Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایشگاه «میراث‌فرهنگی ایران از دریچه کارت پستال» به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و با همکاری موزه ملی ارتباطات افتتاح شد.

به گزارش ایمنا، این نمایشگاه گزیده‌ای از تصاویر مربوط به ایران قدیم در کارت پستال‌های موزه پست و فیلاتلیک شهر یزد است که از میان کارت پستال‌های پست شده به کشورهای مختلف اروپایی فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا قادری عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست در این مراسم با اشاره به اینکه کارت پستال حافظه تاریخی تصویری یک ملت است، گفت: بسیاری از وقایع و میراثی که شاید امروز فراموش شده یا دیگر وجود نداشته باشند از دریچه این آثار به تصویر کشیده می‌شوند.

همچنین حسن عمیدی رئیس موزه ملی ارتباطات نیز با بیان اینکه هدف از افتتاح این نمایشگاه احیای فرهنگ پست، زنده کردن خاطرات پستی و معرفی تاریخ و فرهنگ کشور است، افزود: این روزها به علت مشغله‌های زندگی و تعدد ارتباطات، بازار این آثار جذاب هنری از رونق افتاده و کمتر کسی از آن استفاده می‌کند، از این رو لزوم برگزاری چنین رویدادهایی به شدت در جامعه احساس می‌شود.

گامی در راستای ارائه و شناسایی منابع جدید

با اختراع و گسترش فنون عکاسی در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی وسیله‌ای جدید برای ثبت وقایع، لحظات و مستند نگاری به وجود آمد و عکس به دیگر اسناد و مدارک در دسترس انسان‌ها افزوده شد. عکس‌های نخستین به علت ابتدایی بودن فنون ظهور، چاپ و ناپایداری مواد استفاده شده در آنها همچنین تأثیر عوامل محیطی از میان رفتند و یا کیفیت خود را از دست دادند. با پیشرفت صنعت چاپ و ارتباطات در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی کارت پستال‌های تصویری به وجود آمدند که ماندگاری بسیار طولانی مدتی داشتند و به‌زودی استفاده از آنها به عنوان بخش مهمی از زندگی مردمان جهان درآمد.

کمی پس از رواج کارت‌های پستی تصویری در اروپا در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی، ورقه‌های پستی تصویری از عکس‌های هنرمندان مشهور توسط مستشاران بلژیکی پست و گمرکات در ایران در جریان پستی قرار گرفتند و بزودی انواع بسیار متنوعی از آنها نیز توسط تجار بازار به کشورهای اروپایی سفارش داده شدند. این کارت پستال‌ها از زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار منتشر و تعداد زیادی از آنها توسط اروپاییان و یا اتباع دیگر کشورهای خارجی از ایران به اروپا و دورترین نقاط جهان پست و در نتیجه پراکنده شدند، این ورقه‌های پستی تصویری از موضوعات مختلفی تهیه شده بودند که بیشترین آنها در محدوده موضوعات مرتبط با میراث‌فرهنگی ایران طبقه‌بندی می‌شوند.

با جمع آوری تدریجی این ورقه‌های پستی از کشورهای مختلف در سال‌های اخیر علاوه بر گسترش جنبه‌های مختلف مجموعه‌داری مدارک مستند بی‌نظیر از بافت‌های تاریخی و بناها و تأسیسات شهری و روستایی و همچنین آثار باستانی و قدیمی همچنین زندگی و سنت‌های مردم ایران فراهم شده است که ارزش‌های بیشماری در زمینه پژوهش‌های باستان‌شناسی شهری و تاریخی، بررسی بافت‌ها و ابنیه‌ها و آثار معماری، مردم‌شناسی، مرمت و احیای آثار تاریخی و سایر رشته‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی کشور دارند.

در نمایشگاه «میراث‌فرهنگی ایران از دریچه کارت پستال» موضوعات مختلفی از ایران قدیم در دوره قاجار و در رابطه با میراث‌فرهنگی در قالب ۳۰ تصویر به نمایش درآمده که تعدادی از آنها پیش از این در معرض دید همگان قرار نداشته اند. این نمایشگاه از دوم تا نهم آذر ۱۴۰۰، همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۳ در محل موزه ملی ارتباطات برای بازدید علاقمندان دایر است. برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها گامی در راستای ارائه و شناسایی منابع جدید برای علاقمندان و پژوهشگران عرصه‌های گوناگون میراث‌فرهنگی و سایر مخاطب‌ها موزه‌ها فراهم می‌آورد.

منبع: ایرنا

کد خبر 537427

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نمایشگاه كارت پستال موزه ارتباطات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری موزه ملی ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میراث فرهنگی ایران کارت پستال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۷۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم

پس از ارائه مستندات توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی ورزنه و با تلاش‌های مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان و شهردار ورزنه، چادر سفید زنان این شهر ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ به شماره ۲۶۷۳ در فهرست میراث ناملموس ایران ثبت ملی شد.


پوشیدن چادر سفید زنان ورزنه دلایل تاریخی متعددی دارد، از جمله کشت پنبه مرغوب و وجود صنایع دستی کرباس بافی و سفره بافی و عوامل فرهنگی و دینی که اسلام به پوشیدن رنگ سفید سفارش کرده، علل پوشش چادر سفید این خطه است.


زنان شهر ورزنه معمولاً از پارچه‌های کرباس سفید برای دوخت چادر استفاده می‌کردند، اما اکنون بیشتر با استفاده از پارچه‌های کارخانه‌ای روی آورده‌اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • افتتاح ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • (ویدئو) فردا بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران افتتاح خواهد شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • میدان داری میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم