Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین، مهدی امین فروغی در نشست خبری نخستین مهرواره برگزیدگان سال هیئت و تشکل‌های دینی با بیان اینکه آثار مکتوب عاشورایی عمدتا تاریخی آن هم از نوع توصیفی تولید شده است، گفت: در مهرواره هوای نو در بخش کتاب با دو رویداد بررسی کتاب عاشورا و کتاب سال هیئت مواجه هستیم که تاریخ شفاهی محور ویژه کتاب سال هیئت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی امین فروغی، پژوهشگر موسیقی و ادبیات آیینی طی سخنانی در این نشست گفت: بر کسی پوشیده نیست که خون امام حسین(ع) شجره طیبه ای را آبیاری کرد که یک شاخه آن گنجینه گرانقدر آثار عاشورایی است. چه بسیار افرادی که قلم به دست گرفتند و در سوگ ایشان نوشتند و این یکی از امتیازات فرهنگ تشیع است.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم نگاهی گذرا به وضعیت آثار مکتوب عاشورایی از قرون اولیه داشته باشیم، عمده کتاب‌ها که در این زمینه تولید شده تاریخی است. آن هم از نوع توصیفی، مورخان تاریخ نوشتند و عمدتا نگاه توصیفی داشته اند و کمتر به آثار تحلیلی بر می خوریم. در دهه های اخیر با آثار فراوانی مواجه هستیم که در شاخه های مختلف تولید شده‌اند.

امین فروغی عنوان کرد: کتاب ها در ۵ رده تقسیم می شوند. گروه نخست تاریخ و فرهنگ است که پژوهش های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی را در خود جای داده است. گروه دیگر ادبیات است که شامل شعر، ادبیات داستانی، نمایشی و پژوهش ادبی است. گروه دیگر گروه هنر است که عکس و پژوهش های هنری در این گروه قرار دارند. کودک و نوجوان نیز گروه دیگری هستند که شامل شعر کودک، داستان و تصویرگری است. نهایتاً گروه ترجمه را داریم که شامل ترجمه از فارسی به زبان های دیگر و ترجمه به فارسی است.

وی مهرواره هوای نور را رویداد مبارکی عنوان کرد و افزود: در بخش کتاب با دو رویداد مواجه هستیم. کتاب عاشورا و کتاب هیئت که هدف از این بخش شناسایی کتاب های برتر در سال های ۹۸ و ۹۹ و معرفی به نسل جوان و تشویق از پدیدآورندگان و تقویت روحیه پژوهش در حوزه عاشورا و شناسایی خلا ها و کمک به غنای کتاب های عاشورا و گسترش فرهنگ نگارش با استاندارد علمی و متناسب با فرهنگ عاشورایی است.

این عاشورا پژوه عنوان کرد: در بخش کتاب سال عاشورا هشت شاخه پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، کودک و نوجوان، مستند نگاری و روایت و آثار مکتوب هنری مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش کتاب سال هیئت کتاب هایی که محتوای کاربردی برای هیئت ها دارند، مستند نگاری ها و متون آموزشی و پژوهشی بررسی می‌شوند و محور ویژه، کتاب تاریخ شفاهی هیئت است که لزوم آن از گذشته وجود داشته است.

وی تصریح کرد: بسیاری از هیئت های مذهبی در تحولات اجتماعی نقش آفرین بوده اند و خدمات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته اند. تدوین تاریخ شفاهی هیئت مهم است و مهرواره هوای نو بر این موضوع می پردازد.

نخستین مهرواره برگزیدگان سال هیئت و تشکل‌های دینی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «هوای نو»، به عنوان یک رویداد مردمی غیر رقابتی به منظور گسترش همدلی و همسویی بین هیئت‌ها و تشکل‌های دینی، دوشنبه 17 آبان کار خود را آغاز کرده است.
نشست خبری مهرواره «هوای نو»، دوشنبه اول آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، وحید ملتجی، دبیر اولین مهرواره «هوای نو» و مهدی امین فروغی، پژوهشگر موسیقی و ادبیات آئینی، عاشوراپژوه و احمد واعظی، رئیس کانون مداحان کشور در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار ‌شد.

/6262

کد خبر 1575816

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: عاشورا کتاب عزاداری تشکل های دینی تاریخ شفاهی بخش کتاب امین فروغی سال هیئت کتاب سال هوای نو کتاب ها هیئت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۴۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌ معنوی و طبیعی کشور بر ضرورت بازنگری فنی حریم اثر تاریخی عمارت خسروآباد سنندج تاکید کرد و گفت: باید مطالعات لازم برای این محدوده در اسرع وقت انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، علیرضا ایزدی شامگاه _شنبه هشتم اردیبهشت_ ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بناهای تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

وی افزود: باید حریم‌ها را با لحاظ اینکه مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم. مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود. در این بازدید مقرر شد مشاور واجد شرایط و صلاحیت کار در بافت‌های تاریخی تعیین و موضوع در کوتاه‌ترین زمان انجام شود. به گزارش ایمنا، عمارت خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کد خبر 748550

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • مهرواره هوای نو؛ آماده‌سازی هیئات برای چهل‌واره دوم انقلاب
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • همه برنامه های هفتم توسعه، عملیاتی و مسئله محور است
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد