Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@07:09:51 GMT

راه‌اندازی خانه بهداشت سیار برای عشایر اصفهان

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۸۹۵۵

راه‌اندازی خانه بهداشت سیار برای عشایر اصفهان

بشیر کیانی‌نژاد در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای ۱۴ هزار و ۸۰۵ خانوار با جمعیت ۸۱ هزارو ۵۸۴ نفر عشایر است، اظهارداشت: عمده این افراد در شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان، سمیرم، شهرضا، دهاقان و درصد کمی هم در بخش جرقویه مستقر هستند.

وی با بیان اینکه ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار عشایر کوچ‌رو با جمعیت ۵۲ هزار و ۹۸۴ نفر از قوم‌های بختیاری، قشقایی و عرب جرقویه است، تصریح کرد: عشایر نیمه کوچ‌رو نیز حدود پنج هزار و ۲۰۰ خانوار با جمعیت ۲۸ هزار و ۶۰۰ نفر هستند و فرهنگ عشایری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان بسیج عشایر استان اصفهان با بیان اینکه عشایر جامعه‌ای کم هزینه اما پرسود است، افزود: جامعه عشایری دوهزار شهید را در دوران هشت سال دفاع مقدس تقدیم کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱.۲ میلیون رأس دام عشایر در دو میلیون هکتار مراتع استان چرا می‌کنند، ابراز داشت: عشایر سالانه ۱۰ هزار تن گوشت قرمز و معادل ۲۵ درصد از نیاز استان را تأمین می‌کند، همچنین پنج هزار و ۵۰۰ تن از انواع محصولات لبنی توسط عشایر تأمین می‌شود.

۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین اصفهان در دست عشایر است

کیانی‌نژاد با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین در استان اصفهان در اختیار عشایر است، ادامه داد: این جامعه ۹۵ هزار تن تولیدات باغی داشته و یک سوم این تولیدات مربوط به عشایر قشقایی سمیرم است.

وی گفت: سالانه ۲۰ تن عسل، ۲۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع صنایع دستی در ۸۰۰ قطعه مختلف ازجمله گلیم، جاجیم، قالی و سایر صنایع دستی توسط عشایر تولید می‌شود، یعنی هر خانواده عشایری به طور متوسط چهار متر مربع تولید صنایع دستی دارد که ۵۰ درصد آن‌را مورد استفاده قرار داده و ۵۰ درصد دیگر را وارد بازار می‌کند که باعث ارزآوری می‌شود.

رئیس سازمان بسیج عشایر استان اصفهان ادامه داد: خدمات بسیج برای جامعه عشایر چهار نوع آموزشی، محرومیت‌زدایی، فرهنگی و اقتصادی هستند که در حوزه آموزشی به‌دلیل اهمیت ورود صنایع دستی این جامعه به بازار جهانی و ارزآوری مطلوب، کلاس‌های آموزشی تولید صنایع دستی باهمکاری اداره فنی و حرفه‌ای استان با هدف تولید محصولات لومی مطابق با فرهنگ، آداب و رسوم عشایر برگزار شده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در بحث تسهیل آموزش برای دانش‌آموزان تصریح کرد: استعدادهای نخبه دانش‌آموزی برای رشد و ارتقا سطح علمی آنان شناسایی شده و درتلاش برای حل مسائل و مشکلات آنان هستیم.

راه‌اندازی ۲۵۰ چشمه بهداشتی برای عشایر استان اصفهان

کیانی نژاد با اشاره به خدمات بهداشتی برای عشایر گفت: هر روستا در کشور یک خانه بهداشت جهت رسیدگی به موارد بهداشتی مردم آن روستا دارد اما عشایر در این زمینه مشکل دارند و به‌همین دلیل پیشنهاد ایجاد خانه بهداشت سیار را ارائه کردیم تا این خانه بهداشت با همان امکانات لازم توسط پزشکان جهادی ایجاد شده و بحث بهداشتی عشایر آن‌گونه که شایسته این جامعه است، حل شود و تاکنون بیش از ۲۵۰ چشمه بهداشتی ساخته و بین عشایر توزیع شده است.

وی در رابطه با اقدامات این سازمان در دوران شیوع کرونا گفت: بحث غربالگری خانواده‌های عشایری و همچنین واکسیناسیون جمعیت عشایر در دستور کار این سازمان قرار داشت که به خوبی انجام شد همچنین در این مدت در قالب رزمایش مومنانه و مواسات توزیع بسته‌های معیشتی صورت گرفته است.

رئیس سازمان بسیج عشایر استان اصفهان با توجه به اهمیت تأمین عشایر در کوچ آنها خاطر نشان کرد: برخی از عشایر هنوز به صورت سنتی کوچ کرده و برای ییلاق در اصفهان بوده و برای قشلاق به استان‌های دیگر کوچ می‌کنند که این کوچ بعضاً تا یک ماه طول می‌کشد و به‌دلیل زندگی خاص این قوم در مرزها و بیابان‌ها و شرایط خاصی دارند، دارای سلاح‌های مجاز هستند که بسیج عشایر این سلاح‌ها را سازماندهی می‌کند.

کد خبر 5359349

منبع: مهر

کلیدواژه: بسیج عشایری اصفهان خانه بهداشت هفته بسیج ویروس کرونا بوشهر بسیج آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه زلزله کتاب و کتابخوانی آلودگی هوا عکس استانها بارش باران واکسن کرونا شیوع کرونا عشایر استان اصفهان خانه بهداشت صنایع دستی بسیج عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۸۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی میزبان عصر جمعه در آیین اختتامیه دومین جشنواره بین المللی کوچ عشایر مغان در منطقه جعفرآباد اظهار کرد: برگزاری جشنواره های مختص جامعه عشایری برای نکوداشت این جامعه عظیم و سترگ در کشور جای قدردانی دارد.

وی با اشاره به اینکه عشایر هویت و تاریخ ملت ایران هستند، خاطرنشان کرد: دومین جشنواره بین المللی عشایر مغان ظرفیتی عظیم برای معرفی توانمندی های عشایر ایران در سطح ملی و بین المللی است و در این زمینه باید تمامی دستگاه های اجرایی پای کار باشند.

قائم مقام سازمان امور عشایری کشور عشایر مغان را جزو عشایر بااصالت و ریشه دار کشور معرفی کرد و گفت: معرفی و تبیین خدمات و ثمرات عشایر شاهسون مغان ضروری است و در این راستا برگزاری کنگره و همایش ملی و استانی برای معرفی و تبیین جایگاه جامعه عشایری در زندگی مردمان ایران زمین و به خصوص استان اردبیل مهم به نظر می رسد.

میزبان ثمرات برگزاری دومین جشنواره بین المللی کوچ عشایر شاهسون مغان را یادآور شد و بیان کرد: هدف از برگزاری این رویداد هماهنگی دستگاه های اجرایی برای مدیریت کوچ و معرفی آداب و سنن و زندگی مردمان کوچرو استان اردبیل و استان های شرکت کننده است.

وی خواستار برندسازی محصولات تولیدی جامعه عشایری مغان از جمله پنیر و لبنیات تولید شده توسط این قشر شد و گفت: لازم است که تولیدات این زحمتکشان در قالب برند شاهسون تولید و در بازارهای داخلی و بین المللی عرضه شود.

قائم مقام سازمان امور عشایری کشور از حضور ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل عشایری در کشور خبر داد و تصریح کرد: این عشایر در قالب سه ایل بزرگ بختیاری، قشقایی و شاهسون در حال کار و تولید هستند.

میزبان با بیان اینکه ۶۰ اداره و دستگاه اجرایی در راستای ساماندهی امور عشایر دخیل هستند، اظهار کرد: خدمات رسانی به جامعه عشایری و هماهنگی برای خدمات بیشتر دو وظیفه اساسی سازمان امور عشایری کشور است که با تمام توان در ادای وظیفه به این جامعه مهم و بزرگ کشور تلاش می کنیم.

وی جمعیت جامعه عشایری کشور را ۲۵۱ هزار خانوار و بیش از یک میلیون و ۳۱۵ هزار نفر اعلام کرد و افزود: جامعه عشایری ایران ۱.۴ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما در عین حال ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی و بخش زیادی از گیاهان دارویی و مواد لبنی کشور را تامین می کنند.

کد خبر 6089341

دیگر خبرها

  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت
  • افتتاح و راه‌اندازی ۳ خانه بهداشت در میناب
  • ضرورت راه اندازی کتابخانه سیار در روستاها
  • راه اندازی هفت ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان
  • راه‌اندازی ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد