Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@11:06:46 GMT

اکبر نبوی: روزگار امروز، روزگار شورش رسانه‌ای‌ست

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۱۱۴۷

اکبر نبوی (تهیه‌کننده و منتقد سینما و تلویزیون) درباره تغییرات رسانه‌ای در عصر جدید و همچنین تاثیرات افزایش ضریب نفوذ صداوسیما در افکار عمومی به ایلنا گفت: مردم در روزگار ما تشنه خبر دست اول هستند و هر رسانه‌ای که نسبت به یک واقعه که محرک‌های افکار عمومی را برانگیخته زودتر واکنش نشان دهد، ناخواسته جذب آن می‌شوند و منطقا نخستین رسانه‌ای که به دنبال خبرهایی می‌رود که برای افکار عمومی مهم‌تر است دارای مخاطب بیشتری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک امر طبیع در حوزه کنش رسانه‌ای است. 

وی ادامه داد: گمان می‌کنم صدا و سیمای جمهوری اسلامی خیلی دیر به این نیاز افکار عمومی پاسخ می‌دهد اما امیدوارم این کارهایی که در حال انجام است و درصدد پیگیری آن هستند، مستمر و ادامه دار باشد و این تغییر سیاستگذاری‌ها خیلی جدی در راستای اهمیت بخشیدن و توجه به افکار عمومی باشد. 

این کارشناس با بیان اینکه رسانه ملی می‌تواند در جهت ترمیم و اعتمادسازی موثر گام‌های بلندتری بردارد، افزود: ماهیت اثرگذاری بر افکار عمومی نفوذ و اعتماد در میان توده‌های مختلف مردم است. هنوز بدون شک صداوسیما یکی از مهمترین رسانه‌های تاثیرگذار در میان مردم است و می‌تواند با اقدامات برنامه‌ریزی شده و کارشناسی این شاخص را بهبود بخشد. 

وی همچنین با اشاره به اینکه روزگار امروز، روزگار شورش رسانه‌ای است، عنوان کرد: شبکه‌های فارسی زبان معاند و مخالف ملت ایران چه کار می‌کنند که توانسته‌اند بخشی از افکار عمومی ایران را جلب کنند؟ یک سیاستی که آن‌ها پیگیری می‌کنند این است که اخبار و شایعات را درهم می‌آمیزند و با شکلی مخاطب پسند به مردم ارائه می‌کنند. این موضوع نکته بسیار مهمی است که همه رسانه‌ها چه رسانه‌های مکتوب و چه صداوسیما وظیفه دارند به آن توجه داشته باشند. در آینده نه چندان دور این شورش رسانه‌ای که جهان را فراگرفته است افزایش پیدا خواهد کرد و هم به لایه‌های مختلف افکار عمومی تعمیم و گسترش می‌یابد. 

نبوی تصریح کرد: بخشی از تظاهرات، اعتراضات و تمناهای اجتماعی بعد از این در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی خودش را نشان می‌دهد. حالا اگر رسانه‌هایی مانند صداوسیما، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به این اتفاق بزرگی که در حال شکل گیری است و در آینده به شدت توسعه پیدا می‌کند، بی‌توجه باشند بدون شک مواجهه و همراهی با مخاطبان خود را از دست می‌دهند. صداوسیما اگر به عنوان یک رسانه فراگیر که هنوز هم با درنظر گرفتن همه شبکه‌های فارسی زبان خارجی و فضای مجازی توانسته مرجعیت رسانه‌ای خودش را حفظ کند، اگرچه بخش قابل توجهی از این اعتماد و مرجعیت آسیب دیده است، به همین دلیل است. اما اگر به این مقوله توجه نشود که بخشی از اتفاقات در فضاهای غیر رسمی مانند فضای مجازی رقم می‌خورد، نه تنها به خودش آسیب می‌زند بلکه امکان دارد منافع ملی را هم به خطر اندازد. 

به افکار عمومی باید توجه کرد. این بدان معنا نیست که هرچیزی را بدون هدف منعکس کنیم بلکه اصل «چه بگوییم»، «چرا بگوییم» و «چگونه بگوییم» باید به کار گرفته شود. نتیجه اهمیت بخشیدن به آن چیزی که برای عموم مردم مهم است، کسب سرمایه اجتماعی و افزایش مرجعیت رسانه‌ای‌ست.

منبع: الف

کلیدواژه: افکار عمومی رسانه ها رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۱۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمد عبدالنبی موسوی‌فرد ظهر امروز جمعه در جمع نمازگزاران اهواز اظهار کرد: در دنیای امروز هر کسی رسانه قوی‌تر داشته باشد بی شک موفق‌تر است و از این رو توجه به رسانه بسیار مهم است.

وی بر ضرورت وجود برنامه‌ریزی منسجم به منظور تقویت رسانه‌ها تاکید کرد و افزود: باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم.

امام‌جمعه اهواز با اشاره به عملیات وعده صادق به اقتدار و قدرت ایران اسلامی در عرصه بین الملل اشاره کرد و گفت: در بحث قدرت نیروهای مسلح و اثبات ظهور قدرت ایران و نیروهای مسلح، تعداد موشک‌های به هدف خورده یا پرتاب شده مطرح نیست بلکه شهامت و قوت قلبی است که در دل ملت‌ها ایجاد شد و هیمنه پوشالی اسرائیل اشغالگر را از بین برد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان به نارضایتی مردم از وجود سرقت‌های مسلحانه اشاره کرد و از نیروی انتظامی خواست که نسبت به این مساله توجه ویژه داشته باشد و تعداد گشت‌های خود را افزایش دهند تا مردم امنیت خاطر بیشتری داشته باشند.

وی از مسؤولان خواست نسبت به مطالبات مردم در زمینه معیشت، مسکن و اشتغال توجه جدی داشته باشند و در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد گفت: مسئولان بدانند تا که تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارند چراکه پس از آن وارد فرایند انتخابات سال آینده می‌شوند.

امام‌جمعه اهواز به اقداماتی که دولت در زمینه‌های مختلف راه‌سازی، اشتغال و … انجام شده اشاره کرد و گفت: همه اقدامات و کارهای خوبی که انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند و از طریق صدا و سیما و فضای مجازی به سمع و نظر مردم رسانده شوند.

کد خبر 6089058

دیگر خبرها

  • آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد
  • هشدار جدی درباره نقشه جدید نفوذی‌ها در ایران
  • چرا خیزش دانشجویی آمریکا صهیونیست‌ها را به وحشت انداخت؟
  • باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم
  • لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال
  • هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • هشدار جدی جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • انزجار افکار عمومی جهان از سرکوب دانشجویان آمریکایی معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها