Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی به مناسبت پویش ترویج و تقویت روابط خانوادگی سالم کارگاه تخصصی این پویش با عنوان «روابط خانوادگی سالم و پیشگیری از فرسودگی شغلی» برگزار شد.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این کارگاه اظهار کرد: از روانشناسان حوزه سلامت استانی انتظار داریم که به هر شکلی خانواده‌ها را درگیر خود کرده و از هر فرصتی مانند دعوت به مراجعات روزانه، دیدارهای سازمانی، شبکه‌های فضای مجازی و انعکاس آنها استفاده کرده و بتوانند مطالب مربوطه را در جامعه نشر و توسعه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وهاب اصل رحیمی با بیان اینکه تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، حاکی از آن است که وضعیت روانشناسان سلامت هم مناسب نیست به‌ویژه پزشکان و مراقبین در بیمارستان‌ها که به فرسودگی شغلی مبتلا هستند، خاطرنشان کرد: اولویت اول مراکز بهداشت باید رسیدگی به پزشکان و مراقبان سلامت تبریز باشد چرا که برخی از پزشکان واقعا خسته‌اند و حتی هیچ حرفی نیز برای گفتن ندارند لذا حداقل باید یک تکنیک تنفس عمیق و آرام‌سازی را به آنها تجویز کنید.

وی بیان کرد: فرسودگی شغلی از عوامل اصلی کاهش کارایی، فقدان انگیزه و از بین رفتن ظرفیت و توان نیروی انسانی است لذا پیامد جسمی و روانی در پرسنل و البته خانواده‌ی آنها باید بررسی شود.

شیوع کرونا میزان ابتلا به فرسودگی شغلی را افزایش داد

کارشناس سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مراکز بهداشت استان نیز در این مراسم گفت: فرد گرایی شاید از برخی تعارضات پیشگیری کرده باشد اما جایگزین بسیاری از عوامل غیر امنی شد چرا که خیلی از ابزارهای خود را در تنهایی از دست داده و فرد تنها متکی به خود بوده و باید از توانایی خود در مقابل چالش‌ها و رقابت‌ها بهره گیرد که ایجاد شخصیت‌های خود محور و فراخود شد.

عارف شایگان‌مهر اظهار کرد: فردگرایی تبدیل به فرهنگی شده که خستگی، بی‌انگیزگی، گوشه‌گیری و به‌ویژه فرسودگی شغلی از جمله نتایج آن هستند. 

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد، افرادی که در شغل‌های موثر جامعه که مسئولیت بالایی دارند، فعالیت می‌کنند که جامعه بدون وجود آنها با فقدان روبرو می‌شود، بیشتر به فرسودگی شغلی دچار می‌شوند.

وی افزود: فرسودگی شغلی و استرس کاملا عکس هم هستند، در فرسودگی شغلی فرد به دلیل آسیب‌های روحی و احساس پوچی بی‌انگیزه می‌شود ، همچنین افراد افسرده بیشتر مستعد فرسودگی شغلی هستند؛ البته فرسودگی شغلی صرفا بر روی شغل فرد تاثیر می‌گذارد، اما افسردگی بر روی تمامی ابعاد زندگی تأثیرگذار است.

به گزارش ایسنا، شایگان‌مهر یادآور شد: افرادی که تعهد شغلی بالایی دارند، بیشتر به فرسودگی شغلی دچار می‌شوند؛ خستگی عاطفی، نگرش منفی به دلیل عدم موفقیت و نرسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، کسالت، احساس فشار کاری، ضعف مراقبتی در محیط کار از عوامل ایجاد فرسودگی شغلی در چنین افرادی است. 

وی خاطرنشان کرد: شیوع کرونا و دوری از محیط کار میزان ابتلا به فرسودگی شغلی را افزایش داد؛ ساعت کاری بالا در منزل، تعارضات ایجاد شده در خانه و به‌خصوص تنهایی در افزایش ابتلا به فرسودگی شغلی تأثیرگذاراند.

وی بیان کرد: یکی از شغل‌هایی که شاغلان آن به فرسودگی شغلی مبتلا می‌شوند، روانشناسان هستند چرا که آنها درد جامعه را کشیده و درک می‌کنند و در این اثر به بیماری دچار می‌شوند.

کارشناس سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مراکز بهداشت استان گفت: افرادی که جایگزینی برای شغل خود نداشته و شغل خود را هویتشان می‌دانند که اگر کار را از آنها بگیریم یعنی همه چیز را از آنها گرفته‌ایم، بیشتر مستعد این بیماری هستند؛ این افراد احساس می‌کنند که به تله افتاده‌اند و توانایی خارج شدن از آن را ندارند لذا احساس ناتوانی به آنها دست داده و احساس می‌کنند در شغل و وظایف خود موفق نیستند.

وی در پایان تاکید کرد: علاقه به شغل، جنسیت، عوامل فیزیکی محیط کار، ویژگی‌های جسمی، شخصیتی، داشتن تفریح، کاهش ساعات کاری و داشتن ساعات کاری منعطف، حمایت مدیران، حمایت روانی، ساختار سازمانی، آزادی عمل، موسیقی، ورزش، دریافت پاداش، ایجاد برنامه‌های خانوادگی، چرخش شغلی و قدردانی از فرد از مهمترین عوامل در کاهش فرسودگی شغلی هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی فرسودگی شغلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۴۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،دکتر محمد سعادتی عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی خوی است که دانش آموخته دوره دکتری رشته تخصصی مدیریت خدمات درمانی و بهداشتی است 
این محقق جوان توانسه در طول ۶ سال ضمن حضور در مجامع و همایش و جشنواره‌های بین المللی بیش از ۸۰ مورد مقاله علمی را تولید و به چاپ برساند که از این تعداد ۶۰ مقاله در سطح جهانی با استقبال جوامع علمی در سطح بین المللی چاپ و منتشر شده است، چاپ و انتشار این تعداد مقاله تحقیقی در حوزه تامین سلامت با مشارکت مردم در کشورمان نادر و بسیار کم نظیر است 
سعادتی از دوران دبیرستان علاقه‌مند به کار پژوهش و تحقیق بوده ودر عرصه اختراعات در دوران دبیرستان توانسه دیپلم افتخار نمایشگاه اختراعات ژنو سوئیس را کسب کند 
این پژوهشگر جوان در دوران تحصیلات تکمیلی با توجه به نیاز مبرم کشور سراغ رشته تخصصی مدیریت سلامت رفت و در رشته خود براساس تحقیقات مداوم و تاثیرگذار دو بار دردروه‌های تحصیلات تکمیلی و دکترا بعنوان پژوهشکر برتر و نمونه ملی در حوزه سلامت برگزیده شد 
 سعادتی تاکنون ۵ عنوان کتاب را با موضوعات مختلف سلامت تالیف کرده است که آخرین تالیف این جوان محقق کتاب (راهنمای آموزشی برای شهر سالم) هست کتابی که اخیرا به چاپ رسیده است 
این دانش آموخته رشته مدیریت سلامت اولین پایان نامه دوره دکترا بعنوان شهر سالم را نگارش کرد و براساس مطالعات بسیار گسترده خود در این عرصه اکنون تنها مشاوراز کشورمان در سازمان بهداشت جهانی درعرصه توسعه شهر سالم است 
این پژوهشگربرجسته کشورمان در رشته سلامت علاقه خاصی به کلام آسمانی وحی دارد و دوسال در جشنواره‌های ملی مقام برتر را دربین اساتید دانشگاه‌های کشور کسب کرده است 
سعادتی معتقد است یکی از موضوعات مهم در کنار توسعه علمی و توسعه سلامت جامعه، سلامت معنوی است که این سلامت در پیوند با کتاب آسمانی وحی و اهل بیت ع بدست می‌آید
وی علیرغم فراهم شدن شرایط، بار‌ها با رد دعوت کشور‌های مختلف برای ادامه تحقیقات در خارج کشور، ایران را مهد تمدن می‌داند ومی گوید: وطن دوستی نشانه ایمان هست و ما هم برای سرفرازی وطنی که از شهیدان باکری وسلیمانی برایمان مانده باید تلاش کنیم

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • بازرسی از کارگاه های پرخطر تشدید می‌شود
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • راهپیمایی تکریم حجاب و عفاف در شاهرود برگزار می‌شود
  • توضیحات وزیر کار درباره حق مسکن کارگران
  • توضیحات وزیر تعاون درباره حق مسکن کارگران
  • کارگاه آموزش حقوقی برای مشاوران املاک در کردستان برگزار شد
  • اعلام عوامل کاهش سرقت در کرمان
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌