Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیوساینتیست، یکی از درمان‌های در حال آزمایش غیرمعمول برای درمان کاهش بینایی، تابش نور قرمز به چشم برای چند دقیقه برای تقویت فعالیت میتوکندری (اندامک‌های درون سلولی که وظیفه تأمین انرژی سلول‌ها را بر عهده دارند) سلول‌های چشم است.

در اولین آزمایش کوچک این رویکرد روی ۲۴ نفر، قرار گرفتن کوتاه‌مدت در معرض نور، عملکرد افراد را در آزمایش‌های بینایی رنگ برای چند روز تاحدی بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در مطالعات پیشین در طیف وسیعی از آزمایش‌های سلولی و حیوانی مشخص شده بود که نور قرمز عمیق و نور فروسرخ نزدیک، عملکرد میتوکندری را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد این اثربخشی به دلیل بهبود عملکرد یک ساختار مولکولی کلیدی در میتوکندری، به نام پمپ سنتاز ATP، رخ می‌دهد.

این پمپ‌ها مولکولی به نام ATP را تولید می‌کنند که سلول‌ها با چرخش فیزیکی آن در محیط آبی میتوکندری، از آن به عنوان انرژی استفاده می‌کنند. نور قرمز عمیق دقیقاً دارای طول موج مناسب، در ۶۷۰ نانومتر، برای جذب توسط مولکول‌های آب است که به آن‌ها انرژی بیشتری می‌دهد.

این باعث می‌شود چگالی آب اطراف پمپ کم‌تر شود و ساختار سریع‌تر بچرخد. گلن جفری از دانشگاه کالج لندن می‌گوید: «این عمل مانند گرم کردن مربا است تا هم زدن آن آسان‌تر شود.»

در حالی که کارآمدتر کردن سلول‌ها در تولید انرژی می‌تواند طیف وسیعی از سیستم‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهد، گروه تحقیقاتی جفری سلول‌های شبکیه را بررسی کرده‌اند، تکه‌ای از بافت حساس به نور در پشت چشم، زیرا این سلول‌ها بیش از هر سلول دیگری در بدن مملو از میتوکندری هستند. اختلال در میتوکندری ممکن است منجر به کاهش بینایی بر اثر افزایش سن شود و همچنین در چند علت نابینایی نقش دارد.

تحقیقات قبلی روی مگس‌ها نشان داده بود که میتوکندری‌ها صبح‌ها بیشترین میزان ATP را می‌سازند. بنابراین، گروه جفری آزمایشی را در مورد قرار گرفتن در معرض نور قرمز در افراد ۳۷ تا ۷۰ ساله انجام دادند و درمان صبحگاهی را با بعد از ظهر به عنوان گروه کنترل مقایسه کردند.

شرکت‌کنندگان به مدت سه دقیقه نور قرمز تیره ضعیفی به چشمانشان می‌تابید و سه ساعت بعد آزمایش‌هایی از بینایی رنگ‌شان انجام دادند که شامل تلاش برای تمایز حروف نشان‌داده‌شده در پس‌زمینه‌ای با رنگ مشابه بود. این تیم بر روی دید رنگی تمرکز کردند، زیرا سلول‌های شبکیه که مسئول بینایی سیاه و سفید هستند، با افزایش سن می‌میرند.

هنگامی که افراد درمان را بین ساعت ۸ تا ۹ صبح دریافت کردند، عملکرد آن‌ها در تست‌های تضاد رنگ ۱۲ تا ۱۷ درصد نسبت به قبل از درمان بهبود یافت. ده نفر از اعضای گروه نیز یک هفته بعد مورد آزمایش قرار گرفتند و نتایج آن‌ها همچنان تا ۱۰ درصد بهتر بود. اما اگر درمان در بعد از ظهر انجام می‌شد، تغییر قابل توجهی ایجاد نمی‌شد.

جفری می‌گوید، برخی از افراد علیرغم عملکرد بهتر در آزمایش‌ها، می‌گویند هیچ بهبودی در بینایی خود مشاهده نکرده‌اند.

لوئیس گو در یکی از موسسات خیریه بریتانیا، به نام موسسه ملی سلطنتی برای افراد نابینا، می‌گوید این یافته‌ها هیجان‌انگیز هستند، اما اکنون به مطالعه بزرگ‌تری نیاز است تا ببینیم آیا این رویکرد می‌تواند مزایای قابل‌توجهی برای بینایی افراد به همراه داشته باشد یا خیر. او می‌گوید: «یک مطالعه بزرگتر شواهدی را برای این نوع درمان نوآورانه فراهم می‌کند.»

یک گروه آمریکایی فواید درمان با نور قرمز را در افراد مبتلا به علت شایع نابینایی به نام دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و همچنین بدتر شدن بینایی ناشی از دیابت گزارش کرده است.

جانیس ایلز از دانشگاه ویسکانسین-میلواکی که در این کار مشارکت داشته است، می‌گوید: «این درمان ممکن است در شرایط مختلف کمک کند، زیرا تقویت میتوکندری کمک می‌کند که تمام سیستم‌های موجود در سلول فعال‌تر شوند و در مجموع عملکرد سلول ارتقا می‌یابد.» ایلز در حال همکاری با شرکتی به نام LumiThera است که در حال عرضه دستگاهی برای درمان دژنراسیون ماکولا با نور قرمز در بازار برخی کشور‌ها است.

گروه‌های مختلف در آزمایش‌های آزمایشگاهی همچنین نشان داده‌اند که تابش نور قرمز عمیق یا نور فروسرخ نزدیک به سر می‌تواند برای حیواناتی که دچار آسیب‌های مغزی مانند سکته و بیماری پارکینسون شده‌اند، مفید باشد.

گروه جفری همچنین دریافته‌اند که تابش نور قرمز می‌تواند از زنبور‌های در معرض حشره‌کش‌های نئونیکوتینوئید که به میتوکندری‌ها آسیب می‌زند، محافظت کند. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که زنبورداران در کندو‌های خود از لامپ قرمز استفاده کنند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: درمان پیر چشمی بهبود بینایی آزمایش ها نور قرمز سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۶۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟

داشتن فعالیت بدنی، به چالش کشیدن ذهن، نوشتن فهرست انجام کارها و مصرف مکمل کورکومین می‌تواند خطر ضعف حافظه را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با وجود اینکه فراموش و ضعیف شدن حافظه می‌تواند آزاردهنده باشد، اما راهکارهایی برای بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر از دست دادن حافظه وجود دارد؛ در ادامه به بررسی اقداماتی برای کاهش خطر ابتلاء به ضعف حافظه می‌پردازیم:

داشتن فعالیت بدنی

فعالیت بدنی نه تنها برای بدن مفید است، بلکه به بهبود عملکرد شناختی نیز کمک می‌کند، انجام ورزش منظم جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد و خطر ابتلاء به ضعف حافظه را کاهش می‌دهد، بنابراین توصیه شده است روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط مانند پیاده‌روی، دویدن یا شنا داشته باشد.

به چالش کشیدن ذهن

مغز انسان نیز مانند عضلات برای قوی و سالم ماندن نیاز به ورزش منظم دارد، بنابراین لازم است افراد به منظور پیشگیری از بروز اختلالات شناختی، ذهن خود را تحریک کنند و توانایی‌های شناختی را به چالش بکشند؛ پازل‌ها، بازی‌های فکری و حل کردن جدول روش‌های عالی برای فعال نگه داشتن مغز و بهبود عملکرد حافظه است؛ علاوه بر این، یادگیری مهارت‌ها یا سرگرمی‌های جدید می‌تواند باعث تحریک ذهنی شود و به ایجاد مسیرهای عصبی جدید کمک کند، در این صورت مغز فعال باقی می‌ماند.

نوشتن فهرست انجام کارها

یکی از دلایل رایج ضعف حافظه نداشتن برنامه‌ریزی دقیق است، با ایجاد فهرست انجام کارها و برنامه‌ها می‌توانید به سازمان‌دهی و دسترسی آن به وظایف و مسئولیت‌های خود کمک کنید، بدین منظور قرارملاقات‌ها و وظایف مهم خود را یادداشت کنید و به طور مرتب به لیست خود مراجعه کنید تا آن‌ها را فراموش نکنید؛ تقسیم وظایف به مراحل کوچک‌تر و قابل مدیریت نیز می‌تواند باعث شود احساس خستگی کمتری داشته باشید و به خاطر سپردن آن‌ها نیز آسان‌تر شود.

مصرف مکمل کورکومین

کورکومین که یک ترکیب فعال در زردچوبه است، به دلیل فواید شناختی بالقوه‌ای که دارد مورد توجه قرار گرفته است؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کورکومین با هدف قرار دادن مسیرهای درگیر در بیماری آلزایمر به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند، به نظر می‌رسد که مکمل‌های کورکومین ممکن است اثرات محافظتی عصبی داشته باشند و از سلامت مغز حمایت کنند.

کد خبر 747098

دیگر خبرها

  • مشارکت مردم توسعه سیستان و بلوچستان را شتاب می‌بخشد
  • هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • پیوند مدفوع می تواند علائم حرکتی در پارکینسون را بهبود بخشد
  • مجبور کردن افراد به خرید عینک در مرکز بینایی‌سنجی خاصی خلاف قانون است
  • روز جهانی کتاب World Book Day + پوستر و شعار ۲۰۲۴
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟