Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@16:55:44 GMT

طرح شکست خورده مناطق نمونه گردشگری خراسان‌جنوبی

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۷۱۸۶۸

طرح شکست خورده مناطق نمونه گردشگری خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مناطق نمونه گردشگری می‌توانند فرصتی برای ایجاد اشتغال و درآمد باشند. به صورت کلی درباره این مناطق می‌توان گفت بر اساس ماده ۸ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد تأسیسات زیربنایی و ایرانگردی و جهانگردی و ارایه خدمات مناسب به جهانگردان، دولت می‌تواند در مناطق مستعد کشور و قطب‌های گردشگری با تأکید بر مناطق کمتر توسعه یافته به متقاضی بخش غیردولتی اجازه تأسیس مناطق نمونه گردشگری بدهد و منطقه نمونه گردشگری، مناطقی را در بر می‌گیرد که در جوار جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و گردشگری کشور باشد و به منظور ارائه خدمات به گردشگران توسط بخش غیر دولتی اداره می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مهم اینجا است که در خراسان جنوبی مناطقی با ظرفیت گردشگری بالایی وجود دارد که چندان دیده نشده است و با توجه به چنین طرح شسکت خورده‌ای لازم است که طرح‌های گردشگری برای توسعه اقتصادی استان دیده شود.

مشکل در مناطق نمونه گردشگری

در این زمینه با چند کارشناس فعال در بخش کردشگری گفت‌و‌گو داشتیم که به دلایلی تمایلی به بیان نام خود نداشتند.

به گفتۀ یکی از این فعالان نکته‌ای که در این میان به آن توجه نشده است ظرفیت‌های گردشگری در آن مناطق است که این مناطق بدون در نظر گرفتن نگاه کارشناسی انتخاب شده‌اند و باری بر دوش دولت و بودجه‌های استان هستند و چندان آینده‌ای در پیش ندارند و این قوانین نیاز به اصلاح دارد.

وی خاطر نشان کرد: در این زمینه دولت به تازگی به این مهم دست یافته است و به دنبال اصلاح قوانین هستند اما باید به ظرفیت‌های دیگر گردشگری هر منطقه توجه شود و با توجه به طرح ‌های تخصصی و نگاه کارشناسی به توسعه آنها پرداخت.

یکی دیگر از کارشناسان هم بیان کرد: می‌توان با ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی و سایر بخش‌ها که علاقمند به توسعه استان در حوزه گردشگری، ایجاد تفرجگاه و فضاهای مفرح هستند، نگاه آنها را به دیگر مناطق گردشگری با ظرفیت بالا جلب کرد و قدمی مؤثر برای مردم برداشته شود تا از این بن بست خارج شویم.

۳ منطقه مجوزدار و ۶​ منطقه بدون سرمایه‌گذار

در همین راستا با «حمیدرضا عطاریان»، کارشناس مسئول سرمایه‌گذاری گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی گفت‌وگو کردیم که در این زمینه عنوان کرد: در خراسان جنوبی ۹ منطقه نمونه مصوب گردشگری داریم که از این تعداد فقط ۳ منطقه دارای سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه مناطق نمونه گردشگری آب‌گرم فردوس، بوذرجمهر قاین و شهر تون فردوس دارای سرمایه‌گذار هستند، گفت: آب گرم فردوس متعلق به شرکت‌های زیر مجموعه هلال احمر  است که سرمایه‌گذاری زیادی در آن صورت گرفته، همچنین سرمایه‌گذار دو منطقه شهر تون و قاین شهرداری شهرستان است.

عربی با اشاره به اینکه ۶ منطقه نمونه گردشگری دیگر  فاقد سرمایه گذار هستند، گفت: منطقه نمونه گردشگری بنددره به دلیل اینکه سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل نکرد لغو مجوز شده و آمادگی این وجود دارد که سرمایه‌گذار جدید وارد شود.

به گفتۀ وی ۵ منطقه دیگر شامل درخش آسیابان، مصعبی کریمو سرایان، منطقه کوهستانی طبس، ازمیغان طبس و چشمه مرتضی علی خرو طبس است که سرمایه‌گذار ندارند.

دولت به اهداف مدنظر نرسید

کارشناس مسئول سرمایه‌گذاری گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه مناطق نمونه گردشگری در زمره مصادیق تأسیسات گردشگری است که موفقیتی در آن حاصل نشده است، اظهار کرد: اهداف دولت از این مناطق توسعه اقتصادی و زیرساخت‌های گردشگری است، که در اکثر این مناطق به اهداف مورد نظر دست پیدا نکرد.

عطاریان تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات این مناطق این است که محل مورد نظر بدون کار کارشناسی  انتخاب شدند و محدوده‌های آنها بسیار بزرگ بودند که این امر موجب مشکلاتی شد.

وی ادامه داد: از جمله این مشکلات مالکیت‌ها و معارض واگذاری اراضی بود و برای مردم نیز مشکلاتی ایجاد کرد و از طرفی برخی از این مناطق موجب رانت و سوء استفاده قرار گرفته است، همچنین در برخی موارد سرمایه‌گذار برای چنین عرصه‌های بزرگی توان مالی کافی را نداشت.

عطاریان بیان کرد: در سال ۹۵ به دلیل مشکلاتی که این مناطق برای برخی محدوده‌ها ایجاد کرده بود، کمیسیون اصل نود مجلس به موضوع ورود کرد و مقرر شد آیین نامه ایجاد مناطق نمونه گردشگری مورد بازنگری قرار گیرد که تاکنون اصلاحیه مورد نظر ابلاغ نشده است.
به گفتۀ وی در دولت نهم عمده این طرح‌ها مصوب شد ولی به دلیل هزینه بر بودن و مشکلات دیگر در دولت‌های بعدی این مناطق مورد توجه قرار نگرفت.

توجه به ظرفیت‌های گردشگری خراسان‌جنوبی

کارشناس مسئول سرمایه‌گذاری گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تأکید کرد: دولت وظیفه خود را در تأمین زیرساخت‌ها انجام داده است؛ حتی اگر در دولت طرح مناطق نمونه گردشگری تعطیل شود ما به دلیل ظرفیت‌های گردشگری موجود به آن توجه می‌کنیم و به عنوان طرح گردشگری سرمایه‌گذار هم جذب می‌شود.

عطاریان خاطر نشان کرد: به صورت کلی خرو و ازمیغان طبس مزیت‌های گرشگری بالایی دارند و زیرساخت‌های این مناطق عمدتاً تأمین شده است  که در صورت ورود سرمایه‌گذار مجوز داده می شود.

وی با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مناطق نمونه گردشگری مشوق‌هایی دیده شده است، گفت: از جمله این مشوق‌ها و مهمترین آنها می‌توان به تأمین زیرساخت‌های این مناطق، معافیت‌های مالیاتی، واگذاری اراضی  و آب، برق و گاز اشاره کرد.

به گفتۀ وی نکته ای که در این بخش دیده نمی‌شود این است که در  خراسان جنوبی مناطق گردشگری فراوانی وجود دارد که جزو مناطق نمونه گردشگری نیستند اما دارای ظرفیت‌های بالایی هستند و حتی چند روستای ثبت شده ملی داریم که باید به آنها توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/۳۶۳۵

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مناطق نمونه گردشگری خراسان جنوبی دولت نهم گردشگری گردشگری خراسان جنوبی صنایع دستی و گردشگری مناطق نمونه گردشگری سرمایه گذار سرمایه گذاری میراث فرهنگی منطقه نمونه زیرساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۱۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده تکرار می‌شود

پورعباس رئیس سازمان سنجش کشور گفت: با توجه به اینکه تعدادی از داوطلبان در حاجی آباد زیرکوه موفق به حضور در جلسه آزمون سراسری نشدند، آزمون برای این افراد تکرار می‌شود.

او افزود: در سیل اخیر در حاجی آباد زیرکوه حدود ۶۰ نفر از داوطلبان علی رغم اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران تمام امکانات خودشان را بسیج کردند که داوطلبان را به آزمون برسانند و موفق نشدند افزود:  تا ۳ هفته  آینده آزمون مجدد اختصاصی برای مناطق سیل زده از داوطلبان اخذ می‌شود تا حقی ضایع نشود.

بیشتر بخوانید

تیر، فرصت دوم برای جاماندگان کنکور سراسری در خراسان جنوبی

پورعباس بیان کرد: دانش آموزان و والدین مناطق سیل زده همدردی ما را پذیرا باشند و از نگرانی که برایشان ایجاد شد عذرخواهی می‌کنم.  

رئیس سازمان سنجش کشور با اشاره به اینکه شرایط را دولت جمهوری اسلامی ایران درک می‌کند ادامه داد: با هماهنگی که با استاندار، فرماندار، نمایندگان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت، ۳ هفته آینده آزمون سراسری کنکور برای دانش اموزان مناطق سیل زده  برگزار می‌شود.  

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به ۲ زبان ترجمه شد
  • معرفی ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران
  • شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس تجلی حقانیت جمهوری اسلامی بود
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • معرفی ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری خراسان جنوبی در اکسپو ۲۰۲۴
  • سرمایه‌های خُرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی ساماندهی می‌شود
  • گزارش مدیریت بحران از آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی
  • آزمون سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده تکرار می‌شود