Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با وجود عضویت کشور در گروه‌های همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم دستیابی به اهداف را دشوار کرده است.

به گزارش ایسنا؛ علی شریعتی اظهار کرد: عضویت ایران در توافق‌های همکاری‌های اقتصادی موضوع جدیدی نیست و برای مثال سال‌های طولانی از حضور ایران در گروه اکو می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های گذشته نیز تلاش شده با فعال کردن ظرفیت‌ها در آ س آن و اوراسیا، حضور ایران در این توافق‌های منطقه‌ای و بین المللی تقویت شود، ولی استفاده از ظرفیت این توافق‌ها، نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌ها و مقدماتی دارد که بعضی از آن‌ها در کشور فراهم نیست.

وی با اشاره به عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی و اجرایی نشدن تجارت آزاد در کشور، توضیح داد: امروز با وجود آنکه افغانستان به دست طالبان افتاده، اما این کشور همچنان عضو سازمان تجارت جهانی است و مبادله کالا و صادرات آن و جابجایی پول به راحتی در این کشور انجام می‌شود. این در حالی است که ما همچنان با گمرکات و حقوق ورودی و بسیاری از دیگر مقررات مواجه هستیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران به تحریم‌های اقتصادی علیه اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها از سویی به قدرت گرفتن برخی صنایع داخلی و افزایش توان آن‌ها در تامین نیاز‌های کشور منجر شده که قطعا اتفاق مثبتی است، اما از طرف دیگر قهر بودن اقتصاد ما با جهان، فرصت حضور در عرصه‌های بین المللی و توسعه تجارت را گرفته که این قطعا به ضرر کشور تمام می‌شود.

شریعتی ادامه داد: ما نباید فراموش کنیم که هدف اقتصادی کشور، صرف تامین نیاز‌های داخلی و کاهش تقاضا برای واردات نبوده است. در سند‌های بالادستی قید شده که ایران باید به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شود، اما برخی تصمیمات داخلی غلط، در کنار مشکلاتی که در عرصه بین المللی وجود داشته امکان استفاده از این ظرفیت‌ها به ایران نداده است.

وی با بیان اینکه تجارت یک جاده دو طرفه است، توضیح داد: وقتی از عضویت در توافق‌های همکاری اقتصادی صحبت می‌کنیم باید به طور دقیق مشخص کنیم که چه نیازی داریم و در عوض توانایی برای صادرات به کشور‌های مقصد خواهیم داشت. برای مثال در اورسیا ما از سویی با مشکل حمل و نقل و از سوی دیگر با نبود آموزش و توانمندی مواجه بودیم و از این رو می‌بینیم که ما در این توافق بیشتر از آنکه صادرکننده باشیم، وارد کننده شده‌ایم.

عضو اتاق بازرگانی اضافه کرد: پاکستان به عنوان یکی از اعضای ابتدایی گروه اکو که مرز مشترک زمینی با ایران دارد، ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات برای ما فراهم کرده، اما با توجه به تعرفه بالا، صادرات کالا‌های ایرانی به این کشور محدود است. در سال‌های گذشته یک توافق برای صادرات شیرینی و شکلات توانست بستر قابل توجهی در این عرصه فراهم کند و با مذاکرات مشترک در قالب همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه، می‌توان انتظار داشت که بستر مساعدی برای افزایش صادرات کشور به همسایگان فراهم شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: تجارت آزاد اقتصاد منطقه ای اتاق بازرگانی توافق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۹۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی چهار زنجیره تولید چهارمحال‌وبختیاری در نمایشگاه اکسپو

رئیس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: هدف از حضور در نمایشگاه اکسپو معرفی چهار زنجیر تولید استان از جمله بادام، ماهیان سردابی، نساجی و فولاد برای سرمایه‌گذاران است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری شهرام زارع،، امروز _شنبه هشت اردیبهشت_ در حاشیه نمایشگاه اکسپو و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رسالت اصلی اتاق‌های بازرگانی بسترسازی جهت جذب سرمایه‌گذار است، در همین راستا اتاق بازرگانی استان بسته اقتصادی قوی جهت معرفی ظرفیت‌های استان به سرمایه‌گذاران آماده کرده است.

وی ادامه داد: تهیه این بسته اقتصادی چهار ماه زمان برده است و در تلاش هستیم هفت سرمایه‌گذار داخلی و هفت سرمایه‌گذار خارجی در این نمایشگاه جذب شود.

رئیس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که این نمایشگاه با حضور بیش از ۲۰۰۰ تاجر و بازرگان از کشورهای خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، تصریح کرد: هدف اتاق بازرگانی استان از حضور در نمایشگاه اکسپو معرفی چهار زنجیر تولید استان از جمله بادام، ماهیان سردابی، نساجی و فولاد برای سرمایه‌گذاران است.

زارع با دعوت از فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان چهارمحال و بختیاری برای حضور در نمایشگاه اکسپو، تاکید کرد: فعالان اقتصادی می‌توانند از این فرصت جهت بازاریابی محصولات خود با برقراری ارتباط با تجار سایر کشورها بهره‌مند شوند.

وی با بیان این‌که این نمایشگاه از تاریخ هشتم الی دوازدهم اردیبهشت‌دایر است، خاطر نشان کرد: بسترهای خوبی برای سرمایه‌گذاران از جمله واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی در کمترین زمان ممکن و معافیت‌های مالیاتی در استان ایجاد شده است.

کد خبر 748453

دیگر خبرها

  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • ارتباط اتاق ها با هدف ارتقا شبکه سازی ارتقا یابد
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است
  • تعطیلی پنج‌شنبه‌ یا شنبه؛ کدام یک برای تحقق «شعار سال» سودمند است؟
  • معرفی چهار زنجیره تولید چهارمحال‌وبختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • اجرای طرح‌های اقتصادی باید از مسیر دانشگاه بگذرد