Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، اتحادیه وارد کنندگان نهاده های دام و طیور ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد؛ به طور متوسط 25 کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) در انتظار تخلیه بار(گندم، نهاده های دامی و روغن)هستند که 80 درصد این کشتی ها متعلق به شرکتهای دولتی است.
دلایل اصلی انتظار کشتی ها برای تخلیه محموله شامل امکانات محدود بندر امام خمینی(ره)، افزایش حجم ورودی کشتی ها بدلیل تشدید نیاز کشور به کالاهای اساسی با توجه به خشکسالی و عدم تخصیص به موقع ارز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند با توجه به شرایط اقلیمی نیاز به واردات کالاهای اساسی افزایش یافته اما نکته قابل تامل این است که این حجم از واردات کالا(توسط بخش دولتی) از یک سو فشار زیادی به حمل و نقل داخلی کشور وارد کرده و در نهایت منجر به تاخیر در حمل کالا و تحویل آن به مشتریان می شود. از سوی دیگر موجب شده تا روزانه یک میلیون دلار هزینه دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل شود و با توجه به اینکه 80 درصد این کشتی ها متعلق به شرکتهای دولتی است هزینه دموراژ آنها نیز از خزانه دولت پرداخت می شود.

گفتنی است؛ برخی از این کشتی ها که متعلق به بخش دولتی هستند بیش از 3 ماه است که در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) متوقف هستند که به هر کدام از آنها تاکنون حدود 2 میلیون دلار دموراژ تعلق گرفته است و این هزینه باید از خزانه دولت باید پرداخت شود.
شایان توجه است که دموراژهای سنگین بخش دولتی از طریق مختلف توسط دولت پرداخت می شود، اما هیچ دموراژی به بخش خصوصی پرداخت نمی شود در حالیکه علل این دموراژ در حیطه اختیار بخش خصوصی نیست .

با توجه به ارزبری دموراژ لازم است تا مسئولان محترم برای حل این معضل و عبور از شرایط موجود تدابیری جدی اندیشیده و نسبت به کاهش توقف کشتی ها و پرداخت دموراژ و رسوب کالا در بنادر گام های موثری بردارند.

به نظر می رسد مدیریت در ورود کالا و نیز استفاده از بنادر دیگر مانند بنادر شمالی و دیگر بنادر جنوبی و تقسیم ورود کالاهای دولتی در ماههای مختلف راهکار موقتی برای حل این مشکل باشد اگر چه راهکار اصلی افزایش امکانات بندر امام خمینی می باشد زیرا این امکانات متعلق به سالها پیش بوده که در حال حاضر پاسخگوی شرایط فعلی کشور نیست .

اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران برای تحقق کاهش هزینه های واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده های دامی و عبور از معضل تحمیل هزینه های ارزی دموراژ به اقتصاد کشورچهار راهکار برنامه ریزی صحیح، هماهنگی در تامین مستمر و تدریجی ارز مورد نیاز، استفاده از ظرفیت سایر مبادی ورودی به ویژه مبادی و بنادر شمالی کشور در تامین نهاده های دامی،بازنگری و تسهیل فرایند خروج کالا از گمرکات را پیشنهاد می کند.

گفتنی است؛ در حال حاضر مسئولان محترم توجه زیادی به موضوع کاهش رسوب کالا در بنادر دارند اما معضل و دموراژ کشتی ها قطعا خسارت بیشتری نسبت به رسوب کالا در بنادر دارد که باید برای حل آن چاره ای اندیشیده شود.

کد خبر 5358984

منبع: مهر

کلیدواژه: بندر امام خمینی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور نهاده های دامی قیمت دلار وزارت جهاد کشاورزی گمرک ایران دلار 4200 تومانی تجارت خارجی وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت امور اقتصادی و دارایی مهرداد جمال ارونقی لایحه بودجه 1401 نهضت ملی مسکن مرکز مدیریت راه های کشور شرکت هواپیمایی ماهان قیمت یورو بانک مرکزی ایران بندر امام خمینی کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۷۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری

ناظر گمرکات کردستان گفت: حجم مبادلات تجاری از طریق گمرکات کردستان در فروردین سال جاری بالغ بر ۴۲۷ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۴۱۴ میلیون دلار بوده است که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات کردستان، فرامرز امیدی از صادرات ۱۶۴ هزار تنی انواع کالا به ارزش ۶۱ میلیون دلار در گمرکات استان به خارج از کشور خبر داد و اظهار کرد: از این میزان، ۱۳۹ هزار تن به ارزش ۴۲ میلیون دلار نزد گمرکات استان اظهار و خروج شده است.

وی افزود: رشد وزنی صادرات در فروردین امسال نسبت به سال قبل ۱۰ درصد بوده است که عمده کالاهای صادر شده از این گمرکات انواع محصولات کشاورزی و باغی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، فرآورده‌های لبنی، مصالح ساختمانی، انواع شیشه (جام) و فرش بوده که به کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، گرجستان و کویت ارسال شده است.

ناظر گمرکات کردستان خاطرنشان کرد: میزان واردات قطعی و ورود موقت از گمرکات تحت نظارت استان در یک ماه اول سال‌جاری در مجموع ۱۴ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۳۸ میلیون دلار بوده که سهم واردات قطعی ۸۰۸ تن به ارزش هفت میلیون دلار بوده و در مجموع واردات و ورود موقت از نظر ارزش دلاری شش درصد رشد داشته است.

امیدی گریزی به کالاهای وارداتی نیز زد و گفت: عمده کالاهای وارداتی عبارت است از شمش طلا، آلومینیوم، کالاهای واسطه‌ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی موردنیاز مرزنشینان بوده که از کشورهای عراق، اسپانیا، آلمان، امارات، ترکیه و چین به کشور وارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده‌اند.

وی ادامه داد: در فروردین ۱۴۰۳ تشریفات گمرکی بیش از ۲۴۴ هزار تن انواع کالای ترانزیتی به ارزش بالغ بر ۲۹۷ میلیون دلار از گمرک باشماق صورت پذیرفته که مقدار ۲۰۵ هزار تن آن به ارزش ۲۳۷ میلیون دلار طی ترانزیت مبدا به کشور ورود شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی رشد ۶۳ درصدی را به همراه داشته است.

ناظر گمرکات کردستان اضافه کرد: در مدت مذکور نیز ۳۹ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۱۶۰ میلیون دلار از گمرکات استان طی ترانزیت خارجی مقصد به کشور عراق خارج شده است.

امیدی تصریح کرد: تشریفات گمرکی بیش از چهار هزار تن کالا در رویه خروج موقت به ارزش تقریبی ۱۸ میلیون دلاری انجام شده که در مقایسه با سال قبل به لحاظ وزنی ۲۴ درصد و از نظر ارزش ریالی ۲۳ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: درآمدهای گمرکات استان در فروردین سال جاری بیش از ۳۲۷ میلیارد و ۶۰۵ میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است.

کد خبر 749987

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • تزریق۳۶همت‌ اعتبارشرکتهای دولتی در امورفرهنگی برای اولین بار
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان
  • (ویدئو) هشدار شدیداللحن ارتش یمن به اسرائیل درباره حمله به رفح
  • هشدار شدیداللحن ارتش یمن به اسرائیل درباره حمله به رفح
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه‌ها سهم دولت است
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است؟
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است
  • رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری
  • آمار شوکه‌کننده از تجاوزات اشغالگران به بخش کار و اقتصاد غزه