Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «٣٢ درصد دانش آموزان در کمین آسیب‌های اجتماعی» موضوعی بود که حدود چند هفته پیش از سوی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان مطرح شدو روی خروجی بسیاری از رسانه‌ها منعکس شد، نهادی که به نوعی در فعالیت‌های پرورشی دانش آموزان نقش ایفا می‌کندو آن را در قالب تشکل‌های دانش آموزان پیش می‌برد، چنین ارزیابی را مطرح کرد، البته که جدا از این ارزیابی و ادعا اخبار مربوط به چالش‌های رفتاری نوجوانان و دسترسی‌های گسترده تری که در دوران کرونا برای ورود آنان به فضای مجازی به رسمیت شناخته شد، گواه این ادعا را بیشتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار تهدید آسیب‌های اجتماعی برای نوجوانان و دانش‌آموزان، حساس بودن این دوران از حیث ورود به جامعه و انتخاب مسیر درست تحصیلی موضوعی قابل تامل است که اگر دانش آموز یا نوجوان حتی از گزند آسیب‌های اجتماعی دور بماند، مسیر ناهموار استعدادیابی می‌تواند بر آینده درخشان او تاثیر منفی داشته باشد.

معضلاتی که بخشی از راهکار‌های آن به آموزش و پرورش و به بیان کلی‌تر نظام تعلیم و تربیت برمی‌گردد، راهکار‌هایی نه چندان پیچیده که سال‌هاست خلا آن در آموزش و پرورش مشاهده می‌شود.

به جریان افتادن طرحی چندین ساله برای تثبیت جایگاه مشاوره در مدارس

استقرار نظام جامع مشاوره، طوری که دست‌کم ۵-۶ سالی می‌شود زمزمه‌های ورود و اجرای آن در نظام تعلیم و تربیت مطرح شده، اما همچنان به جای میدان عمل روی کاغذ جاخوش کرده است، طرحی که اگر مسیر پیشرفت آن سرعت بیشتری پیدا می‌کرد بسیاری از آسیب‌ها و چالش‌هایی که دانش آموزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تا حدی گاهی پیدا می‌کرد، اما گویی ارجحیت ندادن و کم‌توجهی به حوزه پرورشی باز هم اولویت دوم بعد از آموزش در نظام آموزش و پرورش قرار گرفت.

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره استقرار نظام جامع مشاوره در آموزش و پرورش اظهار کرد: این نظام ١٧ خرداد امسال بعد از چندین سال کار مداومی که روی آن صورت گرفت، سرانجام به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید.

او ادامه داد: این سند در جلسات مختلف کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی همچنین در صحن علنی مورد بررسی قرار گرفت و الان در نوبت امضای رئیس جمهور قرار دارد تا ابلاغ شود البته، چون زمان تصویب همزمان با جابجایی دولت‌ها بود بنابراین امضای و ابلاغ آن به تاخیر افتاد که امیدواریم با امضای رئیس جمهور کار به طور رسمی ابلاغ شود چرا که اجرای آن می‌تواند در نظام راهنمایی و مشاوره موجب تحول خوبی شود.

او درباره اینکه آیا زیرساخت‌های لازم برای اجرای این سند بعد از چندین سال معطلی وجود دارد یا خیر، گفت که مطالعات و مستندات قانونی را باید تکمیل می‌کردیم و بعد از آن اقدام می‌شد.

شکوهی معتقد است، این سند که به تصویب بالاترین مرجع رسمی آموزش و پرورش رسیده است می‌تواند مبدایی برای شروع فعالیت‌های منطبق بر جایگاه علمی و عملی باشد و قاعدتا در این حوزه تاکنون جای آن بسیار خالی بود، کاری که انجام گرفت حداقل این است که خود حوزه راهنمایی و مشاوره صاحب نقشه راه شد و این موضوع می‌تواند به پیشبرد برنامه‌های مشاوره کمک کند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش تصریح کرد: بعد از ابلاغ رسمی سند، این کار می‌تواند انسجامی در حوزه مشاوره و راهنمایی پیش آورد و در این مدت فعالیت‌های راهنمایی و مشاوره در حال انجام است و الان این سند می‌تواند بستری ایجاد کند که مبدا اتفاقات خاص و مثبت در آموزش و پرورش باشد.

بیشتر بخوانید

کدام دانش آموزان در اولویت دریافت مشاوره روانشناسی هستند؟

کمبود مشاور در مدارس و تهدید آسیب‌های اجتماعی

نیروی انسانی مشاوره مثل سایر پست‌ها در آموزش و پرورش دچار کمبود اسن و طی سال گذشته بود که شکوهی در مورد وضعیت مشاور در مدارس کشور گفته بود «به ازای هر ۱۵ دانش آموز یک ساعت مشاوره در هفته داریم، به عبارتی به ازای هر ۳۶۰ دانش آموز یک نیروی مشاور داریم که برای اجرای همین نظام جامع راهنمایی و مشاوره به ۴۰ هزار مشاور نیاز داریم که این رقم در شرایط کنونی ١٣ هزار مشاور است.»

با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که کمبود مشاور در مدارس رقمی حدود ٢٧-٨ هزار نیرو است که البته مدیرکل امور تربیتی و مشاوره در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرد که در حوزه راهنمایی و مشاوره در شرایط کنونی، آموزش و پرورش ملزم به تامین مشاور برای متوسطه اول است بنابراین بخس زیادی از مشاوران به این دوره منتقل شدند که این کار از سال تحصیلی ۴-٩٣ به جریان افتاد و مشاوران در دوره اول متوسطه استفتا پیدا کردند.

او اضافه کرد: در شرایط کنونی در این مقطع تحصیلی به سبب انجام هدایت تحصیلی در چارچوب قانونی تعریف شده مشکلی نداریم و بیش از ٩٠ درصد مدارس مشاور دارند، اما درخواست داریم با توجه به حساسیت‌های دوره متوسطه دوم و هم دوره ابتدایی که شکل گیری خیلی از رفتار‌ها و ارزش‌های فردی در این برهه زمانی است، نیروی متخصص در این حوزه حضور داشته باشد که با تصویب این سند می‌توانیم این حوزه را پوشش دهیم.

شکوهی با اشاره به اینکه در تامین نیرو با مشکل مواجه هستیم و سند یاد شده می‌تواند شاخص‌ها را تغییر می‌دهد و براساس شاخص‌های جدید نیاز به مشاور داریم، گفت: البته در باره زمانی پنج ساله اخیر نزدیک به ۴ هزار مشاور مجوز استخدام کردیم، ولی چون حدود ٢ هزار بازنشسته داشتیم که از خارج از مجموعه شدند، همچنان مشکل کمبود مشاور مشهود است.

با وجود شرایط توصیف شده روند توجه به تامین مشاور مدرسه و پیشرفت نظام جامع مشاوره همچنان در کشاکش بروکراسی‌های اداری و کمین آسیب‌های اجتماعی در انتظار نوجوانان و دانش آموزان برقرار است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش آسیب اجتماعی کمبود مشاور کمبود معلم راهنمایی و مشاوره آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش دانش آموزان نظام جامع آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۰۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس

 

به گزارش خبرگزاری صداو سیما؛حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی افزود: در نتیجه این غفلت‌ها امروز تقریبا ۴۵ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس فعال هستند و قریب به ۷۰ هزار نیرو کمبود داریم.

پورثاني:گفت: تقریبا از سال ۱۳۶۳ که معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت و تا ۱۳۸۰ ادامه داشت، که در دولت دوم اصلاحات، معاونت پرورشی منحل شد. خیلی کار اشتباهی بود با این توجیه که معلم مدرسه باید در کلاس درس، کار تربیتی انجام دهد؛ حرف درستی که کار غلطی با آن انجام شد و حضرت آقا هم در دیدار اخیر با معلمان دقیقا به همین موضوع اشاره کردند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۵ قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی در مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد. بعد از ۱۸ سال که از این قانون می‌گذرد هنوز که هنوز هست، معاونت پرورشی آن‌چنان که باید باشد، نیست.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: در این ۱۸ سال بعد از قانون احیا، ما تقریبا یکبار جذب مربی پرورشی داشتیم و بقیه جذب‌هایی که در حوزه مربی پرورشی و مشاور صورت گرفته، در حد سالی ۷۰۰ سالی ۸۰۰ نفر بوده است. اوضاع به جایی رسیده که امروز تقریبا ۴۵ هزار نیروی پرورشی و مشاور داریم و قریب به ۷۰ هزار نیرو کمبود داریم؛ یعنی مدرسه‌ای که ۱۲۰۰ دانش آموز دارد، مدرسه‌ای که ۹۰۰ دانش‌آموز دارد، مدرسه‌ای که ۶۰۰ دانش‌آموز دارد، ما یک عنصر فعال پرورشی در آن نداریم. اگر اسم این را خیانت نگذاریم، چه باید بگذاریم؟!.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: من امروز توئیت یکی از وزرای سابق وزارت آموزش و پرورش را می‌خواندم، یاد حرف رئیس‌جمهور وقت افتادم که می‌گفت من از هر چیزی نگذرم از آن کسانی که گفتند ما ۲۰۳۰ را اجرا می‌کنیم نخواهم گذشت. معاون اول دولت، قانون اجرای ۲۰۳۰ را در دو ماه ابلاغ می‌کند، در حالیکه سند تحول به قول حضرت آقا در کشو‌های میز می‌ماند و سند تحول اجرا نمی‌شود. خیلی جالب است که در کنار عدم اجرای سند تحول، در دولت قبل، نیروی پرورشی در مدارس گرفته نمی‌شود و حتی اداره کل امور تربیتی که قلب معاونت پرورشی است، ادغام می‌شود تا کارایی خود را از دست بدهد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین پورثانی پس از اعلام وضعیت نیروی پرورشی و وضعیت ساختاری، درباره فضا‌های پرورشی نیز افزود:
تقریبا اکثر فضا‌های پرورشی در سال‌های اخیر و قبل از روی کار آمدن این دولت، به یک متروکه تبدیل شده بودند.
ما تقریبا ۳۴۶ اردوگاه دانش‌آموزی داریم. اردوگاه‌هایی داشتیم که مثل برخی از مغازه‌ها بعد از ۲۰ و ۳۰ سال کرکره مغازه را بالا می‌کشند، واقعا کرکره اردوگاه بالا کشیده شد و مدیران اردوگاه‌ها می‌گفتند تازه پس از سال‌ها این اردوگاه‌ها، دانش‌آموز به خود دیده‌اند. 

وی گفت: در بحث محتوا هم حوزه پرورشی نه به طور صد درصدی، اما خیلی از جا‌ها به یک حوزه کناردستی و کیفیت‌بخشی تبدیل شده و دیده شده است. یعنی دیدی که به یک عنصر موثر تربیتی در مدرسه بوده به یک عنصر کناردستی تبدیل شده بود که نه کلاسی در مدرسه دارد و نه هیچی. 

آموزش و پرورش در سه ضلع اصلی کار تربیتی با مشکل مواجه است

حجت‌الاسلام والمسلمین پورثانی تصریح کرد: مربی پرورشی ما در مدرسه از ابزار لازمی که باید برای تربیت دانش آموزان بهره‌مند باشد، نیست؛ لذا عنصر محتوا، نیروی انسانی و فضا، سه ضلع اصلی کار تربیتی، امروز در هر سه این موارد مشکل داریم، کمبود داریم و احساس می‌کنیم تا رسیدن آن جایی که مطلوب است، فاصله بسیار زیادی داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش امروز قریب ۱۱۲ هزار مدرسه یعنی ۶۰۰ هزار کلاس درس و قریب ۱ میلیون همکار فرهنگی دارد، گفت: ظرفیت به این بزرگی حتما به تنهایی توسط آموزش و پرورش قابل جمع کردن نیست. آقا فرمودند دستگاه آموزش و پرورش با بقیه دستگاه‌ها قابل مقایسه نیست، بقیه دستگاه‌ها نیرو را استفاده می‌کنند ولی وزارت آموزش و پرورش نیروی انسانی را تربیت می‌کند. حضرت آقا فرمودند مصالح کشور و نکات دیگر را معاونت پرورشی با رویکرد عقلانی برای دانش‌آموزان جا بیاندازد؛ بنابراین ما نه فقط گروه‌های مردمی بلکه از نهاد‌های انقلابی و گروه‌هایی که دغدغه تربیت را دارند استقبال می‌کنیم. 

دیگر خبرها

  • جذب ۳۰ هزار دانشجو‌معلم در سال ۱۴۰۳
  • آموزش و پرورش طرح نماد را با جدیت بیشتری دنبال کند
  • فعالیت‌های پرورشی در مدارس تقویت خواهد شد
  • ثبت‌ نام کلاس‌اولی‌ها از فردا آغاز می‌شود
  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از فردا آغاز می‌شود
  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه آغاز می‌شود
  • کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس