Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@18:06:37 GMT

کشف سلولی جدید در قلب

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۱۴۰۶

کشف سلولی جدید در قلب

دانشمندان گونه‌ی جدیدی از سلول را در قلب کشف کرده‌اند که در تنظیم ضربان و ریتم آن نقش دارد. محققان می‌گویند که این یافته‌ها در برخی از نارسایی‌های قلبی اهمیت دارند. از جمله این نارسایی‌ها می‌توان به ضربان نامنظم و تپش شدید قلب اشاره کرد. ناطقان:  این سلول‌ها "نکسوس گلیا" (nexus glia) نامیده شده‌اند و به نظر می‌رسد به تنظیم ضربان قلب و ریتم قلبی کمک می‌کنند و به گفته‌ی محققان می‌توانند درک جدیدی از نارسایی و بیماری‌های قلبی ارائه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 


سلول‌های گلیال در مغز و سیستم عصبی یافت می‌شوند و از نورون‌ها پشتیبانی می‌کنند. این سلول‌ها را می‌توان در اندام‌های اصلی که سیستم عصبی محیطی در آن‌ها گسترس می‌یابد نیز یافت، اما تاکنون هیچ سلول گلیالی در قلب یافت نشده بود؛ بنابراین در این مطالعه جدید محققان دانشگاه نوتردام به دنبال این سلول‌ها در قلب گشتند.
 
آن‌ها هنگام بررسی قلب گورخرماهی سلول‌هایی شبیه به آستروسیت‌ها که نوعی سلول گلیال هستند، یافتند. آستروسیت‌ها در مغز یافت می‌شوند. در ادامه تحقیقات آن‌ها موفق به کشف این سلول‌ها در قلب موش‌ها و انسان‌ها شدند. این سلول جدید که نکسوس گلیا نامیده شده است در مجرای خروجی قلب (بخشی از مسیری که خون برای خروج از قلب طی می‌کند) قرار دارند.
 
مطالعات بعدی نشان داد که نکسوس گلیا نقش مهمی در تنظیم ریتم و ضربان قلب ایفا می‌کند. زمانی که محققان این سلول‌ها را از قلب حیوانات خارج کردند، ضربان قلب آن‌ها افزایش یافت و در حیواناتی که با مهندسی ژنتیک تولید سلول‌های گلیال در آن‌ها متوقف شده بود، ضربان قلب نامنظم شد.
 
محققان می‌گویند که این یافته‌ها در برخی از نارسایی‌های قلبی اهمیت دارند. از جمله این نارسایی‌ها می‌توان به ضربان نامنظم و تپش شدید قلب اشاره کرد. بسیاری از نقص‌های مادرزادی در مجرای خروجی قلب قرار دارد. سلول‌های نکسوس گلیا نیز در این مکان یافت شده است.
 
"کودی اسمیت" (Cody Smith) محقق اصلی این مقاله می‌گوید: ما عملکرد دقیق این سلول‌ها را نمی‌دانیم، اما از آن جا که حذف آن‌ها باعث افزایش ضربان قلب می‌شود می‌توان گفت که به برخی از نارسایی‌های قلبی مرتبط هستند. ما مطالعه این سلول‌ها را ادامه می‌دهیم.
 
برچسب ها: کشف ، ناطقان ، سلامت ، ضربان ، نارسایی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کشف ناطقان سلامت ضربان نارسایی سلول ها نارسایی ها ضربان قلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۱۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود

چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می شود.

این جشنواره تحت عنوان جایزه پرفسور اردشیر قوام زاده توسط پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران برپا می شود.

پیوند سلول های بنیادی خونساز، فناوری ها و محصولات نوین درمانی، سلول درمانی، ژن درمانی و ویروس درمانی، فن آوری و آماده سای تولید محصولات سلولی، مطالعات علوم پایه سلولی و ترجمان بالینی، پزشکی بازساختی، اخلاق در پیوند و سلول درمانی و معرفی ظرفیت ها وظرفیت سازی از محورهای این جشنواره است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا درگذشت
  • قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • ویدیو/ تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • خواص ظرف های ضد سرطانی