدار دادیم که موانع پیش روی ترخیص را به گمرک اعلام کنند تا رفع شود، اما بعضی از شرکت‌ها به دلایل مختلف از ترخیص این کامیون‌ها خودداری کردند در حالی که اگر مشکلی وجود داشت باید به گمرک منعکس می‌کردند.

ارونقی با بیان این که گمرک مشکلات موجود را به دادستانی کل و دادستانی تهران منعکس کرد گفت: ترخیص ۱۹۰۰ دستگاه کامیون از میان حدود شش هزار دستگاه کامیون اگرچه عدد خوبی است، اما انتظار این بود کامیون‌های بیشتری ترخیص شود، زیرا مشکلات ترخیص حل شده بود.

وی افزود: به صاحبان کامیون‌ها اخطار دادیم در مدت ۲۰ روز به ترخیص کامیون‌های موجود دارای ثبت سفارش اقدام کنند در غیر این صورت این کامیون‌ها متروکه می‌شود و در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار می‌گیرد مگر اینکه صاحبان کامیون‌ها به گمرک اثبات کنند که مشکلاتی بر سر راه ترخیص وجود داشته است.

معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی از صاحبان کامیون‌ها اعلام می‌کنند کد رهگیری بانک در فرآیندی طولانی مدت به آن‌ها اعلام می‌شود و یا این که کارشناسان مجازی در گمرک ممکن است ایستایی‌هایی را به وجود آورند که روند ترخیص کالا را طولانی‌تر کند.

ارونقی افزود: در این بین برخی شرکت‌ها مالیات بر ارزش افزوده را چندبار از صاحبان کامیون‌ها اخذ می‌کنند بعضی از شرکت‌ها هم هر روز با راننده‌ها تماس می‌گیرند که باید صد میلیون یا ۲۰۰ میلیون بپردازید و در قبال آن هیچ رسیدی ارائه نمی‌کنند ضمن این که کلاهبرداری‌هایی هم در این بین صورت گرفته است.

وی گفت: افرادی که هیچ کامیونی در گمرک ندارند اقدام به فروش یا پیش فروش کامیون کردند و یا این که با ظهور و بروز دلال‌ها بعضی از شرکت‌ها به واگذاری کامیون‌ها به شرکت‌های دیگر اقدام کردند که با وجود این که به گمرک ارتباطی نداشته، اما از آن جا که دارای تبعاتی برای صاحبان کامیون‌ها بوده این موضوع از طریق دادستانی از دو هفته قبل به پلیس امنیت ارجاع شده که پلیس امنیت با تخلفات در این باره برخورد خواهد کرد.

ارونقی اظهار کرد: این کامیون‌ها شرط تا سه سال ساخت دارند یعنی کامیون زمانی که به کشور می‌رسد نباید از سال ساخت آن بیش از سه سال گذشته باشد، اما اکنون برخی راننده‌ها با کامیون‌هایی مواجه شدند که مدل ۲۰۱۸ بوده، اما سال ساخت آن‌ها ۲۰۱۷ و یا قبل از آن است که شرایط ترخیص را ندارد.

 

 صدا و سیما

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صاحبان کامیون ها دستگاه از گمرک کامیون ها راننده ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۴۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها

ایسنا/خراسان رضوی نایب‌ رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: توقف کامیون‌ها در مرز خسارت‌های زیان‌باری به پیکره اقتصادی وارد می‌کند، علی‌رغم نشست‌ها و رایزنی‌های مسئولین در سطح استان در بحث مدیریت واحد مرزی و اجرای طرح جامع روانسازی، عملا امروز در دوغارون_اسلام‌قلعه صدها دستگاه کامیون در پارکینگ‌ها موجود بوده و محموله‌های ترانزیتی و سوختی متوقف هستند.

محمود امتی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص وضعیت ناوگان حمل‌ونقل در مرز دوغارون اظهار کرد: در مرز دوغارون در اسلام قلعه افغانستان قبل از عید فطر توقف طولانی برای کامیون‌های ایرانی و افعانستانی در کشور افغانستان به ایران وجود داشت که یک روز قبل از عید فطر با مساعدت دو طرف تقریبا تمام کامیون‌های خالی وارد ایران شدند.

وی افزود: عملا این توقف‌های طولانی مدت باعث افزایش کرایه‌ها شده است. متاسفانه این توقف‌ها زیان‌های جبران ناپذیری برای تجار خارجی، شرکت‌های حمل‌ونقل و مالکین کامیون‌ها و رانندگان در بردارد.

نایب‌ رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به اینکه وقتی توقفی حادث می‌شود، سرمایه‌های میلیاردی روزها در مرز متوقف خواهد شد، بیان کرد: این مسئله عملا خسارت‌های زیانباری به پیکره اقتصادی وارد می‌کند، علی‌رغم نشست‌ها و رایزنی‌های مسئولین در سطح استان در بحث مدیریت واحد مرزی و اجرای طرح جامع روانسازی، عملا امروز در دوغارون_اسلام‌قلعه صدها دستگاه کامیون در پارکینگ‌ها موجود بوده و محموله‌های ترانزیتی و سوختی متوقف هستند.

امتی ادامه داد: برخی از این محموله ها تا ۸ روز توقف دارند. در روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه سال جاری هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان بازدیدی از مرز پایانه دوغارون داشته و نشستی با مدیرکل گمرک و ناظر گمرات کل و جلسه‌ای با فرماندار تایباد برگزار کرد و این مشکلات در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی اضافه کرد: موضوعی که سال‌ها تکرار و به آن پرداخته شده اما عملا اجرایی نشده، موضوع مدیریت واحد مرزی است. اگر کلیه شبکه و مجموعه عملیات در مرز را به عنوان یک زنجیره در نظر بگیریم، اگر یکی از حلقه ها به درستی عمل نکند متاسفانه باز هم شاهد توقف‌ها خواهیم بود.

نایب‌ رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی عنوان کرد: با وجود اینکه تقریبا تا خروج کامیون‌ها در مرز همه ارگان‌ها به خوبی عمل می‌کنند، اما اقداماتی از جمله بازدیدها از کامیون‌ها توسط مرزبانی باعث برخی توقف‌ها شده است. با توجه به اینکه ابزارهای کنترلی و نظارتی وجود دارد، می‌شود کنترل‌ها را با دقت بیشتری انجام داد و مانع از توقف کامیون‌ها شد. اما این موضوع مورد بی‌توجهی واقع شده است.

امتی ادامه داد: این توقف‌ها باعث افزایش کرایه‌ها و خسارت‌ها به شرکت‌های حمل‌ونقل، کامیون‌ها و غیره و بالطبع باعث افزایش هرینه‌های صادرات و ترانزیت کالا خواهد شد. طی چند ماه گذشته با ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ دلار امکان داشت که محموله را از بندرعباس به هرات ارسال کرد اما این ارسال اکنون بیش از ۲۳۰۰ دلار هزینه دارد و عمده دلیل آن بحث توقف ها در خروج و ورود کامیون از اسلام قلعه به ایران است.

وی با اشاره به اینکه راهکار حل این موضوع مدیریت واحد مرزی به معنای واقعی و عملیاتی است، گفت: مدیریت واحد مرزی باید به معنای واقعی اتفاق افتد و اگر قرار است همه ارکان مستقر در مرز کار خود را به خوبی انجام دهند، باید همگی با هم هماهنگ باشند. خواهش ما از مدیران استانی این است که به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و قبل از اینکه فرصت‌ها را از دست دهیم باید علاج واقعه قبل از وقوع صورت گیرد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • برگزاری میز خدمت گمرک برای شرکت‌های دانش‌بنیان
  • تصادف کامیون ۴ کشته بر جای گذاشت
  • لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها
  • خرید دو دستگاه کامیون برای شهرداری شهرکرد
  • ترخیص کالا از گمرک؛ مراحل ترخیص + هزینه ها
  • توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل
  • نفت کوره قاچاق در هامون کشف شد
  • آب بردگی ۲ دستگاه کامیون در نائین
  • محموله صادراتی اسرائیل در مرز بازرگان توقیف شد + جزئیات
  • کشف ۲۰۲ حلقه لاستیک قاچاق به ارزش ۴۰ میلیارد در نیمروز