Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاسر رهبردین روز چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات صنعت برق و آب مهاباد با بیان اینکه وضعیت خشکسالی شرایط سختی را به وجود آورده است، افزود: هم اکنون مخزن سد مهاباد به ۵۶ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد کمتر شده است.
وی با اشاره به تصرفات غیرمجاز اطراف سد بیان کرد: در صورت درخواست و مصوبه شورای اداری شهرستان، این شرگت آمادگی کامل را جهت همکاری و رفع تصرف حاشیه سد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در خصوص طرح گردشگری برای بخش پایین دست و خارج از سازه سد مهاباد ادامه داد: اجرای پروژه های گردشگری در بخش پایین دست سد مهاباد با اولویت سرمایه گذاری بومی شهرستان با واگذاری ۲۰ ساله در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی هم در این جلسه گفت: برای شهر گوگ تپه توافق شده یک دفتر اتفاقات برق با حضور چهار نیرو راه اندازی کنیم و هم اکنون نیز این دفتر در بخش خلیفان فعال بوده و در حال ارایه خدمات قطعی برق است.

اکبر حسن بگلو افزود: راه اندازی پست ۱۳۲ خلیفان مهاباد که مقرر شده در دهه مبارکه فجر افتتاح شود، ۱۰ برابر قطعی برق آن منطقه را کاهش خواهد یافت و برای چهار آینده نیز مشکل تامین برق توسعه یافتگی به ویژه برای احداث شهرک صنعتی در خلیفان، برطرف خواهد شد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه بیان کرد: طبق مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه براساس میزان پیشرفت پروژه های آبیاری تحت فشار و از محل صرفه جویی مصرف آب،حق آبه کشاورزی کاهش یابد که در عمل این اتفاق نیافته است.

جلال محمودزاده ادامه داد: با وجود اینکه میزان صرفه جویی مصرف آب از محل اجرای پروژه های آبیاری تحت پوشش به کمتر از ۲ میلیون متر مکعب می رسد و این در حالی است که میزان حق آبه طی سالیان گذشته از ۱۴۵ میلیون مترمکعب به ۸۵ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون از ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی نزدیک به ۶ هزار هکتار در حال مجهز کردن به آبیاری تحت فشار است و تنها ۳۰۰ هکتار آن به اتمام رسیده است.

وی تاکید کرد: کاهش میزان حق آبه بخش کشاورزی مهاباد بدون توجه به اتمام پروژه های آبیاری تحت پوشش و میزان پیشرفت آنها را قبول نداریم.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به بخش برق شهرستان نیز گفت: باتوجه به فرسودگی و قطعی برق چند روزه به علت بارش برف در سال گذشته، نوسازی ۴۱ کیلومتر از کابل های سطح شهر در دستور کار قرار گرفته و مطالعه برای نوسازی ۶۰ کیلومتر دیگر برای سال آینده انجام خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه قطعی برق در زمان آبیاری تاثیر مستقیم به کاهش میزان بهره مندی از  آب را دارد، افزود: با هماهنگی های انجام شده باید برق پمپاژهای آبرسانی بخش کشاورزی از برنامه زمان بندی جهت جلوگیری از پرت آب خارج کنیم و این مهم در سال گذشته علی رغم پیگیری مطابق انتظارات نبود.

فرماندار مهاباد هم در این جلسه ضمن قدردانی از تامین حق آبه تالاب کانی برازان و احیا آن اظهار داشت: از شرکت آب منطقه ای درخواست داریم سهم حق آبه تالاب بین المللی کانی برازان به عنوان یک مطالبه زیست محیطی شهروندات هر ساله محقق و نیاز به پیگیری و مکاتبات نشود.

عارف خدرلو اضافه کرد: افزایش میزان بهره وری تولید برق از محل نیروگاه سد مهاباد باید در دستور کار گیرد تا بتوان از آن محل بخشی از نیاز برقی شهرستان را در مواقع ضروری تامین کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت خوبی در سال تنش آبی در سطح شهرستان انجام شد، افزود: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه سد و همچنین مقابله با تغییر کاربری در منطقه نیز به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

در ادامه جلسه سایر مشکلات بخش برق رسانی و حوزه آب شهری و روستایی توسط مدیران استانی و شهرستانی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت دارای ۲ بخش مرکزی و خلیفان است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مهاباد آذربایجان غربی برق وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مهاباد آذربایجان غربی وزارت جهاد کشاورزی مهاباد آذربایجان غربی برق وزارت نیرو دستور کار آبیاری تحت سد مهاباد قطعی برق حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۸۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان حمید سلامتی گفت : بیشترین مدیریت این حجم سیلاب ناشی از بارش باران در ۶ و هفتم فروردین ماه سال جاری بود.

وی ادامه داد: سال قبل نیز ۲۰ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۸۳۵ مترمکعب مدیریت سیلاب با انجام طرح‌های آبخیزداری در مناطق اولویت‌دار استان صورت گرفت که نقش زیادی در پیشگیری از خسارت بارش‌ها و کنترل و تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی منطقه داشت.

به گفته وی مدیریت سیلاب در این سطح به دنبال هفت مورد بارش بود که بیشترین بارش به ترتیب، در 30 آبان با هفت میلیون و ۱۲۸ هزار مترمکعب، ۱۱ اردیبهشت با چهار میلیون و ۷۲۰ هزار و ۵۰۰ مترمکعب و ۱۶ دی ماه با چهار میلیون و ۱۴۰ هزار و ۸۲۵ متر مکعب ثبت شده است.

به اعتقاد کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری در گلستان، پروژه‌های تغذیه مصنوعی آبخوان، تغییر الگوهای مکانی و زمانی بارش و سیلاب ناشی از آن را تبدیل به فرصتی برای مدیریت سیلاب و تغذیه آبخوان در گلستان می‌کند که با افزایش سطح تراز آب زیرزمینی و تقویت آن، روند فزاینده فرونشست زمین کاهش یافته و از بروز خسارت به تاسیسات و زیرساخت‌ها جلوگیری خواهد شد.

گلستان با مساحت بیش از ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۲۱ هزار هکتار زمین ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی‌ سال‌های اخیر، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌ قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است.

دیگر خبرها

  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • انتقال آب به اراضی روستای رحیم آباد شهرستان کیار
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟