Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@08:49:16 GMT

راه ارتباط با فرد"اتیسمی"چیست؟

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۰۵۱۵

کارشناس ارشد کودکان استثنایی گفت:مهم‌ترین و مطمئن‌ترین منبع اطلاعاتی در رابطه با برخورد با یک فرد داری اختلال اتیسم، اطلاعات مراقب اصلی و همراه اوست. ناطقان: محمدعلی میری،کارشناس ارشد کودکان استثنایی در پاسخ به این پرسش که «چطور می‌توانیم یک خانواده دارای فرزند اتیسمی را همراهی کنیم؟»،گفت:‌ این افراد به دلیل مشکلات ناشی از اختلال اتیسم، در مراکز درمانی حضور پررنگ‌تری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطب پزشک، آزمایشگاه‌ها و مراکز توان‌بخشی از جمله این مراکز هستند.

وی ادامه داد:‌ عموما افراد با اختلال اتیسم طیف شدید و سن پایین با حضور والدین یا همراه، فقط در مراکز درمانی حضور پیدا می‌کنند. خانواده به دلیل ترس از نگاه اجتماع و قضاوت در مراکز تفریحی حاضر نمی‌شود و عموما در مواقع تفریح، فرزند مراقب داشته و خانواده بدون حضور فرزند دارای اختلال در این مکان‌ها حاضر می‌شود.

کارشناس ارشد کودکان استثنایی افزود:‌ در مقابل، طیف خفیف و بزرگسال به دلیل استقلال اندکی که پیدا کرده‌اند در مراکز تفریح یا فروشگاه‌ها نیز حضور پیدا می‌کنند که همچنان به دلیل برچسب‌های اجتماعی این حضور کم‌رنگ است.

میری متذکر شد:‌بیشترین مکان تردد خانواده افراد درگیر با اختلال اتیسم، مکان‌های مرتبط با حمل و نقل عمومی است؛ چرا که برای دریافت خدمات درمانی، تردد آن هم در مسافت‌های طولانی اجتناب‌ناپذیر است.

وی اضافه کرد: برای کاهش مشکلات این دسته از افراد در هنگام حضور در اجتماع در ابتدا آموزش خانواده و انجام اقدامات پیشگیرانه از سوی خانواده ضروری است؛ در مرحله دوم محیطی که خانواده اتیسم قرار هست در آن حاضر شود دارای اهمیت بوده و در مرحله سوم افراد حاضر در آن محل مهم هستند.

کارشناس ارشد کودکان استثنایی ابراز داشت:چند عامل مانند مدت زمان صرف شده برای اینکه فرد از محل آرامش (خانه) به یک کلینیک برسد، با چه وسیله‌ای این مسیر را طی کرده باشد و در این مدت زمان به محرک‌های حسی یا تغذیه وی توجه شده باشد، ممکن است باعث بروز رفتار نامناسب شود.

 میری گفت:افراد جامعه با بالا بردن آگاهی و شناخت خود در خصوص این اختلال می‌توانند در کنترل شرایط  موثر باشند. لازم است در مراجعه افراد به مکان‌های درمانی و خدماتی حداقل زمان برای خانواده در نظر گرفته شده، خدمات مورد نیاز به سرعت ارایه شود و در این مدت زمان آرامش محیط حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: بهترین راه حمایت و همراهی یک فرد و خانواده دارای اتیسم راهنمایی خواستن از اطرافیان شخص دارای اتیسم است؛ گفتن این جمله که من اتیسم را درک می‌کنم و چگونه می‌توانم به شما کمک کنم.

کارشناس ارشد کودکان استثنایی ابراز داشت:‌گاهی دادن یک لیوان آب یا کاغذ یا هدفون به فرد دارای اختلال می‌تواند از بروز مشکل جلوگیری کند. بسیار ضروری است تا خانواده با روش‌هایی که آموزش دیده است به فرزند خود کمک کند تا با پیش‌بینی موقعیت و تشریح شرایط نسبت به محیطی که قرار است با آن رو به رو شود آشناتر باشد.

میری با بیان اینکه هرچه فرزند نسبت به محیط جدید اطلاعات بیشتری داشته باشد بهتر و بیشتر همکاری می‌کند، یادآور شد:‌همچنین می‌توان برخی مراجعات یا خریدها را به اول وقت یا آخر وقت موکول کرد تا حضور افراد کمتر باشد و تجربه خرید راحت‌تری داشته باشند.

وی اضافه کرد:‌در حال حاضر به جز کلینیک‌های توان‌بخشی که استاندارد شده و مختص بچه‌های طیف اتیسم است سایر فضاها یا مبلمان شهری مناسب‌سازی نشده‌اند. اما مجموعه‌های دوستدار اتیسم، فروشگاه‌ها و بعضی رستوران‌ها اقداماتی در این راستا انجام داده‌اند. در مراکز دوستدار پرسنل نسبت به اتیسم آگاهی دارند؛ نور محیط کمتر هست و صدایی پخش نمی‌شود.

کارشناس ارشد کودکان استثنایی تاکید کرد: نکته بسیار مهم توجه به گستردگی طیف اختلال اتیسم و تنوع به شدت زیاد در این اختلال است. عموما نسخه از پیش تعیین شده‌ای نمی‌توان ارایه داد؛ به طور مثال در بحث محرک محیطی ممکن است یک کودک به شدت دنبال "دریافت محرک" باشد و رفتار چالشی او در راستای دریافت محرک و تحریک شدن باشد.

میری تصریح کرد:‌همواره مهم‌ترین و مطمئن‌ترین منبع اطلاعاتی در رابطه با برخورد با یک فرد داری اختلال اتیسم اطلاعات مراقب اصلی و همراه اوست. قبل از هر اقدامی بهتر است از پدر، مادر یا مراقب بپرسیم چه برخوردی داشته باشیم یا محیط چه استانداری داشته باشد تا آرامش فرزند شما حفظ شود.
منبع: فارس برچسب ها: راه ارتباط ، فرد اتیسمی ، اختلال

منبع: ناطقان

کلیدواژه: راه ارتباط اختلال اختلال اتیسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۰۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین

در مراسمی از ۲۹ نفر از زوجین شهرستان قزوین و ۴ نفر از بانوان دهه شصتی دارای فرزند تجلیل به عمل آمد.

علیخانی مدیر کل امور بانوان استانداری در این مراسم گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده دهه شصتی‌ها جزو سرمایه‌های این کشور هستند و مسائل و مشکلات خودشان را هم دارند و امیدواریم با توجه به مهارت‌هایی که دارند زندگی آرام و پر مهری را تجربه کنند.

علیخانی افزود: مرکز خدمات ازدواج در حال راه اندازی است و خدماتی در حوزه مشاوره و تسهیلات و مسائل ازدواج به افراد تعلق می‌گیرد که به زودی انجام خواهد شد. افرادی که وارد مرحله زندگی مشترک شده اند می‌توانند از خدمات این مرکز استفاده کنند. چون افراد از دو خانواده متفاوت هستند نیاز به گذشت و مهارت زیادی هست تا زندگی‌ها دوام پیدا بکند و شرایط آرامش برای تربیت خودمان و فرزندانمان فراهم شود.

حجت الاسلام محمد حسینی کارشناس امور خانواده هم در این مراسم گفت: مادران امانت داران فرزندانشان هستند و به گفته شهید مطهری هیچ مقامی بالاتر از مادری برای یک زن نیست.

وی بهترین زمان برای فرزند آوری بعد از ازدواج را شناخت قابلیت‌های لازم برای والد شدن، پذیرش روانی برای بچه دار شدن هر دو زوج، پشتیبانی از همسر عنوان کرد.

خیری فر مشاور امور بانوان اداره کل ثبت اسناد استان گفت: با توجه به کاهش آمار ازدواج جوانان دهه شصت تصمیم شد برای ترغیب به ازدواج از زوجینی که در سال ۱۴۰۲ ازدواج کرده اند تجلیل به عمل آید و برای حمایت از فرزند آوری این افراد هدیه‌ای به مبلغ دو میلیون و پانصد هزارتومان به صورت بن خرید سیسمونی به افراد اهدا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • اتیسم؛ حرکت به سوی شکوفایی
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین