Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@04:30:57 GMT

مسجد محوری اساس سیاست‌های شهری اصفهان در محلات

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۱۹۵۳

مسجد محوری اساس سیاست‌های شهری اصفهان در محلات

نشست هم اندیشی شهردار اصفهان با ائمه جماعات، بسیجیان و معتمدان محلات منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت شهری اصفهان در دوره ششم الگوی شهر همگرا را در دستور کار خود قرار داده است، بر اساس این الگو مسائل و مشکلات محلات با استفاده از مشارکت مردم، نخبگان محله‌ها و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف باید انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا نشست هم اندیشی شهردار اصفهان با ائمه جماعات، بسیجیان و معتمدان محلات منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان برگزار شد.

سفره فساد باید از شهرداری‌ها برچیده شود

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در این نشست اظهار کرد: مدیریت شهری نگاه آرمانی به شهر داشته و تاکید داریم که به دنبال تحقق شهر اسلامی هستیم، زیرا حکومت اسلامی، کشور اسلامی و شهر اسلامی آرمان ما و خاستگاه انقلاب اسلامی بوده است.

وی با بیان اینکه شهر، کالبد، روح و روان، جسم و جان دارد، بنابراین شهر اسلامی باید در کالبد معرف خود باشد؛ افزود: شهر با هویت، شهری است که اگر فردی را چشم بسته وارد آن کنیم، با نگاهی به اطراف متوجه شود که در چه شهری اعم از اسلامی، غربی، صنعتی یا فرهنگی قرار گرفته است.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه در شهر اسلامی باید نشانه‌ها معرف آن باشد و مهمترین معرف یک شهر اسلامی مساجد، گلدسته‌ها، مناره‌ها و صدای اذان آن است، تصریح کرد: در صدد هستیم نشانه‌هایی که نشانه‌های هویت دینی شهر است را بهتر ببینیم، قرار است مساجد، نشانه هویتی شهر باشد.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه نیازهای شهر باید برطرف و بهترین نقاط شهر مساجد آن باشد، خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده شهرداری ردیفی برای مساجد پیش‌بینی می‌کنیم و از این مسیر مساجد نسبت به شرایط فعلی در شهر تجلی می‌یابند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شهر اسلامی گفت: شهری اسلامی است که شدت ظهور اسماً الحسنی در آن شهر بیشتر باشد، عدالت بیشتر جریان داشته باشد، تمیزتر باشد، رزق و روزی در آن فراوان باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اگر کسی آرمان نداشته باشد، اسیر روزمرگی خواهد شد، از این رو با هدف و انگیزه و از سر دغدغه آماده کمک هستیم، در این مسیر سودای نام نداریم بنابراین همه باید کمک کنید تا در این مسیر موفق شویم، اظهار کرد: همه نگران هستیم، زیرا سرمایه اجتماعی انقلاب و نظام رو به کاهش است، مقصر ما و عملکردمان است، لایه کارگزاری نظام کاری کرده که اعتماد عمومی آسیب دیده است.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر که دولت، مجلس و شوراها و شهرداری هم راستا شده‌اند، نباید فرصت خدمت را از دست بدهیم، تصریح کرد: یکی از اسماً الحسنی الهی، عدالت است، بنابراین باید دنبال تحقق عدالت در شهر باشیم بدان معنا که امکانات به سمت همه نقاط شهر سرازیر شود.

وی با بیان اینکه محله به محله شهر باید مقیاس توسعه، ارتقا و پیشرفت باشد، افزود: در این دوره با نگاه عدالت محوری به سراغ یک به یک محله‌های شهر رفته و با کمک مردم مشکلات را احصا و راه حل آنها را پیدا می‌کنیم تا کیفیت زندگی در محله‌ها افزایش یابد؛ البته اولویت با محله‌های محروم است.

شهردار اصفهان اظهار کرد: پیش‌بینی شده در چهار سال آینده به ۲۰۰ محله شهر سر بزنیم، اما اولویت محله‌های محروم شهر است؛ اینکه اتوبوس‌های جدید در محورهای خاص شهر به کار گرفته و پس از فرسوده شدن در محله‌های پایین شهر استفاده شود، با عدالت همخوانی ندارد.

قاسم‌زاده ادامه داد: نقطه مقابل عدالت، ظلم و تبعیض است، همزمان در داخل شهرداری مشکلاتی داریم که باید ریشه مشکلات را از بین ببریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات زیادی در شهرداری وجود دارد و یکی از جاهایی که باید آستین را برای مبارزه با فساد بالا بزنیم، داخل شهرداری‌ها است، گفت: سفره فساد باید از شهرداری‌ها برچیده شود که لازمه آن جمع‌آوری زمینه فساد در شهرداری و حذف فرایندهای طولانی است.

شهردار اصفهان با تاکید بر اصلاح فرآیندها و شناسایی سرشاخه‌ها، اظهار کرد: به زودی اخبار مبارزه با فساد در شهرداری را خواهید شنید، اما باید در این مسیر شهرداری را کمک کنید، زیرا برخی دلالان مشکل آفرین شده‌اند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: باید کاری کنیم تا شهروندان بدون نیاز به واسطه، دلال، پارتی و رشوه با امنیت خاطر، کار خود را در شهرداری انجام دهند؛ شهرداری باید محل امنی برای مردم باشد؛ آمدیم تا اعتماد لازم را به مردم بازگردانیم.

وی با بیان اینکه کار در شهرداری به عنوان نهادی با بیش از ۱۰۰ سال سابقه و بیش از حدود ۲۵ هزار نفر حقوق‌بگیر، بسیار سخت بوده و همراهی و همدلی بین بدنه متعهد و متدین جامعه بسیار مهم است، گفت: بسیجیان، انقلابیون و منتسبان به جبهه انقلاب، باید نسبت به سایر مردم حسن خلق داشته باشند که امیدواریم در این چهار سال اتفاقات خوبی رقم بخورد و از این آزمون سربلند خارج شویم.

شهردار اصفهان ادامه داد: کار در شهرداری همچون حرکت در مسیر بهشت و جهنم است که امیدوارم با کمک خداوند در پل صراط از مسیر خدمت به مردم در شهرداری با سربلندی عبور کنیم.

مردم اصفهان توسعه محلات را به‌طور محسوس مشاهده خواهند کرد

منوچهر مهروی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست گفت: قطعاً با رویکرد مدیریت شهری، شهروندان تحولات خوبی را به طور محسوس در محلات خود مشاهده خواهند کرد.

وی افزود: نگاه شورای ششم به محلات شهر ویژه خواهد بود و سعی خواهیم کرد پروژه‌های شهری را با استفاده از ظرفیت مردم محلات اجرا کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه قطعاً شهروندان تحولات خوبی را به طور محسوس در محلات خود مشاهده خواهند کرد، ادامه داد: شهرداری در این دوره مدیریت شهری با رهبری ائمه جماعات، بسیجیان و معتمدان محلات اقدامات جهادی را برای توسعه شهر خواهد داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: منطقه ۱۰ شهرداری بار مالی زیادی در اجرای پروژه‌ها بر دوش داشته که از جمله آنها می‌توان به انجام ۲۰۰ هزار متر مربع آزادسازی برای پروژه رینگ چهارم، اجرای بخشی از پروژه پل آفتاب و احداث چند ایستگاه خط دو متروی اصفهان اشاره کرد.

"محله محوری" در ۱۷ محله منطقه ۱۰ اعمال می‌شود

داوود بحیرایی، مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان نیز در این نشست ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته بسیج، اظهار کرد: حاضران در این نشست، جمعی از خیران، ائمه جماعات و بسیجیان و نیروهای نظامی و انتظامی و معتمدان منطقه ۱۰ هستند، جمعی اثرگذار و مردم دوست که وقت خود را وقف مردم این منطقه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان ۲۲۰۰ هکتار وسعت دارد که ۵۲۰ هکتار حریم و ۱۶۰۰ هکتار محدوده منطقه است، افزود: "حریم" یکی از مشکلات منطقه ۱۰ به شمار می‌رود، در اطراف شهرها به ویژه کلانشهرها و منطقه ۱۰، محدوده حاشیه‌نشین وجود دارد که می‌تواند زنگ خطری برای مردم منطقه باشد از این رو می‌طلبد در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تدابیری اندیشیده شود تا بخش‌هایی که امکان الحاق به محدوده شهری را دارد، محقق شود.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان اینکه این منطقه بالغ بر ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد، تصریح کرد: این منطقه دارای ۱۷ محله از جمله محله‌های هفتون، شیخ طوسی، گرکان، مصلی، لاله، دشتستان، عسکریه، سروستان، فجر، عطار، پروین، خواجه عمید، گل نرگس، حصه و اطشاران است؛ سهم جمعیت منطقه ۱۰ از شهر اصفهان ۱۱ درصد و سهم مساحت منطقه از کل شهر هشت درصد است.

بحیرایی با اشاره به آماری از مساجد، اماکن مقدس و مراکز فرهنگی منطقه ۱۰، گفت: این منطقه ۹۰ مسجد دارد که همگی فعال هستند؛ همچنین شش امامزاده، شش فرهنگسرا، ۹ کتابخانه، ۳۴ کانون فرهنگی، ۱۱ سالن ورزشی، دو استخر و یک ذکر خانه در منطقه ۱۰ قرار دارد که در برنامه آینده توسعه این اماکن با رویکرد جدید مد نظر است.

وی تاکید کرد: بنا بر تاکید شهردار اصفهان طی چهار سال آینده در کل محلات شهر "محله محوری" اعمال می‌شود، بنابراین بی‌شک رضایتمندی مردم محلات حاصل خواهد شد.

طرح توسعه مرکز ام‌البنین در منطقه ۱۰

محمود بهمن پور، نماینده معتمدان منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان نیز در این نشست با اشاره به طرح توسعه مرکز ام‌البنین اظهار کرد: در این طرح توسعه، زمینی به مساحت ۹۰۰ متر و در هشت طبقه برای ساخت مرکز جراحی در دارالشفا حضرت ام‌البنین در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این درمانگاه با تعرفه تقریبی ۵۰ درصد از بخش خصوصی در زمینه‌های دندان پزشکی، سونوگرافی و رادیولوژی فعالیت دارد.

این نماینده ضمن درخواست از شهردار اصفهان برای بها دادن به مساجد و کانون‌های فرهنگی گفت: امیدواریم شهرداری در زمینه ساخت پارکینگ که حدود ۱۰ سال است در صدد ساخت آن هستیم و در یک زمین ۱۰۰۰ متری در پنج طبقه است کمک و همکاری لازم را داشته باشد.

بهمن‌پور خاطرنشان کرد: ورودی خیابان مصلی کم عرض بوده و مشکلاتی را به همراه دارد، از این رو از شهردار اصفهان درخواست می‌شود که تعریض این خیابان را در اولویت قرار دهد.

فرهنگسراها باید به صورت تخصصی فعالیت کنند

ابراهیم شریف، نماینده ائمه جماعات نیز در این نشست اظهار کرد: اگر به خانواده بر پایه و اساس فرهنگ نگاه شود، باعث رشد فرهنگ شهر را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فرهنگسراها باید به صورت تخصصی فعالیت کنند، ادامه داد: نهاد خانواده بالاخص در این چند سال اخیر بسیار متزلزل شده و باید این مشکل رفع شود.


درخواست عدالت در توزیع منابع مالی

سعید چوپانی، دبیر ائمه جماعات منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: در این منطقه ۱۰ خیریه با پیروی از اقتصاد مقاومتی و بدون وابستگی به نهادها در حال فعالیت است.

وی ضمن انتقاد از لاین‌های دوچرخه‌سواری افزود: نا عدالتی در توزیع منابع و تسهیلات نیز از معضلات این منطقه است.

دبیر ائمه جماعات منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با اشاره به پراکندگی اتوبوس‌های نو در نقاط مختلف شهر تاکید کرد: اتوبوس‌های جدید در مناطق کمتر برخوردار نیز برای استفاده شهروندان در مرکز اتوبوسرانی استفاده شود.

چوپانی با ارائه درخواست استفاده از اِلمان‌ها و عناصر زیباسازی در منطقه گفت: رسیدگی به زیرساخت‌ها و پارک‌های منطقه از دیگر خواسته‌های شهروندان منطقه ۱۰ است.

دبیر ائمه جماعات منطقه ۱۰ شهرداری اضافه کرد: اماکن فسادزا در مناطق، حاشیه ساز شده است و امیدواریم تعیین تکلیف شود.

چوپانی با بیان اینکه به زیربنای مساجد باید توجه شود خاطر نشان کرد: گل‌کاری مساجد، تسهیل‌گری مراکز تفریحی، تقدیر و تکریم از خانواده شهدا و استفاده از نخبگان منطقه نیز از جمله پیشنهاداتی است که می‌توان در جهت افزایش مسجد محوری انجام داد.

دبیر ائمه جماعات منطقه ۱۰ شهرداری با درخواست برگزاری یک نشست با بانوان در منطقه افزود: در محله هفتون ۶۰۰ خانواده کمک مالی نیاز دارند و امیدواریم به مسائل نیز توجه شود.

تشکیل شورای سیاست‌گذاری برای رفع مشکلات منطقه

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید الیاسی، نماینده ائمه جماعات گفت: برای تغییر فرهنگ باید به سیره اهل‌بیت (ع) توجه کرد، زیرا فرهنگ ریشه همه کارهاست و اگر فرهنگ را تغییر دهیم اقدام قابل توجهی انجام داده‌ایم؛ در این منطقه مجمع روحانیون تشکیل شده و اقدامات مناسبی در این زمینه بدون کمک هیچ نهادی انجام شده است.

وی ضمن درخواست از شهردار اصفهان برای ارتباط مستقیم با اعضای این مجمع اظهار امیدواری کرد: این نوع نشست‌ها حداقل هر فصل برگزار شود تا دغدغه‌هایمان را با شهردار مطرح کنیم.

نماینده ائمه جماعات اضافه کرد: از شهردار اصفهان درخواست می‌شود شورای سیاستگذاری برای کاهش مشکلات این منطقه را تشکیل دهد.

کد خبر 537543

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهردار اصفهان شهرداری اصفهان علی قاسم زاده علی قاسم زاده شهردار اصفهان شهرداری منطقه 10 اصفهان مدیر منطقه 10 شهرداری اصفهان شهردار اصفهان قاسم زاده محله محوری مسجدمحوری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان شهردار اصفهان شهردار اصفهان مدیریت شهری شهر اصفهان شهر اسلامی قاسم زاده محله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۱۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه پردیسان قم صاحب مجتمع نانوایی می‌شود

به نقل از شهرداری قم، باتوجه به گستردگی جغرافیایی و وجود شهرک‌های مسکونی به شکل پراکنده در منطقه پردیسان، کمبود مراکز خدماتی به‌عنوان یکی از نیاز‌های اساسی ساکنین، بیشتر احساس می‌شود که با راه‌اندازی مجتمع نانوایی به متراژ ۱۸۰ مترمربع در بازار همشهری ۱۷ واقع شاهد کاهش این کمبود خواهیم بود.

سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم، با ایجاد تسهیلات لازم و ساخت فضای مناسب در امر تهیه و توزیع میوه و تره‌بار و محصولات کشاورزی، در راستای اهداف سازمان خدمات ارزنده‌ای را به شهروندان ارائه، و با همکاری شهرداری‌های مناطق در قبال تحویل زمین، ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم را با جدیت پیگیری و شهرداری را در راستای شهری سالم یاری می‌نماید.

شایان‌ذکر است، سازمان میادین در راستای امر ساماندهی، نیازمند دریافت زمین مناسب جهت توسعه خدمات‌رسانی مؤثر و مطلوب است، تا زمینه فعالیت در سازمان گسترده‌تر و خدمات شایسته‌ای را به شهروندان ارائه و رضایت‌مندی عموم را جلب نماید. در نهایت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سازمان در سطح شهر، باعث جذب سرمایه، ساماندهی مشاغل مختلف و کسب درآمد پایدار می‌گردد و از سفر‌های غیرضروری درون‌شهری کاسته، که این امر باعث کاهش ترافیک و مصرف انرژی خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • نصب بیش از ۷۰ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۱۰ اصفهان
  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • توزیع ۱۴ هزار تن آسفالت در معابر شهری تبریز
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • رونمایی از خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار درون شهری در اصفهان
  • نصب ۳۰ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۴ اصفهان
  • منطقه پردیسان قم صاحب مجتمع نانوایی می‌شود
  • تفریح حق مسلم شهروندان است/ برگزاری تورهای رایگان گردشگری ویژه محلات کم‌برخوردار اصفهان
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست