Web Analytics Made Easy - Statcounter

نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: بانک مرکزی علاوه بر آن که باید از ظرفیت رسانه برای اطلاع ­رسانی به مردم استفاده کند، باید بانک‌ها را مکلف کند تا در برگه چک‌های جدید، اطلاعاتی از جمله روش‌های ثبت اطلاعات چک، نحوه استعلام از سامانه صیاد را درج کنند. - اخبار اقتصادی -

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  در رابطه با جلسه­‌‌ی اخیر که به دعوت کمیسیون اصل 90 از رئیس بانک مرکزی در رابطه با موضوع قانون جدید چک برگزار شد، گفت: این جلسه به منظور طرح مطالباتی که بانک مرکزی باید در راستای اجرای کامل قانون جدید چک انجام دهد، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اهم تکالیف اجرانشده­ ی قانون جدید چک که در این جلسه به آنها اشاره شد شامل مواردی از جمله تسهیل ثبت و تایید اطلاعات چک در سامانه صیاد از طریق پیامک، خودپردازها و دستگاه‌های کارتخوان، ایجاد امکان صدور برگه چک بابت تضمین و وثیقه، ارسال پیامک تایید ثبت اطلاعات برگه چک به گیرنده پس از ثبت اطلاعات برگه چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده، اطلاع­رسانی و آموزش به مردم و کارکنان شبکه بانکی جهت آشنایی با قانون و برخی موارد دیگر است.

نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در مورد اهمیت تکالیف ذکر شده بیان کرد: از آنجا که ممکن است برخی از مردم در مناطق محروم یا حتی سایر نقاط کشور به گوشی هوشمند یا اینترنت دسترسی نداشته باشند، از این رو لازم است تا شبکه بانکی جهت حل مشکل این دسته از افراد، امکان ثبت و تائید اطلاعات چک با دستگاه­های خودپرداز، کارتخوان و سامانه­های پیامکی را فراهم کنند.

پژمانفر گفت: همچنین طبق بازخوردهایی که از فعالین کسب و کارها و برخی نهادهای تامین مالی گرفته شده، از ابتدای سال 1400 و با الزامی شدن ثبت تاریخ سررسید برگه چک در سامانه صیاد بانک مرکزی در هنگام صدور، کارکرد ضمانت و وثیقه که یکی از کارکردهای رایج و اساسی چک در کسب و کار است دچار مشکلاتی شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود که بانک مرکزی این کارکرد را در سامانه صیاد خود تعبیه کند.

وی اذعان کرد: عدم ثبت اطلاعات برگه چک‌های بنفش رنگ در سامانه صیاد توسط صادرکننده، از جمله مشکلاتی است که در حال حاضر برخی از مردم با آن مواجه هستند؛ چراکه در این مورد، طبق قانون شبکه بانکی از پرداخت مبلغ چک امتناع می‌کنند. بنابراین، به منظور حل این مشکل انتظار می‌رود امکانی فراهم گردد که به محض ثبت اطلاعات چک توسط صادرکننده یا انتقال دهنده برگه چک، پیامک حاوی اطلاعات برگ چک به گیرنده،  جهت اطمینان وی ارسال گردد.

نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به اهمیت آگاه سازی مردم و کارکنان شبکه بانکی در رابطه با سازوکارهای قانون جدید چک اظهار کرد: باتوجه به اینکه به مرور زمان، سهم چک‌های بنفش رنگ در بازار افزایش می­یابد، آموزش و اطلاع­رسانی برای عموم مردم و کارکنان شبکه بانکی بسیار اهمیت دارد. بانک مرکزی علاوه بر آن که باید از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی برای اطلاع­رسانی به مردم استفاده کند، باید بانک‌ها را نیز مکلف کند تا در برگه چک‌های جدید، اطلاعاتی را که دانستن آن‌ها برای مردم ضروری است، از جمله روش‌های ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، نحوه استعلام از سامانه صیاد، لزوم ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده را درج کنند.

پژمانفر در رابطه با نگرانی مردم از تعیین سقف اعتباری بیان کرد: با توجه به گزارش‌هایی که از سمت کسب و کارها به کمیسیون اصل 90 داده می­شود، با بررسی کارشناسان کمیسیون، موضوع تعیین سقف اعتبار به یکی از مهمترین دغدغه‌های اصحاب کسب و کار تبدیل شده است. بنابراین بانک مرکزی باید با هدف صیانت از اصل قانون و پیشگیری از وقوع مشکلاتی برای مردم و کسب و کارها، از هرگونه شتابزدگی در تعیین سقف اعتباری پرهیز نموده و با اجرای آزمایشی و گام به گام، از دقت روش اتخاذ شده بدین منظور اطمینان پیدا کند.

وی در انتها افزود: باتوجه به اینکه سه سال از زمان لازم الاجرا شدن قانون می­‌گذرد و حجم چک‌های جدید صیادی که در مبادلات استفاده می­شود نیز بیشتر شده است، اجرای اقدامات عقب مانده­‌ی قانون جدید چک برای کاهش مشکلاتی که مردم در فرایند اجرای قانون با آن روبرو هستند، ضرورت دارد؛ بنابراین در انتهای این جلسه بانک مرکزی مکلف شد تا برنامه زمان­بندی جهت عملیاتی نمودن اقدامات فوق را به کمیسیون اصل 90 ارائه کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده ثبت اطلاعات چک کمیسیون اصل 90 قانون جدید چک اطلاع رسانی شبکه بانکی بانک مرکزی برگه چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۱۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله زمانبر است، گفت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود و چند سال متمادی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرد، اما با روی کار آمدن دولتِ مردمی تمام این ها ساماندهی شد و نرخ تورم و رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت.

«سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به سخن‌پراکنی برخی رسانه‌ها که با بیان عباراتی همچون «دولت کجاست؟» سعی در کمرنگ نشان دادن دستاوردهای دولت سیزدهم دارند، تصریح کرد: آنها که می‌گویند دولت کجاست باید به این اقدامات توجه داشته باشند که تورم کشور در فروردین ماه وارد کانال ۳۰ درصد شد، این در حالی است که در سال گذشته هم شاهد کاهش تورم بودیم، اما کاهش آن به کانال ۳۰ درصد دستاورد بزرگی است که نشان می‌دهد سیاست‌های دولت در حال به بار نشستن است.

آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

وی با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله زمانبر است، تصریح کرد: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود و چند سال متمادی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرد، اما با روی کار آمدن دولتِ مردمی تمام این ها ساماندهی شد و نرخ تورم و رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت و از بیش از ۴۰ درصد به ۲۴ درصد رسید.

سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه نیم نگاهی به این دستاوردها نشان می‌دهد که دولت نقش سیاستگذاری و اجرایی خود را به خوبی انجام داده، بیان کرد: سیاست‌های تبیین شده با همین رویکرد فعلی در حوزه‌های اقتصادی و بین‌المللی و با قوت در حال پیش رفتن است. نمونه آن سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکاست که اتفاق بسیار مهمی است پاکستان یکی از همسایگان مهم ما محسوب می شود که پیوندهای فرهنگی بسیار و ناگسستنی با یکدیگر داریم. در پاکستان شاهد استقبال بی نظیر از رئیس‌جمهور بودیم که این نیز پیام مهمی به همگان مخابره کرد.

قادریم در تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و اعمال کنیم

خلجی افزود: پروژه عظیمی که در سریلانکا رقم خورد نیز نشان داد که جمهوری اسلامی این توان را دارد که در حوزه تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و حتی اعمال کند.

اعلام کرد: در طول ۲ تا سه هفته گذشته اقدامات بسیار مهمی در سطح ملی و بین‌المللی انجام دادیم که اینها به اتکا پشتوانه ی مردم بود، شما دیدید که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای‌ با اتکا به ظرفیت مردم و به اعتماد و پشتوانه مردم در مقابل زورگویی و جریان سلطه با اقتدار ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه اقدام نیروهای مسلح کشورمان بسیاری از مناسبات و تحلیل‌های مرتبط با موضوعات بین‌المللی را تغییر داد، افزود: تمام دنیا، اعم از دوست و دشمن پیام پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردند و این نتیجه یک انسجام و وحدت کلمه است که امروز در ارکان مختلف نظام وجود دارد و به حمدالله دولت نقش مهمی در کمک به همه این مباحث دارد.

خلجی تصریح کرد: در همین ایام که شرایط بین‌المللی دستخوش تغییراتی بود، رئیس جمهور به استان سمنان رفتند؛ این موضوع حاکی از این است که همه چیز در حال تدبیر است و بعد استقبال مردم را می‌بینید و ادامه پیدا کردن سفر ایشان از یک روز به دو روز و ادامه سفر به شهرستان دامغان، یک پیام روشنی برای همه طرف‌ها داشت. در بسیاری از کشورها با اتفاق کمترین مسائل امنیتی سفرها را لغو می‌کنند اما اینجا در اوج اقتدارآفرینی ارکان نظام علیه دشمن، آقای رئیسی به توسعه و پیشرفت استان سمنان و کشور توجه دارند و لذا تمام سفرهای از قبل پیش‌بینی شده مطابق برنامه انجام می‌شود.

مردم پشتوانه نظام هستند

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: درهمین ایامی که جمهوری اسلامی اراده کرد که پاسخ دشمن را قاطع و اثربخش بدهد، بسیاری از مسافرت‌های مسئولان و سران کشورها لغو شد. اینها همه پیام است و نشان می دهد که جمهوری اسلامی مطابق فرمایش حضرت آقا از نظر ساخت درونی نظام و ظرفیت‌های بزرگ و اعتمادی که نظام به پشتوانه مردم دارد کارها در حال جلو رفتن است.

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست
  • اجرای عدالت در عرصه های مختلف لازمه حکومتی دینی است
  • اجرای موفق طرح عفاف و حجاب در آذربایجان غربی
  • در حوزه عفاف و حجاب کار بر زمین مانده بسیار است
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اعتبارسنجی هماهنگ بانکی بررسی شد
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود