Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای کاستن از تنش‌های مرزی اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پنجم آذر در شهر ساحلی سوچی میزبان سران این دو کشور است.

نشست سه‌ جانبه مسکو، ایروان و باکو در حالی برگزار می‌شود که این روز‌ها آتش زیر خاکستر تنش‌های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان دوباره شعله‌ور شد، هرچند با تلاش مسکو اندکی آرام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درگیری نظامی میان نیرو‌های امنیتی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه لاچین جمهوری آذربایجان و منطقه سیونیک ارمنستان آغاز شد که با وساطت مسکو وضع تا حدودی آرام شده است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع ارمنستان در نتیجه این حادثه ۱۳ سرباز ارمنی اسیر، شش نفر کشته و ۱۹ نفر مفقود شدند.

جمهوری آذربایجان نیز از کشته و زخمی شدن ۱۷ نفر از نیروی‌های خود با حمله طرف ارمنی خبر داد.

دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: دو طرف در این نشست گام‌های آتی برای تقویت ثبات و برقراری زندگی مسالمت آمیز در قره باغ را تبیین می‌کنند.

دور جدید درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از شش مهر پارسال آغاز شده بود، در آبان همان سال با میانجیگری روسیه و امضای توافق صلح میان رؤسای جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان و همچنین نخست وزیر ارمنستان به پایان رسید.

به موجب این توافق، ارمنستان متعهد به خروج از مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان شده بود.

تشدید درگیری‌های اخیر میان ایروان و باکو در ماه جاری در منطقه سیونیک ارمنستان، نه تنها روسیه را بار دیگر واداشت تا این مناقشه را خاتمه دهد، بلکه پای بازیگران جدیدی از اتحادیه اروپا را به تحولات منطقه قفقاز جنوبی باز کرد.

پس از تشدید تنش‌های اخیر قره‌باغ، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا به الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان پیشنهاد کرده بود در حاشیه اجلاس «مشارکت شرقی» با یکدیگر دیدار و مشکلات میان خود را حل و فصل کنند.

این پیشنهاد با استقبال پاشینیان و علی‌اف همراه شد و قرار است این دیدار ۲۴ آذر در بروکسل برگزار شود.

به عقیده ناظران مسائل بین‌المللی، ورود بازیگران جدید اروپایی به مناقشه قره‌باغ با هدف کاستن از نقش و نفوذ مسکو در منطقه راهبردی قفقاز جنوبی طراحی شده است.

مشارکت شرقی اتحادیه اروپا، عنوان برنامه‌ای با هدف توسعه روابط و تماس با کشور‌های جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، گرجستان، مولداوی و اوکراین است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ولادیمیر پوتین جمهوری آذربایجان میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۴۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان

ایروان اعلام کرد: ارمنستان رویکرد مثبتی به تلاش‌های میانجی‌گری برای تحدید حدود مرزها بر اساس دستیابی به صلح واقعی پایدار در قفقاز جنوبی و همچنین به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان، پیشنهاد قزاقستان برای میزبانی مذاکرات صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان را پذیرفته است.

قاسم جومارت توکایف رئیس‌جمهور قزاقستان در سفر هفته گذشته خود به ایروان گفت که می‌تواند پلتفرمی را برای چنین دیداری فراهم کند.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان بعداً تصریح کرد که آستانه پیشنهادی برای دیدار وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان ارائه کرده است.

او گفت که باکو از این طرح حمایت می‌کند.

وزارت امور خارجه ارمنستان در 26 آوریل اعلام کرد که آرارات میرزویان آماده دیدار با جیحون بایراموف همتای آذربایجانی خود در قزاقستان است. اما وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که هنوز تاریخ دقیق این دیدار مشخص نیست.

در بیانیه وزارت امور خارجه ارمنستان آمده است: ارمنستان رویکرد مثبتی به تلاش‌های میانجی‌گری برای تحدید حدود مرزها بر اساس دستیابی به صلح واقعی پایدار در قفقاز جنوبی و همچنین به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی ارمنستان و آذربایجان دارد و از تلاش‌های میانجی‌گری و پلتفرم‌های مذاکره پیشنهادی برای تعیین حدود مرزها بر اساس اسناد مورد توافق دوجانبه، از جمله اصول اساسی و اعلامیه آلماتی 1991 استقبال می‌کند.

گفتنی است، آخرین دیدار میرزویان و بایراموف در ماه فوریه در برلین برگزار شد که در آن نشست پیشرفت چشمگیری در راستای دستیابی به توافق صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان حاصل نشد.

آرارات میرزویان بعداً شکایت کرد که باکو از به رسمیت شناختن تمامیت ارضی ارمنستان اجتناب می‌کند و همچنان خواستار افتتاح کریدور زنگزور بین آذربایجان و نخجوان است.

خاطرنشان می‌شود که الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان دو روز پیش خواستار ایجاد یک کریدور شد. وی همچنین تصریح کرد که برای امضای معاهده صلح بین دو کشور، ارمنستان باید قانون اساسی خود را تغییر دهد.

رئیس‌جمهور آذربایجان حتی پس از اینکه دولت نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان را مجبور به بازگرداندن چهار روستای آذربایجان کرد، به طرح این خواسته‌ها ادامه داد.

هفته گذشته، باکو و ایروان اعلام کردند که بر سر تعیین حدود اولیه مرز بین دو کشور در بخش قزاق-تاووش به توافق رسیده‌اند.

پس از آن، گزارش‌هایی مبنی بر شلیک اولین پاسگاه‌های مرزی بین دو کشور منتشر شد. باکو گفت که 10 تا 12 کیلومتر از مرز در حال حاضر مشخص شده است.

مخالفان دولت ارمنستان و دیگر منتقدان دولت پاشینیان از توافق برای بازگرداندن این چهار روستا به جمهوری آذربایجان انتقاد کردند.

اعتراضات علیه تحدید حدود در منطقه تاووش ارمنستان در ایروان پایتخت این کشور از هفته گذشته آغاز شده است.

علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهدعلی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • شولتز: توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟