Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، انقلاب اسلامی ایران در شرف سومین سال از چهل ساله دوم خویش قرار دارد و با توجه به مسائل جهانی و داخلی در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و جامعه باید با توسل به بیانیه گام دوم انقلاب به سمت جلو حرکت کند.

این بیانیه به قلم مقام معظم رهبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۹۷ به جامعه ابلاغ شد تا علاوه بر نگاهی به دستاوردهای انقلاب به عنوان یک نقشه راه برای رسیدن به چشم اندازهای اسلامی عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبیین چشم‌اندازهای آینده و توصیه‌ درباره آینده انقلاب اسلامی در هفت موضوع علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی مورد تاکید بیانیه گام دوم انقلاب قرار گرفته است.

اگرچه مخاطب این بیانیه امت اسلامی است، اما هسته اصلی مخاطبان را در این بیانیه جوانان تشکیل داده‌اند و این مهم تا جایی پیش می‌رود که بعدها رهبر انقلاب برای برون رفت از مشکلات به تشکیل یک دولت جوان انقلابی و حزب اللهی توصیه می‌کند.

حال که قرار است جوانان در چهل ساله دوم به عنوان سکاندار اصلی در جامعه نقش آفرینی کنند، تلاش برای خودکفایی ملی با استفاده از دانش و ظرفیت جوانان ایران اسلامی در اولویت کار قرار گرفته است.

مهدی جعفری یکی از جوانان و نخبگان بسیجی یزدی است که در تلاش است با تکیه بر دانش بومی مسیر توسعه اقتصادی و علمی ایران اسلامی را بدون وابستگی به خارج بپیماید.

وی در خصوص فعالیت‌های پژوهی و علمی خود به خبرنگار فارس در این استان می‌گوید، به همراه یکی از دوستان دانشگاهی خود به نام محمد نوید شاکریان موفق به «تولید و بومی‌سازی ماده کربنات باریم» در سطح وسعی شدم و این مهم را شروع راهی مهم می‌دانم.

این جوان نخبه یزدی افزود: کربنات باریم ماده‌ای جامد سفید رنگ و نامحلول در آب است که برای ساختن نمک باریم با اسیدها واکنش نشان می‌دهد.

کربنات باریم که ویتریت نیز نامیده می شود ترکیبی شیمیایی است که در تولید سم موش، تولید آجر، لعاب سرامیکی و سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کربنات باریم در کشورهای چین و هند تولید می شود. و کشور ایران اکنون برای واردات آن با مشکل اساسی مواجه که طور کلی واردات آن متوقف شده و قیمت این مواد نیز به شدت افزایش یافته است و  صنایع شیشه سازی،کاشی سرامیک، پخت آجر،ساخت سموم و آفت کش ها در کشاورزی، ساخت شیشه های عینک و اپتیکی، تصفیه سطح فلزات، صنایع نفتی و حفاری چاه را با کمبود مواجه کرده است. اگر این ماده به صنایع تزریق نشود خط تولید این صنایع  کاهش می یابد. یا این صنایع در کشور ایران برای ادامه حیات خود باید از ترکیبات جایگزین استفاده کنند که بسیار گرانتر از این ماده است. و کیفیت لازم را ندارد.

این نخبه بسیجی در ادامه با بیان این‌که این طرح در راستای پاسخ به نیاز کشور و همچنین پیشنهاد اداره صمت استان انجام شده است، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه هردو نفر در دانشگاه آزاد یزد درحال تحصیل بودیم، این طرح را انتخاب و شروع به انجام و بررسی فرایند آن کردیم با کمک مهارت و تجربه اساتید خود توانستیم پس از مدت شش ماه مطالعات، مراحل فاز آزمایشگاهی را شروع کنیم.

جعفری افزود: مراحل تولید «ماده کربنات باریم» هشت ماه به طول انجامیده و در نهایت پس از گذشت ۱۰ ماه بر روی فاز صنعتی کارها انجام و فرایند تولید را برای رسیدن به تولید صعنتی انجام دادیم.

وی با بیان این‌که انگیزه اصلی این طرح با توجه به توانایی های مهدی جعفری و محمد نوید شاکریان از سوی دکتر معصومه طباطبایی ریاست وقت دانشگاه آزاد یزد به آنها پیشنهاد شده است، خاطرنشان کرد: طرح تولید کربنات باریم در ساخت شیشه های طبی و اپتیکی نفتی و حفاری چاه و محصولات جانبی آن در زمینه نظامی و دفاعی بسیار کاربرد دارند.

این نخبه یزدی یادآور می‌شود: کار را در آزمایشگاه و کارگاه‌های دانشگاه آزاد یزد از سال 1398 با هدف تولید و بومی سازی کربنات باریم، اشتغال زایی، رفع نیاز صنایع داخلی و کارخانجات در سراسر کشور شروع کردیم و عامل اصلی این ایده را تحریم ها بوده است.

جعفری خاطرنشان کرد:  با مطالعات مراحل مختلف تولید به فرایندی رسیدیم که تمامی مواد اولیه مورد نیاز آن در داخل استان یزد قابل دسترسی است و میتوانستیم مسیر تولید آزمایشگاهی را شروع کنیم.

وی جلوگیری از خروج ارز یکی از مهمترین ویژگی‌های این طرح می‌داند و در این باره می‌گوید: با تولید کربنات باریم مانع خروج بیش از یک میلیون دلار ارز در شرایط کنونی و افزایش این مبلغ در آینده خواهیم شد.

این دانشجوی یزدی ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم را از دیر ویژگی های طرح بومی سازی کربنات باریم دانست و در این باره تأکید می‌کند: با ادامه این طرح و سایر طرح های دیگر میتوانیم از نیروهای بومی خود استفاده کنیم و اشتغال زایی را توسعه دهیم .

وی شیوع ویروس کرونا را در تولید این ماده هم فرصتی مثبت و منفی خواند و تصریح کرد: شیوع کرونا باعث شد تلاش‌های تیمی افزایش چشم گیری داشته باشد و دست از اجرای این طرح برنداریم و با قدرت بیشتری به کار در جهت رسیدن به موفقیت ادامه دهیم.

این جوان یزدی خاطرنشان کرد: ما اکنون در مرحله توسعه فاز صنعتی قرار داریم و امیدواریم تا پایان سال جاری خطوط تولید این ماده را راه اندازی کنیم و همچنین در حال مطالعه بر روی تولید محصولات جانبی کربنات باریم هستیم.

جعفری گفت: تعطیلات ناشی از ویروس منحوس کرونا باعث شد ورود در کار صنعت به تأخیر بیفتد. اما خوشبختانه سرعت عمل پس از تعطیلات رو  افزایش رفت.

وی به مشکلات در راه رسیدن به هدف خود اشاره و تأکید کرد: برای بررسی کیفیت نمونه های ماده به آسانی در آزمایشگاه قابل بررسی نیست و برای استاندارد آن نیازمند به دستگاه های پیشرفته داریم. 

این دانشجوی نخبه یزدی به شیرینی ها و تلخی های کار خود اشاره و عنوان کرد: توانستیم به ابعاد مختلف علم شیمی دست پیدا کنیم و بر تجربه و مهارت خود بیافزایم و با اساتید مختلفی آشنا شویم و ارتباط برقرار کنیم. خاطرات تلخی در این طرح که بعضی مواقع کنترل برخی پارامترها مختلف بسیار دشوار بود که مجبور به  ارزیابی مجدد فرایند را مجددا می شدیم  تا کار با دقت و درستی انجام شود.

جعفری به ویژگی خاص طرح تولید کربنات باریم اشاره و عنوان کرد:  بجای اینکه آزمایشات  را بر روی ۱۰ الی ۲۰ نمونه انجام دهیم  با کمک تکنیکی توانستیم این ارزیابی ها را کاهش داد و در حالت مقایسه ای بررسی کنیم یا در بحث حذف الودگی ها، بجای اینکه الودگی را در محیط پخش کنیم الودگی را در همان فصضای کوچک ظروف آزمایشگاهی کنترل کردیم.

وی به مشکلات ورود به صنعت اشاره و تصریح کرد: رعایت استانداردها و کنترل آلودگی محیط زیست استدر شرایط فعلای مهم ترین دغدغه و سختی این کار بود. 

این دانشجوی یزدی در پایان به جوانان جویای کار و کارآفرینی توصیه کرد: برای کارافرینی سختی های زیادی وجود دارد باید این سختی هارا تحمل کرد و بجای فرار، راهکارهای مناسبی ارائه دخند تا سختی ها آسان شوند.

انتهای پیام/چ

منبع: فارس

کلیدواژه: یزد بومی سازی نخبه بومی سازی گام دوم تحریم بی اثر کردن واردات ماده صنعتی رهبر انقلاب بومی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۲۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزیابی گوشی‌های وارداتی و تولید داخل از نظر میزان تشعشع

ایتنا - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: برای گوشی‌های وارداتی و تولید داخل، ارزیابی میزان SAR یا استاندارد تشعشعی گوشی تلفن همراه توسط آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان تنظیم مقررات انجام می‌شود.
هر چند توسعه زیرساخت‌های حوزه تلفن سیار نیازمند نصب دکل‌های تلفن همراه در نقاط مختلف شهرهاست، اما هنوز هم بسیاری از مردم بر این باورند که این دکل‌ها دارای تشعشعات مضری برای بدن هستند و آنها را عامل بروز برخی بیماری‌ها مانند سرطان می‌دانند.  

به گزارش ایتنا از ایسنا، تشعشعات موبایل و مخاطرات آن سال‌هاست علی رغم توضیحات مسئولان از جمله دغدغه‌های مردم بوده اما بنابر گفته کارشناسان هنوز آسیب های ناشی از امواج یا تشعشعات فناوری هایی مانند تلفن همراه هنوز در دنیا به یک اجماع واحد نرسیده‌اند و شاید نیاز است سال‌ها بگذرد تا مشخص شود آنتن‌های نزدیک به منزل اشخاص تأثیری داشته است یا خیر؟ ولی به صورت کلی توصیه می‌شود قشر آسیب‌پذیر جامعه مانند کودکان، افراد مسن یا زنان باردار از این نوع تشعشعات دور باشند؛ به همین دلیل سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی کشور (رگولاتوری) بر اساس وظایف خود، در همکاری با سایر سازمان‌های متولی در این حوزه مانند سازمان انرژی اتمی ایران، به طور مستمر تشعشعات آنتن دکل‌ها را به سه روش اندازه‌گیری می‌کند.

در این راستا محمد شمسایی- مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق- با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی بر لزوم اطمینان از استاندارد تشعشعی تلفن همراه تأکید کرده است.

شمسایی در این زمینه تشریح کرد: معمولا برای خرید یک گوشی تلفن همراهِ جدید به بِرند، مدل، سیستم عامل، قیمت، امکانات، زیبایی، و غیره از آن توجه می کنیم؛ اما توصیه بهداشت الکترومغناطیس این است که برای خرید گوشی تلفن همراه، قبل از هر مشخصه، باید از استاندارد تشعشعی گوشی تلفن همراه یا همان SAR اطمینان پیدا کرد.  

موضوعی که امیر محمدزاده لاجوردی- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - هم به آن اشاره و گفته است: برای گوشی‌های وارداتی و تولید داخل، ارزیابی میزان SAR توسط آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان تنظیم مقررات انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی اهم لایسنس‌های صنعت پتروشیمی تا ۷ سال آینده
  • پژوهش و بومی سازی رویکرد اصلی شرکت ملی حفاری ایران
  • با توجه به شعار سال امکانات کشور و دستگاه‌های اجرایی باید در حمایت از تولید باشد/تلاش برای بومی سازی و تکیه بر توان داخلی
  • ۸۴ درصد پهپادهای کشاورزی در داخل تولید می‌شوند
  • بومی سازی نوار تست قند خون توسط تیم تحقیقاتی علوم پزشکی اصفهان
  • تولید سلنیوم آلی و رقیق‌کننده اسپرم با مصرف دامی در کشور
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • ارزیابی گوشی‌های وارداتی و تولید داخل از نظر میزان تشعشع
  • (عکس) مقایسه ال۹۰ با نمونه بومی‌سازی شده!
  • نمایش دستاوردهای هسته‌ای بومی ایران در حاشیه کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای