Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از اخذ رای اعتماد از مجلس و در همان روزهای نخست آغاز به کارش در دولت سیزدهم، وعده مدیریت هوشمند بازار را... - اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از اخذ رای اعتماد از مجلس و در همان روزهای نخست آغاز به کارش در دولت سیزدهم، وعده مدیریت هوشمند بازار را به دور از رویکردهای گذشته و شکست خورده ای همچون قیمت گذاری دستوری داد که بررسی اقدامات او در همین دو هفته گذشته بیانگر محقق شدن دو وعده بزرگ او برای مدیریت هوشمند بازار صنایع معدنی دارد؛ امروز با آغاز عرضه تلفیقی ورق فولاد در بورس کالا قیمت ها 6.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 درصد کاهش یافت.

فعالان بازار فولاد کشور به خوبی می دانند که بازار ورق های فولادی یکی از پرچالش ترین حوزه ها طی چند سال اخیر بوده که امروز در یک رویکرد اصولی و حساب شده، نخستین عرضه تلفیقی ورق فولاد از سوی فولاد مبارکه در بورس کالا انجام شد تا با تلفیق محصول وارداتی و داخلی، کسری بازار داخل پوشش داده شود. در این میان موضوع مهم در معاملات امروز، کاهش قیمت پایه ورق گرم عرضه شده به نسبت عرضه قبلی فولاد مبارکه به میزان 6.5 درصد بود که رویدادی مهم و اثرگذار در ثبات بخشی به بازار فولاد تلقی می شود.

از نکات مهم دیگر معاملات امروز ورق گرم این بود که ورق گرم فولاد مبارکه برای نخستین بار بدون محدودیت در سمت تقاضا معامله شد و در مازاد عرضه نیز بدون سقف سهمیه شرکت ها خرید خواهند کرد. با برنامه ریزی مناسب وزارت صمت، این موضوع نه تنها چالشی به همراه نداشت بلکه قیمت در مسیر سراشیبی قرار گرفت؛ حذف سهمیه ها در مبادلات کالایی کشور یکی دیگر از وعده های فاطمی امین است که به مرور در کالاهای مختلف حذف شده تا بازاری نظام مند، رقابتی و به دور از سهمیه بندی و احتمال شکل گیری رانت در بازار فولاد ایجاد شود.

مرور معاملات امروز
امروز عرضه تلفیقی 300 هزار و 80 تنی ورق گرم فولاد مبارکه به صورت 80 درصد تولید داخلی و 20 درصد وارداتی انجام شد و با ورود تقاضای 226 هزار و 710 تنی به تالار معاملات، این محموله در همان قیمت پایه یعنی 199 هزار و 710 ریال در هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. همان طور که ذکر شد از نکات برجسته عرضه امروز، قیمت پایه عرضه ورق گرم روزجاری بود که 6.5 درصد پایین تر از قیمت آخرین معامله محصول مذکور در بورس کالا بود به طوریکه فولاد مبارکه در تاریخ 10 آبان ماه 200 هزار و 90 تن ورق گرم خود را به بهای 202 هزار و 271 ریال عرضه کرده بود که در نتیجه رقابت صورت گرفته قیمت پایانی به 213 هزار و 524 ریال در هر کیلوگرم رسیده بود.

عرضه تلفیقی دومین طرح وزارت صمت
پس از عملیاتی شدن طرح وزارت صمت به منظور مدیریت هوشمند بازار فولاد در قالب قراردادهای کشف پریمیوم و استقبال مصرف کنندگان شمش فولاد، مس کاتد و آهن اسفنجی از این شیوه معاملاتی، امروز نخستین عرضه تلفیقی ورق فولاد از سوی فولاد مبارکه به عنوان گام بعدی طرح وزارت صمت اجرایی شد که به اعتقاد فعالان بازار، اتخاذ این تدابیر وزارت صمت و تعامل مناسب وزیر صمت با صنایع، نوید بازاری آرام و باثبات را برای محصولات فولادی می دهد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیریت هوشمند بازار فولاد مبارکه بازار فولاد فاطمی امین ورق فولاد وزارت صمت ورق گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۳۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله

یک کارشناس اقتصادی گفت: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نمی کند؛ این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است. بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند. سال گذشته نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان رسید اما به ۵۰ هزار تومان برگشت.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر حراج سکه در کنترل قیمت‌ها بیان کرد: اگر هدف بانک مرکزی کاهش قیمت سکه بوده، باید توجه داشت که این کار یک مسکن موقت است برای تاثیر در قیمت؛ لذا این امر باید به‌طور مرتب انجام شود یا اینکه به تعدادی سکه عرضه شود که دیگر بازار اشباع شده باشد. البته همه این‌ها منوط به این است که نرخ ارز هم ثابت باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: قبلا برگزاری حراج‌ سکه برای این بود که طلا به سازندگان عرضه شود و آنها بتوانند زیورآلات تولید کنند، در مقایسه با زمانی که نفت فروخته می‌شد و بانک مرکزی طلا و دلار تحویل می‌گرفت و به بانک کارگشایی می‌داد که به سازندگان و تولیدکنندگان زیورآلات عرضه کند؛ این کار در میان‌مدت نمی‌تواند اثری داشته باشد که قیمت‌ها را بشکند و کسانی که سکه خریدند هم به امید سوداگری هستند یا اینکه دنبال حفظ ارزش پولشان  هستند.

بغزیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که سوداگری است و بین ارز دولتی و غیر رسمی اختلاف وجود دارد، نباید انتظار داشته باشیم که ثبات اقتصادی ایجاد شود و طلا و دلار برای خرید واقعی باشند نه برای استفاده از فرصت‌ها و سوداگری؛ زیرا اختلاف ارز دولتی با بازار غیر رسمی جذاب است و با عرضه محدود هم نمی‌توان نرخ را شکست بلکه می توان در کوتاه مدت بر بازار اثر گذاشت و این امر را بارها آزمون کردیم؛ لذا باید این موضوع ریشه‌ای حل شود.

وی ادامه داد: برای مثال منطقی بود که در آستانه سفرهای نوروزی، میزان دریافت ارز مسافرتی را افزایش دادند که فرد تشویق نشود ارز را از بازار آزاد بخرد، اما تا زمانی‌که محدودیت باشد، هرچه هم سهمیه افزایش پیدا کند، از طرف دیگر صف ایجاد برای خرید ایجاد می شود و چون به اندازه تقاضا عرضه نمی‌شود، در حد همان چند روز التهاب بازار را کنترل می‌کند و این را نباید به‌عنوان یک برد در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نکرد. این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است. بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند. سال گذشته نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان رسید اما به ۵۰ هزار تومان برگشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • اعلام برنامه ۴ هفته پایانی لیگ برتر
  • قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت سکه در سراشیبی سقوط
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله