Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی به عنوان یکی از سه استان نخست کشور از نظر قدمت تاسیس واحدهای صنعتی و تولیدی مادر مثل تراکتورسازی، مس سونگون، ماشین سازی، ایدم، پیستون سازی، بلبرینگ سازی، لیفت تراک سازی، پمپیران، چرخشگر، موتورسازان، ریخته گری، ظرفیت های کم مانندی برای کمک به اشتغال زایی و افزایش ثروت دارد که تحقق آن نیازمند حمایت اصولی و منطقی از بخش تولید و صنعت این خطه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت توجه به بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی زمانی مشخص می شود که بدانیم بخش عمده ای از صادرات سالانه حدود ۱.۵ میلیارد دلاری استان مربوط به آن است و سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی به بیش از ۳۰ درصد می رسد.

حال استاندار آذربایجان شرقی و تیم مدیریتی اقتصادی وی با درک اهمیت بخش تولید و صنعت به عنوان پیشران توسعه همه جانبه استان، بر آن شده اند تا با تشکیل گروه های عارضه یابی واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ برای رفع یا حداقل کاهش مشکلات آنها اقدام کنند. 

در این راستا نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی و معاون هماهنگی امور اقتصادی وی در هفته های اخیر با حضور میدانی در بیش از ۱۰ واحد بزرگ صنعتی  وتولیدی و درک ملموس تر و عینی تر مشکلات آنها، برای رفع آن در چارچوب های قانونی تعریف شده اقدام کرده اند. 

بدیهی است که فرآیند حمایت از تولید و رفع موانع آن به عنوان شعار سال، روال طبیعی خود را طی می کند، به گونه ای که تنها در نیمه نخست امسال ۱۲۱ واحد تولیدی و صنعتی در آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشته اند.

تاکید بر تشکیل کمیته عارضه یابی تولید 

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت بررسی موانع تولید در استان گفت: باید با حمایت همه جانبه از تولید، از ظرفیت های بالقوه واحدهای تولیدی و صنعتی استان در جهت شکوفایی و رونق اقتصادی استفاده شود.

عابدین خرم با بیان اینکه بخش خصوصی استان همواره پیشگام عرصه‌های صنعت و تولید است، اظهار کرد: بخش دولتی نیز باید موانع پیش روی فعالیت بخش خصوصی را برطرف کند.

وی افزود: مسوولان اجرایی استان باید ظرفیت بخش خصوصی را قدر بدانند و با چابک‌سازی و تحول در سیستم اداری، پاسخگوی مسایل و مشکلات این بخش باشند.

خرم اظهار کرد: حوزه اقتصادی اعم از تولید، سرمایه‌گذاری، صادرات و اشتغال، ارتباط مستقیم با عملکرد بخش خصوصی دارد و فعالان این بخش در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان و صنعت‌گران خواست تا مسایل، مشکلات و موانع این حوزه را به شکل به‌روز شناسایی کرده و به مدیران اجرایی انتقال دهند.

خرم، با تاکید بر تشکیل جلسات مستمر و تخصصی با فعالان بخش خصوصی، گفت: ارتباط دولت با بخش خصوصی ارتباطی معنادار و هدفمند خواهد بود تا بتوان با پیشنهادهای تاثیرگذار آنان، عوامل رکود و عقب‌ماندگی در بخش تولید را به حداقل رساند.

وی یادآوری کرد: تلاش و فعالیت بخش خصوصی، نقطه امید و اتکای ما در جنگ اقتصادی است و تمام ادارات دولتی وظیفه دارند موانع فعالیت بخش خصوصی را برطرف کنند.

 استاندار آذربایجان شرقی تعامل اثرگذار دولت و بخش خصوصی را موتور محرکه توسعه اقتصادی استان دانست و گفت: با رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری توسط بخش دولتی، بخش خصوصی می‌تواند حرکت شتابنده‌ای در مسیر توسعه داشته باشد.

خرّم اظهار داشت: برای رسیدن به شاخص‌های اقتصادی مطلوب و بهبود وضعیت اقتصادی استان، هیچ راهی جز تعامل و حرکت رو به رشد مجموعه‌های دولتی و بخش خصوصی نداریم.

ظرفیت بالای بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی برای سرمایه گذاری 

در این راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی خواستار تشکیل کارگروه عارضه‌یابی برای گروه صنعتی ماشین‌سازی شد و گفت: باید قبل از بروز مشکل، آسیب‌ها را شناسایی کنیم و اجازه ندهیم مشکلات به مرحله بحرانی برسد، بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی جای بسیاری در سرمایه گذاری دارد.

محمد کلامی بر تقویت مجموعه مدیریتی این شرکت ها تأکید کرد و افزود: مدیریت استان آماده همکاری و همراهی با این گروه صنعتی در جهت رفع مشکلات است.

وی از مدیریت این گروه صنعتی نیز خواست تا با ارتباط موثر و دوسویه با کارگران، زمینه پاسخ‌گویی به مطالبات قانونی و منطقی آنان را فراهم کرده و از کارگران متخصص و باتجربه در جهت افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی عملکرد شرکت استفاده کند.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با تاکید بر توسعه بیشتر سرمایه گذاری در صنعت پیستون سازی استان، گفت: تبریز ظرفیت‌های لازم برای توسعه و سرمایه‌گذاری در این بخش را دارد.

کلامی در گفت گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: بر اساس شعار سال، منویات مقام معظم رهبری و رفع موانع تولید، بازدیدهایی را از واحدهای صنعتی و کارخانه های استان آغاز کرده ایم تا آن دسته از واحدهای تولیدی که دچار مشکل هستند، عارضه یابی شوند.

وی افزود: در این بازدیدها همچنین تجربیات کارخانه های موفقی هم که توانسته اند از فشارهای تحریم های ظالمانه و مشکلات اقتصادی گذر کنند، به دیگر واحدهای تولیدی و صنعتی استان منتقل می شود.

وی ادامه داد: کارخانه پیستون سازی ایران در تبریز نیز مسیر خوبی را در توسعه تکنولوژی تولید و درآمد طی می کند که نوید خوبی را برای آینده این صنعت در استان می دهد.

کلامی ادامه داد: پیستون سازی در زمینه تولید و عمل به مسئولیت های اجتماعی در آذربایجان شرقی اقدامات خوبی را انجام داده است.

وی اظهار کرد: تحقق مسئولیت های اجتماعی این کارخانه مثل ساخت مدرسه، آزادسازی زندانیان ستاد دیه و افزایش اشتغال از مواردی است که این شرکت در آذربایجان شرقی متعهد شده است.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: هماهنگی هایی هم در حال انجام است که موانع تولید و صنعت شناسایی شده در واحدهای صنعتی و تولیدی مختلف استان رفع شود و بازدید از پیستون سازی در تبریز هم برای تحقق این هدف انجام شد.

وی گفت: پیستون سازی برنامه افق ۱۴۰۵ را طراحی می کند تا با تولید بهتر و باکیفیت‌تر محصولات خود را روانه بازار کند؛ بر این اساس مدیران شرکت متعهد شده اند تا در قالب این برنامه، اشتغال این شرکت را از حدود ۸۰۰ نفر فعلی به یک هزار نفر افزایش دهند.

کلامی افزود: هدف اصلی بازدید از پیستون سازی بررسی و ارزیابی تجربه موفق این واحد صنعتی برای عبور از مشکلات اقتصادی و تحریم های ظالمانه جهت انتقال به سایر واحدهای تولیدی استان است.

بازدید از واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی توسط مسوولان استانی 

سهم اقتصادی آذربایجان‌شرقی حدود ۳.۵ درصد است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی نیز سهم استان در اقتصاد کشور را حدود ۳.۵ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه با زندگی ۴.۹ درصد جمعیت کشور در این استان، حداقل انتظار منطقی برای سهم اقتصادی همان ۴.۹درصد است.

داود بهبودی اظهار کرد: سهم آذربایجان شرقی از صنعت و خدمات هر کدام پنج درصد بوده در حالی که سهم کشاورزی به علت سنتی و معیشتی بودن آن پایین است اما از منظر اشتغال همواره آمار نشان داده که نرخ بیکاری از متوسط کشور پایین تر و نرخ مشارکت در این استان بالاتر است.

وی گفت: البته مهاجرت ها و سرمایه گذاری ها موجب کاهش نرخ متوسط بیکاری در آذربایجان شرقی شده اما تعداد جوانان جویای کار استان بالاتر است.

بهبودی افزود: برای اشتغال بر روی صنعت و کشاورزی نمی توان اکتفا کرد بلکه همانند دنیا باید روی بخش خدمات سرمایه گذاری کنیم تا اشتغال زایی مورد نظر ایجاد شود.  

۱۲۱ واحد تولیدی آذربایجان شرقی به دست دستگاه قضایی رفع شد

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز در بازدید از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شهید سلیمی شهرستان آذرشهر گفت: در ۶ ماهه نخست امسال مشکل ۱۲۱ واحد تولیدی با همت دستگاه قضائی حل شده است.

موسی خلیل اللهی افزود: حمایت از تولید و واحدهای صنعتی جزو سیاست های اصلی دستگاه قضائی است و در کنار این مسئله مهم، رعایت مسائل زیست محیطی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی همچنین از همکاری خوب بانک های آذربایجان شرقی در کمک به بازگشت این سه واحد صنعتی به چرخه تولید قدردانی کرد.

 بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از ۳ واحد صنعتی تبریز 

تراکتورسازی و ایدم تبریز فشارهای تحریم را پشت سرگذاشتند 

رییس مجمع نمایندگان مجلس در آذربایجان شرقی نیز در بازدید جمعی از اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی از واحدهای صنعتی تبریز گفت: امسال تولید انواع موتورهای دیزلی در شرکت ایدم تبریز نسبت به سال گذشته بیش از ۱.۲ برابر افزایش یافته و تراکتورسازی روند توسعه ای خود را طی می کند اما ظرفیت توسعه بیش از این را هم دارند.

محمد حسین فرهنگی اظهار کرد: شرکت ایدم با ارتقای تکنولوژی خود را بالاکشیده و بازار داخلی را تغذیه می کند؛ بر این اساس صنایع خودروسازی سنگین کشور اکنون با توانمندی این شرکت جایگاه ویژه ای در منطقه دارد و کمیسیون صنایع و معادن مجلس  هم حمایت های خود را دریغ نخواهد کرد. 

وی ادامه داد: امسال بیش از پنج هزار و ۳۰۰ دستگاه موتور دیزلی در این شرکت تولید و به بازارهای داخلی و خارجی ارسال شده است.

ظرفیت های صنعتی و تولیدی تبریز دور از ذهن است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد نیز در این بازدیدها با بیان اینکه ظرفیت های صنعتی و تولیدی دور از ذهن است، گفت: شرکت ایدم تبریز به رغم اینکه در دوران تحریم متحمل زیان انباشته شده بود، اما در یکی دو سال اخیر توانسته با حرکت های جهشی از مرحله زیان دهی عبور کرده و به مرحله سوددهی برسد و افق های روشنی را ترسیم کرده است. 

مهدی عسگری اظهار کرد: ایدم بخش اعظمی از نیازهای داخلی برای موتورهای دیزلی را تامین می کند و با کیفیت و استانداردهای جهانی تولیداتش را تطبیق داده است. 

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز گفت: این گروه صنعتی نیز به رغم تحریم ها توانسته روندهای توسعه ای خود را طی کند و به رغم شناخته شده بودن این کارخانه توفیقات آن نیز باید بیش از این اعلام شود. 

عضو صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت دانش بنیان مورد بازدید هم که در حوزه صنایع الکترونیک و تولید بردهای مختلف الکترونیکی فعالیت می کند، موفقیت های فوق العاده داشته،به طوری که بردهای وارداتی را که اکنون نیز برخی وارد می شوند، با طراحی متخصصان داخلی تولید می کند و کیفیت تولیدات را در حد تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا به پیش می برد. 

وی ادامه داد: این شرکت دانش بنیان تکمیل زنجیره تولید در ساخت بردهای الکترونیکی از طریق تامین مواد اولیه را در برنامه خود دارد و بر این اساس مقرر شد کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی حمایت های لازم را از مطالبات این واحدهای صنعتی انجام دهد تا روند رو به رشد خود را ادامه دهند. 

جذب سرمایه‌گذار، مهم ترین مطالبه مردم و نمایندگان مجلس از استاندار جدیدآذربایجان‌شرقی

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جذب سرمایه‌گذار مهمترین و اصلی‌ترین مطالبه مردم و نمایندگان مجلس از استاندار جدیدآذربایجان‌شرقی است.

روح‌الله متفکرآزاد با بیان اینکه جایگاه ژئوپلیتیک آذربایجان‌شرقی در مرزهای شمال‌غربی کشور بسیار حائز اهمیت است، افزود: بهره‌گیری حداکثری از چنین موقعیتی نیازمند ارتباط‌گیری مؤثر با کشورهای همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان و استفاده از ظرفیت منطقه قفقاز برای فعالیت‌های تجاری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

روح‌الله متفکرآزاد با بیان اینکه جایگاه ژئوپلیتیک آذربایجان‌شرقی در مرزهای شمال‌غربی کشور بسیار حائز اهمیت است، افزود: بهره‌گیری حداکثری از چنین موقعیتی نیازمند ارتباط‌گیری مؤثر با کشورهای همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان و استفاده از ظرفیت منطقه قفقاز برای فعالیت‌های تجاری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر ژئوپلیتیک و منابع متعدد آذربایجان‌شرقی در حوزه‌های مختلف، جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی متناسب با این ظرفیت‌ها جزو اولویت‌هایی است که باید مد نظر استاندار جدید قرار گرفته و منجر به توسعه استان شود.

متفکرآزاد ادامه داد: توسعه همه‌جانبه آذربایجان شرقی به ویژه در بخش اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار با توجه به ظرفیت‌ها و شأن استان باید جزو اولویت‌های اصلی مجموعه استانداری در دوره جدید باشد.

وی ادامه داد: آذربایجان‌شرقی به لحاظ منابع و زیرساخت در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، صنعتی، معدنی دارای جایگاه خاصی است که می‌طلبد از سوی مجموعه استانداری برای بهره‌گیری هر چه بهینه‌تر از این بسترها برنامه‌ریزی مدون و پیگیری جهت حصول به نتیجه صورت گیرد.

متفکرآزاد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی  و تأمین زیرساخت چنین فعالیت‌هایی از سوی دولت و مدیریت اجرایی استان را از اهم این اولویت‌ها برشمرد و گفت: توسعه معیشت فعالان حوزه فرهنگ، تعمیق فرهنگ ایرانی اسلامی در کنار توجه به فرهنگ اصیل بومی و توسعه گردشگری در حوزه‌های سلامت، تاریخی و گردشگری اکولوژیک یا طبیعت‌گردی با توجه به وجود ظرفیت‌هایی چون جنگل‌های ارسباران باید در کنار موضوعات اقتصادی مورد توجه مدیریت جدید اجرایی استان باشد.

اگر تراکتورسازی تبریز نبود، کشور در بخش تامین تراکتور و مکانیزاسیون کشاورزی دچار بحران می‌شد 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی نیز در بازدید کارخانه تراکتورسازی تبریز و شرکت موتورسازان، گفت: اگر درایت تراکتورسازی تبریز نبود در بخش تامین تراکتور و مکانیزاسیون کشاورزی در کشور دچار بحران می‌شدیم. 

امیررضا مهاجری اظهار کرد: استکبار به دنبال ضعیف کردن ایران بود تا با فشار مضاعف و تبلیغات رسانه‌ای بتواند در نهایت صنعت و بخش کشاورزی کشور را نابود کند اما کارخانه‌هایی چون تراکتورسازی تبریز به عنوان سمبل مقاومت، تولید و اتکا به متخصصان داخلی توانست تحریم را زیر پا بگذارد.  استکبار به دنبال ضعیف کردن ایران بود تا با فشار مضاعف و تبلیغات رسانه‌ای بتواند در نهایت صنعت و بخش کشاورزی کشور را نابود کند اما کارخانه‌هایی چون تراکتورسازی تبریز به عنوان سمبل مقاومت، تولید و اتکا به متخصصان داخلی توانست تحریم را زیر پا بگذارد. 

وی همچنین با تمجید از موفقیت‌های این گروه صنعتی، خاطر نشان کرد: تراکتورسازی در خصوص ساخت دنباله‌بندهای کشاورزی نیز ورود کند زیرا این ادوات کشاورزی از خود تراکتور هم بعضا مهمتر است و بازار آن نیز وجود دارد؛ بر این اساس بخش کشاورزی هم بیش از این منتفع می‌شود. 

وی ادامه داد: پس از اشباع بازار داخلی باید طرحی به مجلس و دولت برده شود که بر اساس آن تراکتورهایی که بیش از ۱۰ سال کارکرد دارد، خریداری و تراکتور نو در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا این مجموعه همچنان موجب ایجاد پایداری در تولید و فروش تراکتورسازی شود. 

وی گفت: شرکت‌های اقماری و زیرمجموعه تراکتورسازی ظرفیت بزرگی محسوب می‌شود تا امکان اتکا به داخل را برای این گروه صنعتی ارتقا، و قیمت و کیفیت بهبود یابد. 

گزارش: پیمان پاکزاد 

برچسب‌ها واحد تولیدی استانداری آذربایجان شرقی صمت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واحد تولیدی استانداری آذربایجان شرقی صمت واحد تولیدی استانداری آذربایجان شرقی صمت صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی کمیسیون صنایع و معادن مجلس استاندار آذربایجان شرقی صنعتی و تولیدی تراکتورسازی تبریز آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی بخش تولید و صنعت واحدهای تولیدی تولیدی و صنعتی گروه صنعتی اقتصادی استان واحدهای صنعتی سرمایه گذاری بخش خصوصی موانع تولید واحد تولیدی بر این اساس جذب سرمایه عارضه یابی ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۱۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف ۲۹ بنگاه اقتصادی در نشست کارگروه تسهیل فارس

پانصد و هفتاد ششمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس به ریاست محمد هادی ایمانیه استاندار فارس، دبیری صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های ذیربط استانی و مدیران عامل بانک‌ها با هدف حل و فصل مشکلات تشکیل و در جهت توسعه فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی اتخاذ تصمیم شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس در حاشیه این جلسه گفت: این نشست با طرح موضوعات ۲۸ بنگاه اقتصادی طرح در کمیته تخصصی ذیل کارگروه و تعیین تکلیف یک واحد صنعتی تولید انواع قالب‌های پیشرفته فلزی و با ارائه نظرات کارشناسی در جهت حل مسائل و مشکلات و تولید بیش از پیش این واحد تولیدی موانع برگزار شد که در آن تصمیماتی درباره این مشکلات اتخاذ شد.

حمیدرضا ایزدی اظهار کرد: نشست‌های تخصصی و کارگروه تسهیل استان فارس با نگاه تسهیلگری، بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید، مشکلات واحد‌های تولیدی را بررسی و حل می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف ۲۹ بنگاه اقتصادی در نشست کارگروه تسهیل فارس
  • برگزاری ملاقات مردمی استاندار آذربایجان شرقی
  • پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور نتیجه زحمات و تلاش‌های نیروی کار است
  • کارگری نماد بالندگی، رشد و اثربخشی است/ کارگران حرف اول و آخر را در جهش تولید می‌زنند
  • ملاقات مردمی استاندار آذربایجان شرقی
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی
  • همه باید در مسیر گره‌گشایی از مشکلات تولید گام بردارند
  • ۲۷۳۲ مورد بازرسی کالا، فنی و نشت‌یابی از سوی واحد بازرسی شرکت گاز آذربایجان‌غربی
  • بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از دو واحد تولیدی در ارومیه