Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@21:38:08 GMT

از کف تا سقف هنرهای تجسمی ایران را نشانه می‌رود!

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۶۷۷۹

از کف تا سقف هنرهای تجسمی ایران را نشانه می‌رود!

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ یادداشت

محمد شمخانی ـ عکاس و منتقد هنری

«بهزاد شیشه‌گران در نمایشگاه اخیر خود به سراغ مضمونی رفته که کف تا سقف هنر تجسمی ایران را یک‌جا نشانه می‌رود. بازتابِ این تجربۀ جدید نقاش را پیش از هر چیز می‌توان در عنوان مفهومی نمایشگاه او، یعنی «نقش‌باف‌ها» دید. عنوانی که از سنتز یا هم‌نهادی دو کنشِ‌ نقش‌اندازی بر بوم و نقش‌اندازی بر قالی حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سری از آثار هنرمند، بیننده با بافته‌هایی داری بر بوم نقاشی یا نقاشی‌هایی مدرن بر داری عمودی و ذهنی روبروست، که تعاملِ بینامتنی صریح، اما در عین حال نامتعینی را به نمایش می‌گذارند.

در مجموعه اخیر، شیشه‌گران با همان پالت رنگ درخشان و تابناکی که از او می‌شناسیم و با همان دایره «رنگ‌واژگانی» همیشه، توسنِ سرکشِ خیال خود را در گسترۀ وسیعی دوانده که آن را پایانی نیست. گستره‌ای سراسر ذهنی، که از یک سو آزادیِ نقاشی مدرن در خرق و خلق ساختارهای جدید را بازتاب می‌دهد و از یک سو، تداعی‌گر «ذهنی‌بافی»‌های گلیم و گبۀ عشایری است، که اغلب بدون «واگیره» بافته می‌شود و مکنوناتِ ذهنی، دل‌مشغولی‌های روزمره یا تجربه‌های زیستۀ بافنده را بر آفتاب می‌اندازد.

آثار شیشه‌گران اینجا در عین حالی که سعی دارند انرژی خود را درون تار و پود پنهان و آشکارِ بوم مهار کنند، اما به دلیل برخورداری از روحیه‌ای بیانگر، دائم از این حدودِ متعارف تجاوز می‌کنند و انرژی متراکمی را به نمایش می‌گذارند که بیشتر از سطح دوبعدی بوم را اشغال می‌کند. در جایی البته این ذهنیاتِ رنگی و اکسپرسیوِ نقاش به نوعی در چهارچوبِ متعین بوم قرار می‌گیرد و خیلی سریع بافته‌های داری را به ذهن می‌آورد و صدالبته در بیشترِ موارد از قرار گرفتن در این چهارچوبِ تودرتو طفره می‌رود. و شاید همین بازی‌های مکرر و تودرتو، از بوم به دار و از دار به بوم است، که این آثار را تشخص می‌بخشد و این همه درخور دیدن و اندیشیدن می‌کند؛ بازی گشوده و بی‌پایانِ رنگ، فرم و ادراک حسی، که اگرچه ردپایی از تجربه‌های پیشینِ نقاش با خود دارد، اما در جستجوی معنا و مأوای دیگری است.

این البته توصیفِ تمام ماجرا نیست. چه، این نقاشی‌ها، یا دست‌کم بسیاری از آن‌ها، گوهری در خود دارند، که شاید در بافته‌های داری غایب است. این گوهرِ موسیقایی چیزی نیست جز کنترپوآن یا اثرِ متقابلِ رنگ. همان چیزی که از هم‌نشینی رنگ‌ها، فرم‌ها و طرح‌های مستقل و حتی گاه متضاد و متفاوت در یک ساختار هماهنگ و هارمونیک به وجود می‌آید و نوعی چندصدایی را به وجود می‌آورد. این ویژگی به طور حتم سرشته از تنوع تجارب تجسمی شیشه‌گران، هم در مواجهه با رسانه‌های بصری مختلف و هم در آزمایش‌گری‌های متنوع او در رویارویی با بوم نقاشی است.

و اما، پرسشی که شاید نتوان خیلی ساده بدان پاسخ داد این است که دقیقاً کدام قالبِ ذهنی این ساختارها را پدید آورده یا در نهایت به خود گرفته است؟ قالبی که تنها از کنشِ آغشتنِ قلم‌مو به رنگ و دویدن آن بر کرباسِ بوم ظهور می‌یابد یا آن قالبی که با دار، تار، پود، چله‌کشی، پودگذاری، پودپیچی و گره، روی دارهای خوابیده یا ایستاده دنیایی بسیار متنوع و متلون از نقوش اسلیمی، افشان، درختی، شکارگاهی، هندسی، خشتی، ماهی‌ درهم، گلدانی و ... به منصۀ ظهور می‌رسد؟ آخر با کمی دقت می‌توان ردپایی از همۀ این‌ها و حتی بیشتر از این‌ها را در مجموعۀ اخیر شیشه‌گران دید و یافت.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بهزاد شیشه گران محمد شمخانی شیشه گران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۶۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از بازماندگان تحصیل در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند

به گزارش خبرنگار مهر، حسین قاسمی ظهر سه‌شنبه در نشست خبری اظهار کرد: ۷۹۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در سطح استان شناسایی شد اما زنجان رتبه اول در جذب دانش‌آموزان را دارد.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد این دانش‌آموزان دارای مشکلات شدید جسمی و ذهنی بوده و آموزش‌پذیر نیستند و برخی نیز با ممانعت خانواده‌ها برای تحصیل مواجه هستند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در بین این ۷۹۰ نفر ۳۰ دانش آموز فوتی داریم، عنوان کرد: علاوه بر این تعدادی هم در خارج از کشور هستند که سامانه همه این افراد را جزو بازمانده از تحصیل به حساب می‌آورد.

وی تعداد مدارس تک دانش‌آموزی استان زنجان را ۹ واحد برشمرد و گفت: اولیای ۵۵ دانش‌آموز به دلیل جسه کوچک اجازه تحصیل در پایه اول ابتدایی را به آن‌ها ندادند و دیرتر وارد سیستم آموزشی شدند.

قاسمی تصریح کرد: هیچ دانش‌آموزی را به دلیل عدم دسترسی آموزش از دست ندادیم و آموزش و پرورش حق قانونی افراد برای حضور در چرخه آموزش را فراهم کرده است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: سال گذشته حدود ۳.۸۵ درصد از مشمولان، بازمانده از تحصیل در دوره اول متوسطه داشتیم که در کشور این رقم بیش از ۵ درصد بود.

وهاب ادیبی افزود: امسال میزان بازماندگی در دوره اول متوسطه به ۳.۲۴ درصد رسیده است و در دوره دوم متوسطه نیز یک درصد نسبت به سال قبل کاهش داریم.

کد خبر 6093188

دیگر خبرها

  • ۷ چالش بزرگ که شما را سرسخت‌تر از آدم‌های معمولی می‌کند
  • نیمی از بازماندگان تحصیل در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند
  • «از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • رئیسی: این درخشش نشانه‌ای دیگر بر شایستگی‌های جوانان ایران است
  • این درخشش نشانه‌ای دیگر بر شایستگی‌ جوانان این مرز و بوم است
  • رئیس جمهور: این درخشش نشانه‌ای دیگر بر شایستگی‌های جوانان پویای این مرز و بوم است
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری