Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصور جهانی ـ برگزیدگان بخش‌های مختلف رقابتی «سینمای جهان» و «سینمای کُردی» هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» معرفی شدند و سینماگران ایرانی توانستند 7 جایزه اصلی این رویداد سینمایی را از آن خود کردند.

مراسم اختتامییه هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» با یاد «یولماز گونای» کارگردان سرشناس برنده جایزه نخل طلای جشنواره بین‌‌المللی فيلم «کن» فرانسه (1982) و با حضور دکتر «علی ته‌ته‌ر» استاندار دهوک، «امیرعلی محمدطاهر» رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»، «شوکت امین کورکی» مدیر هنری این جشنواره، اعضای هیئت داوران بخش‌ رقابتی «سینمای جهان» و بخش‌ رقابتی «سینمای کُردی»، سینماگران حاضر در این رویداد سینمایی و علاقمندان به هنر سینما، در ساعت 18 روز دوشنبه یکم آذر ماه جاری (22 نوامبر 2021) در سالن «کنگره» دانشگاه دهوک در شهر دهوک در اقليم کردستان عراق برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف اعلام شدند و تندیس زرین «برگ مو» و تندیس نقره‌ای «برگ مو» جشنواره، لوح تقدیر و جوایز نقدی به آنان اهدا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




بخش رقابتی «سینمای جهان»:

اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «سینمای جهان» هشتمین دوره جشنواره بین‌‌المللی فيلم «دهوک» که عبارت بودند از؛ «صدیق برمک» Siddiq Barmak کارگردان و تهیه‌کننده از افغانستان (رئیس هیئت داوران)، «فیاض دومان» Feyyaz Duman بازیگر از ترکیه، «حسن علی» Heseen Ali کارگردان از اقليم کردستان، «هفین ال ـ سیندی» Havin Al-Sindy مدیر هنری از آلمان و «مهند حیال» Mohanad Hayal کارگردان از عراق آرای خود را اعلام کردند:

ـ جایزه «یولماز گونای» Yılmaz Güney به فیلم سینمایی «ژیان» Jiyan به کارگردانی «سهیلا شونک» Süheyla Schwenk از کشور آلمان تقدیم شد.

ـ جایزه ویژه هیئت داوران نیز به فیلم سینمایی «نامو» (بیگانه) The Alien به کارگردانی نادر ساعی‌ور از ایران اهدا شد.

 

بخش رقابتی «سینمای کُردی»:

اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «سینمای کُردی» این دوره از جشنواره، که عبارت بودند از؛ «حسین تباک» Hüseyin Tabak فیلمنامه‌نویس و کارگردان از آلمان (رئیس هیئت داوران)، «دیرک شفر» Dirk Schafer کارگردان و تدوینگر از آلمان، «اِلیس وان مارکه» Elise Van Marcke پخش‌کننده و تهیه‌کننده از کشور رومانی، «سالم صلواتی» کارگردان از ایران و «زبیده بولوت» Zübeyde Bulut بازیگر از ترکیه، آرای خود را بدین شرح اعلام کردند:

ـ ارسلان امیری برای کارگردانی فیلم سینمایی «زالاوا» از ایران، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره را دریافت کرد.

ـ نوید پورفرج برای بازی در فیلم سینمایی «زالاوا» از ایران، جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره را گرفت.

ـ مریم بوبانی برای بازی در فیلم سینمایی «عروسی علی و زین» The Dance of Ali and Zin از ایران، جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره را تصاحب کرد.

ـ فیلم سینمایی «صدیق و پلنگ» Sidik and the Panther به کارگردانی «روبر دوسکی» Reber Dosky از کشور هلند جایزه بهترین را گرفت.

ـ فیلمنامه «محافظ برادر» Brother‘s Keeper به نویسندگی مشترک «گلستان آکت» Gülistan Acet و «فرید کاراهان» Ferit Karahan جایزه بهترین فیلمنامه از ترکیه را تصاحب کرد.

ـ جایزه ویژه هیئت داوران نیز به «هه‌لو رامشتی» Hello Ramshtî بازیگر فیلم سینمایی «سرزمین کثیف» Dirty Land از اقلیم کردستان اهدا شد.

 

بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه»:

اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه» هشتمین جشنواره بین‌‌المللی فيلم «دهوک» که عبارت بودند از؛ «کامیلا لارسون» Camilla Larsson مدیر صندوق جدید بین‌المللی جشنواره فیلم «گوتبورگ» Goteborg از سوئد (رئیس هیئت داوران)، «آپو بازیدی» Apo Bazidi کارگردان از ترکیه و «زهرا غندور» Zahraa Ghandour بازیگر از عراق، آرای خود را بدین گونه اهدا کردند:

ـ جایزه بهترین فیلم کُردی، به فیلم کوتاه «هفت سمفونی زاگرس» Seven Symphonies of Zagros به کارگردانی پرویز رستمی از ایران اهدا شد.

ـ جایزه بهترین فیلم بین‌الملل به فیلم کوتاه «رکورد بزرگ استانبول» The Great Istanbul Depression به کارگردانی «زینب دیلان سورن» Zeynep Dilan Süren از ترکیه تقدیم شد.

ـ جایزه ویژه هیئت داوران نیز به فیلم کوتاه «سکوت» Silence به کارگردانی بروا وهاپور از ایران اهدا شد.

 

بخش «رقابتی مستند»: 

اعضای هیئت داوران بخش «رقابتی مستند» این دوره از جشنواره فيلم «دهوک»، عبارت بودند از: «طلال دیرکی» Talal Derki کارگردان از کردستان سوریه، خانم «باوی یاسین» Bavi Yasin کارگردان و تهیه‌کننده از کشور بلژیک و «شمال صبری» Shamal Sabri تهیه‌کننده و مدیر دفتر انستیتو آلمانی «گوته» در اقلیم کردستان آرای خود را اعلام کردند:

ـ فیلم مستند «نان مقدس» (نانی پیروز) Holy Bread به کارگردانی رحیم ذبیحی و به تهیه‌کنندگی تورج اصلانی جایزه بهترین مستند کُردی را از آن خود کرد. 

ـ فیلم مستند «آن سوی رودخانه» The Other Side of the River به کارگردانی «آنتونیا کیلیان» Antonia Kilian محصول مشترک کشورهای آلمان و فنلاند نیز جایزه بهترین مستند بین‌الملل را دریافت کرد.       جایزه فیپرشی:

اعضای هیئت داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم «فیپرشی» FIPRESCI که عبارت بودند از؛ دکتر «یلماز اُزدیل» از Yılmaz Özdil منتقد سینما از ترکیه، «هینک بووکِرک» Henk Bovekerk روزنامه‌نگار سینمایی از کشور هلند و «اِکسل تیمو پور» Exel Timo Purr سردبیر از کشور آفریقای جنوبی؛ این جایزه را به فیلم سینمایی «عروسی علی و زین» The Dance of Ali and Zin به کارگردانی «محمد علی کُنار» Mehmet Ali Konar از ترکیه اهدا کرد.     جشنواره بین‌‌‌المللی فيلم «دهوک» به ریاست «امیرعلی محمدطاهر» و با مدیریت هنری «شوکت امین کورکی» با یاد «یولماز گونای» کارگردان برنده جایزه نخل طلای جشنواره بین‌‌المللی فيلم «کن» فرانسه (1982) و با هدف پل ارتباطی میان کارگردان کُرد و کارگردانان سراسر جهان و ایجاد تبادل فرهنگی میان ملت‌های دنیا تأسیس شده است.

  هشتمین دوره این رویداد سینمایی توسط اداره کل هنر سينماي شهر دهوک وابسته به وزارت روشنبيری و لاوان (فرهنگ و جوانان) حکومت اقليم کردستان و با نمایش 94 اثر در قالب فیلم‌های بلند سینمایی، کوتاه و مستند در بخش‌های مختلف رقابتی و غیررقابتی از جمله؛ از جمله؛ بخش رقابتی «سینمای جهان» شامل؛ 9 فیلم بلند سینمایی، 5 فیلم مستند و 9 فیلم کوتاه، بخش رقابتی «سینمای کُردی» شامل؛ 6 فیلم سینمایی، 6 فیلم مستند و 12 فیلم کوتاه، بخش «چشم‌انداز سینمای جهان» شامل؛ 8 فیلم سینمایی، 3 فیلم مستند و 7 فیلم کوتاه، بخش «پانورامای سینمای کردستان» 17 فیلم کوتاه، بخش «نمایش ویژه سینمای افغانستان» 8 فیلم بلند و نیز در بخش «نمایش ویژه سینمای کردستان» 4 فیلم بلند؛ در روزهای 24 آبان ماه تا یکم آذر ماه جاری (15 تا 22 نوامبر 2021) در سالن «کنگره» دانشگاه دهوک و همچنین در سالن‌های سینمایی مرکز «دهوک مول» در شهر دهوک در اقليم کردستان عراق برگزار ‌شد.    

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: هشتمین دوره جشنواره بین جشنواره بین المللی فیلم اعضای هیئت داوران بخش اقلیم کردستان جایزه بهترین فیلم سینمایی سینمای ک ردی المللی فیلم سینمای جهان آرای خود فیلم کوتاه تهیه کننده فیلم مستند بخش رقابتی اهدا شد ـ جایزه فیلم ک ـ فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۷۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسک‌خونه» شامگاه شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ با اجرای حامد مدرس در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

علاوه بر جمع زیادی از کودکان و خانواده های آنان و شرکت کنندگان در این جشنواره، هنرمندانی همچون عادل بزدوده، وحید آقاپور مریم سعادت، حسن دادشکر، مهدی صبایی، هومن حاج عبداللهی، محمد بحرانی، رضا فیاضی، ماشاالله شاهمرادی زاده، ساقی زینتی، حسن دادشکر در‌ کنار محسن برمهانی معاون سیما، محمدرضا باطنی مدیر شبکه امید و حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حاضران در این مراسم بودند.

در این نشست که با حدود ۹۰ دقیقه تاخیر آغاز شد، پس از قرائت آیاتی چند از قرآن‌ کریم توسط قاری خردسال و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، یک نمایش موزیکال کوتاه توسط سه بازیگر کودک اجرا شد.

در ادامه نمایش عروسکی کوتاهی توسط «خاله گلی» و گودرز اجرا شد.

در ادامه این نشست، محسن برهانی معاون سیمای رسانه ملی پشت تریبون آمد و عنوان کرد: باید از همه کسانی که این رویداد مهم رسانه‌ای را برای دومین بار برگزار کردند تشکر کنم.

وی اظهار کرد: در دورانی که تولید محصول برای خردسالان و کودکان به سمت پویانمایی و واقعیت مجازی رفته است، کمک به این‌گونه تولید محتوای کودک‌ کار بزرگی است. از آقای باطنی و دبیر جشنواره سپاسگزارم که رویدادی را برگزار کردند که بیست میلیون نفر از کودکان و خردسالان ما با رأی دادن در آن مشارکت کردند.

وی اظهار کرد: امیدوارم سال آینده این رویداد به صورت بین‌المللی برگزار شود، چرا که خلأ آن در منطقه احساس می‌شود چراکه در کشورهای دیگر هم بحث نمایش عروسکی با آمدن ابزارهای رایانه‌ای کم‌رنگ شده است.

معاون سیما گفت: امروز قرار بود آقای جبلی ریاست محترم سازمان هم در این مراسم حضور داشته باشند که به خاطر کار غیرمترقبه‌ای که پیش آمد از بنده خواستند تا به نمایندگی از ایشان در این جمع صمیمانه و پرنشاط حاضر شوم.

در ادامه، مهدی صبایی وحید آقاپور به روی سن آمدند تا در کنار محسن برهانی معاون سیما جوایز تعدادی از منتخبان را اهدا کنند.

در بخش بازیگری از گروه تئاتر «کی بود کی بود من نبودم» تقدیر به عمل آمد.

محمدصادق باطنی مدیر شبکه کودک در ادامه این مراسم روی سن آمد و گفت: عروسک‌ها از مهم‌ترین‌ زبان‌های مشترک ما و کودکان است و کارشان این است که ما را به دنیای خیال ببرند. مدتی بود که حضور عروسک‌ها در تلویزیون کم‌رنگ شده بود. تلاش ما در برگزاری این جشنواره این بود که عروسک‌ها را با قدرت و باشکوه به تلویزیون برگردانیم و خاطره سازی این عروسک‌ها را که در دهه شصت و هفتاد پررنگ بود را دوباره احیا کنیم.

مدیر شبکه کودک اظهار کرد: ما شاهد ارسال بیست میلیون رأی به جشنواره دوم «عروسک‌خونه» بودیم ضمن این‌که ویدىوهای ما در این دوره از جشنواره در سراسر کشور ۲۴۰ میلیون تماشا داشت. این استقبال و همراهی مخاطبان حتماً انگیزه ما را برای ادامه مسیر بیشتر می‌کند.

در ادامه رضا فیاضی، وحید جلیلی، هومن حاج عبداللهی و مریم سعادت برای تجلیل از حسن دادشکر پیشکسوت نمایش عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه آمدند.

حسن دادشکر با ابراز تشکر از این مراسم نکوداشت گفت: آن چیزی که من و هم‌نسلان من انجام دادند چیزی جز وظیفه نبوده؛ من از سال ۱۳۵۰ با دیدن یک نمایش عاشق کار کودک شدم و پس از دوران دانشجویی این راه را ادامه داد. م به امید این‌که نسلی از هنرمندان جدید را برای این کشور تربیت کنم.

این هنرمند پیشکسوت افزود: نمایش کودک فقط یک پدیده سرگرم‌کننده نیست، بلکه فرهنگ‌ساز است و تحول ایجاد می‌کند.

من اینجا و هر جا که تریبونی بوده وظیفه خود دانستم و می‌دانم این بگویم که ما کارهایی زیادی در سطح کشور داریم که ملغمه‌ای از جیغ و هورا کشیدن است. این شکل از برنامه‌سازی کار درستی نیست. چرا در تلویزیون همه مثل هم کار می‌کنند و خلاقیت ندارند؟ چرا همه از بچه‌ها می‌خواهند جیغ و هورا بکشند؟ ما نباید تماشاگرمان را خسته کنیم و بعد از آنها بخواهیم که حیف و داد بکشند

وی عنوان کرد: با جیغ و دست هورا و تشویق فقط احساسات را تخلیه می‌کنیم؛ بنابراین به عنوان یک علاقه‌مند از مسئولان تلویزیون خواهش می‌کنم؛ و پیشنهاد می‌کنم که فکری برای این فرمول دست و جیغ و هورا بکنند.

دادشکر اظهار کرد: من خدمتگزار بچه‌های ایران هستم و از این جشنواره و همکاران و اساتید خودم که در این مراسم حضور دارند تشکر می‌کنم. ما نسلی بودیم‌ که‌ جز خدمت به فرهنگ و هنر به کار دیگری فکر نمی‌کردیم.

در ادامه، با پخش کلیپ‌هایی از مجموعه‌های تلویزیونی خاطره ساز دهه شصت و هفتاد از عادل بزدوده عروسک‌سازی پیشکسوت تقدیر به عمل آمد.

وی در صحبت‌های کوتاهی گفت من بیشتر با عروسک‌ها زندگی می‌کنم و با آنها صحبت می‌کنم.

بزدوده افزود: خاطره‌ای هم دارم که مربوط به طراحی عروسک مجموعه «ماجراهای تا به نا» است. وقتی اسم عجیب‌وغریب «زی زی گولو آسی پاسی دراکوتا تا به تا» برای این عروسک انتخاب شدو ما اولین سکانس‌ها را کار می‌کردیم تنها کسی که در اولین پلان‌ها توانست این اسم را درست بگوید، مانی نوری ۶ ساله بود که برای ما شگفت‌آور بود. چون خانم برومند اصرار داشت که این اسم سیلاب بندی شود و آهنگین شود تا در ذهن‌ها ماندگار باشد.

انتهای پیام/

سید مرتضی حسینی

دیگر خبرها

  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • معرفی برگزیدگان مسابقات تنیس روی میز و بدمینتون منطقه یک کشور
  • افزایش جایزه جشنواره البرز به برگزیدگان / ۱۰ میلیارد برای ۶۲ نخبه علمی + فیلم
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • همه چیز درباره انسی ۲۰۲۴/ تری گیلیام جایزه افتخاری می‌گیرد