Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-02@04:56:39 GMT

وعده فراموش شده احیای بورس

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۰۴۴۷

وعده فراموش شده احیای بورس

پنج‌ماه پیش بود که رئیس وقت سازمان بورس وعده داد به تدریج شاهد افزایش دامنه نوسان قیمت‌ها باشیم؛ اما بر مبنای بررسی‌ها به نظر می‌رسد این وعده فراموش شده است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، روند نزولی بازار سهام ادامه دارد و حالا بیش از ۱۵ ماه است که سهامداران هر روز در انتظار چرخش مسیر قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت‌هایی که اغلب کارشناسان بر ارزندگی آنها تاکید می‌کنند اما خریداران چندانی در بازار مشاهده نمی‌شود. در این میان به نظر می‌رسد از متولیان بازار نباید انتظاری به جز حمایت‌های کلامی داشت.

حمایتی‌هایی که برخی اوقات زیربار فشارهای ناشی از اعتراضات به اوج خود می‌رسد و برای چند روزی نمای بازار را سبز می‌کند اما مجددا روز از نو و روزی از نو. گلایه‌های سهامداران و توصیه کارشناسان نیز به‌جایی نمی‌رسد. کارشناسانی که چندسالی است از چالش‌های موجود در قوانین معاملاتی بورس تهران سخن می‌گویند و تاکید زیادی بر حذف دامنه نوسان و لغو قیمت‌گذاری دستوری اعمال شده بر صنایع بورسی دارند. شاید به همین دلیل است که بعضا و در برش‌های زمانی مختلف، سیاستگذار مخالفت علنی خود را با این محدودیت‌های صف‌ساز اعلام می‌کند اما برنامه‌ای مدون برای رفع آن ارائه نمی‌دهد.  سال گذشته شورای عالی بورس تصمیم‌گیری در خصوص دامنه نوسان را به سازمان بورس واگذار کرد. در این راستا اوایل تیرماه سال‌جاری محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس وقت سازمان بورس اعلام کرد «تصمیم دارد طبق مصوبه شورای عالی بورس، در مسیر حرکت کند تا هر ماه نیم‌درصد به دامنه نوسان اضافه شود و در نهایت بازار سهام به مرحله‌ای برسد که انگار دامنه نوسان وجود ندارد.» حالا حدود ۵ ماه از آن وعده می‌گذرد. «دهنوی» جای خود را به «عشقی» داده، بسیاری از مسوولان سازمان بورس تغییر کرده‌اند و در شورای عالی بورس نیز بسیاری از اعضای سابق دیگر حضور ندارند.

در این شرایط اما به نظر می‌رسد وعده افزایش تدریجی دامنه نوسان به دست فراموشی سپرده شده است. اعضای شورای عالی بورس از واگذاری این تصمیم به سازمان بورس سخن می‌گویند و تاکید دارند در جلسات پیشین این شورا، دیگر موضوع دامنه نوسان مطرح نشده است. مسوولان سازمان بورس نیز از جواب دادن طفره می‌روند. آیا هنوز زمان ارتقای بازار سهام با حذف قوانین هیجان‌ساز فرا نرسیده است؟ چه زمانی قرار است ریزساخت‌ها برای لغو دامنه نوسان مهیا شود؟ آیا برنامه‌ای در دست اقدام است؟ به نظر می‌رسد جواب به تمامی این سوالات از جانب متولیان بازار منفی باشد.

محمدهادی سلیمی‌زاده، مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید: دامنه نوسان همه نمادها نمی‌تواند با هم تغییر کرده یا کم و زیاد شود، ولی سیاستی  در این خصوص که در حال حاضر هیات‌مدیره پیگیری ‌کند فعلا در دستورکار نیست، این است که به سمتی حرکت کنیم تا دامنه نوسان در برخی از نمادهایی که کیفیت بالاتری داشته و ضمن برخورداری از شناوری مناسبی، برخی مولفه‌ها مانند اوراق اختیار تبعی و فروش استقراضی نیز روی نماد آنها فعال است را به صورت تدریجی افزایش دهیم. همچنین این فرآیند منطقی، گام‌به‌گام و محتاطانه خواهد بود. اما موضوع بازگشایی دامنه نوسان اصلا در دستور کار نیست.

 کلیات بازار مهم‌تر از جزئیات

حمیدرضا دانش کاظمی، نماینده کانون‌ها در شورای عالی بورس در این خصوص می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید ساختار اعضای شورای عالی بورس به تازگی دستخوش تغییراتی شده و بنده به نمایندگی از کانون کارگزاران در شورای عالی بورس حضور دارم. در این مدت در شورای عالی بورس تنها ۲ جلسه برگزار شده است که اولین جلسه مرتبط با معارفه رئیس سازمان بورس و اعضای هیات‌مدیره آن بود و در دومین جلسه در خصوص کلیات بازار صحبت شده است. فضای اولیه‌ در خصوص تصویب برنامه‌ها و راهبردهای اعضای هیات‌مدیره سازمان بوده و در نتیجه در خصوص افزایش دامنه نوسان صحبتی نشده است. وی ادامه داد: در دومین جلسه شورای عالی بورس در خصوص راهبردهای ۱۰ گانه بازار سرمایه صحبت شد و مواردی همچون شفافیت و جریان اطلاعات بازار سرمایه، سواد مالی و ارتقای فرهنگ مردم، توسعه کیفی نهادهای مالی با تمرکز بر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، توسعه و تعمیق بازار بدهی، ابزارهای مشتقه با هدف پوشش ریسک، توسعه و تکمیل زنجیره محصولات کالایی، مکانیزم‌های پیشگیرانه و فراگیر جلوگیری از تخلفات، اصلاح قوانین و مقررات با تاکید بر نقش سازمان، کیفیت و سرعت رسیدگی به شکایات و تقویت زیرساختار و فناوری، مورد بحث قرار گرفت اما در این جلسه نیز صحبتی از افزایش دامنه نوسان نبود.

  از ابتدا مصوبه‌ای در کار نبود

مصطفی بهشتی‌سرشت، عضو هیات‌مدیره و معاون اجرایی سابق سازمان بورس نیز در خصوص تصمیم افزایش دامنه نوسان در دوران ریاست دهقان دهنوی گفت: موضوع تعیین دامنه نوسان به هیات‌مدیره جدید سازمان واگذار شد؛ ولی در خصوص افزایش ماهانه نیم‌درصد، پیشنهاد یا مصوبه‌ای مطرح نبود.

وی افزود: البته افزایش تدریجی دامنه نوسان، مورد توجه و تاکید هیات‌مدیره سازمان بود و این موضوع حتی در مصوبه مورخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه که در آن دامنه نوسان به مثبت۵ و منفی۵ بازگشت به صراحت ذکر شده است، اما در مورد افزایش دامنه نوسان سوالات مختلفی مطرح بود؛ از جمله اینکه دامنه نوسان با چه نرخی افزایش یابد؟ سقف دامنه چه میزان باشد؟ آیا دامنه نوسان به صورت یکسان بر روی تمامی نمادها اعمال شود یا خیر؟ عوامل تعیین‌کننده دامنه نوسان هر نماد چه باشد و از چه مدلی پیروی کند؟ آیا دامنه نوسان اجازه تغییر در طول ساعات معاملاتی را داشته باشد یا خیر؟ که برای پاسخ به آنها، از مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان خواسته شد طرح جامعی را در این خصوص تهیه و جهت بررسی به هیات‌مدیره سازمان ارائه کند.  

بهشتی‌سرشت بیان کرد: البته یکی از نکات مهم ذکر شده در دستورالعملی که مردادماه امسال به تصویب هیات‌مدیره سازمان رسید، امکان افزایش دامنه نوسان نمادهای دارای بازارگردان است. بر اساس ماده ۲۱ این دستورالعمل، بازارگردان می‌تواند در دوره فعالیت بازارگردانی، درخواست افزایش دامنه نوسان قیمت را به بورس‌ها پیشنهاد دهد که این افزایش، بر اساس ضوابط مصوب هیات‌مدیره بورس‌ها بوده و نیازی به اخذ مجوز از سازمان ندارد.

 سازمان بورس؛ مسوول تغییر دامنه نوسان

علی سعیدی، عضو مستعفی شورای عالی بورس نیز پیش‌تر در خصوص برگزاری جلسات و برنامه‌های سازمان بورس گفته بود: چون به تازگی رئیس و هیات‌مدیره سازمان بورس منصوب شده‌اند، یک جلسه شورای عالی بورس برگزار شده که آن هم مربوط به انتصاب آقای مجید عشقی، به عنوان رئیس سازمان بورس و سایر اعضای هیات‌مدیره بوده است. جلسات کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس نیز آغاز شده است.  وی در خصوص بازگشایی دامنه نوسان بیان کرد: هرگونه تغییری در دامنه نوسان قیمت اوراق بهادار از اختیارات سازمان بورس است و اگر این سازمان برنامه‌ای در این خصوص داشته باشد، اطلاع‌رسانی خواهد کرد. در عین حال با توجه به اینکه تغییرات در ریزساختارهای بازار سهام شرایط خاصی را نیاز دارد از جمله ثبات و تعادل، شاید الان زمان مناسبی برای باز شدن دامنه نوسان نباشد.

دامنه بازتر نوسان قیمت نیاز به اندازه بزرگ شرکت‌ها و همزمان، میزان سهام شناور آزاد بالا دارد تا امکان دست‌کاری قیمت و نیز امکان شکل‌گیری نوسان بیش از حد از بین برود.  سعیدی در ادامه می‌افزاید: ممکن است سازمان بورس در زمان ریاست آقای دهقان دهنوی برای تغییر حد نوسان قیمت تصمیمی گرفته باشد، ولی در ترکیب جدید مدیران سازمان، موضوع نیاز به بررسی دارد.

  رفتار توده‌وار؛ ارمغان دامنه نوسان

پوریا خالدیان یکی از کارشناسان بازار سهام بیان کرد: متاسفانه در بازار سرمایه ایران وجود دامنه نوسان محدود عاملی در راستای تشدید رفتارهای گروهی و پرهیجان به حساب می‌آید. به عنوان مثال در موارد بسیاری دیده‌ایم که با تشکیل صف فروش در یک نماد بزرگ، سایر شرکت‌های هم صنعت آن نماد نیز روند کاهشی پیدا می‌کنند و بعضا حتی آنها نیز صف فروش می‌شوند؛ در حالی که شاید کاهش قیمت یک نماد لزوما ارتباطی به سایر شرکت‌های هم‌گروه آن نداشته باشد. حال روند معاملات آن گروه تا زمان تعادل سهم مذکور تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، در حالی که اگر دامنه نوسان محدود نبود یا وسیع‌تر بود، سهم مذکور سریع‌تر به تعادل قیمتی می‌رسید و کمتر شاهد سرایت فشار فروش به سایر نمادها و رفتار گروهی ‌بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بعد از ریزش بازار در مرداد ۹۹ بحث‌های بسیاری در خصوص باقی ماندن یا حذف دامنه نوسان در جهت ایجاد تعادل در بازار سرمایه مطرح شد و مواردی هم اجرایی شد، ولی در عمل کارآیی لازم را نداشت، آن هم به دو دلیل؛ یا عزم و توان جدی برای ایجاد تغییر وجود نداشت یا تصمیمات به‌موقع گرفته نشده بودند و اجرای آنها اصولی نبود.  

خالدیان اضافه کرد: به صورت خلاصه باید اشاره کرد که در راستای پیشرفت و توسعه بازار سرمایه، بهتر است موارد مشابه در سایر بورس‌های دنیا بررسی شود و به نوعی با الگوبرداری صحیح از آن بازارها، در راستای پیشرفت و توسعه بازار سرمایه گامی برداشته شود، ولی تداوم وجود دامنه نوسان محدود در بازار سرمایه ایران نه‌تنها سبب کاهش ریسک بازار نمی‌شود، بلکه خود یکی از ریسک‌های بازار به شمار می‌آید که می‌تواند علاوه بر تشدید رفتار توده‌وار در معاملات، تعادل بازار را به مدت قابل‌توجهی به تعویق بیندازد.

 حذف دامنه نوسان نیاز به زمینه‌سازی

مهرزاد جهانی از دیگر کارشناسان بازار سهام نیز با وجود تاکید بر ناکارآ بودن بازار سهام کشور به دلیل وجود محدودیت دامنه نوسان، حذف آن را نیازمند تعمیق بازار و آموزش معامله‌گران می‌داند.

وی در این خصوص گفت: یکی از محدودیت‌هایی که سال‌هاست در بازار سرمایه ما وجود دارد، دامنه نوسان است که بنا به شرایط مختلف بعضا با تغییراتی همراه شده است. اگر نگاهی به بورس‌های بزرگ دنیا بیندازیم درمی‌یابیم که اکثرا بدون محدودیت دامنه نوسان معامله می‌شوند که این امر به کارآیی بازار کمک می‌کند که البته لازمه چنین شرایطی، عمیق بودن بازار است که در بازار سرمایه ایران این ویژگی وجود ندارد.

وی افزود: از زوایای مختلفی می‌توان به موضوع محدودیت دامنه نوسان نگاه کرد که دارای مزایا و معایبی است. کنترل هیجانات تازه‌واردها در شرایط غیرمتعادل بازار، جلوگیری از دستکاری قیمت توسط فعالان قوی‌تر بازار و... را می‌توان از مزایای دامنه نوسان و از سویی دیگر تاخیر در کشف قیمت واقعی سهام و ایجاد هیجان کاذب در سطح بازار را می‌توان از معایب دامنه نوسان دانست. طی ماه‌های اخیر به وفور شاهد رویه صف‌نشینی در بازار بودیم و تجربه نشان داده هرچه این دامنه کوچک‌تر می‌شود، روندها طولانی‌تر ‌و فرسایشی‌تر می‌شود که مشابه آن را در زمستان سال گذشته شاهد بودیم.  جهانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد افزایش تدریجی دامنه نوسان روزانه قیمت معقول‌ترین رویه‌ای باشد که سازمان می‌تواند شرایط پیاده‌سازی آن را مهیا کند.

این رویه می‌تواند ابتدا از سهم‌های بزرگ و بنیادی که از حمایت حقوقی‌ها نیز برخوردار هستند، شروع شود و به تدریج که ذهن اهالی بازار با سازوکار جدید تطابق پیدا کرد، برای سهم‌های متوسط و سپس کوچک نیز اعمال شود که البته به‌منظور کاهش ریسک پیاده‌سازی این روند، می‌توان در کنار افزایش دامنه نوسان روزانه قیمت، حجم مبنا را نیز افزایش داد تا در صورت معاملات هیجانی در شرایط نامتعادل، قیمت پایانی با تغییرات غیرمتعارف مواجه نشود.

وی عنوان کرد: همچنین به منظور توسعه بازار سرمایه و قدم برداشتن در مسیر بلوغ با کارآیی قابل‌قبول، باید آموزش‌های لازم به فعالان بازار سرمایه داده شود تا شاهد حذف کامل دامنه نوسان و حجم مبنا در زمان درست باشیم.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس بازار بورس بورس تهران اخبار بورس شاخص بورس فرابورس سازمان بورس و اوراق بهادار بازار سهام سهام افزایش دامنه نوسان شورای عالی بورس هیات مدیره سازمان بازار سرمایه دامنه نوسان سازمان بورس دامنه نوسان نظر می رسد نوسان قیمت بازار سهام بورس نیز بورس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۰۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود

شبکه‌های تلویزیونی معاونت برون‌مرزی هم‌زمان با عملیات تنبیهی «وعده صادق» و در همراهی گسترده با پاسخ مقتدرانه کشور عزیزمان ایران به شیطنت‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی، وارد جهادی گسترده و البته حرفه‌ای برای نمایش قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان شدند.

در این نوشتار به معرفی چند برنامه تلویزیونی معاونت برون‌مرزی که به باور اهالی فن، اقبال مخاطبان را به همراه داشته، می‌پردازیم. این برنامه‌ها منتخبی از انبوه تولیدات و فعالیت‌های برنامه‌سازان معاونت برون‌مرزی است که با ساختاری گفت‌وگومحور و با حضور کارشناسان سیاسی و نظامی در استودیو و به صورت اسکایپ، به واکاوی تحولات و بررسی وقایع پرداخته‌اند.

 با «Expose» در پرس تی‌وی؛ واکاوی اخبار و رویداد‌ها

 یکی از دستورکار‌های مهم و محوری شبکه پرس تی‌وی، پرداخت و پوشش دقیق، تحلیلی و رسانه‌ای در رابطه با تحولات و رویداد‌هایی است که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها، بنابر منافع و اهدافی خاص، چندان تمایلی به پوشش آن ندارند.

در حقیقت، پرس تی‌وی در قالب برنامه‌های گوناگون سعی در واکاوی و موشکافی حقایق و رویداد‌هایی داشته که رسانه‌های غربی به نحوی عامدانه، سعی در مسکوت گذاشتن آن دارند.

در این باره، برنامه Expose از جمله برنامه‌هایی است که با تعریف موضوعات مختلف به‌ویژه در خصوص مسائل مرتبط با ایران، تحولات منطقه غرب آسیا و البته واقعیت‌های جهان غرب (در حوزه مسائل سیاسی- اجتماعی)، آن جنبه‌ای از اخبار و رویداد‌ها را بررسی می‌کند که کمتر از سوی رسانه‌های جریان اصلی غربی مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این چارچوب، برنامه با حضور کارشناسان حاضر در استودیو و البته دیگر صاحب‌نظران، در قالب قسمت‌های ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای، به واکاوی اخبار و تحولاتی نظیر جنگ غزه، پشت پرده سیاست‌های منطقه‌ای رژیم اشغالگر قدس و دولت آمریکا، معادلات سیاسی و اجتماعی ایران، و مسائل مرتبط با محور مقاومت در منطقه غرب آسیا و دیگر موضوعات می‌پردازد. پوشش رسانه‌ای و تحلیلی برنامه Expose درباره رویداد‌ها و تحولاتی است که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی چندان به آنها نمی‌پردازند و این موضوع سبب شده تا این برنامه همچون برخی دیگر از برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی نظیر «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی» با واکنش منفی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی- صهیونیستی مواجه شود.

در برنامه «Expose» به طور خاص اخبار و رویداد‌ها از سه منظر، هدف بررسی قرار می‌گیرند. اول، موضوعات روز و کمتر پرداخته‌شده مطرح می‌شوند؛ دوم، کارشناسان برنامه اقدام به ارائه تحلیل و تفسیر درباره آنها می‌کنند و سوم اینکه خوانش افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی از این رویداد‌ها نیز مورد اشاره قرار می‌گیرد.

در این میان، در قالب موضوعات مختلف برنامه «Expose»، به شیوه‌ها و اهرم‌هایی که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی با تکیه بر آنها سعی در لاپوشانی واقعیت‌ها دارند، اشاره می‌شود.

از این منظر، برنامه «Expose» شبکه پرس تی‌وی را از حیث فلسفه کارکردی باید ورای روایت‌سازی‌های رایج جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی ارزیابی کرد. برنامه‌ای که نه فقط رویداد‌های مهم را هدفِ واکاوی قرار می‌دهد و سعی در افزایش آگاهی عمومی درباره آنها و لایه‌های پنهانشان دارد، بلکه به نحوی ضمنی از ماهیت مغرضانه کنش و فعالیت‌های رسانه‌ای جریان‌های خبری و رسانه‌ای غربی نیز افشاگری می‌کند و در عین حال به سهم خود از این ظرفیت برخوردار است که تا حدی، فشار‌هایی را بر کنش‌ها و اقدامات غیرقانونی بازیگران غربی- صهیونیستی به‌ویژه در قالب معادلات منطقه غرب آسیا وارد کند.

 «العین الاسرائیلیه» و بررسی موشکافانه رسانه‌های رژیم صهیونیستی

برنامه «العین الاسرائیلیه» شبکه العالم مهم‌ترین اخبار رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی را قبل و پس از عملیات پیروزمندانه «وعده صادق» مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهد. این برنامه با طرح موضوعات مهم پرداخته‌شده در شبکه‌های صهیونیستی، دروغ‌پردازی این رسانه‌ها را افشا و اخبار واقعی را برای مخاطبان خود ارائه می‌کند.

رویکرد این برنامه در افشاگری حقایق حاکم بر رژیم اشغالگر، آن را تبدیل به یکی از برنامه‌های پرطرفدار جهان عرب و شبکه العالم کرده است. حضور شخصیت‌های سیاسی و کارشناسان مجرب در این برنامه و تحلیل و تفسیر اخبار و مواضع کانال‌های خبری صهیونیستی و موضع‌گیری سردمداران این رژیم، از شاخصه‌های این برنامه است که آن را از دیگر برنامه‌ها متمایز می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های این برنامه تکیه بر اخبار و موضع‌گیری‌های موثق بوده که همگی یا مستند یا از خود کانال‌های خبری رژیم کودک‌کش پخش شده است، این امر مخاطب را از هر گونه شک و تردید درباره صحت موضوعات مطرح‌شده و مورد بحث در این برنامه دور می‌کند.

همچنین این برنامه با دوری از پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای و زرد، تمرکز بر روی اخبار دسته اول و مهم و تحلیل و تفسیر آن توسط میهمانان برنامه، شبه‌بولتنی است که گزیده اخبار روز این رژیم را عرضه می‌کند. انتخاب دقیق میهمانان برنامه و تسلط آنان بر روی موضوعات روز و مورد بحث از دیگر نقاط قوت این برنامه است.

 برنامه گفت‌وگومحور و سیاسی «کمپاس»

برنامه «کمپاس» یکی از برنامه‌های قدیمی و پرمخاطب کانال آذری شبکه سحر است که هم‌زمان با وقایع اخیر و با توجه به همکاری‌های عمیق و گسترده اقتصادی و تجاری میان کشور‌های آذربایجان، رژیم صهیونیستی و ترکیه، با درک درستی از وضع موجود و نیز با توجه به اشتراکات فرهنگی و قومی مردم دو کشور ایران و آذربایجان، به پوشش گسترده اخبار و اطلاعات صحیح می‌پردازد.

پس از حادثه تروریستی حمله به بخش کنسولی جمهوری اسلامی ایران در دمشق توسط رژیم صهیونیستی و لزوم تنبیه این رژیم اشغالگر در بیانات نماز عید فطر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) در بیست و پنجم فروردین و هم‌زمان با حمله پهپادی و موشکی کشورمان به پایگاه‌ها و مراکز نظامی رژیم صهیونیستی، ویژه برنامه «کمپاس» با پخش ویژه در مدت زمان ۶۰ دقیقه و در شب‌های بعدی با موضوع یادشده بر روی آنتن رفت و به طور کامل ابعاد مختلف این حمله و وقایع بعد از آن را واکاوی کرد.

محور‌های اصلی سلسله برنامه‌های «کمپاس» عبارتند از: انعکاس رسانه‌ای پاسخ موشکی ایران به رژیم‌صهیونیستی؛ تشریح ابعاد نظامی سیاسی، دینی و حقوقی اقدام ایران؛ انعکاس واکنش افکاری عمومی و رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی؛ تبیین آثار و نتایج و دورنمای اقدام ایران در بعد منطقه‌ای و جهانی؛ تحلیل خط سیر نزولی پرسرعت رژیم‌صهیونیستی در روند رو به اضمحلال و نابودی؛ تشریح واکنش‌های نهاد‌های بین‌المللی و کشور‌های غربی به‌ویژه آمریکا؛ تاکید بر قدرت فراتر ایران در صورت اقدام نابخردانه صهیونیست‌ها در پاسخ به آن؛ تبیین اقدام ایران به عنوان کشور اسلامی و دست زدن به این کار شجاعانه تحت رهبری ولی فقیه و اعتلای عزت اسلامی؛ نقد و تشریح جریان و علل سکوت رسانه‌ای در آذربایجان و تبلیغات رسانه‌ای در ترکیه؛ تبیین پیام‌های این اقدام بر لزوم توجه و تغییر در سیاست‌های کشور‌های همسایه از جهت همکاری با رژیم صهیونیستی؛ انعکاس نظرات و نگرش‌های نخبگان و کارشناسان سیاسی و نظامی منطقه و نیز بازخورد گسترده اقدام ایران در افکار عمومی ملت‌های مسلمان.

برنامه «کمپاس» با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب سیاسی و نظامی در استودیو تهران و به صورت اسکایپی از ترکیه، آذریابجان، روسیه و نقاط دیگر جهان، سعی در اقناع مخاطب هدف و بازگویی صادقانه و حقیقی وقایع دارد.

 تبیین مواضع ایران در «القدس لنا» کانال کردی شبکه سحر

از ۱۵ مهر سال ۱۴۰۲ و هم‌زمان با شروع عملیات موفقیت‌آمیز «طوفان‌الأقصی» که با شکست و ناتوانی رژیم صهیونیستی از جنبه امنیتی و دفاعی همراه بود، کانال سحر کردی ویژه‌برنامه زنده «القدس لنا» را تولید کرد. این برنامه با دعوت از برجسته‌ترین کارشناسان سیاسی حوزه داخلی و خارجی کشور به تبیین و بررسی تاریخچه مبارزات مردم فلسطین و جبهه مقاومت، بررسی آخرین رویداد‌های منطقه غزه، آثار و تبعات مبارزات جبهه مقاومت بر منطقه و جهان، شکست‌ها و دلایل ناکامی رژیم صهیونیستی در مبارزه با مردم غزه، نقش حمایتگرانه کشور‌های غربی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه در روند مبارزات علیه مردم بی‌گناه فلسطین و... می‌پردازد.

این برنامه که از پخش هفتگی به دو بار پخش در هفته تغییر یافت، به‌صورت لحظه‌ای و به‌روز، آخرین آمار و اطلاعات را در بخش ابتدایی خود به مخاطبان ارائه می‌کند و با بیان روایت تاریخی از طریق پخش گزیده مستند‌های زبان‌گردانی‌شده، می‌کوشد چارچوب‌بندی مسئله فلسطین و حمایت استکبار از جریان صهیونیسم را به لحاظ تاریخی تا به امروز نشان دهد. تصاویر روز تحولات غزه، نماهنگ‌های مرتبط با فلسطین، گزارش زنده و ارتباط مستقیم با خبرنگاران حاضر در منطقه و تحلیل آخرین اخبار مرتبط با حوزه غزه و فلسطین، از دیگر بخش‌های این برنامه گفت‌وگومحور است.

در این برنامه تلاش‌شده تا با استفاده از مستند‌هایی همچون «۸۰ سال مقاومت»، روایت مستند و مستدل از اشغالگری رژیم صهیونیستی و مقاومت مردم مظلوم فلسطین، حضور و همراهی جبهه مقاومت و در رأس آن جمهوری اسلامی ایران تبیین شود. بخشی از برنامه به کلام و بیانات امامین انقلاب با حوزه فلسطین اختصاص دارد که بر اساس زمان و مناسبت پخش برنامه، احصا و پخش می‌شوند. «القدس لنا» با عملیات افتخارآفرین «وعده صادق»، رویکردی متفاوت به خود گرفت، به‌طوری که بسیاری از وقایع و حوادث این عملیات در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی و منطقه‌ای تحلیل می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی