Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمد قاسمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نخستین نشست تخصصی کارشناسان گردشگری خوراک که به صورت وبینار با مشارکت استان‌های کشور در محل معاونت گردشگری تشکیل شد؛ گفت: با توجه به اینکه تنوع‌بخشی به صنعت گردشگری کشور و تولید محصولات متنوع و تمرکز بر گردشگری موضوعی یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های این حوزه به شمار می‌آید؛ لذا با توجه به دارا بودن ظرفیت بسیار قابل توجه غذاهای بومی کشور، موضوع توسعه گردشگری خوراک در دستورکار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر ساختار اداری در قالب شبکه‌ای گسترده از کارشناسان در سراسر استان‌های کشور شکل گرفته است؛ افزود: در پی تشکیل کارگروه گردشگری خوراک این نشست با هدف تبیین و آگاه‌سازی کارشناسان استانی با ظرفیت‌ها و ساختار اجرایی این موضوع تشکیل شده است تا در بستر تعامل، همفکری و بررسی نمونه‌های موفق داخلی و خارجی از جمله خیابان خوراک بستر اجرایی قابل اتکایی شکل گیرد.

قاسمی با بیان اینکه موضوع گردشگری خوراک از دو وجه قابل بررسی است؛ گفت: نخست آن که با توجه به اعلام رسمی سازمان جهانی گردشگری، ۳۳ درصد یا یک سوم هزینه‌کرد گردشگران به موضوع خوراک اختصاص می‌یابد؛ از این رو غذا جزو لاینفک این صنعت شناخته می‌شود؛ در نتیجه صحبت از این موضوع بحث درباره یکی از زنجیره‌های اصلی سفر است.

وی ادامه داد: در وجه بعدی هدف از سفر می‌تواند تجربه اغذیه و اشربه مقاصد مورد بازدید و جوامع میزبان باشد؛ از این رو اقدامات کلان از جمله تعریف بسته‌های سفر و تورهای گردشگری با محوریت و انگیزه تجربه غذاهای بومی و نیز استفاده از خوراک محلی استان‌ها در منوی مراکز پذیرایی و رستوران‌ها، از جمله اقدامات زیربنایی مورد نظر در مسیر توسعه گردشگری خوراک به شمار می‌آید.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی تاکید کرد: تمرکز بر این دو رویکرد سبب شکل‌گیری بستر مساعد توسعه گردشگری کشور خواهد شد؛ تا ضمن ایجاد و توسعه مقاصد ملی تخصصی گردشگری خوراک و جذب گردشگران، دستاوردهای گسترده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح کشور شکل گیرد.

درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری جهان از گردشگری خوراک

همچنین در این نشست حسین جبل‌عاملی فعال و متخصص گردشگری خوراک نیز ضمن تبیین مفاهیم علمی این موضوع به کارشناسان استانی گفت: گاهی برخی از شهرها و شهرستان‌های کشور به تنهایی مقصد سفر نیستند و گردشگران تنها از آنها عبور می‌کنند؛ اما وقتی پیوست گردشگری خوراک را به این نوع مقاصد افزوده می‌شود و با ارائه غذایی متمایز می‌توانند سبب تغییر جهت مسیر گردشگران شوند در واقع به نوعی همانند مقاصد عبوری ایفای نقش می‌کنند و می‌توانند در درآمدزایی جامعه محلی و رونق گردشگری منطقه خود بسیار مؤثر عمل کنند.

وی با بیان اینکه برای گردشگری غذا در دنیا بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد ثبت شده است؛ افزود: غذا در تمام انگیزه‌های گردشگری مشترک است و گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داشته باشد. این نوع گردشگری به آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای بازدید کنندگانی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگی متفاوت به این کشورها قدم می‌گذارند و آماده تجربه فرهنگ و رسوم و غذاهای آنان هستند، بسیار جذابیت دارد.

جبل عاملی در بخش دیگری از گفته‌های خود ویژگی‌های گردشگری خوراک را برشمرد و تاکید کرد: گردشگری خوراک می‌تواند جز مستقلی به شمار آید، محرک سفر باشد، بی نهایت رشد کند، دلیل بازگشت گردشگران باشد و همچنین با خدمات دیگر تلفیق شود؛ از این رو می‌تواند دستاوردهای اقتصادی وسیعی در قالب درآمدزایی مستقیم و جنبی داشته باشد و یکی از بسترهای مطمئن توسعه گردشگری کشورها شناخته شود.

همچنین در این ادامه نشست جهت آشناسازی شبکه کارشناسان با موضوع خیابان خوراک سرکار خانم نژادی نماینده شرکت مهندسین مشاور و مجری پروژه خیابان غذا در شهر شیراز به بیان ویژگی‌های پروژه، فرآیند طراحی و اجرا، مسائل و چالش‌های مربوطه و اهمیت اجرای این گونه برنامه‌ها در راستای توسعه گردشگری خوراک پرداختند.

کد خبر 5358936 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: گردشگری خوراک گردشگری غذا محمد قاسمی شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش هفته بسیج هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه بازگشایی مدارس پلیس راهور طرح زمستانه پلیس ترافیک آلودگی هوا باستان شناسی ناجا ویروس کرونا توسعه گردشگری گردشگری خوراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۵۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار کارشناسان فرانسوی درباره ممنوعیت اینترنتبرای زیر ۱۳ ساله‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پنلی از کارشناسان که به دستور امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه تعیین شده اند، معتقدند این کشور باید استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی را برای کودکان و نوجوانان محدود کند. این در حالی است که نگرانی ها درباره تاثیر منفی آنها بر جوانان درسراسر جهان بیشتر شده است.

این کارشناسان در گزارشی اعلام کردند کودکان زیر ۱۱ سال باید از در اختیار داشتن موبایل منع شوند و از سوی دیگر استفاده از موبایل با دسترسی به اینترنت باید برای افراد زیر ۱۳ سال نیز ممنوع شود. شبکه های اجتماعی باید برای افراد زیر ۱۵ سال ممنوع باشد و افراد زیر این سن فقط باید به پلتفرم هایی که اخلاقی قلمداد می شوند، دسترسی داشته باشند. قانونگذاران نیز وظیفه دارند درباره اخلاقی بودن پلتفرم ها تصمیم گیری کنند.

مکرون که مشتاق افزایش محبوبیت خود در نظرسنجی ها است، در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی متعهد شد که پیش نویس قوانین سختگیرانه تری برای محدود کردن استفاده از صفحه نمایش کودکان و استفاده از رسانه های اجتماعی ارائه کند. تلاش های او بازتاب نگرانی های والدین، روانشناسان و سیاستگذاران در سطح بین المللی در این باره است که فناوری های جدید احتمالا بیش از آنکه تاثیرات مثبت داشته باشند، اثر منفی بر ذهن نسل جوان می گذارند.

پنل کارشناسان توسط سروان موتون عصب شناس و امینه بنیامنیا پروفسور روانشناسی رهبری می شود و متشکل از کارشناسان آموزشی، حقوقی و فناوری است. آنها روز گذشته یافته های خود را به مکرون ارائه کردند.

در حال حاضر هیچ زمانبندی برای قانون جدید اعلام نشده و مشخص نیست تا چه اندازه مبتنی بر توصیه های کارشناسان خواهد بود. کارشناسان اعلام کردند هرگونه اقدامی باید با تمرکز روی سخت تر کردن قوانین بر شرکت های فناوری انجام شد. موتون در این باره گفت: شرکت های فناوری باید مسئولان اصلی این امر باشند.

همچنین گزارش نشان داد گذران وقت بیش از اندازه در شبکه های اجتماعی روی خواب کودکان تاثیر می گذارد و یکی از انگیزش های اصلی چاقی کودکان است. از سوی دیگر ممکن است شبکه های اجتماعی ریسک اضطراب و افسردگی را بیشتر کنند.

کد خبر 6093895

دیگر خبرها

  • پلمب کارخانه خوراک دام و طیور متخلف در سبزوار
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • تمایل گردشگران عمانی به حضور در مازندران
  • هشدار کارشناسان فرانسوی درباره ممنوعیت اینترنتبرای زیر ۱۳ ساله‌ها
  • دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی
  • مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی رفع شد
  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران