Web Analytics Made Easy - Statcounter

سند روستایی، یک نوع قولنامه زمین روستایی یا خانه است که اطلاعات و محتویات آن توسط چند نفر شاهد امضا می‌شود و بعد هم رییس شورای محلی با مهر و امضا آن را تأیید می‌کند. سند شورایی همچنین می‌تواند به تأیید شورای اسلامی شهر‌های کوچک و دورافتاده هم رسیده باشد.

به گزارش «تابناک» احتمالا در سایت‌ها و روزنامه‌ها شاهد آگهی فروش ویلا و باغ در نقاط مختلف کشور بوده‌اید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از این آگهی‌ها، شرایط وسوسه‎کننده‌ای دارند.

اما نکته اساسی در‌خصوص بیشتر ویلا‌ها و باغ‌های فروشی این است که سند رسمی ندارند و با اسناد شورایی خرید و فروش می‌شوند.

حال سوال اینجاست که تفاوت یک سند شورایی با سند رسمی چیست؟

مهمترین نکته این است که شما بدانید سند شورایی به چه سندی گفته می‌شود؟ و برای این منظور باید بدانید که سند رسمی چیست؟

سند رسمی به سندی گفته می‌شود که در دفاتر اسناد رسمی یا اداره‌های ثبت اسناد بر اساس مقررات قانونی تنظیم و ثبت شوند.

در مقابل چنین سندهایی، سند‌های عادی هستند، مثل مبایعه‌ نامه‌هایی که در بنگاه‌ها برای خرید و فروش املاک نوشته می‌شوند. سند شورایی هم در دسته همین سند‌های عادی قرار می‌گیرد.

آیا می‌توان به قولنامه زمین روستایی و شورایی اعتماد کرد؟

سند شورایی در روستا‌ها و شهر‌های کوچک که دارای شورای محلی هستند، نوشته می‌شود.

در حقیقت سند روستایی، یک نوع قولنامه زمین روستایی یا خانه است که اطلاعات و محتویات آن توسط چند نفر شاهد امضا می‌شود و بعد هم رییس شورای محلی با مهر و امضا آن را تأیید می‌کند.
سند شورایی همچنین می‌تواند به تأیید شورای اسلامی شهر‌های کوچک و دورافتاده هم رسیده باشد.

چقدر به اسناد شورایی می‌توان اعتماد کرد؟

حالا سوال مهم این است که چقدر به این اسناد شورایی اعتماد کنیم؟

به‌طور‌ کلی باید گفت که اسناد شورایی، چون به تأیید شورای محلی یا شورا‌های اسلامی شهر‌ها رسیده، بنابراین اعتبارش بیشتر از قولنامه‌های مرسوم است.

از طرفی قطعا چون سند شورایی یک سند عادی به حساب می‌آید به اندازه یک سند رسمی نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

در واقع شما با در دست داشتن سند شورایی یک زمین یا خانه در روستا، قولنامه زمین روستایی را در اختیار دارید که اعتبار کمتری دارد.

چالش‌های سند شورایی

در سند‌های شورایی دو مورد مهم وجود دارد که معمولا ثبت نمی‌شود و ممکن است در آینده برایتان دردسرساز شود.

یکی اینکه اوقافی بودن ملک را ثبت نمی‌کنند.

به همین دلیل اگر قصد خرید و فروش با قولنامه زمین روستایی با امضای شورا را دارید، حتما قبل از معامله کردن، از دهیاری یا اداره اوقاف استعلام کنید که ملک مورد نظر شما وقفی نباشد.

نکته دوم این است که کاربری املاک در این قولنامه‌ها معلوم نمی‌شود.

یعنی ممکن است یک زمین با کاربری کشاورزی را به شما بفروشند و بعدا متوجه شوید که اجازه هیچ‌گونه ساخت ‌و ‌سازی را در آن ندارید.

حتی اگر فروشنده کاربری زمین را به شکل غیرقانونی از کشاورزی به مسکونی درآورده باشد، هم حکم به تخریب بنای ساخته‎شده داده می‌شود و هم به اندازه سه برابر قیمت زمین جریمه می‌شوید.

باز هم برای مطمئن شدن می‌توانید سراغ دهیاری‌ها یا اداره‌های جهاد کشاورزی بروید و نسبت به کاربری زمین استعلام بگیرید.

در نقشه GIS و طرح هادی روستایی که در دهیاری‌ها معمولا موجود است، به راحتی می‌توانید متوجه کاربری زمین‌ها شوید.

ویژگی‌های مثبت قولنامه شورایی زمین روستایی

قولنامه زمین روستایی با مهر شورا، تعدادی ویژگی‌های مثبت هم دارد. مثلاً شما هنگام نقل و انتقال سند‌های رسمی، باید هزینه‌های جانبی بسیاری بدهید.
اما در این اسناد، خبری از هزینه مالیات، عوارض شهرداری، هزینه‌های انتقال سند و... نیست و سرعت انجام معامله هم بیشتر است.

آیا با سند شورایی می‌توان سند تک‌برگ درخواست داد؟

یادتان باشد قولنامه روستایی را هیچ‌جا به غیر از اداره‌های ثبت اسناد نمی‌توانید از یک سند عادی تبدیل به سند رسمی کنید.

اگر در این سند‌های شورایی، با فردی دیگر دچار اختلاف شوید و آن فرد مدعی ملک شما باشد، رسیدگی به این ماجرا در صلاحیت دادگاه محل ملک است.

با سند شورایی می‌توانید درخواست سند تک‌برگ رسمی کنید.

یادتان باشد که این درخواست را در اداره‌های ثبت یا دفاتر اسناد رسمی به‌عنوان ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ می‌شناسند.

هنگام مراجعه، علاوه بر اسناد هویتی خریدار و فروشنده، باید سند شورایی که دارای مهر دهیار و شوراست، همراهتان باشد.

نکات مهم درباره قولنامه زمین روستایی

همان‌طور که گفته شد، سند شورایی نوعی قولنامه زمین روستایی یا ملک روستایی با امضا و مهر شورای روستا یا شهر است.

این نوع از قولنامه‌ها در خرید و فروش املاک و زمین در روستا و شهر‌های کوچک بسیار دیده می‌شوند و توجه به چند نکته درباره آنها، به شما در معامله‌ای مطمئن‌تر کمک خواهد کرد.

حتی اگر قصد معامله زمین در روستا به‌صورت قولنامه‌ای دارید، حتما مهر شورا و دهیاری را در آن بررسی کنید.

امضای اعضای دهیاری یا شورای روستا از بخش‌های دیگری است که قطعا به قولنامه زمین یا خانه روستایی شما اعتبار و سندیت می‌بخشد.

یکی از نکات مهم درباره قولنامه زمین یا ملک روستایی، این است که از مصادره‌ای نبودن آن مطمئن شوید.

بنابراین پیش از معامله و پرداخت هزینه، با مراجعه به اداره کشاورزی روستا یا منطقه مدنظر، استعلام زمین را بگیرید.

برای قولنامه کردن زمین‌های روستایی که در حاشیه جاده‌ها قرار دارند، باید استعلام اداره راه را دریافت کنید.

شاید در نگاه اول این زمین‌ها جذاب به نظر برسند، اما با بررسی بیشتر، مشکلات حقوقی آنها مشخص می‌شود.

استعلام از اداره راه، فاصله حریم قانونی زمین و ملک روستایی را به شما نشان می‌دهد.

حتی در صورت استناد به سند شورایی و قولنامه زمین روستایی، استعلام از اداره ثبت را فراموش نکنید.

این استعلام به شما نشان می‌دهد که آیا زمین مورد معامله، مجوز معامله شدن را دارد یا خیر.

یک نکته کاربردی درباره امضای شهود روی قولنامه زمین روستایی، تحقیق از ساکنان است.

می‌توانید با پرس‌وجو درباره زمین و ملک مورد نظر از اهالی روستا و خصوصا همسایه‌ها، از شرایط قانونی و مشکلات احتمالی آن، خصوصا مشکلات انحصار وراثت مطلع شوید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: زلزله جنوب ایران هفته بسیج یوسف نوری آلودگی هوا پتروشیمی امیرکبیر جمعه سیاه سند روستایی سند شورایی سند رسمی زلزله جنوب ایران هفته بسیج یوسف نوری آلودگی هوا پتروشیمی امیرکبیر جمعه سیاه شهر های کوچک خرید و فروش سند شورایی شورای محلی سند رسمی یک سند شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۹۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است

شهرام دبیری رئیس شورای عالی استان‌ها به مناسبت فرارسیدن روز ملی شورا‌ها ظهر امروز در نماز جمعه تهران سخنرانی کرد.

دبیری در این سخنرانی در حضور نمازگزاران تهرانی عنوان کرد: روز ملی شورا‌ها را به عموم مردم و جامعه شورایی و روز کارگر و معلم را به کارگران زحمتکش و فداکار و معلمان فرهیخته و خدوم کشور تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: جای بسی افتخار است که ایران امروز در اوج اقتدار و عزت به‌عنوان الگوی انقلابی و آزادی خواهی در دنیا و منطقه مطرح شده است. پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی جمهوری اسلامی ایران چشمگیر و صعودی بوده و چشم جهانیان را خیره کرده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ مصادف با فرمان تاریخی حضرت امام به شورای انقلاب مبنی بر تهیه و تصویب آیین نامه اجرایی شورا‌ها برای اداره امور محلی شهر و روستایی است که متاسفانه به دلیل شروع جنگ تحمیلی، فعالیت شورا‌ها با تأخیر از سال ۱۳۷۸ شروع به کار کردند. 

دبیری ادامه داد: جایگاه شورا‌ها در قانون اساسی بسیار رفیع است. به طوری که یک فصل از قانون اساسی مربوط به شورا‌ها بوده و طبق اصل هفتم قانون اساسی شورا‌ها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند.

وی با اشاره به مردمی بودن نهاد شورا اظهار داشت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند. در همین موضوع سیل اخیر سیستان و بلوچستان اعضا شورا‌های شهر و روستا و شورای عالی استان‌ها از استان سیستان و بلوچستان از اولین لحظه‌ها و به صورت شبانه روزی پیگیر حل مشکلات مردم سیل زده بودند. چراکه اعضای شورا خود از جنس همین مردمند و هنوز هم برای باز گشایی راه‌های روستایی تلاش می‌کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: جامعه شورایی کشور در راستای توسعه پایدار به دنبال حکمرانی خوب شهری با مشارکت همه شهروندان در تصمیم گیری‌ها است. از سوی دیگر همراه دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی است.

وی عنوان کرد: اکنون مهم‌ترین وظیفه دولت، ما و تمامی مسئولان مهار تورم است. عدم افزایش دستمزد کارکنان و کارگران متناسب با نرخ تورم معنای فقیر‌تر شدن روز به روز مردم با افزایش فاصله طبقاتی است. این وظیفه ماست که این مشکل را حل کرده و با ایجاد امکانات رفاهی امید را در جامعه افزایش دهیم و بتوانیم مشارکت مردم را در تمام امور ارتقا دهیم. راه سنجش موفقیت هر مجموعه سازمان یا نهاد میزان مشارکت مردم در فعالیت‌های آن مجموعه است. پس بیایید متحد و همدل، با هم مشارکت مردم را افزایش داده و مردم را محرم خود بدانیم. چرا که مردم ما لایق بهترین‌ها هستند و بزرگترین پشتیبان کشور نظام محسوب می‌شوند.

دبیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جامعه شورایی با توجه به ظرفیت قانونی خود مبنی بر برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در راستای انجام خدمات اجتماعی، رفاهی و عمرانی، آمادگی خود را جهت تحقق شعار سال «جهش تولید، با مشارکت مردم» و اقدامات عملی در این رابطه را اعلام می‌نماید. از این رو استفاده از ظرفیت عظیم جامعه شورایی که در صف اول ارتباط با مردم قرار دارند و به دنبال حل مشکلات مردم هستند در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود.

دبیری توضیح داد: اعضای شورا در روستا‌ها تمام تلاش خود را جهت رفع کمبود‌ها و نارسایی‌ها و افزایش مشارکت و خودیاری مردم برای پیشبرد امور روستا و تبیین سیاست‌های دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای این سیاست‌ها و نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی روستایی می‌کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها کمک رسانی و امداد در مواقع بحرانی و تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آنها را از دیگر وظایف شورا‌ها در روستا‌ها برشمرد و گفت: اعضای شورا‌های روستا به‌ خوبی توانسته‌اند این وظایف را انجام می‌دهند.

وی افزود: در شهر‌ها نیز علی‌رغم کمبود‌ها و مشکلات مرتبط باید درآمد پایدار، تلاش خود را برای توسعه مناطق کم‌برخوردار مصروف می‌دارند.

دبیری ضمن اعلام آمادگی مدیریت شهری برای ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری بیان کرد: از عموم مردم و سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم در خصوص گسترش مراکز گردشگری و تفریحی، ورزشی و فرهنگی مشارکت نمایند.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف ما «اجرای مدیریت یکپارچه شهری» است که در آن تمام سازمان‌های شهری و خدمات دهنده و فرهنگی با هماهنگی شهرداری‌ها و شوراها، شهر را اداره می‌کنند. همان تجربه موفقی که در تمام دنیا اجرایی شده است. 

وی با بیان اینکه جامعه شورایی، با تمام توان در خدمت مردم و کشور هستند گفت: اعضای شورا‌های روستا، بخش، شهر، شهرستان، استان و شورای عالی استان‌ها بی صبرانه منتظر ملاقات با مقام معظم رهبری هستند و ما اینجا از بیت حضرت آقا در خواست می‌کنیم که در زمان مقتضی اجازه این ملاقات را به جامعه شورایی کشور بدهند تا جامعه ۱۲۷ هزار نفری شورا‌های کشور با انگیزه و اشتیاق بیشتر در رابطه با عملی کردن شعار سال قدم‌های بلند و مؤثری را بردارند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم شناسایی شد
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم منهدم شد
  • شورایی که به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای باشد موفق نیست
  • فیلمی از برافراشته شدن بادبـان خورشیدی ناسا در فضا | علم تا کجا پیش می‌رود؟
  • ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا
  • مخالفان اعتبازدایی از اسناد عادی از افشای اموالشان می‌ترسند
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • (ویدئو) تحقیر بلینکن در چین با عدم استقبال رسمی
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است