Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تعهد قاطع اتحادیه به اجرای کامل و مؤثر برجام و حمایت مستمر از آن تاکید کرد.

به گزارش مشرق، «استفن کلمنت» در ادامه اظهارات خود که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، خاطر نشان کرد که این اتحادیه «مصمم است به همکاری با جامعه بین المللی برای حفظ این توافق که بلحاظ معماری جهانی منع اشاعه اتمی از اهمیت راهبردی برخوردار است ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی افزود: اتحادیه اروپا از همه کشورها می خواهد که از اجرای برجام در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.

کلمنت با بیان اینکه اتحادیه اروپا از تلاش های دیپلماتیک فشرده در کمیسیون مشترک برجام و تماس های نماینده عالی اتحادیه به عنوان هماهنگ کننده برجام با همه شرکای مربوطه حمایت می کند تصریح کرد که اتحادیه اروپا از چشم انداز نشست کمیسیون مشترک برجام در ۲۹ نوامبر در وین و دورنمای شرکت کنندگان برای ادامه مباحث در مورد روش های تضمین بازگشت به اجرای کامل و موثر برجام استقبال می کند.  

وی بدون اشاره به اینکه برجام با خروج و کارشکنی های آمریکا از این توافق در دست اندازهای کنونی قرار گرفته است افزود: ما از اینکه ایران سرانجام پس از پنج ماه تاخیر آماده از سرگیری مذاکرات وین است، استقبال می کنیم و انتظار داریم که ایران با حسن نیت و با مواضع واقع بینانه به میز مذاکره بازگردد تا امکان به نتیجه رسیدن به موقع مذاکرات فراهم شود.

کلمنت با بیان اینکه اتحادیه اروپا مسائل مربوط به خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم ها را تصدیق می کند خاطر نشان کرد که در کنار اجرای کامل و قابل راستی آزمایی برجام از سوی ایران، «لغو تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای بخش مهمی از توافق است.» وی بدون اینکه به نقش اروپایی ها در مشکلات ایجاد شده پیرامون برجام اشاره کند ادعا کرد که اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات خود از جمله لغو تحریم ها بر اساس برجام پایبند بوده است.

وی سپس به گام‌های ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی اشاره کرد و مدعی شد که برخی از این اقدامات هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی ندارند. این دیپلمات اروپایی بدون اشاره به اینکه کدام طرف‌ها باید برای اجرای دقیق این توافق و لغو تحریم های ظالمانه اقدام کنند افزود: ما قویاً از ایران می‌خواهیم که تمام فعالیت‌های مغایر با برجام را بازگرداند و بدون تأخیر بیشتر به اجرای کامل آن، از جمله تمامی اقدامات شفاف‌سازی، بازگردد.

 ایران دو سال پس از خروج یکجانبه امریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین همکاری به موقع و کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی را «کاملاً حیاتی» دانست از تلاش های آژانس برای ادامه اجرای ماموریت بلندمدت راستی آزمایی و نظارت مستمر در ایران حمایت کرد.

مدیرکل آژانس دیروز در تهران با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. وی در حاشیه نشست امروز شورای حکام نتیجه این دیدارها را سازنده و صحیح و حرفه‌ای خواند.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو برجام شورای حکام اتحادیه اروپا آژانس بین المللی انرژی اتمی شورای امنیت سازمان ملل برنامه هسته ای ایران آمریکا آژانس بین المللی انرژی اتحادیه اروپا کاهش تعهدات انرژی اتمی اجرای کامل تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۷۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است

وی امروز یکشنبه در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض تاکید کرد: ما باید به یک دنیای جدید عادت کنیم. ما باید نسبت به امنیت خودمان بیشتر مسئول باشیم. اروپایی‌ها باید متحدتر باشند زیرا آنها خیلی کوچک هستند که از یک جهان با قدرت‌های بزرگ نجات پیدا کنند.

بورل همچنین امروز در دیدار با سامح شکری وزیر خارجه مصر به طور فشرده در مورد وضعیت منطقه غرب آسیا گفتگو کرد.

وی در حساب ایکس خود نوشت که با شکری در مورد لزوم پایان جنگ غزه، تضمین دسترسی کامل کمک بشردوستانه و اقدام‌های جدی به سمت اجرای راه حل دو دولتی توافق کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • اجرای قاطع طرح های پلیس در استان همدان
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق