پیروز ارجمند: کرونا مانند هر بحرانی آثار هنری خود را خواهد داشت
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۲۹۶۲
صدها سال قبل با همه گیری طاعون در اروپا، این قاره سبز یکی از سیاهترین دوران خود را پشت سر گذاشت. زمانی که مشخص شد موشها عامل اصلی شیوع و انتقال این بیماری هستند راههای مختلفی برای از بین بردن این جوندگان موذی و یا دور کردن آنها از شهرها پیشنهاد و بهکار گرفته شد. یکی از این روشها استفاده از نوعی ساز بادی چوبی با فرکانس صدای زیر بود که موشها را به دنبال خود جذب میکرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پس از پایان بحران کرونا این ساز که امروز ساختاری شبیه ساز تین ویستل ( ساز بادی بومی منطقه بریتانیا) دارد کماکان یاد آور روزهای سیاه طاعون اروپاست.
حتی جنگ جهانی اول و دوم هم در خلق آثار هنری و تغییر روند هنر در سیر تاریخی خود تاثیرات غیر قابل انکار خود را گذاشت که اپرای پارسیفال اثر ریچارد واگنر و خیل عظیم آثار سینمایی گواه این مدعاست.
از سوی دیگر طاعون اروپا تاثیر ژرف و غیر قابل انکاری در هنر زمان خود برجای گذاشت. چه در دوران شیوع و چه در دوران ریشه کن شدن آن که از آن میان میتوان به استفاده از این ساز در گروههای مانند هاگارد و آثاری نظیر از مرگ سیاه و طاعون در موسیقی اشاره کرد. هرچند این تاثیر در سایر هنرها مانند نقاشی و گراوور هم در حافظه تاریخ هنر جهان ثبت شده است.
اینک و در حالیکه به دوران پسا کرونا نزدیک میشویم این سوال در ذهن متبادر میشود که آیا تاثیری که کرونا بر ذهن زیبایی پرداز هنرمندان خواهد گذاشت و یا بهتر است بگوییم گذاشته سرمنشا خلق آثاری نظیر آنچه در اروپای بعد طاعون بودیم خواهد شد یا خیر؟
این سوال بهانه ای شد تا خبرنگار فرهنگی ایرنا با پیروز ارجمند آهنگساز، نوازنده و استاد قومموسیقیشناسی دانشگاه به گفتوگو بنشیند.
ارجمند معتقد است در تاریخ بشر و خصوصا تاریخ هنر، بحرانها سرمنشا و علت اصلی خلق اثر هنری هستند و بحران کرونا و دوران پسا کرونا را نیز نباید از این اصل جدا دانست. بحرانهایی مانند طاعون، انقلابها و جنگها از جمله جنگ جهانی اول و دوم عامل اصلی خلق بیش از ۵۰ سمفونی ماندگار در تاریخ موسیقی شده است.
ارجمند گفت: علاوه بر بحرانها حتی مهاجرتها نیز میتوانند منشا خلق اثر موسیقایی شوند اما مهم اینجاست که این آثار با چه ماهیتی تولید میشوند.
هنر برای یک بحران با هنر درباره بحران فرق دارد
وی ضمن اشاره به هشت سال دفاع مقدس و تاثیر آن در هنر بهویژه موسیقی گفت: وقتی به آثار تولید شده با محوریت هشت سال دفاع مقدس دقت میکنیم میبینیم که این آثار به دو بخش عمده تقسیم شده اند. ما آثاری برای جنگ داریم و از سوی دیگر آثاری که درباره جنگ ساخته شده اند.
بعنوان مثال فیلم سینمایی حمله به اچ۳ به کارگردانی شهریار بحرانی فیلمی بود برای جنگ ایران و عراق و فیلم از کرخه تا راین به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا فیلمی بود درباره این نبرد هشت ساله مقدس. پس رویکرد هنرمند در این باره و حول موضوع بسیار حائز اهمیت است.
حتی موسیقی فیلم از کرخه تا راین اثر مجید انتظامی در آرشیو شنیداری مردم با عنوان موسیقی زیبایی در باره جنگ ماندگار شده است.
کرونا دنیا را متحول و افکار را دگرگون کرد
این آهنگساز افزود: درباره کرونا و هنر بعد از این دوران گفت: به هر شکل کرونا در بسیاری از باورها، سنتها، فرهنگها و حتی اجراهای موسیقی و ساخت و ضبط موسیقی تاثیر بینظیر گذاشت.
کرونا باعث شد تا بسیاری از هنرمندان از سراسر جهان بصورت مجازی به اجرا و ساخت و ضبط موسیقی اقدام کنند که این یکی از تاثیرات دوران کرونا بر موسیقی بود.
وی در خاتمه افزود: اینکه هنر موسیقی در دوران پسا کرونا با چه هویتی به کرونا خواهد پرداخت سوالی است که برای رسیدن به پاسخ قطعی آن نیازمند زمان بیشتری هستیم.
برچسبها ویروس کرونا ابراهیم حاتمی کیا مجید انتظامی پیروز ارجمندمنبع: ایرنا
کلیدواژه: ویروس کرونا ابراهیم حاتمی کیا مجید انتظامی ویروس کرونا ابراهیم حاتمی کیا مجید انتظامی پیروز ارجمند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۲۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرهای قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
* عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
* در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
* کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
* نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی ـ اسلامی ترانه باران برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/