Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@14:07:47 GMT

نگاهی به شماره سوم مجله ادبی هنری آتش

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۱۶۹۱

نگاهی به شماره سوم مجله ادبی هنری آتش

داستان، ترجمه داستان، مصاحبه ، مقالات ادبی،مقالات تاریخی، شعر، ترجمه شعر و نقد و معرفی کتاب از بخش های مختلف این مجله است.

یکی از ویژگی های بخش داستان این مجله توجه به نوقلمان همچنین کسانی است که کمتر شناخته شده هستند و داستان از اقلیم های گوناگون ایران زمین در این بخش درج شده است.

بخش ترجمه داستان نیز افزون بر معرفی نویسنده‌ای مشهور از آمریکا به معرفی یک داستان نویس موفق اما کمتر شناخته شده در ایران از آن کشور پرداخته و مترجم جوان، داستانی طنز با سبک و لحن خودمانی و به روش محاوره فارسی از این نویسنده کمتر شناخته شده ترجمه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مصاحبه با محمدرضا خالصی شاعر، مترجم، خوشنویس، استاد دانشگاه و ادیب اهل شیراز در این مجله چا پ شده که او در این مصاحبه از فرایند پژوهش انتقاد کرده و گفته است: امروز در جامعه ما پژوهش عجین شده با ارتقای شغلی، چفت شده با مسائل مالی. بنابر این ناخواسته، پژوهشگر خودش و اثرش را در دست های یک مافیا محبوس می بیند.

کاووس حسنلی استاد ادبیات دانشگاه شیراز در ادامه مباحث شماره های پیشین به بحث درباره اشعار بیدل دهلوی شاعر مشهور سبک هندی پرداخته است و  تصویرسازی در سروده‌های او را در ابعاد تصویر و قلم، تصویر و مو، تصویر و رنگ ... بررسی کرده است.  

امین فقیری داستان نویس مشهور شیرازی در مقالات ادبی این مجله به بررسی شعرهای زنده یاد منصور اوجی شاعر شیرازی پرداخته و نوشته است:اوجی شعر را صدا می کند و شعر همانند حیوان دست آموزی در آغوش او جای می گیرد. زحمت اوجی، ناز کردن اوست.

سیروس نوذری از پژوهشگران ادبیات،بررسی مجموعه های شعر شاپور بنیاد، شاعر شیرازی را دستمایه قرار داده است و معتقد است فراز و فرود این شاعر از شعرهایی با اوزان نیمایی آغاز شد و به سمت شعر حجم گرایش یافت و بعد شاپور بنیاد به زبان مستقل در شعر می رسد.

عبدالرحمان مجاهد نقی در مقاله نقص هنرمندانه به این موضوع پرداخته که گاهی ناقص بودن یک اثر موجد و سرمنشا بحث های ادبی می شود و چه بسا همین نقص را می توان خوبی کار هنرمند دانست؛ او در این مطلب نوشته است: نقص هنرمندانه درست مثل چشمانی است که اندکی تاب دارند اما این تاب چشمان آنچنان با چهره فرد همخوانی و تناسب دارد که روی زیبا را دوبرابر می کند!

در مقاله تاریخی به قلم سیروس رومی و مریم شیپری از زندگی روزنامه نگاری سید ضیاءالدین طباطبایی سخن گفته شده است که از دیدگاه نویسندگان مقاله، طباطبایی شخصیتی مرموز داشت و نقش سیاسی او بر نقش روزنامه نگار بودنش غالب آمد.

شعرهایی از مهدی رحمانیان حقیقی،علیرضا کرمی،رامی اروند،علی کریمی،راهبه خشنود در قالب شعر نو همچنین ترجمه اشعاری از محمود درویش،مکس داوتندی در بخش شعر و ترجمه شعر آمده  است. 

کتاب شیراز ، یک شهر و سی یک داستان، اسب هایی که با من مهربان نبودند و داستان بلند پیرزن جوانی که خواهر من بود در بخش معرفی و نقد کتاب بررسی شده اند.

همچنین مجموعه کتاب هایی که معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در باره شاعران و ادیبان چاپ کرده، معرفی شده است.      

این مجله به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی محمد عسلی و سردبیری عبدالرحمان مجاهد نقی چاپ شده و نشانی آن در اینترنت این است:AATASHMAG.COM

برچسب‌ها شعر ادبیات مجله ادبی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شعر ادبیات مجله ادبی شعر ادبیات مجله ادبی فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۱۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنز امروز باید به استاندارد طنز گل‌آقا برسد/ما در جریان کاستی‌های حوزه طنز هستیم و برای جبران آن تلاش می‌کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم پشت تریبون ایستاد و گفت: ما سال ۱۴۰۱ یادبود مرحوم گل اقا را داشتیم و این پیشنهاد مطرح شد جشنواره محلی مربوط به ایشان ملی شود تا خدماتی به حوزه طنز ارائه شود. دنیای طنز فومنی معتقد و منتقد است و طنز امروز باید به این دنیا برسد. من به عنوان مخاطب گل آقا به خاطر می‌آورم که این مجله تا چه حد مورد اقبال مردم بود. اینطور نبود که یک مجله ساده باشد بلکه گل آقا صراحت عمومی داشت. طنز کارکرد عمومی دارد و مردم با آن همراه هستند.

مهدی‌پور با اشاره به نقدهای وزیر نسبت به وضعیت طنز و طنزنویسی گفت: ما در جریان کمبودها و کاستی‌های این حوزه هستیم و وقتی این رویداد رشد قابل توجهی داشته و در دو سال آثار رسیده رشد بیش از دو برابری داشته است، این بیانگر توجه ویژه به این حوزه است که البته باید بیشتر هم شود.

مهدی‌پور در پایان سخنانش گفت: ما تلاش می‌کنیم نخبگان این حوزه تقویت شوند و بتوانند کارهای انتقال تجربه را به خوبی انجام دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور ۱۵۰۰ نفر در جشنواره قرآنی، فرهنگی، هنری و ادبی شهید آوینی
  • کتاب شعر «ناله‌های امپراطور» در بروجرد رونمایی شد
  • تصویر شهریار شاعر نامدار ایرانی بر دستان هواداران تراکتورسازی
  • نظامی گنجوی شاعر شهیر تفرشی
  • برگزاری مراسم گرامیداشت فردوسی ترکمن‌ها در همه شهرستان‌های گلستان
  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور
  • بحران ادبیات داریم
  • نظر هیات منصفه دادگاه مطبوعات درباره رویداد ۲۴ و مجله ناداستان 
  • هیئت منصفه دادگاه مطبوعات مدیرمسئول رویداد۲۴ را مجرم دانست
  • طنز امروز باید به استاندارد طنز گل‌آقا برسد/ما در جریان کاستی‌های حوزه طنز هستیم و برای جبران آن تلاش می‌کنیم