Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر فتحی روز پنجشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: آذربایجان شرقی با سابقه ۱۲ ساله در زمینه فرآوری و صادرات خرما، در حال حاضر بزرگترین صادر کننده این محصول در کشور بوده و با داشتن ۱۵ کارخانه فرآوری و بسته بندی، موفق به شناسایی بازارهای هدف و سلایق آنها شده است و با وارد کردن محصول خرما از پنج استان حاصلخیز، خود را به عنوان استان برتر در فرآوری و بسته بندی خرما معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه خرما یک محصول گرمسیری است و امکان کاشت آن در آذربایجان شرقی وجود ندارد، اما در حال حاضر، فرآوری کننده و صادر کننده محصول خرما هستیم.

فتحی با اشاره به صنعت فرآوری خرما در آذربایجان شرقی افزود: کارخانجات فرآوری خرما در شهرک سرمایه گذاری خارجی، شهرک صنعتی عالی نسب، مرند شبستر، آذرشهر، اسکو، بستان آباد و تبریز وجود دارد که خرمای کشورمان را به صورت شیره و همچنین بسته بندی شده به بازارهای جهانی صادر می‌ کنند.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اصلی‌ترین بازار هدف در صادرات خرما را کشور روسیه معرفی کرد و افزود: خرمای فرآوری شده همچنین به کشورهای ترکیه، ارمنستان و گرجستان و آلمان نیز صادرات انجام می شود.

وی با اشاره به تنوع زیاد در محصول خرما گفت: معمولاً چهار نوع خرما توسط کارخانه های فرآوری این محصول در آذربایجان شرقی صادر می‌شود که در این میان، خرمای صنعتی درجه سه نیز به شیره و خمیر خرما تبدیل شده و به کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه و روسیه صادر می‌شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی صادرات غیر نفتی خرما

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی صادرات غیر نفتی وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی صادرات غیر نفتی خرما آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۹۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس  جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت:  در راستای اصلاح و ترویج الگوی کشت در باغات استان ، بیش از ۱۵ هکتار درختچه گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه کاشته شده است.

  خسرو شهبازی در بازدید از باغات گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه ، افزود: با توجه به نیاز آبی گل محمدی ( حداکثر چهار هزار مترمکعب در  هکتار) و نیز بسیار مقاوم بودن به شرایط کم آبی و مدیریت بهینه و صرفه جویی در آب کشاورزی همچنین مقاومت بالای آن به سرما و نیز  کم توقع بودن آن نسبت به حاصلخیزی خاک  کاشت درختچه های گل محمدی در اراضی شیب‌دار این منطقه پیشنهاد می شود.

وی اضافه کرد: کاشت ارقام مرغوب گل محمدی از لحاظ استخراج روغن گل محمدی ( اسانس) و گلاب گیری ، کاشت صحیح این باغات ، استفاده مناسب از کود های پایه و حیوانی ، استفاده از نوار تیپ ، و رعایت اصول صحیح کاشت جهت رسیدن به محصول مرغوب و بازدهی اقتصادی بسیار مهم است.

شهبازی ادامه داد: باغداران منطقه به دلیل عدم آشنایی با این محصول باغی و مزایای آن چندان راغب به کاشت این محصول نبوده و بایستی اقدامات ترویجی و آموزشی برای باغداران انجام گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان جهت آموزش، اقدام به  کاشت صحیح و اصولی چند نهال گل محمدی در دهستان مرگور کردند.

 

دیگر خبرها

  • کسب درآمد ارزی شرکت ایپکو از محل صادرات خدمات فنی مهندسی
  • افزایش تولیدات آبزیان فرآوری چهارمحال وبختیاری به ۳۶ هزار تن
  • راه اندازی کارخانه فرآوری و بسته‌بندی آبزیان در شهرکرد
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • فعالیت ۵ هزار گروه جهادی در آذربایجان‌شرقی
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • تحقق ۱۲۸ درصدی آزمون کمیت محصولات پیش بسته بندی