Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مقام کارگری: پولِ مسافرکشی از حقوق مصوب شورایعالی کار بیشتر است

علی اصلانی (عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور) در انتقاد از طرح مجلس برای توافقی کردن مزد در روستاها می‌گوید: این دست طرح‌هایی که حداقل حقوق کارگران را نشانه گرفته مسبوق به سابقه است؛ سال گذشته نیز شورایعالی کار به دنبال آن بود تا دستمزد را منطقه‌ای کند که با اعتراض و پیگیریِ فعالان کارگری از انجام آن منصرف شد و در نهایت حداقل دستمزد به روال هر سال تعیین شد. اصلانی گفت: اگر یک فرد دو بار در مسیر تهران - کرج مسافر ببرد، روزی حدود ۳۰۰ تومان درآمد دارد. یعنی پولی که از مسافرکشی به دست می‌آید از حداقل حقوق شورایعالی کار بیشتر است. در چنین وضعیتی مجلس با چه استدلالی به دنبال توافقی کردن مزد است؟

واکنش بنیاد شهید سلیمانی به اطلاعیه صدا و سیما: با رأفت اسلامی تصمیم گیری شود

بنیاد شهید سلیمانی به اطلاعیه صدا و سیما برای پیگیری متن منتشرشده توسط یکی از عوامل سریال روزگار جوانی واکنش نشان داد. در بخشی از نامه بنیاد شهید سلیمانی به رییس صداوسیما آمده است: جریانی کور در خارج کشور که از محبوبیت شهید سلیمانی نگران بوده و هست، در تلاشی ناشیانه، با جعل نامه‌ای منتسب به خانم زینب سلیمانی در مورد کمک 2 میلیون دلاری به ازدواج دختران لبنانی، توان رسانه‌ای خود را به میدان آورد تا با غبار آلود کردن فضا، بتواند بر افکار دوستداران این شهید تاثیر بگذارد. خواهشمند است با توجه به اظهارات فرد یاد شده درباره این موضوع، با رأفت اسلامی نسبت به این موضوع تصمیم گیری شود؛ چرا که مشی شهید سلیمانی، اشداء علی الکفار و رحماء بینهم است.

دیوان عالی قتل غیرعمد برای حمید صفت را تایید کرد

حمید شاهرخی گفت شعبه ۵۱ دیوان عالی کشور با صدور دادنامه قطعی ضمن رد فرجام خواهی معترضین رأی فرجام خواسته مبنی بر برائت حمید صفت از قتل عمد را تأیید کرد. وی افزود: رأی قتل است و از نظر دادگاه حمید صفت مرتکب قتل عمد نشده و فقط باید جنبه عمومی جرم طی شود.

نماینده مجلس: بزرگترین معضل در حوزه ازدواج جوانان میل به تحصیلات عالیه است

یک نماینده مجلس گفت بزرگترین معضل ما در حوزه ازدواج جوانان میل به تحصیلات عالیه است و خود این مانع ازدواج و فرزندآوری شده و ما باید نهضت خوابگاه‌های متاهلی را راه بیندازیم. امیر حسین بانکی پور در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت که در سالن جلسات کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، بیان داشت: ما در مرحله ورود به سال ۱۵ هجری شمسی هستیم و به طور قطع بزرگترین ابربحران در این دوران مسئله پیری جمعیت است و هر فرض دیگری را که فکر کنید هیچ کدام، بحرانش به خطرناکی مسئله پیری جمعیت نیست و ما در چند قدمی فرو افتادن در این سیاه چاله هستیم.وی در ادامه به تفسیر بخش‌های دانشگاهی «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» پرداخت و ابراز داشت: دو ماده ۷ و ماده ۸ این قانون مربوط به دانشگاه‌ها است، بزرگترین معضل ما در حوزه ازدواج جوانان یکی میل به تحصیلات عالیه است و خود این مانع ازدواج و فرزندآوری شده است ما این تهدید را تبدیل به فرصت کردیم به این نحو که نهضت خوابگاه‌های متاهلی را در دانشگاه‌ها راه بیندازیم. در شروع دهه ۷۰ زمانی که سیاست‌های تنظیم جمعیت خانواده در حال کار شدن بود اولین سیاست عدم ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها بوده است.

روزنامه دولت: نخبگانی که می خواهند مهاجرت کنند، باید مالیات سنگین پرداخت کنند

روزنامه دولتی ایران در یادداشتی با اشاره به خروج نخبگان از کشور نوشت: کلیه افرادی که به‌عنوان نخبه در کشور ثبت می‌شوند باید از نظر شغلی، وضع تضمین شده‌ای داشته باشند و نهادهای ذی ربط، مثلاً بنیاد نخبگان باید با استفاده از سهمیه فوق، قبل از اتمام فعالیت علمی-مهارتی نخبگان، مقدمات شغلی تمامی ایشان را در تناسب با رشته و سابقه آنها فراهم آورد و نتیجه را ثبت و در تمامی مراحل، مشکلات احتمالی پیش روی نخبگان را پیگیری و رصد کند و خود را درباره آن مسئول بداند.همچنین نخبگان غیرجوان یا نخبگانی که قبلاً از سهم مناسبی در کشور برخوردار شده‌اند، مانند پزشکان متخصص معتبر، در صورتی که تمایل جدی برای مهاجرت دارند، باید مالیات سنگینی بابت استفاده از امکانات کشور در طی سال‌های رشد و اعتباریابی خود پرداخت کنند و این مالیات باید به‌صورت مستقیم صرف توسعه آموزش و پژوهش مراکز خوش سابقه در تربیت نخبگان گردد. البته بدیهی است که هیچ مقرراتی در هنگام اجرا، شکل ایده‌آلی نخواهد داشت و همواره امکان افراط و تفریط هست، ولی به‌نظر می‌رسد توجه به‌همین چند اصل ساده، می‌تواند اصلی‌ترین دغدغه نخبگان یعنی وجود جایگاه تضمین شده شغلی، متناسب با تخصص و شأن آنها را تأمین کند.

وزیر کشور: طرح ممنوعیت تردد شبانه منبع درآمدی برای دولت نبود

وزیر کشور با اشاره به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی بعد از انجام واکسیناسیون عمومی گفت: طرح ممنوعیت تردد شبانه تنها برای سلامت مردم به اجرا درآمده بود و آورده مالی برای دولت نداشته است.وزیر کشور با اشاره به لغو محدودیت‌ها تصریح کرد: با توجه به لغو محدودیت‌ها تذکر جدی راجع به مراقبت از اعمال پروتکل‌هایی که تاکنون هست مثل زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به ویژه در حوزه مدارس داریم و خواهشمندیم مدیران مدارس پروتکل‌ها را رعایت کنند.

فرمانده کل سپاه: ما مشکلات اقتصادی داریم، اما این مشکلات در آمریکا هم وجود دارد

سردار سلامی: آنچه در فضای تحریم ساختیم قبل از آن نساختیم. مشکلات اقتصادی هست اما این مشکلات در آمریکا هم وجود دارد، آمریکا بیش از ۴۰ میلیون کارتن خواب دارد و ۵۰ میلیون گرسنه. ما هم مشکلاتی داریم اما کشور در حال ساخته شدن است. وی افزود: خیلی‌ها می‌خواهند سیمای انقلاب را تیره و تار نشان دهند و از حاکمیت طاغوت تمجید می‌کنند اما نمی‌دانند رهبری که با جانبازی و زهد و مناجات شبانه و شجاعت علوی در برابر دشمن ایستاد و کشور را به استقلال حقیقی رساند چه محشری به پا کرده است. مردم آگاهانه ایستاده‌اند و عملیات‌های دشمن در اراده آنان تاثیری ندارد.

معاون سیاسی سپاه: آمریکا به این نتیجه رسیده که تقابل با ایران بی‌فایده است؛ قصد دارد با مذاکره امتیاز بگیرد

معاون سیاسی سپاه با اشاره به سخنان رهبری در حوزه رسالت بسیج تصریح کرد: مقام معظم رهبری بار‌ها فرموده‌اند در علم باید شتاب بگیریم و به نقطه‌ای برسیم که در آینده‌ای نه چندان دور هر کسی بخواهد علم را فرا بگیرد، مجبور به آموختن زبان فارسی باشد. وی با اشاره به رویارویی‌های چند ساله اخیر ایران با آمریکا گفت: ایران اسلامی در سال‌های اخیر آمریکا را تحقیر کرده و امروز دست برتر در خلیج فارس با ماست و ناوشکن‌های مدرن آمریکایی حریف فرزندان پاسدار نیروی دریایی سپاه نیستند. سردار جوانی در بخش پایانی سخنانش بیان کرد: امروز آمریکا به این نتیجه رسیده که تقابل با ایران بی‌فایده است و قصد دارد با مذاکره امتیاز بگیرد و به بهانه مذاکرات بحث موشکی و هسته‌ای را پیش می‌کشد و به جنگ نرم بسیار امیدوار است. وی افزود: قدرت ایران و رسیدن به پیشرفت و توسعه بدون تسلط بر فضا امکان‌پذیر نیست و دشمن قصد دارد این علم بومی و پیشرفت را از ما بگیرد. چرا که طبق آیات صریح قرآن کفار و مشرکین از شما راضی نخواهند شد، مگر شما را تابع محض خود کنند.

میرسلیم دوباره به کرونا مبتلا شد

نماینده مردم تهران در مجلس به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در قرنطینه خانگی به‌ سر می‌برد.سیدمصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی مجددا به ویروس کرونا مبتلا شد.عضو کمیسیون اصل نود مجلس به دلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه خانگی به سر می‌برد و در حال حاضر شرایط عمومی مناسب است.

واکنش زنگنه به لغو حضور وی در شبکه افق

وزیر سابق نفت به لغو حضور وی در شبکه افق واکنش نشان داد و نوشت: گویا در موضوع ‎کرسنت فرصت ‎صداوسیما تنها برای ‎اتهام زنندگان است!بیژن زنگنه در توئیتر نوشت:‏همکاران ‎شبکه افق خودشان بنده را دعوت کردند و من هم در همان ابتدا گفتم نمی گذارند من بیایم و همان شد که گفتم، گویا در موضوع ‎کرسنت فرصت ‎صداوسیما تنها برای ‎اتهام زنندگان است!«و افوض امری الی الله إن الله بصیر بالعباد»

نقش احمدی نژاد در انتصاب های دولت رئیسی چقدر است ؟

جوانفکر در توئیتی نوشت: احمدی نژاد در عزل و نصب ها، سیاستها، برنامه ها و اقدامات دولت، هیچ دخالتی نداشته و با مسئولان و مقامات نیز ارتباط کاری یا معنا داری ندارند.علی اکبر جوانفکر در توئیتی نوشت: برخی از عناصر سیاسی و امنیتی مدعی هستند که دکتر احمدی نژاد دستی و نفوذی در دولت کنونی دارد و با مقامات این دولت در ارتباط است! لازم است تاکید شود که ایشان در عزل و نصب ها، سیاستها، برنامه ها و اقدامات دولت، هیچ دخالتی نداشته و با مسئولان و مقامات نیز ارتباط کاری یا معنا داری ندارند.

پیشنهادات مشاور فرمانده کل قوا برای توسعه روابط با همسایگان

سردار صفوی با بیان ملاحظات ژئوپولتیکی و ژئواستراتژیکی در گسترش روابط همه جانبه ایران و همسایگان در افق سند ملی آمایش سرزمین 1424 شمسی گفت: ویژگی‌ها و مشخصات ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای‌ و جهانی، بر تمام مناسبات و فرایندهای درونی و خارجی بازیگران تأثیر می‌گذارد.وی افزود: وضعیت ژئوپولیتیکی و الزامات ژئواستراتژیک کشورها، وجوه مختلف اقتصاد ملی، در بخش‌های مختلف تولید و مصرف تا حوزه‌های مالی و پولی را متأثر می‌سازد و بدون توجه به ملاحظات ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیکی، امکان سیاست‌گذاری اقتصادی و پیاده‌سازی راهبردهای پیشرفت و توسعه ملی، ممکن نیست.مشاور فرمانده کل قوا اظهار با برشماری پیشنهاداتی برای توسعه روابط با همسایگان خاطرنشان ساخت: تغییر رویکرد ملی به سیاست دریاگرایی، وابسته کردن ارتباطات بین‌المللی کشورهای همسایه به فضای جغرافیایی کشور، تلاش در راستای افزایش تعاملات گسترده با سازمان همکاری های شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قالب کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب و مشارکت با همسایگان برای بهره برداری از ظرفیت‌های مشترک، بازسازماندهی مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق مرزی در مشارکت همسایگان، از جمله اقداماتی است که می‌تواند با تقویت فرصت‌های اقتصاد ملی، گسترش روابط ایران و همسایگان را محقق کند.

شرط عجیب ضرغامی برای جلسه خصوصی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شرط عجیبی را برای جلسه خصوصی با فعالان بخش اقتصادی تعیین کرد.عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست با فعالان بخش خوصوصی گفت: «با کسانی که بخواهند بالای هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کنند، شخصا جلسه برگزار می‌کنم.»او ادامه داد: "چندی پیش یکی از سرمایه‌گذاران در استان فارس با من جلسه داشت، او می‌خواهد نزدیک ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند."ضرغامی افزود: "البته طی دو هفته‌ای که او در استان فارس بود، مقامات استان به او وقت ملاقات نداده بودند. در نهایت پس از ملاقات با بنده، با استاندار و سایر مسوولان استان فارس صحبت کردم و قرار شد مشکلات پیش‌روی این سرمایه‌گذار برداشته شود."پرسش مهم این است که اصلا چرا باید سرمایه‌گذاران نیازمند دیدار با وزیر و استاندار باشند. به نظر می‌رسد با مهیا کردن فضای سرمایه‌گذارای و ایجاد امنیت اقتصادی اساسا نیازی به طرح چنین شروطی برای دیدار با وزیر نیست.وزیر گردشگری همچنین در واکنش به نقد فعالان اقتصادی به شرایط بد صنعت گردشگری و عدم‌بهره گیری ایران از فرصت‌های طلایی موجود، گفت: "واقعا حال گردشگری خوب نیست.گردشگری همچون مریضی در حال احتضار است که باید به‌سرعت درمان شود. این بیماری نیست که از آن بگذریم و نسبت به مرگ آن بی‌تفاوت باشیم، زیرا این بیماری است که از تخت بلند شود، کشور را نجات می‌دهد."

قالیباف: اگر مردم دل به جمهوری اسلامی ندهند، موشک فایده‌ای ندارد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نشست صمیمی با جمعی از نویسندگان، به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی گفت: قدرت انقلاب در دل‌های مردم است. اگر مردم دل به جمهوری اسلامی ندهند، هرچه موشک داشته باشیم فایده‌ای ندارد.وی افزود: مردم تکیه‌گاه کشور هستند درحالی‌که ما آن‌ها را با دسته‌بندی‌های مختلف جدا کرده‌ایم.قالیباف گفت : مشکل اول در کشور ما نبود امکانات نیست مشکل اول داشتن یک برنامه مشخص و یک مدیریت درست در سطوح مختلف است وگرنه با این ظرفیت ها واقعا این عذر پذیرفته شده نیست.

رایزنی نمایندگان روسیه و چین درباره مذاکرات «وین»

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با وانگ کان همتای چینی خود، مواضع دو کشور درباره مسئله ازسرگیری مذاکرات آتی وین درباره برجام را هماهنگ کردند.اولیانوف در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، درباره دیدار خود با کان نوشت: «امروز با همکار و دوست خوبم سفیر وانگ کان در محل بسیار زیبای جدید نمایندگی دائم چین (در وین) ملاقات کردم. ما مواضع خود را درباره (پیمان امنیتی سه جانبه استرالیا، آمریکا و انگلیس) آکوس و ازسرگیری آتی مذاکرات وین درباره برجام هماهنگ کردیم».قرار است هشتم آذر ماه در وین مذاکرات ایران و گروه ۴+۱ برگزار شود. جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند. بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

واکنش ظریف به انتشار مقاله‌ ای در روزنامه نیویورک تایمز

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان گفت: حامیان منافع اسرائیل در آمریکا می‌خواهند قانون اساسی ایالات متحده را زیر پا بگذارند تا منافع کشورشان را در داخل کشور نیز مصرف کنند.محمدجواد ظریف در واکنش به انتشار مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز با عنوان « ما یک روزنامه کوچک آرکانزاس هستیم. چرا دولت ما را وادار به امضای تعهد در مورد اسرائیل می کند؟» در حساب توئیتر خود نوشت: برای حامیان منافع اسرائیل، صرف منافع ایالات متحده در خارج از کشور کافی نیست.آنها اکنون می‌خواهند قانون اساسی ایالات متحده را زیر پا بگذارند تا منافع آمریکا را در داخل کشور نیز مصرف کنند.حد این اقدامات کجاست؟

مصلحی: به دنبال این هستیم چند خلبان عراقی را شهید اعلام کنیم!

مصلحی وزیر اسبق اطلاعات در رابطه با نقش روحانیت در دفاع مقدس، مطرح کرد: ما برای بررسی حضور روحانیت در دفاع مقدس، مقوله جدیدی در رابطه با نقش حوزه علمیه نجف در دفاع مقدس، شروع کردیم.مصلحی با بیان اینکه حوزه علمیه نجف نقش کلیدی در دفاع مقدس داشت، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس، تعدادی از خلبانان عراقی به حوزه علمیه نجف، مراجعه کرده و بیان کردند که به ما می‌گویند شهرها را بمباران کنیم اما تمایلی به این کار نداریم. در حوزه علمیه به آن‌ها گفتند که بمب‌ها را در بیابان بندازید.وی ادامه داد: این مسئله در نماز جمعه بیان و صدام متوجه شد و آن‌ها را اعدام کرد. ما به دنبال شناسایی این افراد هستیم تا شهید اعلام کنیم و با توجه به نقش حوزه علمیه نجف، به سراغ آن‌ها می‌رویم و از فعالیت‌هایشان می‌پرسیم.

هتل میزبان مذاکرات وین مشخص شد

یک خبرنگار اتریشی گزارش کرد که هتل «پله کوبورگ» بار دیگر قرار است میزبان نشست هشتم آذرماه «وین» برای احیای برجام باشد.«استفانی لیختنشتاین» خبرنگار نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» گزارش کرد که نشست آتی 29 نوامبر (هشتم آذرماه ) «وین» برای احیای برجام در هتل «پله کوبورگ» برگزار خواهد شد.وی در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در این خصوص نوشت: «متوجه شده‌ام که مذاکرات هسته‌ای ایران مجدداً به پله کوبورگ منتقل خواهد شد».از اواسط فروردین ماه سال جاری تا پایان خرداد ماه و در دولت دوازدهم شهر وین میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ برای احیای برجام بود. اکثر مذاکرات منتهی به برجام نیز در این هتل برگزار شد.

جانسون: دنیا وقت چندانی برای تعامل با ایران ندارد

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس در دیدار با «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی گفته که دنیا وقت چندانی برای تعامل با ایران در موضوع هسته‌ای ندارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: زلزله جنوب ایران زلزله هفته بسیج یوسف نوری اعتراض کشاورزان اصفهان آلودگی هوا بسته ویژه خبری بسته خبری اخبار روز زلزله جنوب ایران زلزله هفته بسیج یوسف نوری اعتراض کشاورزان اصفهان آلودگی هوا حوزه علمیه نجف شهید سلیمانی دفاع مقدس احمدی نژاد هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۸۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟

نگارعلی_ این روزها بازار پر شده‌است از آگهی‌های فروش حواله‌های خودروهای جانبازان، حواله‌هایی که با قیمت واحدهای مسکونی در شمال شهر تهران برابری می‌کنند؛ ماجرای شکل‌گیری بازار سیاه خرید و فروش حواله‌های خودروهای جانبازان از تخصیص یک امتیاز ویژه برای این قشر سرچشمه می‌گیرد، امتیازی که اجاره واردات خودرو د حجم بالا و قیمت‌های نجومی را به آن‌ها می‌دهد. این اولین بار نیست که در راستای تخصیص امتیازی ویژه به قشری خاص از مردم بازار سیاه خرید و فروش حواله آن شکل می‌گیرد؛ پیش‌تر شاهد ان بودیم که با اجرای طرح جوانی جمعیت، حواله‌های خودروهای این طرح در بازار سیاه با قیمت‌های نجومی خرید و فروش شدند. نکته جالب اجرای این طرح‌ها و تخصیص امتیازی ویژه برای قشر خاصی از مردم آن است که معمولا این قشر بضاعت کافی برای شرکت در این طرح‌ها را ندارند و با فروش حواله‌های آن‌ها، سرانجام این امتیاز ویژه نسیب ابرثروتمندان می‌شود و یا با رانت‌های اطلاعاتی و رابطه‌هایی که وجود دارد، دلالان دست به واردات خودروهای طرح‌های ویژه می‌زنند که در نهایت با قیمت‌های نجومی وارد بازار می‌شوند.

اولین بار در اواسط دهه ۸۰ بود که امتیازدهی برای واردات خودرو به گروهی خاص، انجام شد؛ در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶، محمود احمدی‌نژد، رئیس جمهور دولت ششم، از طرح واگذاری ۴۷۰۰ خودرو خارجی با معافیت ۳۰ میلیون تومانی گمرکی به معلولان خبر داد. ۶ سال بعد و در سال ۱۳۹۱، سازمان بهزیستی اعلام کرد، برای اجرای کار هم سایتی برای ثبت نام مددجویان متقاضی خودروهای مناسب‌سازی شده راه‌اندازی شد و بیش از ۲۰ هزار معلول برای دریافت خودروهای مناسب سازی شده ثبت نام کردند. سال ۱۳۹۲ معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت:«: ارسال اسامی معلولان واجد شرایط دریافت خودروی گمرکی به وزارت کار، تعاون و ر فاه اجتماعی ارسال شده و بزودی تکلیف معلولان برای دریافت خودرو مشخص می‌شود.» در سال ۱۳۹۴ خبر آمد که مجوز واردات ۱۰۶ خودرو برای معلولان صادر شده‌است؛ تا به امروز اما خبری مبنی بر موفقیت معلولان برای واردات خودرو منتشر نشده‌است.

با این وجود سنت تخصیص امتیازهای ویژه اقتصادی به گروهی خاص، پس از محمود احمدی نژاد، همچنان پا برجا است. در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ با پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران، برای تخصیص امتیاز واردات خودرو به ایثارگران موافقت شده‌است؛ در حالی که واردات خودرو به کشور کج‌دار و مریز اتفاق می‌افتد اما با این وجود روند ابلاغ آیین‌نامه و انجام ثبت‌نام برای واردات خودروهای جانبازان به شکل مرتب، منظم و به سرعت در جریان است.

امتیاز ویژه صرفا به واردات برندهای غیرچینی و گران‌تر برای جانبازان محدود نمی‌شود، امتیازات دیگری هم وجود دارد، از جمله این که واردات خودرو برای این قشر هم توسط خودشان و هم از طریق شرکت‌های معرفی شده از سوی وزارت صمت ممکن است، ممنوعیت ثبت خودروهای کارکرده تا سقف پنج سال هم برای جانبازان حذف شده و واردات برای آن‌ها بدون پرداخت سود بازرگانی خواهد بود.

افزایش سقف ارزی برای واردات خودروی جانبازان و وجود برندهای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در لیست مجاز برای واردات این گروه، سبب ایجاد احساسات متناقضی در جامعه شده و این سوال را ایجاد کرده که چرا افراد عادی که توانایی مالی دارند با ممنوعیت قانونی برای واردات خودروی دلخواهشان روبرو هستند و مجاز به انتخاب و واردات خودروهای کمتر از ۲۰ هزار یورو و چینی هستند و محدودیت‌های ارزی برای جانبازان که البته بیشتر آن‌ها ممکن است حتی توانایی تامین بخشی از این ارز را نداشته باشند، حل و فصل شد؛ پس این به معنای آن است که باز هم پای دلالان در میان است. سوال دیگر هم آن است که اصلا چرا در شرایطی که واردات خودرو کند است و هنوز اکثر ثبت‌نامی‌های سال گذشته خودروی خود را دریافت نکرده‌اند، روند واردات خودروهای جانبازان به جریان افتاده است.

پشت‌پرده اصرار برای واردات خودرو به هر شکلی

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفت و گو با خبرآنلاین گفت:« کل مسیر واردات خودرو رانتی است؛ ما ارزهایی در خارج از کشور داریم که بلوکه شده‌است و از مسیر رسمی نمی‌توان برای آوردن آن‌ها به کشور اقدام کرد و واردات خودرو یکی از بهترین راه‌ها برای دور زدن‌ تحریم‌ها و رانت‌خواری است. سال‌های گذشته به اسم طرح‌های جوانی جمعیت، به یک شکل رانت تخصیص داده شد و امسال و سال آینده نیز به عنوان مثال با طرح واردات خودرو برای جانبازان رانت توزیع شد. رانت‌خواری، رانت‌دهی و ضربه زدن به صنعت خودرو قطعا کار اشتباهی است.»

قیمت نجومی حواله خودروی جانبازان در بازار

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو، در این خصوص به خبرآنلاین گفت:« واردات خودرو به اسم جانبازان انجام می‌شود و سپس سهم آن‌ها در بازار فروخته می‌شود. این طرح اشتباه است و اگر واردات خودرو به صورت گسترده صورت گیرد، خیلی بهتر آن است که با تخصیص امتیازهایی به گروه خاصی تعلق گیرد. در حال حاضر در بازار حواله‌ واردات خودروی جانبازان تا ۳ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود.»

طرح واردات خودرو برای جانبازان راه دررو واردات خودروهای لوکس

نادری در ادامه گفت:« در حال حاضر خودروهایی وارد کشور می‌شوند که حجم موتور آن‌ها بالا است و قیمت آن‌ها نیز در بازه ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومانی است؛ مشخص نیست این خودروها به چه شکل وارد کشور می‌شود و چه کسی پشت این واردات است. طرح واردات خودرو برای جانبازان راهی برای عده‌ای باز کرد تا بتوانند خودروهای خاص را به کشور وارد کنند. طرح واردات خودرو برای جانبازان راه واردات خودروهای لوکس به کشور را باز کرد و به تعدادی از افراد و سازمان‌ها این راه را نشان داده‌است که با رابطه‌هایی که با گمرک و راهور دارند، دست به واردات خودرو بزنند.»

جامعه نسبت به مسئولان بدبین است

سعید مدنی، جامعه‌شناس، در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین و در خصوص واکنش جامعه به اجرای این قبیل از طرح‌ها، گفت:« ذهن جامعه به این سمت است که در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته، بسیاری از قوانین رانتی بوده‌است و یا دور زده شده‌است، در نتیجه هر رفتاری که مسئولان در پیش بگیرند، با تفسیر منفی از سوی جامعه همراه خواهد شد. نظام‌هایی که با چالش عدم همراهی مردم مواجه هستند، با این مشکل مواجه می‌شوند. در نتیجه با هر اقدامی از سوی مسئولان، هرچند اگر درست باشد، برخورد منفی می‌کنند.»

امتیاز دادن‌ها نباید منجر به فساد و فاصله اجتماعی شود

او در ادامه گفت:« اگر قانونی درست اجرا شود، مشکلی برای آن‌ نیست اما اگر امتیاز دادن‌ها منجر به فساد و فاصله اجتماعی شود، برایند و نتیجه مفیدی نخواهد داشت؛ در تصویب چنین قوانینی باید در نظر گرفته شود که آیا جانبازان بضاعت واردات خودرو را دارند یا خیر. اگر توانایی این کار را ندارند، این قانون خود به خود به محل رانت‌خواری تبدیل می‌شود؛ در نتیجه اجرای چنین طرحی هم فساد ایجاد می‌کند و هم جانبازان را بد نام می‌کند.»

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898551

دیگر خبرها

  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • ماجرای بازیگرانی که مهاجرت کردند | وضعیت رفتگان اغتشاشات ؛ از تاکسی اینترنتی تا بازی تنها در حد چند دقیقه رقص!
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • ببینید | ادعای عجیب معاون رئیسی درباره مهاجرت مردم از ایران
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • هشدار جهانگیری درباره مهاجرت نخبگان