Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در حالی که برخی رسانه های عراقی از فراخواندن ژنرال صباح حسن الشبلی به کمیته تحقیق سوءقصد به منزل الکاظمی برای ادای پاره ای از توضیحات خبر دادند چند رسانه دیگر عراقی اعلام کردند این ژنرال مدیر در مرکز «مبارزه با انفجار» (چک و خنثی سازی) از سوی «نیروی امنیت ویژه» مرتبط با کمیته تحقیق سوءقصد به منزل الکاظمی بازداشت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رسانه ها گزارش دادند که اتهام ژنرال متخصص چک و خنثی سازی بمب این است که یکی از راکت های یافته شده در پشت بام منزل نخست وزیر عراق را منفجر کرده و کمیته تحقیق را گمراه کرده است. گفته شد که این راکت ها بر پهپادهای حمله کننده به منزل نخست وزیر عراق سوار و از آن شلیک شده اما عمل نکرده بود.

در نیمه آبان ماه گذشته، سوء قصد پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با واکنش ها و گمانه های متعددی در داخل و خارج عراق روبرو شد و برخی آن را طرحی آمریکایی با هدف تاثیرگذاری بر اعتراضات انتخاباتی عراق دانستند.

هنوز هم ابعاد این پرونده مبهم مانده و حاشیه های مهم این رخداد، همچنان سوال برانگیز است.

«کاظم الحاج» کارشناس امور امنیتی و راهبردی عراقی می‌گوید پهپادهای مهاجم به منزل «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، ساخت فرانسه است.

الحاج در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «دجله» با ذکر مختصات پهپادهای مهاجم با استناد به تصاویر منتشر شده از آن و نیز مهمات نصب شده روی این پرنده‌ها، تصریح کرد که این پهپادها فرانسوی است.

در همین حال «حیدر البرزنجی» پژوهشگر و ناظر مسائل سیاسی عراق در گفت وگو با شبکه «العهد» عراق از پرواز هواپیماهای آمریکایی بر فراز منطقه سبز بغداد (محل اقامت نخست وزیر عراق)، لحظاتی پیش از سوءقصد پهپادی به منزل الکاظمی خبر داد.

گزارش شبکه آمریکایی ان بی سی نیوز به سوالات و ابهامات مطرح شده اما بی پاسخ مانده درباره این موضوع می پردازد که «چرا دستگاه های اطلاعاتی آمریکا یا همپیمانان آن، حمله به منزل الکاظمی نخست وزیر عراق را پیش از انجام یا در حین اجرای آن، کشف نکردند؟» البته ان بی سی نیوز ترجیح داد موضوع ناکارآمدی سامانه های هشدار آمریکا در بغداد از جمله سامانه آژیر خطر و نیز سیستم ضدهوایی پیشرفته «سیرام» را نبیند.

این اظهارات و اذعان ها در حالی است که سامانه ضدهوایی پیشرفته سیرام، مستقر در سفارت آمریکا که از کیلومترها دورتر، کوچکترین اهداف پروازی و تهدیدهای هوایی را رصد و رهگیری می کند به شکل بی سابقه و عجیبی در شب حادثه حمله پهپادی به منزل نخست وزیر عراق خاموش بود؛ موضوعی که همچنان برای افکار عمومی محل ابهام و سوال است؛ هر چند برخی ناطران با استناد به نشانه‌های متعدد چنین نتیجه گرفتند که آمریکا در سوءقصد به منزل نخست وزیر عراق در بامداد یکشنبه گذشته، دست دارد.

سوءقصد اخیر به نخست وزیر عراق با هدف قرار دادن منزل او پرسش‌های متعددی را درباره طرف سوم ایجاد فتنه در عراق و اهداف آن مطرح کرده است.

تحسین الخفاجی فرمانده عملیات مشترک عراق گفت: به این پرسش (فلج شدن یکباره سامانه سیرام) باید کارشناسان پاسخ دهند و ما با آمریکایی‌ها در حال تبادل نظر درباره این تعلل سامانه دفاع هوایی هستیم.

با این حال، صرف نظر از خاموشی عجیب سامانه ضد هوایی سیرام و اهمال آن، پرسش دیگر ناظران این است که چرا آژیر خطر سفارت آمریکا در بغداد که حتی در شرایط عادی هم برای اقدام‌های تمرینی و رزمایش و آمادگی نیروهای اشغالگر فعال می شود در شرایط عملیاتی اینچنینی سکوت اختیار کرد و بعد از اصابت پهپاد به منزل نخست وزیر عراق، فعال شد؟

برچسب‌ها فرانسه ایالات متحده آمریکا عراق سفارت آمریکا مصطفی الکاظمی پروندهٔ خبری عراق و تحولات بعداز انتخابات پارلمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه ایالات متحده آمریکا عراق فرانسه ایالات متحده آمریکا عراق سفارت آمریکا مصطفی الکاظمی منزل نخست وزیر عراق منزل الکاظمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۶۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد/ تهاجم به رفح تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان را تشدید می‌کند

به گزارش جماران؛ ایهود اولمرت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در یادداشتی در روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت که این رژیم از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد.

ایرنا به نقل از خبرگزاری سما فلسطین نوشت: ایهود اولمرت در این یادداشت، نوشته است: اکثریت قریب به اتفاق اسرائیلی‌ها معتقدند تنها انگیزه برای گسترش جنگ و حمله به رفح، حفظ آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو است؛ زیرا این حمله به‌ هیچ عنوان به سود (رژیم) اسرائیل نیست.

وی مدعی شد: هیچ کس در اسرائیل نیست که مشتاق شنیدن خبر کشته شدن یحیی السنوار رئیس حماس در نوار غزه یا محمد الضیف فرمانده گردان‌های القسام نباشد اما روند جنگ و اولویت‌های آن نباید تابع اهداف شخصی نتانیاهو باشد.

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی اضافه کرد: خود نتانیاهو و همچنین افسران ارشد ارتش می‌دانند که تصرف رفح هیچ اهمیتی در ارتباط با منافع استراتژیک اسرائیل ندارد.

اولمرت همچنین گفت: نابود کردن گردان‌های حماس در رفح به دور از شرایط کنونی یک هدف مهم است، زیرا چنین هدفی مستلزم ماه‌ها نبرد طولانی است که منجر به کشته شدن هزاران فلسطینی خواهد شد؛ امری که اعتبار باقی مانده (رژیم) اسرائیل در سطح بین‌المللی را نابود خواهد کرد.

وی افزود: تهاجم به رفح تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان را تشدید می‌کند و به صدور حکم دستگیری رهبران و افسران اسرائیلی منجر خواهد شد.

این مقام سابق رژیم صهیونیستی همچنین، تاکید کرد: نتانیاهو در داخل حبابی جدا از واقعیت زندگی می‌کند زیرا به خود و دیگران در درون آن حباب می‌گوید که برای ادامه حیات (رژیم) اسرائیل می‌جنگد و ماموریت تاریخی او مقابله با جهان برای دفاع از اسرائیل در برابر همه است که می‌خواهند آن را نابود کنند.

اولمرت گفت: نتانیاهو از مدت‌ها قبل فکر کردن درباره آنچه برای اسرائیل، آینده و منافع راهبردی آن بهتر است را متوقف کرده و روی آینده سیاسی خود متمرکز شده است.

وی افزود: درک این نکته حائز اهمیت است که (رژیم) اسرائیل در این رویارویی پیروز بیرون نخواهد آمد و صحبت‌های فخرآمیز درباره پیروزی مطلق نشان دهنده حماقت و غرور و اساساً تلاشی برای فرار از محاکمه است.

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در پایان از صهیونیست‌ها خواست تا با حضور میلیونی در خیابان‌ها، گروه نتانیاهو، ایتمار بن‌گویر و بزالل اسموتریچ را محاصره کنند؛ گروهی قانون‌گریز که اسرائیل را به سمت فروپاشی سوق می‌دهند.

دیگر خبرها

  • به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی
  • استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی ممنوع شد
  • اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد/ تهاجم به رفح تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان را تشدید می‌کند
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • نویسنده اسرائیلی: پیروزی در رفح در انتظار ما نیست/ نتانیاهو از ترس فلج شده است
  • جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا/عراق با بازیکن مس رفسنجان به المپیک رسید
  • صعود عراق به المپیک برای نویدکیا گران‌ تمام شد
  • انگلیس پناهجویان را برای اخراج به رواندا دستگیر می‌کند